Vervroegde aflossing - lagere lening (deeltijds werken)
TIP
Vervroegde aflossing - lagere lening (deeltijds werken)
Graag jullie advies/mening in het volgende:
Wij hebben momenteel €40 000 spaargeld op onze rekening staan.
Hebben reeds enkele malen een vervroegde aflossing gedaan zodat onze aflossing van €1060 4 jaar geleden nu naar €700 gezakt is (hier zit ook 1 herziening bij).
Ik twijfel om nog een vervroegde aflossing te doen.
Waarom? Omdat ik graag deeltijds (60%) zou gaan werken gedurende enkele jaren nu mijn dochter nog klein is en er geen tweede kindje zal komen en ik er zoveel mogelijk van wil genieten.
Hou ik dan beter wat extra spaargeld achter de hand of zouden we toch weer €20 000 aflossen zodat de lening zakt naar €600/maand?
Het financiële plaatje nu:
Gezamenlijk inkomen : € 3700 (incl MC en kindergeld) + 3 maandelijkse bonus van ongeveer €300 netto - 1 bedrijfswagen
Man voltijds - ik 4/5de maar wel wat extra uren vaak en aanzienlijke reistijd
Spaargedrag: +/- €750 (ene maand wat meer andere maand slechts €300)
Extra's gaan volledig naar de spaarrekening
Verwacht financieel plaatje bij 3/5de:
Gezamenlijk inkomen: €3400 (incl MC en kindergeld) + 3 maandelijkse bonus - geen bedrijfswagen meer, maar ook geen extra auto nodig omwille van werk dicht bij huis
Sparen: €300
Extra info: geen kosten meer voor creche.
Hoe zouden jullie het aanpakken?
Kan er echt over blijven nadenken wat we best doen.
Bedankt voor jullie advies/mening
Re: Vervroegde aflossing - lagere lening (deeltijds werken)
Als de rente op de bank kleiner is dan de hypotheekrente: doen.
Die 20.000€ staat daar dan toch niets te doen en met 20.000€ heb je genoeg buffer.
Gewoon opletten dat je uw lening nog fiscaal maximaal kan inbrengen. Lening is volledig hypothecair gewaarborgd? Zoja:
Lening werd in 2015 afgesloten met 2 personen en je hebt 1 woning? Dan moet je zeker 380€/maand aflossen.
Lening van 2014 afgesloten met 2 personen en je hebt 1 woning? Dan moet je zeker 507€/maand aflossen.
Zo hebben wij het ook gedaan, we zijn door herzieningen en vervroegde aflossingen van 902€ naar 507€ gegaan.
Die 20.000€ staat daar dan toch niets te doen en met 20.000€ heb je genoeg buffer.
Gewoon opletten dat je uw lening nog fiscaal maximaal kan inbrengen. Lening is volledig hypothecair gewaarborgd? Zoja:
Lening werd in 2015 afgesloten met 2 personen en je hebt 1 woning? Dan moet je zeker 380€/maand aflossen.
Lening van 2014 afgesloten met 2 personen en je hebt 1 woning? Dan moet je zeker 507€/maand aflossen.
Zo hebben wij het ook gedaan, we zijn door herzieningen en vervroegde aflossingen van 902€ naar 507€ gegaan.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.