Vervroegd afbetalen Hypothecaire lening
TIP
-
mathiasmach
- Newbie

- Contacteer:
Vervroegd afbetalen Hypothecaire lening
Ik heb momenteel een lening voor mijn appartement dat verhuurd is. Ik heb een lening kunnen bekomen op 25 jaar aan 2,33 % en zou daar graag elk jaar € 10.000 van aflossen waardoor ik over 7 jaar geen schuld meer heb op het appartement en ik er eventueel zelf kan gaan wonen. Nu zit ik met twee vragen hierover:
- Is het intressant om vervroegd af te betalen aangezien ik ook wel wat met de beurs bezig ben en dus hoger rendement kan halen (onzeker) of het toch sneller afbetaal en dan zeker zijn van een serieuze besparing in intresten want fiscaal trek ik weinig daarvan terug aangezien ik verhuur.
- De bank heeft me verteld dat je minimum 10 % moet terugbetalen en dit maximum 1 keer per jaar, maar de algemene voorwaarden zeggen je mag één keer per jaar aflossen wat je wilt, TENZIJ de aflossing meer dan 10 % bedraagt. Ik versta onder die TENZIJ dat je één keer per jaar mag aflossen wat je wil en ten alle tijden 10 % of meer?
Ik woon momenteel bij m'n ouders en het plan is eerst het appartement af te betalen en daar dan aflossingsvrij te wonen, vraag is natuurlijk of dit interessant is en of ik niet beter een kapitaal opbouw via beleggen en profiteer van die lage rentevoet (2,33 %) die ik heb kunnen afsluiten.
Zou fijn zijn mocht iemand hier wat mee kunnen helpen meedenken.
- Is het intressant om vervroegd af te betalen aangezien ik ook wel wat met de beurs bezig ben en dus hoger rendement kan halen (onzeker) of het toch sneller afbetaal en dan zeker zijn van een serieuze besparing in intresten want fiscaal trek ik weinig daarvan terug aangezien ik verhuur.
- De bank heeft me verteld dat je minimum 10 % moet terugbetalen en dit maximum 1 keer per jaar, maar de algemene voorwaarden zeggen je mag één keer per jaar aflossen wat je wilt, TENZIJ de aflossing meer dan 10 % bedraagt. Ik versta onder die TENZIJ dat je één keer per jaar mag aflossen wat je wil en ten alle tijden 10 % of meer?
Ik woon momenteel bij m'n ouders en het plan is eerst het appartement af te betalen en daar dan aflossingsvrij te wonen, vraag is natuurlijk of dit interessant is en of ik niet beter een kapitaal opbouw via beleggen en profiteer van die lage rentevoet (2,33 %) die ik heb kunnen afsluiten.
Zou fijn zijn mocht iemand hier wat mee kunnen helpen meedenken.
Re: Vervroegd afbetalen Hypothecaire lening
Bij je lening heb je waarschijnlijk een aflossingstabel ontvangen, daar kan je zien hoeveel kapitaal je nog moet betalen, jaar na jaar.
Vergeet ook niet dat je telkens 3 maanden wederbeleggingsvergoeding kan moeten betalen op het kapitaal dat je vervroegd terugbetaald.
Vergeet ook niet dat je telkens 3 maanden wederbeleggingsvergoeding kan moeten betalen op het kapitaal dat je vervroegd terugbetaald.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous
Die wederbeleggingsvergoeding is 3 maand rente op het terugbetaalde kapitaal.ludo schreef:Vergeet ook niet dat je telkens 3 maanden wederbeleggingsvergoeding kan moeten betalen op het kapitaal dat je vervroegd terugbetaald.
Of je dus 1 maal 10000 terugbetaalt, of 2 keer 5000 maakt geen verschil.
Het zou natuurlijk kunnen dat er bij een vervroegde afbetaling dossierkosten komen kijken. In dat geval is een grotere vervroegde terugbetaling misschien toch interessanter dan twee kleinere?anonymous schreef:Die wederbeleggingsvergoeding is 3 maand rente op het terugbetaalde kapitaal.ludo schreef:Vergeet ook niet dat je telkens 3 maanden wederbeleggingsvergoeding kan moeten betalen op het kapitaal dat je vervroegd terugbetaald.
Of je dus 1 maal 10000 terugbetaalt, of 2 keer 5000 maakt geen verschil.
-
anonymous
Ik heb nog nooit geweten dat er bij kapitaalsaflossingen dossierkosten bijkwamen.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Ik ook niet anonymous.
Bij onze lening is het ook zo: 1x per jaar mag je aflossen ongeacht het bedrag, daarna mag je zo vaak je wenst >10% aflossen. (ik dacht 10% van het openstaand kapitaal, maar hier ben ik niet zeker van)
Beurs is onzeker, kapitaal aflossen is zeker. Afhankelijk van wat jij verkiest, moet je de beslissing maken. Wij kunnen dat niet voor jou doen en niemand hier beschikt over een correct werkende glazen bol.
Je houdt volgens mij wel best rekening met fiscaliteit. Het kan u geld kosten om af te lossen en daardoor fiscaal voordeel te mislopen. Vraag dit aan de bank eens om het voor jou uit te rekenen? Ook zeg je later zelf in het appartement te willen wonen, dan veranderen wss de fiscale regels weer.
Beurs is onzeker, kapitaal aflossen is zeker. Afhankelijk van wat jij verkiest, moet je de beslissing maken. Wij kunnen dat niet voor jou doen en niemand hier beschikt over een correct werkende glazen bol.
Je houdt volgens mij wel best rekening met fiscaliteit. Het kan u geld kosten om af te lossen en daardoor fiscaal voordeel te mislopen. Vraag dit aan de bank eens om het voor jou uit te rekenen? Ook zeg je later zelf in het appartement te willen wonen, dan veranderen wss de fiscale regels weer.