Hoera meerwaardebelasting!
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Maar die verliezen kan je dan wel weer meenemen als minwaarden i.h.k.v. de meerwaardebelasting neem ik aan.
Ik citeerde maar uit de tijd, met de optie opt-out.EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 17:52Ik neem toch aan dat je om te recupereren enkel maar het te recupereren bedrag moet aantonen ?
(zoals met het recupereren van RV op dividenden)
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Als speculant? Misschien wel indien je hevig blijft speculeren de 5 jaren daarna? Fiscalisten zullen gouden zaken doen...EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 17:55Maar die verliezen kan je dan wel weer meenemen als minwaarden i.h.k.v. de meerwaardebelasting neem ik aan.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voor de fiscus ben je als persoon geen speculant, maar kan de winst van een bepaalde transactie als speculatief belast worden aan 33%.Indalo schreef: ↑3 juli 2025, 17:56Als speculant? Misschien wel indien je hevig blijft speculeren de 5 jaren daarna? Fiscalisten zullen gouden zaken doen...EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 17:55
Maar die verliezen kan je dan wel weer meenemen als minwaarden i.h.k.v. de meerwaardebelasting neem ik aan.
Vermits een transacties met verlies niet wordt belast als speculatieve transactie, valt die gewoon "onder goede huisvader".
Dat kan, hangt af van meerdere factoren. Maar INDIEN het als speculatief geïnterpreteerd zou worden.EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 18:08Voor de fiscus ben je als persoon geen speculant, maar kan de winst van een bepaalde transactie als speculatief belast worden aan 33%.
Vermits een transacties met verlies niet wordt belast als speculatieve transactie, valt die gewoon "onder goede huisvader".
Stel als hobbybelegger doe je 20 transacties per maand, je koopt en verkoopt voor kleine bedragen, je verkoopt soms een miskoop, koopt iets anders in de plaats, enkele pennystocks... Kortweg een klein deel van je portefeuille vb 5000€ is je "speelgeld"Indalo schreef: ↑3 juli 2025, 18:13Dat kan, hangt af van meerdere factoren. Maar INDIEN het als speculatief geïnterpreteerd zou worden.EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 18:08
Voor de fiscus ben je als persoon geen speculant, maar kan de winst van een bepaalde transactie als speculatief belast worden aan 33%.
Uiteraard wil je winst maken, en letterlijk gezien speculeer je dus, want je weet niet wat de beurs morgen brengt.
Wanneer wordt je dan als speculant aanzien?
Laatst gewijzigd door MJF op 3 juli 2025, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien krijgen we binnenkort een lijstje van de regering van 5 aandelen waaruit we mogen kiezen.EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 18:08Voor de fiscus ben je als persoon geen speculant, maar kan de winst van een bepaalde transactie als speculatief belast worden aan 33%.
Samengesteld door of in samenwerking met Paul D'Hoore ?
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
dan zal er weinig meerwaarde zijn ...
ook een goede manier om die te ontlopen ///

Make Spaargids " Great Again ! "
+voorheenCP1234 schreef: ↑3 juli 2025, 22:52dan zal er weinig meerwaarde zijn ...
ook een goede manier om die te ontlopen ///![]()

Dat hangt er allemaal van af. Als je bijvoorbeeld een buy-and-hold portefeuille hebt van 1 miljoen en daarnaast een hobby-portefeuille van 5000 euro, dan kun jij de fiscus, wanneer die in een goede bui is, er misschien van overtuigen dat dit prima past in het beheer als goed huisvader. Echter, dat is meteen weer een argument voor de fiscus om te zeggen dat die transacties zelf speculatief van aard zijn en wel degelijk belast moeten worden. Immers, het grootste deel van je portefeuille beheer je op een andere manier, wat het kleinste deel in vergelijking overduidelijk speculatief van aard maakt.MJF schreef: ↑3 juli 2025, 19:20 Stel als hobbybelegger doe je 20 transacties per maand, je koopt en verkoopt voor kleine bedragen, je verkoopt soms een miskoop, koopt iets anders in de plaats, enkele pennystocks... Kortweg een klein deel van je portefeuille vb 5000€ is je "speelgeld"
Uiteraard wil je winst maken, en letterlijk gezien speculeer je dus, want je weet niet wat de beurs morgen brengt.
Wanneer wordt je dan als speculant aanzien?
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Mijn grootste meerwaarden komen uit opties, telt dit ook mee want daar vind ik niet direct iets van terug.
In andere landen is het meestal simpel gezegd: "(totale) prijs ontvangen" min "(totale) prijs betaald"
Bvb US:
https://www.investopedia.com/articles/a ... ptions.asp
Merk ook het verschil tussen short term gains en long term gains.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Opties worden beschouwd als complexe financiele instrumenten, wat een sterk argument is in je nadeel. Het zal er wellicht van afhangen hoe en hoe vaak je handelt in opties, en hoe goed jij je eruit kunt lullen.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.