Fout in berekening "Wat bracht uw spaargeld reeds op"?
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
Re: Fout in berekening "Wat bracht uw spaargeld reeds op"?
paul schreef:JANMARCEL schreef:Dank voor je klaar antwoord Rabo.be. Een kennis zei me gisteren echter dat ik het verstandig moest aanpakken. "Sluit onmiddellijk je rekening af als je de getrouwheidspremie verworven hebt. De bank betaalt dan onmiddelllijk (en niet op 1.1) je getrouwheidspremie en open dan direct een nieuwe rekening. Zo verlies je een dag interest , maar heb je wel interest op je getrouwheidspremie"
Heeft hij het bij het rechte eind of is dit te simpel voorgesteld.
Een hele tijd geleden heeft de moderator van Rabobank.be eens geschreven dat ze klanten die op dergelijke wijze werken, met een 6 tal weken vertraging hun nieuwe rekening openen ( best te begrijpen).
Bij andere banken zou je wel eens in het zand kunnen bijten, en er kan botweg geweigerd worden om nog een nieuwe rekening te openen.
Maar het princiepe klopt wel degelijk.
Een tijdje geleden werd door ons inderdaad, zoals Paul aangeeft, gemeld dat tussen het afsluiten van een bestaande rekening en het openen van een nieuwe rekening een bepaalde periode moest zitten. Dit werd door de bank zo bepaald om misbruiken tegen te gaan.JANMARCEL schreef:Paul,
Ik ben nu helemaal niet meer mee. Tot nader order leef ik in een vrij land. Rabobank doet wat ze wil (ik vermoed dat ze geen onderscheid maakt onder haar klanten) en ik doe wat ik wil (met mijn spaarcenten, interest en getrouwheidspremie). Wil Rabobank mijn spaarcenten niet meer (waarom zouden ze anti-reclame maken), ze willen diezelfde centen wel op naam van mijn vrouw, daarnaast word ik bij andere banken (geen onbetaalde reclame !) met open armen ontvangen.
Dit neemt niet weg, dat ik voorzeker rekening zal houden met de info die u mij verstrekte. Zeker zal u begrijpen, dat ik de handelswijze van Rabo-bank graag uit de "mond" van een Rabo-afgevaardigde hoor. Zo kan ik mijn gedrag op de meest gepaste wijze hieraan aanpassen.
Intussen zijn we ervan afgestapt om hier zeer strikte regels op toe te passen; het afsluiten van een rekening en het openen van een nieuwe rekening is mogelijk zonder dat u daarvoor eerst zes weken moet wachten.
Dat neemt echter niet weg dat de bank zich het recht voorbehoudt om in bepaalde gevallen het openen van een nieuwe rekening te weigeren indien we van mening zijn dat het systeem op die manier misbruikt wordt.
Een opening van een nieuwe rekening kost immers geld aan de bank. Niet alleen moeten door onze medewerkers een aantal controles worden uitgevoerd, er dienen ook een nieuwe Digipass, PIN code en rekening- en gebruiksgegevens te worden voorzien en opgestuurd. Als blijkt dat er voortdurend rekeningen worden afgesloten en heropend en de bank als gevolg daarvan meer kosten dan baten heeft, dan kan er, geval per geval, worden bekeken of wij het nog opportuun achten nog nieuwe rekeningen aan te bieden aan personen die hier overdadig gebruik van maken.
"Intussen zijn we ervan afgestapt om hier zeer strikte regels op toe te passen; het afsluiten van een rekening en het openen van een nieuwe rekening is mogelijk zonder dat u daarvoor eerst zes weken moet wachten.
Dat neemt echter niet weg dat de bank zich het recht voorbehoudt om in bepaalde gevallen het openen van een nieuwe rekening te weigeren indien we van mening zijn dat het systeem op die manier misbruikt wordt.
Een opening van een nieuwe rekening kost immers geld aan de bank. Niet alleen moeten door onze medewerkers een aantal controles worden uitgevoerd, er dienen ook een nieuwe Digipass, PIN code en rekening- en gebruiksgegevens te worden voorzien en opgestuurd. Als blijkt dat er voortdurend rekeningen worden afgesloten en heropend en de bank als gevolg daarvan meer kosten dan baten heeft, dan kan er, geval per geval, worden bekeken of wij het nog opportuun achten nog nieuwe rekeningen aan te bieden aan personen die hier overdadig gebruik van maken."
-------------------------------------------------------------------
Zelfs voor de klant is een dergelijke werkwijze niet altijd voordelig omdat er m.i. toch een aantal dagen overgaan voordat een nieuwe rekening geopende is.
Banken kunnnen ook gesanktioneerd worden als zij actief of zelfs passief meewerken aan een ( fiscaal ) fraudemechanisme. Want een spaarrekening afsluiten en er ommiddellijk terug een openen, kan ook invloed hebben op het al dan niet betalen van roerende voorheffing. Een van de redenen waarom men bij de meeste banken geen 2 rekeningen met identieke benamingen mag openen.
Zelfs bankrevisoren beginnen over dergelijke zaken te zagen, als ze niet genoeg opmerkingen kunnen maken voor hun verslag.
Een opening van een nieuwe rekening kost immers geld aan de bank. Niet alleen moeten door onze medewerkers een aantal controles worden uitgevoerd, er dienen ook een nieuwe Digipass, PIN code en rekening- en gebruiksgegevens te worden voorzien en opgestuurd. Als blijkt dat er voortdurend rekeningen worden afgesloten en heropend en de bank als gevolg daarvan meer kosten dan baten heeft, dan kan er, geval per geval, worden bekeken of wij het nog opportuun achten nog nieuwe rekeningen aan te bieden aan personen die hier overdadig gebruik van maken."
-------------------------------------------------------------------
Zelfs voor de klant is een dergelijke werkwijze niet altijd voordelig omdat er m.i. toch een aantal dagen overgaan voordat een nieuwe rekening geopende is.
Banken kunnnen ook gesanktioneerd worden als zij actief of zelfs passief meewerken aan een ( fiscaal ) fraudemechanisme. Want een spaarrekening afsluiten en er ommiddellijk terug een openen, kan ook invloed hebben op het al dan niet betalen van roerende voorheffing. Een van de redenen waarom men bij de meeste banken geen 2 rekeningen met identieke benamingen mag openen.
Zelfs bankrevisoren beginnen over dergelijke zaken te zagen, als ze niet genoeg opmerkingen kunnen maken voor hun verslag.
Om duidelijkheid te bekomen, één vraag in verband met de vorige meerdere beweringen.
Graag had ik geweten welke wettekst(en) het aantal openen en/of bezigen van verscheiden rekeningen ( ook spaarrekeningen) beperkt of verbiedt in eigen land?
Mvg,
Graag had ik geweten welke wettekst(en) het aantal openen en/of bezigen van verscheiden rekeningen ( ook spaarrekeningen) beperkt of verbiedt in eigen land?
Mvg,
-
JurgenG
Geen... zolang je alle intresten die je ontvangt boven het vrijgestelde maximum zelf aangeeft op je belastingaangifte mag je zoveel (spaar)rekeningen hebben als je wil. Het staat de banken natuurlijk vrij om in hun regels te bepalen dat je (bij dezelfde bank) maximum één spaarrekening per type mag hebben.Flytox schreef:Om duidelijkheid te bekomen, één vraag in verband met de vorige meerdere beweringen.
Mvg,
Ik denk ook niet dat dat letterlijk in een wet staat ingeschreven.
Maar er is wel wetgeving voor de banken op het verbod om hun medewerking te verlenen aan een MOGELIJK fraudemechanisme.
Hoe dan ook bij het meerdendeel van de banken kan je maar één rekening openen met dezelfde identiteitsgegevens, en met dezelfde benmaning van rekening.
Als reden wordt dan opgegeven dat zij dat niet meer mogen.
Ook zijn er soms bankrevisoren - die het warm water hebben uitgevonden - die daar opmerkingen overschrijven.
Maar er is wel wetgeving voor de banken op het verbod om hun medewerking te verlenen aan een MOGELIJK fraudemechanisme.
Hoe dan ook bij het meerdendeel van de banken kan je maar één rekening openen met dezelfde identiteitsgegevens, en met dezelfde benmaning van rekening.
Als reden wordt dan opgegeven dat zij dat niet meer mogen.
Ook zijn er soms bankrevisoren - die het warm water hebben uitgevonden - die daar opmerkingen overschrijven.
In bankjargon spreken we over BIJZONDERE MECHANISMEN !paul schreef:Ik denk ook niet dat dat letterlijk in een wet staat ingeschreven.
- Cash ( zwart ) geld storten op een rekening van derden, terwijl die transactie via een bestaande zichtrekening kon.
- Cash geld afhalen van zijn ( zwarte ) rekening en onmiddelijk bij hetzelfde kantoor op zijn ( witte ) rekening storten.
- Roerende voorheffing niet afhouden of als commerciële geste aan de klant terugbetalen.
- Cheques kontant uitbetalen.
e.a.
In 't kort alle transacties waarbij de Staat minder inkomsten ( Inkomstenbelasting , Roerende voorheffing , Successierechten ) ontvangt door de medewerking van de bank.
Een spaarrekening ( in het bankkantoor ) salderen omdat men boven het vrijgesteld bedrag van roerende voorheffing gaat zitten en onmiddellijk een nieuwe openen is daar een voorbeeld van !
Er zijn zware straffen voor de bank, die haar medewerking verleent aan deze praktijken.
Bankbedienden, die door de interne audit van de bank, hierop betrapt worden, riskeren hun job !
"Er zijn zware straffen voor de bank, die haar medewerking verleent aan deze praktijken."
Ja die zware straffen zijn een paar miljard euro staatssteun ( tegen omvallen ) van een overheid krijgen die boekhoudkundige truukjes toepast om de begroting te laten kloppen door het geld van criminelen ineens als hun eigen geld te beschouwen;
Maw de ene (( =voorlopig) belgische regering ) )crimineel pikt het geld van de andere crimineel
Ja die zware straffen zijn een paar miljard euro staatssteun ( tegen omvallen ) van een overheid krijgen die boekhoudkundige truukjes toepast om de begroting te laten kloppen door het geld van criminelen ineens als hun eigen geld te beschouwen;
Maw de ene (( =voorlopig) belgische regering ) )crimineel pikt het geld van de andere crimineel
Na de talrijke reacties aangaande het tijdstip van de betaling van de interest en de getrouwheidspremie zowel van spaarders en als banken (waarvoor mijn dank) blijft de vraag "Waarom kan de voornoemde premie niet onmiddellijk uitbetaald worden voor iedereen na de voorziene 12 maanden ? Omdat de wet dat zo voorziet ... dan moet die gewijzigd worden. Tot dan strijkt de bank toch maar de interest op de getrouwheidspremie en de interest(tot het einde van het jaar) op.
Natuurlijk is dit per doorsnee spaarder niet zo veel. 1000 x 3 is 10000 x 3 is ..... 1000000 x 3 .... Alles is relatief, afhankelijk van wie het bekijkt.
Natuurlijk is dit per doorsnee spaarder niet zo veel. 1000 x 3 is 10000 x 3 is ..... 1000000 x 3 .... Alles is relatief, afhankelijk van wie het bekijkt.
los van het feit van 3 keer de getrouwheidspremie op 1000 000 wat later uitbetaald te krijgen, is ontvangt men veel meer intresten, indien men 'slechts' 3 keer 999 999,99 euro spaart bij Rabobank.be
Of hoe absurd de wetgeving kan zijn.
Indien men de wetgeving MOET veranderen dan zal men ook voor andere mensen MOETEN kiezen vrees ik.
Of hoe absurd de wetgeving kan zijn.
Indien men de wetgeving MOET veranderen dan zal men ook voor andere mensen MOETEN kiezen vrees ik.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
+1Nightwolf schreef:man man man, ik kan eigenlijk niet begrijpen dat mensen zo ver gaan. Altijd dat gezwam over de intrest op de intrest... en dat dan dikwijls voor een paar maand. Ge moet nu echt eens uitrekenen hoeveel je daar mee verliest. Ik zou als bankdirecteur toch ook wel ziek worden van dergelijke mensen die toch echt wel de laatste cent uit de kan willen halen.
Neem nu dit concrete geval van 19500 euro, getrouwheid verworven op 5 mei en de intrest van de rabo + account (1 + 1,5%).
19500 * 2,5% levert 487,5 intrest op. Als dit verworven wordt op 5 mei verlies je 8 maand intrest aan 1% op 487,5 euro, zijnde... 3,25 euro.
Je hebt nu eenmaal mensen die denken de banken 'te slim' af te zijn door van die dingen te doen
En de kans is groot dat de bank het aan de bevoegde "cel" als een "bijzonder mechanisme" : (onduiking roerende voorheffing )doorgeeft, en dan raken ze ook wel van zo een klant af.
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
Voor een stuk heeft dit te maken met de uitbetaling van intresten die maar éénmaal per jaar kan plaatsvinden. Daar lijkt ons op het eerste zicht niet meteen iets mis mee. Als voor elke afzonderlijke storting intresten zouden moeten worden uitbetaald exact 12 maanden na de stortingsdatum of de hernieuwing van de premie, dan zou uw hele intrestsituatie één kluwen worden waar uiteindelijk niemand meer aan uit zou kunnen. Vergeet bovendien niet dat u op intresten van vrijstelling van roerende voorheffing kan genieten. Het wordt heel moeilijk om te berekenen wat moet vrijgesteld worden en wat niet als u theoretisch tot een 250-tal intrest-uitbetalingen per jaar zou kunnen krijgen.JANMARCEL schreef:Na de talrijke reacties aangaande het tijdstip van de betaling van de interest en de getrouwheidspremie zowel van spaarders en als banken (waarvoor mijn dank) blijft de vraag "Waarom kan de voornoemde premie niet onmiddellijk uitbetaald worden voor iedereen na de voorziene 12 maanden ? Omdat de wet dat zo voorziet ... dan moet die gewijzigd worden. Tot dan strijkt de bank toch maar de interest op de getrouwheidspremie en de interest(tot het einde van het jaar) op.
Met de regel dat de intresten één keer per jaar worden uitbetaald is er in onze ogen dan ook niet echt een probleem. Het lijkt me fair voor zowel de banken als voor de klanten dat de intresten éénmaal per jaar worden uitbetaald.
U zou trouwens evengoed kunnen redeneren dat uw storting van 1 januari al na 1 dag intresten zou moeten opleveren omdat de bank anders intresten verdient op de intresten die u zelf al heeft verworven.
Het is eigenlijk enkel het systeem van de getrouwheidspremies en de manier waarop deze verworven worden dat in onze ogen niet goed is. Door een periode van 12 maanden te koppelen aan elke storting komen er nu situaties waarbij de premiebetaling compleet ondoorzichtig is.
Toch wel 1 randbemerking : De complexiteit is niet gecreerd door de klant, maar door de banken en de overheid. Voor termijnrekeningen kan er wel exact 12 maand nadien een rente worden uitgekeerd, zo moeilijk is dat allemaal dus niet. Wie spaart op een spaarboekje en 12 maand laat staan heeft net dezelfde verrichting uitgevoerd als iemand die een termijnrekening op 1 jaar neemt. Natuurlijk is deze laatste onderhevig aan de roerende voorheffing.Rabobank.be schreef:Voor een stuk heeft dit te maken met de uitbetaling van intresten die maar éénmaal per jaar kan plaatsvinden. Daar lijkt ons op het eerste zicht niet meteen iets mis mee. Als voor elke afzonderlijke storting intresten zouden moeten worden uitbetaald exact 12 maanden na de stortingsdatum of de hernieuwing van de premie, dan zou uw hele intrestsituatie één kluwen worden waar uiteindelijk niemand meer aan uit zou kunnen. Vergeet bovendien niet dat u op intresten van vrijstelling van roerende voorheffing kan genieten. Het wordt heel moeilijk om te berekenen wat moet vrijgesteld worden en wat niet als u theoretisch tot een 250-tal intrest-uitbetalingen per jaar zou kunnen krijgen.JANMARCEL schreef:Na de talrijke reacties aangaande het tijdstip van de betaling van de interest en de getrouwheidspremie zowel van spaarders en als banken (waarvoor mijn dank) blijft de vraag "Waarom kan de voornoemde premie niet onmiddellijk uitbetaald worden voor iedereen na de voorziene 12 maanden ? Omdat de wet dat zo voorziet ... dan moet die gewijzigd worden. Tot dan strijkt de bank toch maar de interest op de getrouwheidspremie en de interest(tot het einde van het jaar) op.
Met de regel dat de intresten één keer per jaar worden uitbetaald is er in onze ogen dan ook niet echt een probleem. Het lijkt me fair voor zowel de banken als voor de klanten dat de intresten éénmaal per jaar worden uitbetaald.
U zou trouwens evengoed kunnen redeneren dat uw storting van 1 januari al na 1 dag intresten zou moeten opleveren omdat de bank anders intresten verdient op de intresten die u zelf al heeft verworven.
Het is eigenlijk enkel het systeem van de getrouwheidspremies en de manier waarop deze verworven worden dat in onze ogen niet goed is. Door een periode van 12 maanden te koppelen aan elke storting komen er nu situaties waarbij de premiebetaling compleet ondoorzichtig is.
Het kan allemaal veel simpeler door dag-aan-dag-rente te geven, gewoon 1 rentepercentage. Gedaan met basis- en getrouwheidspremies en alles vanaf 1730 euro belastbaar maken.
De toegekende rentevoet voor spaarrekeningen is een jaarlijks effectieve(werkelijke) rentevoet dit houdt in dat de interesten op de belegging jaarlijks verworven zijn.U zou trouwens evengoed kunnen redeneren dat uw storting van 1 januari al na 1 dag intresten zou moeten opleveren omdat de bank anders intresten verdient op de intresten die u zelf al heeft verworven.
Men kan ook (zoals door “geldop” aangehaald) wensen dat de belegging een periodieke (maandelijkse, driemaandelijkse of zelfs dagelijkse) opbrengst vervaardigt, maar dan gaat het niet meer over een effectieve rentevoet maar over een nominale rentevoet (periodieke equivalente rentevoet). Op het eind van het jaar is de totale interest altijd de zelfde
Een voorbeeld:
Effectieve (werkelijke) rentevoet Inzet:10.000
Effectieve jaarlijkse rentevoet: 2%
Interesten na één jaar: 10.000 x 2% = 200.00
Nominale rentevoet met maand periode (maandkapitalisatie)
Inzet: 10.000
Nominale maandelijkse rentevoet: (1+2%)1/12)-1 = 0,165158130%
Maand.. Interest.. Totaal
1........ 16,5158.. 10016,5158
2........ 16,5431.. 10033,0589
3........ 16,5704.. 10049,6293
4........ 16,5978.. 10066,2271
5........ 16,6252.. 10082,8523
6........ 16,6527.. 10099,5049
7........ 16,6802.. 10116,1851
8........ 16,7077.. 10132,8928
9........ 16,7353.. 10149,6281
10....... 16,7629.. 10166,3910
11....... 16,7906.. 10183,1816
12....... 16,8184.. 10200,0000
.......... 200,00
Met een nominale rentevoet voor dagperiode wordt de exponent 1/366 of 1/365 naargelang het een schrikkeljaar is of niet.
Voor spaarrekeningbeleggingen tijdens het burgerlijk jaar rekenen de banken toch met een vast basispercentage (pro rata temporis) daar er met een periodiek equivalent basisrentevoet zou gerekend kunnen worden. Ook voor vroegtijdig afsluiten is dit zo, wat “überhaupt” ter hunner nadeel is.
Voor hun Kapitaal Plus (Tak 21) maakt Argenta gebruik van periodieke maandelijkse equivalente rentevoeten voor het berekenen van de periodieke maandelijkse interesten (nadelig voor de klant) maar wel periodieke vaste maandelijkse rentevoeten voor het aftrekken van de kosten (voordelig voor de bank) Voor deze belegging telt het burgerlijk jaar voor Argenta ieder jaar 365,2421875 dagen!