‘Verplicht banken 2,5 procent rente op spaarboekje te geven'
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Re: ‘Verplicht banken 2,5 procent rente op spaarboekje te ge
pukkie007 schreef:Tja, toen ik enkele maanden geleden een gelijkaardig idee naar voor bracht, kreeg ik de volle lading.
Nu ja, ik ben ook geen politieke partij, hé.
Toch blijf ik achter mijn idee staan, niet achter deze partij...
DAT was inderdaad uw standpunt en niet zoals u hier eerst aan gaf.pukkie007 schreef:...Ik had de rente dan ook gekoppeld aan de inflatie... Dus geen fixe van 2,5%. Maar dat lag hier nog gevoeliger...

Ook de PS komt vandaag met een dergelijk voorstel:
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 6_00286759" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier zou het niet gaan om 2,5%, maar over een % dat iets hoger ligt dan het klassieke spaarboekje. Als ze daarmee de spaarrekeningen mee bedoelen die nu, bij de grootbanken, 0,75% + 0,25% GP is... Dan kunnen ze zich beter met iets anders bezighouden dan met deze verkiezingsprietpraat...
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 6_00286759" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier zou het niet gaan om 2,5%, maar over een % dat iets hoger ligt dan het klassieke spaarboekje. Als ze daarmee de spaarrekeningen mee bedoelen die nu, bij de grootbanken, 0,75% + 0,25% GP is... Dan kunnen ze zich beter met iets anders bezighouden dan met deze verkiezingsprietpraat...
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
-
- VIP member
- Contacteer:
Ja, tis de tijd van de affiches,de wegenwerken en de proefballonnetjes

Het spijtige van de zaak gaat zijn dat je niet anders meer zal kunnen dan je geld op zulk boekje te zetten. Als de banken een spaarboekje opgelegd krijgen met een verplichte hoge rente, dan gaan de rentes op alle andere veilige spaarproducten onherroepelijk naar beneden. Tel daar de hogere inflatie bij en je maakt dus continu verlies. Ze zijn weer truken aan 't verzinnen om aan geld te geraken onder het mom 'kijk eens wat wij doen voor de mensen'. Run for the hills.
Het zijn bijna verkiezingen, maar, je moet weten wat je wil, ofwel een 100 % vrije markt, en dan zien we wat de banken er van gemaakt hebben, met hun zelfregulering, velen waren bijna failliet, dus,
lijkt het idee verdedigbaar, als er zo nieuwe schoolgebouwen, ziekenhuizen, betere wegen en snelwegen komen, nu staat er 230 miljard € op spaarboekjes te niksen, terwijl mijn kleinkinderen naar school gaan, en een hele dag in een aftandse container moeten les volgen, waar schimmel op de muren staat, en een muis of een rat soms op bezoek komt in de klaslokalen, en dan staat er 230 miljard € te niksen op spaarboekjes.
lijkt het idee verdedigbaar, als er zo nieuwe schoolgebouwen, ziekenhuizen, betere wegen en snelwegen komen, nu staat er 230 miljard € op spaarboekjes te niksen, terwijl mijn kleinkinderen naar school gaan, en een hele dag in een aftandse container moeten les volgen, waar schimmel op de muren staat, en een muis of een rat soms op bezoek komt in de klaslokalen, en dan staat er 230 miljard € te niksen op spaarboekjes.

-
- Full Member
Ik ben geen econoom, maar 't lijkt mij een goed voorstel : de ECB houdt nu de intrestvoet extreem laag opdat mensen minder zouden sparen en meer zouden consumeren (en dus geld in de economie pompen). Maar mensen consumeren niet en blijven sparen omwille van de economische crisis.
Komt er een spaarboekje dat het geld in de eigen economie investeert, kunnen mensen blijven sparen, krijgen ze een redelijke intrest, kan de ECB zijn politiek van lage intrestvoeten aanpassen naar boven toe, wat weer vertrouwen gaat geven aan de consument...
Komt er een spaarboekje dat het geld in de eigen economie investeert, kunnen mensen blijven sparen, krijgen ze een redelijke intrest, kan de ECB zijn politiek van lage intrestvoeten aanpassen naar boven toe, wat weer vertrouwen gaat geven aan de consument...
Sorry, maar ik ga geen Cent meer consumeren omdat ik 1 % minder rente krijg, ik kan maar één broek tegelijk dragen !
Als die economen dat denken, wel, denk maar snel iets anders !
Ik krijg minder rente dan de inflatie, dus ik wordt armer, dus met een lage rente spaar ik meer, om niet armer te worden, krijg ik een rente hoger dan de inflatie wordt ik rijker, en zal ik meer consumeren.
Conclusie, ik wordt armer, dus, ik spaar meer zolang de rente onder de inflatie blijft !
Als die economen dat denken, wel, denk maar snel iets anders !
Ik krijg minder rente dan de inflatie, dus ik wordt armer, dus met een lage rente spaar ik meer, om niet armer te worden, krijg ik een rente hoger dan de inflatie wordt ik rijker, en zal ik meer consumeren.
Conclusie, ik wordt armer, dus, ik spaar meer zolang de rente onder de inflatie blijft !
Het gaat er om dat ze een politiek instrument hebben om mee te spelen. In Frankrijk heeft Hollande het plafond van deze rekening verdubbeld bijvoorbeeld. Of ze kunnen beloven de rente op te trekken.
Gaat ook over een een-tweetje van de politiek (of enkel de PS) en de banken. Normaalgezien investeert de overheid toch in al die zaken als sociale huisvesting, ziekenhuizen, snelwegen en wat nog allemaal... via inkomsten uit belastingen? Enkel heeft de overheid geen geld meer of komen de verwachte belastingsinkomsten niet binnen. Dus 'mogen de banken eens iets terugdoen' en 'heb ik het toch wel gehad met die banken'. Hilarisch.
Hoe meer je er over leest in de Franse media, hoe erger het wordt. Bijvoorbeeld dit: http://www.devenir-rentier.info/2012/08 ... -livret-a/" onclick="window.open(this.href);return false; (in het Frans), waar wordt uitgelegd dat banken per storting op zulke rekeningen commissie krijgen. Let vooral op de cartoon onderaan, dewelke heel het boeltje mooi samenvat. :-)
Gaat ook over een een-tweetje van de politiek (of enkel de PS) en de banken. Normaalgezien investeert de overheid toch in al die zaken als sociale huisvesting, ziekenhuizen, snelwegen en wat nog allemaal... via inkomsten uit belastingen? Enkel heeft de overheid geen geld meer of komen de verwachte belastingsinkomsten niet binnen. Dus 'mogen de banken eens iets terugdoen' en 'heb ik het toch wel gehad met die banken'. Hilarisch.
Hoe meer je er over leest in de Franse media, hoe erger het wordt. Bijvoorbeeld dit: http://www.devenir-rentier.info/2012/08 ... -livret-a/" onclick="window.open(this.href);return false; (in het Frans), waar wordt uitgelegd dat banken per storting op zulke rekeningen commissie krijgen. Let vooral op de cartoon onderaan, dewelke heel het boeltje mooi samenvat. :-)
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Wat houdt je tegen Patrick om op het schoolfeest eens de gulle grootouder uit te hangen en een bundeltje paarse briefjes te spenderen om de kassa te spijzen? Of eens je diensten aan te bieden in het groot verlof om er wat te klussen?patrick1 schreef:lijkt het idee verdedigbaar, als er zo nieuwe schoolgebouwen, ziekenhuizen, betere wegen en snelwegen komen, nu staat er 230 miljard € op spaarboekjes te niksen, terwijl mijn kleinkinderen naar school gaan, en een hele dag in een aftandse container moeten les volgen, waar schimmel op de muren staat, en een muis of een rat soms op bezoek komt in de klaslokalen, en dan staat er 230 miljard € te niksen op spaarboekjes.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Steeds weer komt de gedachte naar boven dat dit spaarboekje ook moet gekoppeld zijn aan een 'doel'.
Scholen, bejaardenhuizen; energie...enz.
Als we nu eerlijk zijn met onszelf dan kunnen we dit al: via financieren via coöperatieven (er lopen hierover al topics welke en waar enz).
Mocht de staat nu een systeem uitdokteren dat dit vlotter kan en niet via aandelen maar bv via obligaties met een soort waarborg en controle dan zouden meer mensen hierin vertrouwen in krijgen. Verder zouden de banken als tussenpersoon kunnen optreden.
Mijn visie is dus een soort bedrijfsobligaties met staatscontrole/waarborg voor duurzame maatschappelijke projecten verkocht door de banken.
Eventueel verpakt in een mix van een aantal van die projecten samen om opbrengst en risico te spreiden.
Dan koop je electrawind bij bv de kbc; alterfin via triodos en dan zou RABO eens een inspanning kunnen doen om het wind project voor zeebrugge rechtsstreeks aan hun klanten te verkopen.
De projecten in kwestie krijgen dan centen en zijn verlost van de administratie om het geld op te halen.
Scholen, bejaardenhuizen; energie...enz.
Als we nu eerlijk zijn met onszelf dan kunnen we dit al: via financieren via coöperatieven (er lopen hierover al topics welke en waar enz).
Mocht de staat nu een systeem uitdokteren dat dit vlotter kan en niet via aandelen maar bv via obligaties met een soort waarborg en controle dan zouden meer mensen hierin vertrouwen in krijgen. Verder zouden de banken als tussenpersoon kunnen optreden.
Mijn visie is dus een soort bedrijfsobligaties met staatscontrole/waarborg voor duurzame maatschappelijke projecten verkocht door de banken.
Eventueel verpakt in een mix van een aantal van die projecten samen om opbrengst en risico te spreiden.
Dan koop je electrawind bij bv de kbc; alterfin via triodos en dan zou RABO eens een inspanning kunnen doen om het wind project voor zeebrugge rechtsstreeks aan hun klanten te verkopen.
De projecten in kwestie krijgen dan centen en zijn verlost van de administratie om het geld op te halen.
@ Jules Cesar
Ik lig te denken dat de overheid in het verleden zoiets deed via het Arkimedes fonds. Als je de resultaten ziet, het fonds is nog ongeveer de helft waard !
Ik lig te denken dat de overheid in het verleden zoiets deed via het Arkimedes fonds. Als je de resultaten ziet, het fonds is nog ongeveer de helft waard !
Als je wil investeren in Ecopower, Limburg wind(t), Beauvent, Electrawinds ( via Groenkracht), Alterfin etc. kan je beter de banken er tussen uit laten. Die zitten er toch alleen maar tussen om commissie op te strijken.
Banken hebben zelf al formules waar ze beloven om het geld in een bepaalde sector te steken. Zoals de kasbons voor lokale projecten van Belfius en het BNP Paribas Fortis Groen+ spaarrekening.
Banken hebben zelf al formules waar ze beloven om het geld in een bepaalde sector te steken. Zoals de kasbons voor lokale projecten van Belfius en het BNP Paribas Fortis Groen+ spaarrekening.
Het zou beter zijn om "vervangingsinkomens" (pensioenen,....) tot 3000 euro per maand verder cash uit te betalen en hetgeen boven die grens is, ter beschikking te stellen in "volksleningen" / "gemeenteobligaties" met maandelijkse rente uitbetaling ; lening als "naakte" eigendom op naam van kinderen/kleinkinderen. In Belgie is sinds het opdoeken van "Gemeentekrediet-Credit Communale" (integratie in Dexia) geen fatsoenlijke financiering van projecten op lokaal (gemeentelijk, stedelijk) niveau meer beschikbaar. Gepensioneerden zouden maar al te graag bijdragen voor de toekomst van hun kleinkinderen: scholenbouw, kangoeroe-woningbouw, ... zonder te vervallen in "onoverzichtbare, kwetsbare" financiele solidariteit die eindigt in de pockets van graai-cultuur figuren bij politiekers en bankiers. Meer solidariteit en sociaal gedrag: een opwaardering van het familieverband in onze west-europese ieder-voor-zich denkwijze (als inhaalbeweging naar de afrikaanse/aziatische familie cultuur die door hun solidariteit in onze steden reeds heel wat "business" in handen heeft, denk aan winkels, shoppingsstraten in Antwerpen, magazijnen in Havensteden, ...)
@ kanau
Wat leren bankiers en politici ons ?
Zoveel mogelijk scharrelen en uw zakken vullen, bonussen, ruime ontslagvergoedingen, en tientallen betaalde jobs combineren.
En solidariteit, 30 miljard € zwart geld in Zwitserland, waar is de solidariteit bij de top ?
Wat leren bankiers en politici ons ?
Zoveel mogelijk scharrelen en uw zakken vullen, bonussen, ruime ontslagvergoedingen, en tientallen betaalde jobs combineren.
En solidariteit, 30 miljard € zwart geld in Zwitserland, waar is de solidariteit bij de top ?