Verwarring woonbonus voor aanslagjaar 2016
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Verwarring woonbonus voor aanslagjaar 2016
Laat me even kort de situatie schetsen, het betreft dus voor de belastingaangifte van volgend jaar, aanslagjaar 2016... Ik ben dit reeds aan het bekijken omdat ik in een niet alledaagse situatie zit, nl. de volgende:
In januari 2014 heb ik een woning gekocht. Het is mijn eerste woning, momenteel woon ik nog bij de ouders.
Deze woning was voor de aankoop reeds verhuurd door de vorige eigenaar. Bij de aankoop is beslist geweest om de huurders nog 3 jaar (of langer) het huis te laten huren.
De aankoop akte is verleden op 20 januari 2014, een nieuw huurcontract werd opgesteld op 1 februari 2014, voor 3 jaar of langer.
Aanslag jaar 2014 en 2015 heb ik mijn hypothecair krediet ingevuld op in het federaal systeem langetermijn sparen (enige woning, niet eigen woning).
Begin augustus 2016 heb ik mijn opzeg gegeven (6 maand termijn) aan de huurders om de woning tegen 1 februari 2017 beschikbaar te stellen voor zelf bewoning, m.a.w. Ik verlaat de ouderlijke woning.
Echter, de huurders vertrekken reeds uit de woning ten laatste 31.10.2016, m.a.w. ik kan de woning zelf betrekken vanaf 1.11.2016, vanaf dan wordt het dus wel mijn eigen en enige woning.
Zal ik alsnog beroep kunnen doen op de woonbonus voor leningen aangegaan voor 31.12.14?
In januari 2014 heb ik een woning gekocht. Het is mijn eerste woning, momenteel woon ik nog bij de ouders.
Deze woning was voor de aankoop reeds verhuurd door de vorige eigenaar. Bij de aankoop is beslist geweest om de huurders nog 3 jaar (of langer) het huis te laten huren.
De aankoop akte is verleden op 20 januari 2014, een nieuw huurcontract werd opgesteld op 1 februari 2014, voor 3 jaar of langer.
Aanslag jaar 2014 en 2015 heb ik mijn hypothecair krediet ingevuld op in het federaal systeem langetermijn sparen (enige woning, niet eigen woning).
Begin augustus 2016 heb ik mijn opzeg gegeven (6 maand termijn) aan de huurders om de woning tegen 1 februari 2017 beschikbaar te stellen voor zelf bewoning, m.a.w. Ik verlaat de ouderlijke woning.
Echter, de huurders vertrekken reeds uit de woning ten laatste 31.10.2016, m.a.w. ik kan de woning zelf betrekken vanaf 1.11.2016, vanaf dan wordt het dus wel mijn eigen en enige woning.
Zal ik alsnog beroep kunnen doen op de woonbonus voor leningen aangegaan voor 31.12.14?
Re: Verwarring woonbonus voor aanslagjaar 2016
Voor AJ2016 nog niet, daar er steeds gekeken wordt naar de situatie op 1 januari.
Voor AJ2017 zal je dat wel kunnen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Op de aangifte staat er toch 31.12.aanslagjaar? Waar je ja of nee moet aanvinken?anonymous schreef:Voor AJ2016 nog niet, daar er steeds gekeken wordt naar de situatie op 1 januari.
Laatst gewijzigd door TheExtreme op 20 augustus 2016, 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Aanslagjaar 2016 gaat over de inkomsten van het jaar 2015. Die aangifte heb je een paar maanden geleden buitengestuurd. De belastingaangifte van volgend jaar gaat over de inkomsten van het jaar 2016 en is aanslagjaar 2017.het betreft dus voor de belastingaangifte van volgend jaar, aanslagjaar 2016
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Verwarring woonbonus voor aanslagjaar 2017
Yaris schreef:Aanslagjaar 2016 gaat over de inkomsten van het jaar 2015. Die aangifte heb je een paar maanden geleden buitengestuurd. De belastingaangifte van volgend jaar gaat over de inkomsten van het jaar 2016 en is aanslagjaar 2017.het betreft dus voor de belastingaangifte van volgend jaar, aanslagjaar 2016
Juist, foutje van mij....
Maar hoe zal ik alles moeten invullen dan volgend jaar?
Voor aj2015 en aj16 dus, heb mijn krediet ingevuld onder de rubriek C uitgaven die geen betrekking hadden op de eigen woning onder de codes 1358-97 (kapitaal) en 1146-18 (intresten)
Stel die vraag volgend jaar nog eens. Heel de fiscaliteit over de inkomsten van 2016 kan nog vier maanden lang veranderen. Niemand die weet hoe de fiscale aangifte er volgend jaar uit zal zien.
-
- Newbie
- Contacteer:
Yaris schreef:Stel die vraag volgend jaar nog eens. Heel de fiscaliteit over de inkomsten van 2016 kan nog vier maanden lang veranderen. Niemand die weet hoe de fiscale aangifte er volgend jaar uit zal zien.
Is ook waar...

Maar ik ga toch nog recht hebben op de woonbonus, aangezien ik er persoonlijk heb voor gekozen om het nog wat te verhuren...
denk ik niet, want je woonde er bewust niet in, terwijl het wel kon,
volgens mij zijn de enige uitzonderingen in de genre van: de bouw was nog niet klaar
volgens mij zijn de enige uitzonderingen in de genre van: de bouw was nog niet klaar