Start aandelen en ETF
TIP
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Start aandelen en ETF
In het Zomerakkoord werd ingeschreven dat de meerwaardetaks toegepast wordt op financiële activa, die momenteel nog niet belast worden op hun meerwaarde.
1) Daarom blijft Reynderstaks gelden op kapitaliserende obligatiefondsen en kan er geen meerwaardetaks bovenop (is ook juridisch zo).
2) Fiscaal pensioensparen volgt nu al een speciale belasting, waarin de meerwaarden (tot 60j) mee in belast worden.
Juridisch zou het wel kunnen op meerwaarden na 60j maar politiek werd het niet meer weerhouden.
1) Daarom blijft Reynderstaks gelden op kapitaliserende obligatiefondsen en kan er geen meerwaardetaks bovenop (is ook juridisch zo).
2) Fiscaal pensioensparen volgt nu al een speciale belasting, waarin de meerwaarden (tot 60j) mee in belast worden.
Juridisch zou het wel kunnen op meerwaarden na 60j maar politiek werd het niet meer weerhouden.
Nee.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Wat een joke die Paepe!karine schreef: ↑29 juli 2025, 11:54Ik zou vooral heel rustig blijven op deze moment.
Een deel parkeren in obligaties, een deel cash aanhouden en een deel(tje) nu beleggen en dan gespreid verder aankopen.
Eventueel automatisch maandelijks laten aankopen want dit zelf doen blijft moeilijk. Voor de kids koop ik sowieso maandelijks met kleinere bedragen maar ik heb mezelf er toch weer op betrapt dat mijn laatste ETF aankopen weer dateren van april. Ik volg zelf de richting deels van de fear and greed index en wanneer deze onder de 25 zit begin ik sowieso te kopen en dat is me nog nooit slecht bevallen.
En luister vooral niet teveel naar de media, vandaag nog maar eens opgemerkt.
13 juni 2024, Koers Lotus €8640.
“De laatste tijd raadde ik niemand nog aan om een aandeel van Lotus te kopen”, zegt Pascal Paepen, professor aan de KU Leuven en medeoprichter van Spaarvarkens.be. “Ik dacht dat het zou terugvallen. Vandaag verander ik mijn mening.”
29 juli 2025 Koers Lotus €7500.
“Lotus Bakeries is dan weer heel duur op dit moment. Dat moet eerst wat goedkoper worden om interessant te zijn”, zegt Paepen.

Verder vind ik je een goede en slimme beleggingsstrategie hanteren.
Die 125k zou ik niet lumpsum beleggen en ook niet maandelijks.
DCA elk kwartaal en indien interessant op dat moment een grotere aankoop.
Zijn obligaties echt zo interessant momenteel?
Nee, het vet is van de soep maar als je spaarrekeningen vandaag ziet.
2022-2023-2024 was een mooie periode om obligaties te kopen.
Of je moet wat meer risico nemen en richting Volkswagen en dergelijke gaan.
Kingdom of Belgium 0% 22 Oct 2031, EUR 84,66, 2,6% netto.
Ik zou Paepe niet direct een ‘joke’ noemen. Feit is dat analisten niet alles weten, net als alle andere kleine garnalen.Samsara schreef: ↑29 juli 2025, 17:12Wat een joke die Paepe!karine schreef: ↑29 juli 2025, 11:54
Ik zou vooral heel rustig blijven op deze moment.
Een deel parkeren in obligaties, een deel cash aanhouden en een deel(tje) nu beleggen en dan gespreid verder aankopen.
Eventueel automatisch maandelijks laten aankopen want dit zelf doen blijft moeilijk. Voor de kids koop ik sowieso maandelijks met kleinere bedragen maar ik heb mezelf er toch weer op betrapt dat mijn laatste ETF aankopen weer dateren van april. Ik volg zelf de richting deels van de fear and greed index en wanneer deze onder de 25 zit begin ik sowieso te kopen en dat is me nog nooit slecht bevallen.
En luister vooral niet teveel naar de media, vandaag nog maar eens opgemerkt.
13 juni 2024, Koers Lotus €8640.
“De laatste tijd raadde ik niemand nog aan om een aandeel van Lotus te kopen”, zegt Pascal Paepen, professor aan de KU Leuven en medeoprichter van Spaarvarkens.be. “Ik dacht dat het zou terugvallen. Vandaag verander ik mijn mening.”
29 juli 2025 Koers Lotus €7500.
“Lotus Bakeries is dan weer heel duur op dit moment. Dat moet eerst wat goedkoper worden om interessant te zijn”, zegt Paepen.![]()
Verder vind ik je een goede en slimme beleggingsstrategie hanteren.
Die 125k zou ik niet lumpsum beleggen en ook niet maandelijks.
DCA elk kwartaal en indien interessant op dat moment een grotere aankoop.
Zijn obligaties echt zo interessant momenteel?
Zie advies vooral als een aanzet om zelf je huiswerk te doen. Een paar jaar geleden zag ik een presentatie van Gielkens over MBB, advies gevraagd aan een andere analist, die zei ‘nee’, zelf mijn huiswerk gemaakt en uiteindelijk mijn mooiste (en veiligste!) deal ooit. Wat me wat zorgen baart, er is héél veel ruimte in de populaire kranten die mensen aanzetten tot aankopen van beurs-spullen waar echt niet genoeg over nagedacht wordt. En ja, er zijn analisten die zich laten verleiden om daar aan mee te doen. Jammer… ik herinner me recente adviezen over Novo Nordisk bvb…. De voorbije maanden doen me denken aan 2007, ik herinner me een interview met Paul D’hoore op Radio 1 (dacht ik). Iedereen weet wat er een dik jaar later is gebeurd. Ah ja, ik heb obligaties, ben 50+, dus dat mag. Voor de langere termijn is er één van Investor AB, 10 jaar looptijd dacht ik, wel ok rendement. Ik koop alles op de secundaire markt, geen etf’s. De mooiste tijd is voorlopig verstreken. Nog een les dat je vooral zelf heel actief moet zoeken naar opportuniteiten. Voor je het weet is er een nieuwe. Schulden zijn een dik probleem, daar schuilen mogelijkheden
Zelf je huiswerk maken is ook maar voor weinigen weggelegd.
Als Paepen, D'hoore, Reweghs en vele anderen van hen het nog niet weten en foute tips geven waar stopt het dan.
Zouden ze de impact van de artikels aan de onwetende HLN lezers inzien of telt enkel de bijverdienste ervan?
Het is door dergelijke analisten dat onwetende mensen 12.000 euro gaan betalen voor een aandeel Lotus.
Ik begin wel vaker te merken dat onderaan de artikels staat dat het enkel informatie is en geen advies. Komen er misschien teveel klachten binnen?
Als Paepen, D'hoore, Reweghs en vele anderen van hen het nog niet weten en foute tips geven waar stopt het dan.
Zouden ze de impact van de artikels aan de onwetende HLN lezers inzien of telt enkel de bijverdienste ervan?
Het is door dergelijke analisten dat onwetende mensen 12.000 euro gaan betalen voor een aandeel Lotus.
Ik begin wel vaker te merken dat onderaan de artikels staat dat het enkel informatie is en geen advies. Komen er misschien teveel klachten binnen?
Dat zijn geen foute tips, mensen kunnen ze gewoon niet interpreteren en in context plaatsen.
Ze verwachten dat elk aandeel aangeraden door een analist zal stijgen, maar het moet natuurlijk deel uitmaken van een globale visie..
Het ligt meer aan de lezers dan aan de analisten
Je kan natuurlijk gaan argumenteren: moeten analisten er dan niet vanuit gaan dat mensen lui en dom zijn?
Maarja, zo blijf je bezig..
Ze verwachten dat elk aandeel aangeraden door een analist zal stijgen, maar het moet natuurlijk deel uitmaken van een globale visie..
Je kan natuurlijk gaan argumenteren: moeten analisten er dan niet vanuit gaan dat mensen lui en dom zijn?
Helemaal mee eens, een analist kan je huiswerk richting geven. Dat is alles wat ik er van verwachtAerolla schreef: ↑30 juli 2025, 10:46 Dat zijn geen foute tips, mensen kunnen ze gewoon niet interpreteren en in context plaatsen.
Nogmaals, veel mensen kunnen hun huiswerk niet maken en gaan gewoon af op het advies van analisten.
Iemand van spaargids zal geen Lotus aan 10K gekocht hebben, een onwetende HLN lezer meer dan je denkt.
Maar dan komen we weer bij het begin verhaal, blijf best van aandelen af als je enkel afgaat op adviezen van analisten.
Iemand van spaargids zal geen Lotus aan 10K gekocht hebben, een onwetende HLN lezer meer dan je denkt.
Maar dan komen we weer bij het begin verhaal, blijf best van aandelen af als je enkel afgaat op adviezen van analisten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Is dat jouw mening of kun je dat ook onderbouwen met feiten?
Het is niet omdat je behoort tot een groep mensen, dat die groep mensen automatisch slimmer is dan een andere groep mensen

Iedereen vindt zichzelf altijd slimmer dan de anderen, maar dat kan uiteraard niet waar zijn.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Gewoon ondervinding tijdens etentjes met familie, vrienden, collega's die normaal niets van beleggen willen weten maar dan toch door de media om de oren worden geslagen met Lotus(er is zo een periode geweest) en dan plots overwegen om via hun grootbank aandelen Lotus te willen gaan kopen.KleineSpaarder schreef: ↑30 juli 2025, 13:05Is dat jouw mening of kun je dat ook onderbouwen met feiten?
Het is niet omdat je behoort tot een groep mensen, dat die groep mensen automatisch slimmer is dan een andere groep mensen![]()
Iedereen vindt zichzelf altijd slimmer dan de anderen, maar dat kan uiteraard niet waar zijn.
Maar volgens chatgpt heb ik het dus volledig mis.
Conclusie
Beleggers die aandelen van Lotus Bakeries kochten boven de €10.000 per aandeel waren vaak institutionele beleggers of ervaren particuliere beleggers die vertrouwen hadden in de sterke merkwaarde en groeiperspectieven van het bedrijf. Hoewel de hoge waardering enige bezorgdheid oproept, blijft Lotus Bakeries een aantrekkelijk bedrijf voor langetermijnbeleggers.
Of was het net zo dat je geen analisten of institutionele beleggers mocht volgen om aandelen te kopen?

- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Als een Paul D'Hoore op Tv in primetime verkondigd dat je Barco moet kopen omdat het het aandeel van de eeuw is volgens hem zonder er bij te zeggen dat je zelf nog een analyse moet maken of zien dat het bij je past is het wel degelijk de schuld van de analist en nog meer van het nieuwsplatform dat dit toelaat !karine schreef: ↑30 juli 2025, 12:31 Nogmaals, veel mensen kunnen hun huiswerk niet maken en gaan gewoon af op het advies van analisten.
Make Spaargids " Great Again ! "
Analisten zoals Paul zijn ideaal om de gemiddelde Vlaming bezig te houden en de media en zichzelf te verrijken. Hij doet het al decennia en toch blijft de mens veel volgers hebben. Als hij op tv komt predikt hij zlsof hij de Messias is. Arm arm Vlaanderen, zeg maar België heeft al veel winst laten liggen..en daarvoor had je gewoon maar maandelijks uw geld in een wereldwijde tracker moeten steken..voorheenCP1234 schreef: ↑30 juli 2025, 17:43Als een Paul D'Hoore op Tv in primetime verkondigd dat je Barco moet kopen omdat het het aandeel van de eeuw is volgens hem zonder er bij te zeggen dat je zelf nog een analyse moet maken of zien dat het bij je past is het wel degelijk de schuld van de analist en nog meer van het nieuwsplatform dat dit toelaat !karine schreef: ↑30 juli 2025, 12:31 Nogmaals, veel mensen kunnen hun huiswerk niet maken en gaan gewoon af op het advies van analisten.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Een wereldwijde tracker had inderdaad veel meer winst opgeleverd dan de adviezen die D'Hoore gaf, zeker als je ze kocht op het moment dat hij ze aanprees; maar ik vind het een schande vinden dat de media zo'n incompetente debielen blijven promoten zonder meer ...bryanv schreef: ↑30 juli 2025, 21:40Analisten zoals Paul zijn ideaal om de gemiddelde Vlaming bezig te houden en de media en zichzelf te verrijken. Hij doet het al decennia en toch blijft de mens veel volgers hebben. Als hij op tv komt predikt hij zlsof hij de Messias is. Arm arm Vlaanderen, zeg maar België heeft al veel winst laten liggen..en daarvoor had je gewoon maar maandelijks uw geld in een wereldwijde tracker moeten steken..voorheenCP1234 schreef: ↑30 juli 2025, 17:43
Als een Paul D'Hoore op Tv in primetime verkondigd dat je Barco moet kopen omdat het het aandeel van de eeuw is volgens hem zonder er bij te zeggen dat je zelf nog een analyse moet maken of zien dat het bij je past is het wel degelijk de schuld van de analist en nog meer van het nieuwsplatform dat dit toelaat !
Make Spaargids " Great Again ! "