Verschil in bronbelasting MeDirect en Lynx
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Verschil in bronbelasting MeDirect en Lynx
Sinds 2017 heb ik aandelen Enterprise Products Partners (EPD) bij MeDirect. De bronbelasting (buitenlandse roerende voorheffing) op dividenden van EPD bedraagt bij MeDirect 21% i.p.v. 15% (W-8BEN).Volgens de klantendienst omdat EPD niet voor 100% een Amerikaans bedrijf is , maar een partner heeft in Engeland (antwoord augustus 2017).
Enkele maanden geleden kocht ik aandelen van hetzelfde bedrijf bij Lynx. De bronbelasting op de dividenden bedraagt bij deze broker 37% (ondanks W-8BEN). Volgens de klantendienst is dit omdat EPD een MLP( master limited partnership) is en ik een buitenlandse investeerder ben met een particulier karakter (non-corporate foreign partner). Had ik een buitenlandse investeerder geweest met een zakelijk karakter, dan had de bronbelasting 21% bedragen. De klantendienst van Lynx (waar ik overigens heel tevreden over ben) heeft me een link doorgestuurd om die 37% te staven.
Ik ben ervan overtuigd dat Lynx het bij het rechte eind heeft, en dat de bronbelasting op dividenden van het bedrijf Enterprise Products Partners 37% bedraagt. En nu komt de vraag..?
Het feit dat de ingehouden bronbelasting bij MeDirect 16% te laag is (ik heb de aandelen nog steeds), kan dat op de één of andere manier ooit consequenties voor me hebben? Ik denk aan inhouding bronbelasting met terugwerkende kracht, problemen met de belastingdienst... Zit er een fiscalist in de zaal? Dank bij voorbaat.
Enkele maanden geleden kocht ik aandelen van hetzelfde bedrijf bij Lynx. De bronbelasting op de dividenden bedraagt bij deze broker 37% (ondanks W-8BEN). Volgens de klantendienst is dit omdat EPD een MLP( master limited partnership) is en ik een buitenlandse investeerder ben met een particulier karakter (non-corporate foreign partner). Had ik een buitenlandse investeerder geweest met een zakelijk karakter, dan had de bronbelasting 21% bedragen. De klantendienst van Lynx (waar ik overigens heel tevreden over ben) heeft me een link doorgestuurd om die 37% te staven.
Ik ben ervan overtuigd dat Lynx het bij het rechte eind heeft, en dat de bronbelasting op dividenden van het bedrijf Enterprise Products Partners 37% bedraagt. En nu komt de vraag..?
Het feit dat de ingehouden bronbelasting bij MeDirect 16% te laag is (ik heb de aandelen nog steeds), kan dat op de één of andere manier ooit consequenties voor me hebben? Ik denk aan inhouding bronbelasting met terugwerkende kracht, problemen met de belastingdienst... Zit er een fiscalist in de zaal? Dank bij voorbaat.
Re: Verschil in bronbelasting MeDirect en Lynx
Volgens mij niet. Bronbelasting wordt door het bedrijf in kwestie van het dividend afgehouden en doorgestort. Is dikwijls de discussie met aandeelhouders die duidelijk geen bronbelasting verschuldigd zijn. Het bedrijf houdt deze dan toch in om zich (trouwens zeer begrijpelijk) in te dekken, want als die aandeelhouder bijv. verhuist verandert zijn fiscale situatie. De aandeelhouder moet deze dan gaan terugvorderen, wat ook niet altijd vlot verloopt (zie vooral Frankrijk waar de belastingdienst alle verdragen aan haar laars lapt). Wat je nu precies aan bronbelasting verschuldigd bent (los van de discussie dat het een dubbele belasting is, wat het absoluut is) wordt heel snel, heel ingewikkeld. Dubbelbelastingsverdrag als dat er is => nationale wetgeving => regionale wetgeving. Zie bijv. Duitsland waar je in sommige 'gebieden' kerkbelasting verschuldigd bent bovenop de bronbelasting en in andere enkel de bronbelasting.
Het kan natuurlijk dat MeDirect je als corporate doorgegeven heeft aan EPD. In het slechtste geval zou EPD dat op jou kunnen willen verhalen. En jij op MeDirect, tenzij zij aantonen dat je hun foutieve informatie gaf. Hoe dan ook, heel goed nagaan wat je precies verschuldigd bent, want hoewel het de laatste tijd behoorlijk goed loopt voor zover ik weet, hebben sommige brokers in het verleden serieus met spek geschoten soms. En dat spek verdween uiteraard in eigen zak als je niet reclameerde.
Het kan natuurlijk dat MeDirect je als corporate doorgegeven heeft aan EPD. In het slechtste geval zou EPD dat op jou kunnen willen verhalen. En jij op MeDirect, tenzij zij aantonen dat je hun foutieve informatie gaf. Hoe dan ook, heel goed nagaan wat je precies verschuldigd bent, want hoewel het de laatste tijd behoorlijk goed loopt voor zover ik weet, hebben sommige brokers in het verleden serieus met spek geschoten soms. En dat spek verdween uiteraard in eigen zak als je niet reclameerde.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor je reactie, Greendean.
MLP( master limited partnership) zijn hele speciale "vehicles", het zijn geen echte bedrijven en ook geen beleggingsfondsen.
Ook in de interne US belastingswetgeving geven ze veel kopzorgen voor de US beleggers. Daarom word het meestal afgeraden aan niet profesionele beleggers om hierin te beleggen.
Je zal het belastingsvedrag tussen Belgie en de US heel gedetailleerd moeten uitpluizen om te weten wat voor jou van toepassing is. Veel succes.
Ook in de interne US belastingswetgeving geven ze veel kopzorgen voor de US beleggers. Daarom word het meestal afgeraden aan niet profesionele beleggers om hierin te beleggen.
Je zal het belastingsvedrag tussen Belgie en de US heel gedetailleerd moeten uitpluizen om te weten wat voor jou van toepassing is. Veel succes.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vergeet dat DBV maar. Daar staat enkel in wie wat mag belasten, en dat is in deze heel duidelijk de VS.
Als het om dividenden gaat, is dat DBV ook zo klaar als een klontje.
Als je veel uitgekeerd krijgt van die MLP is het misschien de moeite om hier achteraan te gaan. Het zou kunnen dat je schuld aan de VS veel lager is dan die 21 of 37% die ingehouden wordt en dat je recht hebt op teruggave (die nu misschien bij je broker blijft 'plakken'). Maar dan moet je wel eerst weten hoe die MLP uitkeringen geklasseerd worden en hoe dat inkomen ginder belast wordt.
https://www.investopedia.com/terms/m/mlp.asp
Als het om dividenden gaat, is dat DBV ook zo klaar als een klontje.
Het probleem zal er eerder in liggen dat de VS die uitkeringen niet als dividend aanmerkt, maar als een ander inkomen. Je zal dus eerst in de federale fiscale wetgeving (van de VS) moeten gaan zoeken welke classificatie dit inkomen daar krijgt (of in die link die je van lynx kreeg). Als dit geen roerend inkomen is (dividenden, intresten of royalty's in DBV) mag in België ook geen (bevrijdende) roerende voorheffing ingehouden worden, maar moet je dit inkomen vermelden op je aangifte onder "inkomen uit een land met DBV" en is dit in België normaal gezien vrijgesteld onder progressie-voorbehoud. Afhankelijk van hoe dit in de VS geklasseerd wordt en of er al dan niet een bevrijdende heffing ingehouden wordt, zou het kunnen dat je een aangifte voor niet-inwoners (nonresident alien income taxreturn) moet doen. Misschien doet je broker dat voor jou zonder dat je het weet.Artikel10 Dividenden
1.
Dividenden betaald door een vennootschap die inwoner is van een
overeenkomstsluitende Staat aan een inwoner van de andere overeenkomstsluitende
Staat, mogen in die andere Staat worden belast.
2.
Deze dividenden mogen echter ook in de overeenkomstsluitende Staat waarvan de
vennootschap die de dividenden betaalt inwoner is overeenkomstig de wetgeving van die
Staat worden belast, maar indien de uiteindelijk gerechtigde tot de dividenden inwoner is
van de andere overeenkomstsluitende Staat, mag de aldus geheven belasting niet hoger
zijn dan:
a)
5 % van het brutobedrag van de dividenden indien de uiteindelijk gerechtigde een
vennootschap is die onmiddellijk ten minste 10 % bezit van de stemgerechtigde
aandelen van de vennootschap die de dividenden betaalt;
b)15 % van het brutobedrag van de dividenden in alle andere gevallen.
Deze paragraaf laat onverlet de belastingheffing van de vennootschap ter zake van de
winst waaruit de dividenden worden betaald.
3.
De uitdrukking "dividenden", zoals gebezigd in dit artikel, betekent inkomsten uit
aandelen, winstaandelen of winstbewijzen, mijnaandelen, oprichtersaandelen of andere
rechten op een aandeel in de winst, met uitzondering van schuldvorderingen, alsmede
inkomsten uit andere rechten in vennootschappen die volgens de wetgeving van de Staat
waarvan de uitkerende vennootschap inwoner is, op dezelfde wijze als inkomsten uit
aandelen in de belastingheffing worden betrokken. Deze uitdrukking omvat ook
inkomsten - zelfs indien zij worden toegekend in de vorm van interest - die belastbaar
zijn als inkomsten van belegde kapitalen van vennoten in een vennootschap, niet zijnde
een vennootschap op aandelen, die inwoner is van België.
4.
De bepalingen van de paragraaf 1 en 2 zijn niet van toepassing indien de uiteindelijk
gerechtigde tot de dividenden, die inwoner is van een overeenkomstsluitende Staat, in de
andere overeenkomstsluitende Staat waarvan de vennootschap die de dividenden
betaalt inwoner is, een nijverheids- of handelsbedrijf met behulp van een aldaar
gevestigde vaste inrichting of een zelfstandig beroep door middel van een aldaar
gevestigde vaste basis uitoefent en het aandelenbezit uit hoofde waarvan de dividenden
worden betaald deel uitmaakt van de activa van die vaste inrichting of die vaste basis. In
dat geval zijn de bepalingen van artikel 7 (Ondernemingswinst) of artikel 14 (Zelfstandige
beroepen), naar het geval, van toepassing.
5.
Indien een vennootschap die inwoner is van een overeenkomstsluitende Staat dividenden
betaalt, mag de andere overeenkomstsluitende Staat geen belasting heffen op
dividenden die door die vennootschap aan een inwoner van de eerstbedoelde Staat
worden betaald, behalve indien het aandelenbezit uit hoofde waarvan de dividenden
worden betaald deel uitmaakt van de activa van een vaste inrichting of een vaste basis in
die andere Staat.
6.
Voor de toepassing van paragraaf 4 en niettegenstaande elke andere bepaling van de
Overeenkomst mogen dividenden betaald door een vennootschap die een inwoner is van
België uit hoofde van een aandelenbezit dat deel uitmaakt van de activa van een vaste
inrichting die in België is gevestigd, afzonderlijk worden belast in overeenstemming met
de Belgische wetgeving.
Als je veel uitgekeerd krijgt van die MLP is het misschien de moeite om hier achteraan te gaan. Het zou kunnen dat je schuld aan de VS veel lager is dan die 21 of 37% die ingehouden wordt en dat je recht hebt op teruggave (die nu misschien bij je broker blijft 'plakken'). Maar dan moet je wel eerst weten hoe die MLP uitkeringen geklasseerd worden en hoe dat inkomen ginder belast wordt.
https://www.investopedia.com/terms/m/mlp.asp
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dit is de link die ik heb gekregen van Lynx.
https://www.irs.gov/individuals/interna ... ithholding
Zowel bij Medirect als bij Lynx heb ik aandelen gekocht voor ongeveer 2200 dollar. Netto dividend rendement (inbegrepen de 30% Belgische RV) bij MeDirect is 3,60%, bij Lynx 4,60% ( lager kunnen aankopen in mei van dit jaar). EPD heeft al twintig opeenvolgende jaren het dividend verhoogd (ik weet wel, dit is geen garantie naar de toekomst toe). Mij kijkt het het best om ze gewoon in portefeuille te houden zonder verdere stappen te ondernemen.
https://www.irs.gov/individuals/interna ... ithholding
Zowel bij Medirect als bij Lynx heb ik aandelen gekocht voor ongeveer 2200 dollar. Netto dividend rendement (inbegrepen de 30% Belgische RV) bij MeDirect is 3,60%, bij Lynx 4,60% ( lager kunnen aankopen in mei van dit jaar). EPD heeft al twintig opeenvolgende jaren het dividend verhoogd (ik weet wel, dit is geen garantie naar de toekomst toe). Mij kijkt het het best om ze gewoon in portefeuille te houden zonder verdere stappen te ondernemen.
Het belastingverdrag tussen België en de V.S. (en vele andere landen ) bestaat al vele jaren. Het is heel eenvoudig, éénmalig een document ondertekenen en u geniet van 15 % Amerikaanse dividend belasting i.p.v. 30% .B7H4long schreef: ↑3 september 2020, 16:16 MLP( master limited partnership) zijn hele speciale "vehicles", het zijn geen echte bedrijven en ook geen beleggingsfondsen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dit geldt niet voor MLP's. Voor mijn andere Amerikaanse aandelen betaal ik inderdaad 15% bronbelasting. Het formulier moet trouwens bij Lynx jaarlijks ingevuld worden. Bij Medirect is a vraag voor drie jaar geldig.
Ja, dat snap ik, zou ik ook doen. Voor die paar euro's ben je beter dat je de brokers gewoon hun ding laat doen en als er ooit wat van komt (die kans schat ik klein in, maar zeg nooit nooit) dan pas tijd en energie steken waar dat verschil nu precies zit.rudipsycho schreef: ↑3 september 2020, 18:55 Zowel bij Medirect als bij Lynx heb ik aandelen gekocht voor ongeveer 2200 dollar. Netto dividend rendement (inbegrepen de 30% Belgische RV) bij MeDirect is 3,60%, bij Lynx 4,60% ( lager kunnen aankopen in mei van dit jaar). EPD heeft al twintig opeenvolgende jaren het dividend verhoogd (ik weet wel, dit is geen garantie naar de toekomst toe). Mij kijkt het het best om ze gewoon in portefeuille te houden zonder verdere stappen te ondernemen.
Freedom is not free.
Freedom is not free.