Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Natuurlijk is dat wel interessant. Levensduur van 6000 laadcycli. Stel dat een cyclus 4 kWh netto oplevert bij een 5 kWh batterij door verliezen en andere.
Als die batterij €1500 all in kost moet je €0,0625 opbrengen per kWh om ooit breakeven te komen.
De strategie zonnestroom gebruiken heeft de hoogste opbrengst per kWh. Toch zeker €0,3 per kWh. Al ga je met een andere strategie sneller aan 6000 cycli komen.
Als je ongeacht de tijd die het duurt enkel met zonnestroom rekent brengt die batterij dan 4 * 6000 * 0,3 of €7200 op. Ruim meer dan ze ooit gekost heeft. Op een vijfde van de levensduur is ze al terugbetaald.
Bedrijf hier recht tegenover mijn bureau heeft deze week net 2 grote batterijen naast hun transfo cabine gezet. 430 kWh en 200 kW vermogen. Ik ken hun strategie niet maar ik denk niet dat ze PV panelen hebben liggen, zeker niet in de grootorde van die batterijen dus ik vermoed dat zij die batterijen wel voor piek- en dal zullen gebruiken. Die website heeft ook een simulator dus speel daar eens mee.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Bedankt voor de info. De laatste weken is ons injectie gemiddeld 2-3X t.o.v. onze eigen verbruik en zelf krijgen we het niet verbruikt op de momenten die we wensen. Dus voor de rendabiliteit kunnen we het beter zelf gebruiken. Ik denk dat het vrij moeilijk is om het te berekenen, maar hetgeen je maandelijks uitbespaart zou investeren, is ook iets dat gerust in een berekening mag meegenomen worden op de volledige levensduur van een batterij.reteiP schreef: ↑Gisteren 13:15Nee het is de bedoeling in eerste instantie om je overschot aan PV energie op te slaan en die te gebruiken ipv elektriciteit uit het net te nemen. Dat scheelt toch al makkelijk 30 cent per kWh. Dus pakweg per cyclus van 3,5 kWh win je een euro terug. Dat kan in de niet-wintermaanden praktisch elke dag zijn.bryanv schreef: ↑Gisteren 12:20 We hebben het zelf ook even doorgerekend en binnenkort komt er bij ons ook een thuisbatterij en een slim laadsysteem. Sinds de digitale meter zien we het (grote) voordeel niet meer in van onze zonnepanelen. We daarnaast ook een laadpaal en elektrische wagen sinds kort. Waarschijnlijk stappen we binnenkort ook over op een Empower-contract (variabel met flexibele tarieven) van mijn vorige werkgever.
Als ik het goed begrijp, kunnen we met zo’n slim systeem onze batterij opladen wanneer de stroom het goedkoopst is (snachts), en weer terug op het net zetten wanneer de vergoeding het hoogst ligt. Klinkt allemaal fan-tas-tisch, maar het voelt tegelijk ook wat te mooi om waar te zijn zekers. Want als binnenkort iedereen dat doet, zal het waarschijnlijk opnieuw vooral voordelig zijn voor wie het snelst besloten heeft om er eentje te plaatsen, zie dito de zonnepanelen en groene stroomcertificaten.
Enfin, voorlopig betalen we nog steeds maandelijks (of krijgen we amper iets) voor wat onze zonnepanelen op het net injecteren + de afname is vrij duur. Het lijkt mij dan des te interessant om de energie zelf te verbruiken.
In tweede instantie ga je met het flexibel tarief spelen (want de winst zal daar kleiner zijn dan 30 cent per kWh) en de batterij volladen wanneer de stroom goedkoop is (vooral in de wintermaanden dus dat zal dan meestal 's nachts zijn). Je gaat die stroom beter niet aan het net terugleveren maar zelf gebruiken om te vermijden dat je verbruik hebt in de dure uren (tussen 17u en 20u).
Je hebt dan een manier waarop de batterij elke dag meerdere laad- en ontlaadcycli kan doen ofwel in functie van PV energie ofwel in functie van dal/piektarieven. Dat is de manier die de kortste terugverdientijd zal geven.
Maar deze manier kost wel meer moeite dan gewoon een P&P batterij hangen en op automatisch regelend naar nul op de meter zetten.
Zonder gedetailleerde data over de toekomstige flextarieven, verbruikskarakteristieken van de woning, PV grootte en oriëntatie kan je onmogelijk een detailberekening maken. Maar het ziet er met de actuele kost van 300 €/kWh wel heel logisch en rendabel uit.
De trend lijkt ook duidelijk gezet dat de komende 2 jaar de vergoeding voor injectie verder richting 0 zal gaan, dus dat maakt de laadcycli voor PV al zeker interessanter.
Niet echt want als je geen batterij koopt kan je met dat geld ook een andere investering doen die iets oplevert...
Alleen komen veruit de meeste beleggingen terecht in een wild fluctuerende aandelenmarkt en is deze investering nu eens een zeldzame diversificatie met grote zekerheid qua opbrengst.
Tov een spaar- of termijnrekening zal een batterij wel beter scoren qua IRR.
Ik vrees dat uw berekening niet klopt. Wettelijk mag je zo een batterij maar laden en ontladen aan maximum 800w en aan dat vermogen zal het wel wat langer duren voor ze is terugbetaald.reteiP schreef: ↑Gisteren 15:09Natuurlijk is dat wel interessant. Levensduur van 6000 laadcycli. Stel dat een cyclus 4 kWh netto oplevert bij een 5 kWh batterij door verliezen en andere.
Als die batterij €1500 all in kost moet je €0,0625 opbrengen per kWh om ooit breakeven te komen.
De strategie zonnestroom gebruiken heeft de hoogste opbrengst per kWh. Toch zeker €0,3 per kWh. Al ga je met een andere strategie sneller aan 6000 cycli komen.
Als je ongeacht de tijd die het duurt enkel met zonnestroom rekent brengt die batterij dan 4 * 6000 * 0,3 of €7200 op. Ruim meer dan ze ooit gekost heeft. Op een vijfde van de levensduur is ze al terugbetaald.
Bedrijf hier recht tegenover mijn bureau heeft deze week net 2 grote batterijen naast hun transfo cabine gezet. 430 kWh en 200 kW vermogen. Ik ken hun strategie niet maar ik denk niet dat ze PV panelen hebben liggen, zeker niet in de grootorde van die batterijen dus ik vermoed dat zij die batterijen wel voor piek- en dal zullen gebruiken. Die website heeft ook een simulator dus speel daar eens mee.
Tja, dat is wel heel optimistische theorie voor een zelf te plaatsen thuisbatterij die maximaal 800W mag laden / leveren. In de praktijk, hoeveel laadcycli gaan er met zo een plug-in batterij zijn per jaar, er is niet alle dagen genoeg zonlicht om boven het eigen direct verbruik die batterij te laden (met 800 watt vol laden duurt 10 uur!) en in de korte zomernachten krijg je de batterij niet altijd ontladen. Dus ja, als er met zo een ding al 150 a 200 volledige cycli per jaar zijn, mag je al blij zijn. Dat is dus 600 a 800kWh per jaar of 180 a 240 euro per jaar uitgespaard aan net stroom of nog ongeveer 8 a 6 jaar voor ze terug verdiend is, tegen die tijd zal ze omwille van leeftijd ook wel al haar beste tijd gehad hebben.reteiP schreef: ↑Gisteren 15:09 Natuurlijk is dat wel interessant. Levensduur van 6000 laadcycli. Stel dat een cyclus 4 kWh netto oplevert bij een 5 kWh batterij door verliezen en andere.
Een vaste thuisbatterij die sneller mag ontladen en laden zal geplaatst en gekeurd wel flink wat duurder uitkomen.
Ik kan het niet genoeg herhalen: ZELFVERBRUIK, ZELFVERBRUIK, ZELFVERBRUIK.bryanv schreef: ↑Gisteren 12:20 We hebben het zelf ook even doorgerekend en binnenkort komt er bij ons ook een thuisbatterij en een slim laadsysteem. Sinds de digitale meter zien we het (grote) voordeel niet meer in van onze zonnepanelen. We daarnaast ook een laadpaal en elektrische wagen sinds kort. Waarschijnlijk stappen we binnenkort ook over op een Empower-contract (variabel met flexibele tarieven) van mijn vorige werkgever.
Als ik het goed begrijp, kunnen we met zo’n slim systeem onze batterij opladen wanneer de stroom het goedkoopst is (snachts), en weer terug op het net zetten wanneer de vergoeding het hoogst ligt. Klinkt allemaal fan-tas-tisch, maar het voelt tegelijk ook wat te mooi om waar te zijn zekers. Want als binnenkort iedereen dat doet, zal het waarschijnlijk opnieuw vooral voordelig zijn voor wie het snelst besloten heeft om er eentje te plaatsen, zie dito de zonnepanelen en groene stroomcertificaten.
Enfin, voorlopig betalen we nog steeds maandelijks (of krijgen we amper iets) voor wat onze zonnepanelen op het net injecteren + de afname is vrij duur. Het lijkt mij dan des te interessant om de energie zelf te verbruiken.
Geld verdienen met aan / verkoop van energie van een batterij is in ons Belgenland pure verkooppraat.
Even de prijzen erbij halen: https://my.luminusbusiness.be/market-in ... ic-prices/
Tussen 14 - 15u is de prijs vandaag het laagst: met €6,56 (Belpex). Dit is een marktprijs en je energieleverancier moet hier winst op maken, met andere woorden ze gaan je zo'n formule voorschotelen: 0,1054 x Belpex H (6,56) + 2,0940 = 2,785424 -> €0,02785424/MWh of €0,0295254944/kWh (incl. BTW). Dit is pure energiekost, hier komen de afnamekosten, WKK, bijdrages, accijnzen... bij en die liggen (bij mij) op €0,1326/kWh (incl. BTW). Jij neemt dus op dat moment af aan €0,1621254944/kWh.
Ga je verkopen op het dure moment, dan heb je een soortgelijke formule (maar die is uiteraard meer in het voordeel van de energieleverancier): 0,0825 x Belpex H (118,82) - 0,7790 -> €9,02365/MWh of €0,0902365/kWh
Vandaag neem je dus op het goedkoopste moment van de dag af aan €0,1621254944/kWh en injecteer je op het duurste moment aan €0,0902365/kWh.
Ik hoop dat je het probleem ziet...
Een batterij hoort je te helpen met je zelfverbruik te verbeteren. Als je met een batterij nog steeds veel van het net haalt, dan kan je als expert je wagen aan een dynamisch tarief (je grote verbruikers tijdens die goedkope momenten inplannen en de batterij gebruiken voor je eigen verbruik om die dure momenten te overbruggen).
Verkopers die zeggen dat je kan verdienen met handelen in energie zijn je onzin aan het wijsmaken.
Akkoord je hebt momenten wanneer dit kan, maar die momenten zijn echt schaars. We spreken over de winter wanneer er geen schijt zon of wind is.
Trap ook niet in de val van energieleveranciers met een dynamisch tarief, die hun abonnement is vaak een heel stuk duurder dan een normaal contract. Engie heeft bv net een contract gelanceerd met "superdaluren" met prijzen van afgelopen maand:
Piekuren: €0,11660/kWh
Daluren: €0,08868/kWh
Superdaluren: €0,06657/kWh
Abonnement: €85/jaar
Ter vergelijking, ik zit op een enkelvoudig variabel contract met afgelopen maand €0,0779/kWh en abonnement van €10,60/jaar.
Tja, dat Engie abonnement is in die superdaluren maar een fractie goedkoper dan wat ik nu betaal, maar hun abonnement is wel 8x het mijne. Ik zal wel zeer veel moeite moeten doen om geld te verdienen met dat abonnement.
Ik spreek uit ervaring. Een half jaar een dynamisch tarief genomen (wel zonder batterij, maar met veel moeite) en heb er amper €30 baat bij gehad. Het was echt niet de moeite waard. Nu met een batterij kan ik het opnieuw overwegen, maar mijn gebruik van het net is momenteel met 50% gezakt (en een dynamisch tarief is het best te verdedigen in de zomer). Ik ga mij er waarschijnlijk niet meer aan wagen en eerst zien voor een langere periode wat ik nog van het net haal en of het de moeite is om hier nog financieel in te optimaliseren.
En dan kom ik (naast "zelfverbruik, zelfverbruik, zelfverbruik") tot het andere belangrijke punt: je hoeft geen cent te investeren om een goede / goedkope energieleverancier te zoeken.
Laatst gewijzigd door SMGGM op 5 juni 2025, 16:52, 3 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Jullie hebben soms rare opvattingen over investeringen, rendementen en terugverdientijden, zoals recent nog bleekreteiP schreef: ↑Gisteren 15:30Niet echt want als je geen batterij koopt kan je met dat geld ook een andere investering doen die iets oplevert...
Alleen komen veruit de meeste beleggingen terecht in een wild fluctuerende aandelenmarkt en is deze investering nu eens een zeldzame diversificatie met grote zekerheid qua opbrengst.
Tov een spaar- of termijnrekening zal een batterij wel beter scoren qua IRR.

Je krijgt geld (van de overheid maar dat doet er niet toe) en geeft het vervolgens uit aan de aankoop van een thuisbatterij en nog wat prullaria.reteiP schreef: ↑28 april 2025, 11:08 Sinds kort hangt hier ook een digitale meter. Uiteraard meteen een P1 dongle en homewizard monitor eraan gehangen.
En de P&P thuisbatterij is ondertussen ook besteld. Eindelijk van dat prosumententarief vanaf, nu zoveel mogelijk nul op de meter.
De investering is heel klein want ik had nog recht op de 'retroactieve investeringspremie'.
En dat is dan geen investering?
Je vergeet ook de meest onbetrouwbare factor in het ganse verhaal, nl. DE OVERHEID. Van vandaag op morgen kunnen ze het ganse speelveld compleet wijzigen en kan je alle simulaties en berekeningen in de prullenmand gooien.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Staat hier van dag 1 op 2500W.
Maar dat mag ik officieel niet aanbevelen.
Laden mag trouwens altijd aan 2500W dus die is snel vol.
Kan zeker maar om veiligheidsreden, als het omvormervermogen van je batterij hoger is dan 800w, zou je installatie gekeurd moeten worden en dan is het melden dat je een batterij hebt geplaatst met een omvormer van meer dan 800w bij de netbeheerder verplicht.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dus mag het eigenlijk niet …

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Nee, laden mag wel aan maximaal 16A (per max. van de batterij uiteraard).
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
De batterij is erg traag, als ik me juist heb laten informeren aan 10Watt/sec. Dat is voor de meeste toepassingen echter voldoende.
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Dus de als hij plots 800W moet injecteren dat dit 80 seconden zou duren? Complete onzin, na enkele seconden gaat die van 2000W afname naar 800W injecteren. Dit gaat eigenlijk niet in stappen maar (mits die enkele seconden vertraging) in 1 stap.
Beste voorbeeld is toilet doorspoelen met regenwater waar de batterij nog start met injectie nog voor de pomp is gestopt.
Dan heb ik me slecht laten informeren. Toevallig ga ik volgende week die batterij bij iemand aansluiten, ik zal je mijn bevindingen laten weten.SMGGM schreef: ↑Gisteren 22:10Dus de als hij plots 800W moet injecteren dat dit 80 seconden zou duren? Complete onzin, na enkele seconden gaat die van 2000W afname naar 800W injecteren. Dit gaat eigenlijk niet in stappen maar (mits die enkele seconden vertraging) in 1 stap.
Beste voorbeeld is toilet doorspoelen met regenwater waar de batterij nog start met injectie nog voor de pomp is gestopt.
Bedankt voor de info, kunnen we ons voorbereiden op een blackout