Vervroegd terugbetalen of niet?
TIP
-
JurgenG
Vervroegd terugbetalen of niet?
Ik werd vandaag aangesproken door een vriend die mij blijkbaar aanziet als financieel expert <slik>
Zijn situatie: 2 leningen voor zijn woning, eentje met hypotheek, eentje enkel hypotheekbelofte (saldo = +/- €20000 à 4,5% JKP vast, degressieve afbetalingen), geheel fiscaal geoptimaliseerd volgens oude systeem.
Hij denkt eraan om een deel van zijn spaarcentjes te gebruiken om de lening met hypotheekbelofte vervroegd terug te betalen. De hypotheek blijft natuurlijk interessanter door de fiscale aftrek.
=> wederbeleggingsvergoeding is 3 mnd intrest dus +/- €225
=> het te betalen bedrag zou op vandaag dus +/- €20225 zijn
Wat zouden jullie doen? Nu terugbetalen of de lening houden en die 20225 op een andere manier proberen te laten renderen?
Zijn situatie: 2 leningen voor zijn woning, eentje met hypotheek, eentje enkel hypotheekbelofte (saldo = +/- €20000 à 4,5% JKP vast, degressieve afbetalingen), geheel fiscaal geoptimaliseerd volgens oude systeem.
Hij denkt eraan om een deel van zijn spaarcentjes te gebruiken om de lening met hypotheekbelofte vervroegd terug te betalen. De hypotheek blijft natuurlijk interessanter door de fiscale aftrek.
=> wederbeleggingsvergoeding is 3 mnd intrest dus +/- €225
=> het te betalen bedrag zou op vandaag dus +/- €20225 zijn
Wat zouden jullie doen? Nu terugbetalen of de lening houden en die 20225 op een andere manier proberen te laten renderen?
-
anonymous
Re: Vervroegd terugbetalen of niet?
Hoeveel jaar moet er nog betaald worden voor die lening?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, maar met variabele rentevoet.
Ik heb deze tweede lening met hypotheekbelofte apart ingevoerd in Tax-on-web en blijkt dat de betaalde intrest op deze lening nagenoeg geen belastingvoordeel oplevert (in mijn geval toch). Voor mezelf heb ik de conclusie gemaakt dat als mijn variabele rente boven de 3,8% gaat, ik ineens terugbetaal. Volgens mij is dit één van de beste beleggingen met gegarandeerde rente op dit moment. Herbeleggingsvergoeding is ook lager dan instapkosten van veel spaarproducten.
Ik heb deze tweede lening met hypotheekbelofte apart ingevoerd in Tax-on-web en blijkt dat de betaalde intrest op deze lening nagenoeg geen belastingvoordeel oplevert (in mijn geval toch). Voor mezelf heb ik de conclusie gemaakt dat als mijn variabele rente boven de 3,8% gaat, ik ineens terugbetaal. Volgens mij is dit één van de beste beleggingen met gegarandeerde rente op dit moment. Herbeleggingsvergoeding is ook lager dan instapkosten van veel spaarproducten.
-
JurgenG
Ja, belangrijke info vergeten: nog 59 maanden, dus net geen 5 jaaranonymous schreef:Hoeveel jaar moet er nog betaald worden voor die lening?
-
anonymous
Reken eens uit hoeveel je na die 5 jaar terugbetaald hebt. Reken ook uit hoeveel die 20225€ opbrengt na 5 jaar op een spaarrekening.
Je kan natuurlijk ook dat geld op een tak21 zetten, maar dan zit je nog 3 jaar langer... Dus is vergelijken niet helemaal mogelijk.
Je kan natuurlijk ook dat geld op een tak21 zetten, maar dan zit je nog 3 jaar langer... Dus is vergelijken niet helemaal mogelijk.
Als je denkt aan terugbetalen dan eerst goed zien welk bedrag dat je terugkrijgt van de fiscus. Wshl zal de betaalde rente min het bedrag van de fiscsus verwaarloosbaar zijn, aangezien het maar 59 maand meer terugbetalen is. Beter de 20.000 € beleggen aan 4,25 % bij record bank of voor een gedeelte wat vastgoedbevaks inslaan genre cofinimmo, aedifica, montea.
Hoeveel is de maandelijkse aflossing nu?
Wat is de woning waard?
Zijn ook dingen waar rekening mee moet gehouden worden...
Wat is de woning waard?
Zijn ook dingen waar rekening mee moet gehouden worden...