Portefeuille -10% door USD/EUR
TIP
Re: Portefeuille -10% door USD/EUR
Check de "deal" die Trump de EU (von der Leyen) heeft opgelegd; dit weekend op zijn Golfresort in Schotland.Ayhrual schreef: ↑Gisteren 09:41Er zitten zeker een paar waarheden in, maar toch enkele opmerkingen.
De euro stijgt vooral omdat het vertrouwen in de USD (Trump) zoek is.
Geen grondstoffen? Dat klopt niet. Het was simpelweg nooit een prioriteit van de EU. Zelf investeer ik al jaren in grondstoffen, en er worden steeds meer en meer ontdekt binnen Europa (Roemenië, Scandinavia, Spanje, Balkans, Griekenland ....) en laat ons Groenland niet vergeten.
Geen defensie? Dat klopt, maar daar wordt intussen serieus werk van gemaakt.
Energie te duur? Absoluut, maar kernenergie maakt stilaan een comeback en de EU heeft er een prioriteit van gemaakt, zoals de VS trouwens.
Eén punt waar ik u volledig in volg: het migratiebeleid dreigt de EU ernstig te ondermijnen.
USA-EU: 5-0. Forfaitnederlaag.
Ze zijn nog steeds aan het spelen. Dus uw "forfaitnederlaag" is wel een snelle conclusie .....Sammy2 schreef: ↑Gisteren 10:35Check de "deal" die Trump de EU (von der Leyen) heeft opgelegd; dit weekend op zijn Golfresort in Schotland.Ayhrual schreef: ↑Gisteren 09:41
Er zitten zeker een paar waarheden in, maar toch enkele opmerkingen.
Geen grondstoffen? Dat klopt niet. Het was simpelweg nooit een prioriteit van de EU. Zelf investeer ik al jaren in grondstoffen, en er worden steeds meer en meer ontdekt binnen Europa (Roemenië, Scandinavia, Spanje, Balkans, Griekenland ....) en laat ons Groenland niet vergeten.
Energie te duur? Absoluut, maar kernenergie maakt stilaan een comeback en de EU heeft er een prioriteit van gemaakt, zoals de VS trouwens.
Eén punt waar ik u volledig in volg: het migratiebeleid dreigt de EU ernstig te ondermijnen.
USA-EU: 5-0. Forfaitnederlaag.
Volgens mij is het voor beide blokken een losersgame. Nog meer voor Europa dan voor de VS maar een overwinning lijkt het mij economisch voor de VS ook niet te zijn op de lange termijn.
+1
De VS is daardoor volledig geïsoleerd geraakt. Zelfs trouwe partners zoals Canada en Mexico hebben geen vertrouwen meer in de VS. Europa daarentegen heeft er juist een paar partners bij gekregen.
Wie staat er vandaag nog te springen om een deal te doen met de VS ? Zakenmensen kijken in de eerste plaats naar de cijfers maar in de tweede plaats ook naar de manier hoe hun tegenpartijen met hen omgaan. Er zijn er tegenwoordig vele waarbij de grenzeloos onbeschofte Trump nog een rekening open staan heeft. Loontje zal wel om zijn boontje komen. Mocht ik van Theo Franken zijn geweest, ik had nooit nog 11 F35 bijgekocht. Over my dead body.
Mbt uw punt energie te duur? Absoluut, maar kernenergie maakt stilaan een comeback en de EU heeft er een prioriteit van gemaakt, zoals de VS trouwens.Ayhrual schreef: ↑Gisteren 09:41Er zitten zeker een paar waarheden in, maar toch enkele opmerkingen.
Betreft die fameuze comeback van kernenergie.
Er zal wel een reden zijn waarom de Franse Staat EDF opnieuw genationaliseerd heeft. Kernenergie is een immers een put zonder bodem.
Ik zou niet graag in de schoenen van EDF staan met hun nieuwe in aanbouw zijnde reactoren die regelrecht een financiële ramp zijn. Ik zal er ook al wat details bijgeven: 1. Hinkley Point C (VK) én 2. Flamanville EPR (Frankrijk). EDF en Macron zitten daar voor minstens 45 Miljard EURO in de schulden ! Enkel op die 2 projecten ! Wie gaat dat betalen ? De Fransman. En de Belg want Macron zal nu nog meer geld uit de Belgische centrales willen zuigen.
Laatst gewijzigd door chesini op 28 juli 2025, 16:07, 4 keer totaal gewijzigd.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Welke dan, Qatar bv. ? Dat dreigt nu al met het stopzetten van al de gasleveringen aan de EU als ze blijven hameren op mensenrechten. Kan je je enerzijds inbeelden wat een impact dat hier zou hebben op de gezinnen en de economie en anderzijds wat een hypocriet en machteloos gevoel weer aan heel de wereld gaat laten zien las ze daar weer even een uitzondering voor gaan maken ...

Want dat is de EU, veel blaffen maar dan met het staartje ingetrokken op de grond gaan rollen en bedelen; andere landen zien onze machteloosheid ook en als ze met ons willen handelen zal dat nooit op een respectvolle basis zijn maar puur uit eigen gewin !
En Trump heeft er veel meer goede partners bijgekregen dan de EU, allemaal landen die beseffen dat ze zonder de US niets voorstellen en die nodig hebben, soms zelfs om gewoon te kunnen blijven bestaan !
Make Spaargids " Great Again ! "
+ 1voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 15:53Welke dan, Qatar bv. ? Dat dreigt nu al met het stopzetten van al de gasleveringen aan de EU als ze blijven hameren op mensenrechten. Kan je je enerzijds inbeelden wat een impact dat hier zou hebben op de gezinnen en de economie en anderzijds wat een hypocriet en machteloos gevoel weer aan heel de wereld gaat laten zien las ze daar weer even een uitzondering voor gaan maken ...![]()
Want dat is de EU, veel blaffen maar dan met het staartje ingetrokken op de grond gaan rollen en bedelen; andere landen zien onze machteloosheid ook en als ze met ons willen handelen zal dat nooit op een respectvolle basis zijn maar puur uit eigen gewin !
En Trump heeft er veel meer goede partners bijgekregen dan de EU, allemaal landen die beseffen dat ze zonder de US niets voorstellen en die nodig hebben, soms zelfs om gewoon te kunnen blijven bestaan !
Ik voorspel het U, nu zit Trump nog aan de winnende zijde puur economisch gezien. Maar wacht tot de rekeningen vereffend zullen worden. Hij zal nog blij zijn dat hij tegen dan geen president meer is. Denk je dat een Amerikaanse CEO zich zomaar belachelijk laat maken door Trump ? Denk je dat een Europese CEO zich zomaar belachelijk laat maken door Trump ? Die (Trump) gaat dat nog dubbel en dik in cash betalen. We zullen wel zien. De echte wereld is anders dan bluffen en golfballetjes slaan. Een blaaskaak lusten ze immers rauw. Ze gaan het niet op TV zeggen. Maar ze lusten hem rauw.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 15:53Welke dan, Qatar bv. ? Dat dreigt nu al met het stopzetten van al de gasleveringen aan de EU als ze blijven hameren op mensenrechten. Kan je je enerzijds inbeelden wat een impact dat hier zou hebben op de gezinnen en de economie en anderzijds wat een hypocriet en machteloos gevoel weer aan heel de wereld gaat laten zien las ze daar weer even een uitzondering voor gaan maken ...![]()
Daar is anders nog weinig van te merken. Trouwens vonder Leyen doet wel mooie beloftes aan Trump met ons geld.chesini schreef: ↑Gisteren 16:12Ik voorspel het U, nu zit Trump nog aan de winnende zijde puur economisch gezien. Maar wacht tot de rekeningen vereffend zullen worden. Hij zal nog blij zijn dat hij tegen dan geen president meer is. Denk je dat een Amerikaanse CEO zich zomaar belachelijk laat maken door Trump ? Denk je dat een Europese CEO zich zomaar belachelijk laat maken door Trump ? Die (Trump) gaat dat nog dubbel en dik in cash betalen. We zullen wel zien. De echte wereld is anders dan bluffen en golfballetjes slaan. Een blaaskaak lusten ze immers rauw. Ze gaan het niet op TV zeggen. Maar ze lusten hem rauw.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 15:53
Welke dan, Qatar bv. ? Dat dreigt nu al met het stopzetten van al de gasleveringen aan de EU als ze blijven hameren op mensenrechten. Kan je je enerzijds inbeelden wat een impact dat hier zou hebben op de gezinnen en de economie en anderzijds wat een hypocriet en machteloos gevoel weer aan heel de wereld gaat laten zien las ze daar weer even een uitzondering voor gaan maken ...![]()

Wat heb je zo in gedachten? Laat ons even genieten van jouw "voorspellingen". Wat zullen deze CEO's kunnen doen? Vooral deze die in de EU hun zakken vullen.chesini schreef: ↑Gisteren 16:12Ik voorspel het U, nu zit Trump nog aan de winnende zijde puur economisch gezien. Maar wacht tot de rekeningen vereffend zullen worden. Hij zal nog blij zijn dat hij tegen dan geen president meer is. Denk je dat een Amerikaanse CEO zich zomaar belachelijk laat maken door Trump ? Denk je dat een Europese CEO zich zomaar belachelijk laat maken door Trump ? Die (Trump) gaat dat nog dubbel en dik in cash betalen. We zullen wel zien. De echte wereld is anders dan bluffen en golfballetjes slaan. Een blaaskaak lusten ze immers rauw. Ze gaan het niet op TV zeggen. Maar ze lusten hem rauw.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 15:53
Welke dan, Qatar bv. ? Dat dreigt nu al met het stopzetten van al de gasleveringen aan de EU als ze blijven hameren op mensenrechten. Kan je je enerzijds inbeelden wat een impact dat hier zou hebben op de gezinnen en de economie en anderzijds wat een hypocriet en machteloos gevoel weer aan heel de wereld gaat laten zien las ze daar weer even een uitzondering voor gaan maken ...![]()
Ik denk dat jij een blaaskaak bent, jouw woordgebruik, als ik dit zo mag zeggen.
Je had haar moeten zien lijden toen President Trump haar de levieten heeft gelezen. Als een bedeesd schoolmeisje zat ze daar. Zij heeft nog geluk gehad dat zij niet op een sofa moest plaatsnemen; zoals bij Erdogan. Het mooiste vond ik Trump's uitleg met betrekking tot de "windmolens". Geniaal; voor de meesten in verstaanbare en klare taal. Top!Finny10 schreef: ↑Gisteren 16:41Daar is anders nog weinig van te merken. Trouwens vonder Leyen doet wel mooie beloftes aan Trump met ons geld.chesini schreef: ↑Gisteren 16:12
Ik voorspel het U, nu zit Trump nog aan de winnende zijde puur economisch gezien. Maar wacht tot de rekeningen vereffend zullen worden. Hij zal nog blij zijn dat hij tegen dan geen president meer is. Denk je dat een Amerikaanse CEO zich zomaar belachelijk laat maken door Trump ? Denk je dat een Europese CEO zich zomaar belachelijk laat maken door Trump ? Die (Trump) gaat dat nog dubbel en dik in cash betalen. We zullen wel zien. De echte wereld is anders dan bluffen en golfballetjes slaan. Een blaaskaak lusten ze immers rauw. Ze gaan het niet op TV zeggen. Maar ze lusten hem rauw.![]()
Laat je toch niet misleiden door die doemdenkende shorters hier.. de langetermijn belegger weet beter. Ondertussen worden in de US records opnieuw gebroken.. je zou maar aan de zijlijn moeten staan nu.. uitstappen kan altijd.. maar ondertussen raast de trein verder.. zeg maar TGV de laatste 5 jaar imo
Edit: wou hier nog even bij zetten dat IWDA uw geld op 5 jaar verdubbeld zou hebben. Bepaalde aandelen een beter resultaat, zeker, maar zelfs voor de meer terughoudende passieve belegger toch geen slecht resultaat me dunkt. Wat leverde een spaar of termijnrekening de laatste 5 jaar op? Juist ja.. dus.. waar zit m'n hier hele dagen te zeveren op dit forum? Kom eens buiten, het zonnetje schijnt
Edit: wou hier nog even bij zetten dat IWDA uw geld op 5 jaar verdubbeld zou hebben. Bepaalde aandelen een beter resultaat, zeker, maar zelfs voor de meer terughoudende passieve belegger toch geen slecht resultaat me dunkt. Wat leverde een spaar of termijnrekening de laatste 5 jaar op? Juist ja.. dus.. waar zit m'n hier hele dagen te zeveren op dit forum? Kom eens buiten, het zonnetje schijnt
Laatst gewijzigd door bryanv op 28 juli 2025, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Het zoveelste bewijs dat de EU NIET bestaat, wij zijn geen unie maar afzonderlijke landen/ regio's met totaal verschillende belangen die onderling al niet overeenkomen en dan naar buiten sterk zouden moeten staan ...
Wij zijn zo makkelijk uit elkaar te spelen, 200% tarieven op champagne en Macron zal direct als stoppen, 50% op auto's ( bestaan nog altijd uit staal ) en Ursula haar bazen houden alles tegen en ondrtussen maar blaffen en dreigen en dan met alles en nog meer akkoord gaan ...
Jaren gelden was er een parodie in "De ideale wereld" waar Mutti eens ging onderhandelen met Erdogan, was super en volgens mij ging het er gisteren ook zo aan toe, als ik die clip nog kan vinde zal ik ze posten, kijk en ween ...

Wij zijn zo makkelijk uit elkaar te spelen, 200% tarieven op champagne en Macron zal direct als stoppen, 50% op auto's ( bestaan nog altijd uit staal ) en Ursula haar bazen houden alles tegen en ondrtussen maar blaffen en dreigen en dan met alles en nog meer akkoord gaan ...
Jaren gelden was er een parodie in "De ideale wereld" waar Mutti eens ging onderhandelen met Erdogan, was super en volgens mij ging het er gisteren ook zo aan toe, als ik die clip nog kan vinde zal ik ze posten, kijk en ween ...

- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer: