iemand een goed voorstel ?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
iemand een goed voorstel ?
Wij, 2 vervroegd gepensioneerden met leeftijd van 64 en 63 j , hebben ons nooit echt verdiept of bezig gehouden met de financiële wereld. Onze vingers eens verbrand in jeugdige overmoed met Lernout & Hauspie en daarna nooit verder geraakt dan pensioensparen , lange termijn verzekering, en spaarboekje. Met buffer van een 50.000 blijft er een 200.000 euro vrij . We willen met dat kapitaal liever geen of slechts weinig risico's nemen. We hoeven dus ook niet de grote ( als die al bestaat ) rente maar zo 2 a 3 % netto zou mooi zijn. ik was al eens bij Fortis en die wilden me ,tegen 29.9 euro per maand , in een soort van priority laten instappen. Maar daar ben ik geen fan van. Op welke manier zouden de " kenners " hier het aanpakken?
alvast bedankt voor de reacties
Re: iemand een goed voorstel ?
Een flexijob nemen:)
Zonder risico bestaan niet, dus je zal daar toch ergens moeten wat in toegeven.
Zonder risico bestaan niet, dus je zal daar toch ergens moeten wat in toegeven.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
mocht je tevreden zijn met 1.8% kan je eens kijken naar de save plus van beobank. Dit is zeer laag risicio. Geen risicio bestaat niet.
Basisrentevoet
0,30% op jaarbasis op het totale saldo van de rekening, vanaf de dag van de storting.
Getrouwheidspremie
1,50% op jaarbasis indien het saldo na storting gelijk is aan of hoger dan 50.000 euro.
Anders ga je je toch wat moeten verdiepen in de wereld van beleggen. Eventueel een obligatie?
Hangmatbeleggen?
Die fortis priority banking liijkt mij echt wel heel duur te zijn:
https://www.bnpparibasfortis.be/rsc/con ... 5670E1.pdf
Basisrentevoet
0,30% op jaarbasis op het totale saldo van de rekening, vanaf de dag van de storting.
Getrouwheidspremie
1,50% op jaarbasis indien het saldo na storting gelijk is aan of hoger dan 50.000 euro.
Anders ga je je toch wat moeten verdiepen in de wereld van beleggen. Eventueel een obligatie?
Hangmatbeleggen?
Die fortis priority banking liijkt mij echt wel heel duur te zijn:
https://www.bnpparibasfortis.be/rsc/con ... 5670E1.pdf
Denk dat je gelijk hebt. Hangmatbeleggen zou toch een 3% meer moeten opbrengen dan het spaarboekje, met wat meeval is dat zelfs 5% of meer. Je hebt nog een horizon van minimaal 10 jaar, lijkt me niet zo slecht.tuinder666 schreef: ↑12 augustus 2025, 16:45
Hangmatbeleggen?
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Afhankelijk van een aantal zaken (eigen woning, reisplannen, kinderen, ...), zou ik zeker gespreid laten renderen:
- bij verschillende (klein) spaarbanken, spaarrekening/termijnrekening met hoogste rente
- taK21, eventueel met overlijdensdekking
Of investeren in het genieten: reizen, een veranda, een renovatie, een appartementje, serviceflat, sucessieplanning ...
- bij verschillende (klein) spaarbanken, spaarrekening/termijnrekening met hoogste rente
- taK21, eventueel met overlijdensdekking
Of investeren in het genieten: reizen, een veranda, een renovatie, een appartementje, serviceflat, sucessieplanning ...
-
- Full Member
- Contacteer:
tak21 lijkt mij toch al wat langere termijn te zijn, 8 jaar om het belastingsvrij te houden. Mocht je reeds een bestaand contract hebben dat 8 jaar of bijna 8 jaar loopt, dan is het misschien een idee. Let wel op de kosten en de 2% tax bij instap.
Reizen etc was niet echt de vraag dacht ik. Het ging over een klein financieel rendement te halen op die 200.000 eur. Topic starter correct me if I am wrong.
Wat je aanhaalde is ook een optie die wel kan werken:
>bij verschillende (klein) spaarbanken, spaarrekening/termijnrekening met hoogste rente
Maar daar ga je toch denk ik nooit boven die 1.8% raken van Beobank. Wel moet het bij Beobank 1 jaar blijven staan natuurlijk. Dus eventueel wat splitsen zoals je zei is geen slecht idee.
Reizen etc was niet echt de vraag dacht ik. Het ging over een klein financieel rendement te halen op die 200.000 eur. Topic starter correct me if I am wrong.
Wat je aanhaalde is ook een optie die wel kan werken:
>bij verschillende (klein) spaarbanken, spaarrekening/termijnrekening met hoogste rente
Maar daar ga je toch denk ik nooit boven die 1.8% raken van Beobank. Wel moet het bij Beobank 1 jaar blijven staan natuurlijk. Dus eventueel wat splitsen zoals je zei is geen slecht idee.
Ik wens u veel plezier om een rekening bij hen te 'mogen' openen.tuinder666 schreef: ↑12 augustus 2025, 16:45 mocht je tevreden zijn met 1.8% kan je eens kijken naar de save plus van beobank. Dit is zeer laag risicio. Geen risicio bestaat niet.
Basisrentevoet
Getrouwheidspremie
Heb het in het verleden reeds 2 maal geprobeerd, en na 48u krijg je een mail terug dat uw dossier grondig "geanalyseerd" zal worden en dat ze contact zullen opnemen met u wanneer er een beslissing valt... nooit meer iets van Beobank gehoord natuurlijk.
Ik vermoed dat ze NUL interesse hebben in iemand die een gratis betaalrekening wenst te openen bij hen als tweede, derde, vierde bank en vervolgens enkel een aanzienlijk bedrag wenst te storten op hun save plus accounts...
Meer te verdienen aan mensen die dure persoonlijke leningen komen afsluiten en dat te koppelen aan een peperdure betaalrekeningformule.
[/quote]
Ik wens u veel plezier om een rekening bij hen te 'mogen' openen.
Heb het in het verleden reeds 2 maal geprobeerd, en na 48u krijg je een mail terug dat uw dossier grondig "geanalyseerd" zal worden en dat ze contact zullen opnemen met u wanneer er een beslissing valt... nooit meer iets van Beobank gehoord natuurlijk.
Ik vermoed dat ze NUL interesse hebben in iemand die een gratis betaalrekening wenst te openen bij hen als tweede, derde, vierde bank en vervolgens enkel een aanzienlijk bedrag wenst te storten op hun save plus accounts...
Meer te verdienen aan mensen die dure persoonlijke leningen komen afsluiten en dat te koppelen aan een peperdure betaalrekeningformule.
[/quote]
+1 Inderdaad.
Idem bij Argenta.
Ik wens u veel plezier om een rekening bij hen te 'mogen' openen.
[/quote]
+1 Inderdaad.
Idem bij Argenta.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je hebt je destijds "verbrand" aan Lernout & Hauspie, maar eigenlijk kon dat met eender welke aandeel gebeuren.sus1009 schreef: ↑12 augustus 2025, 15:15 Wij, 2 vervroegd gepensioneerden met leeftijd van 64 en 63 j , hebben ons nooit echt verdiept of bezig gehouden met de financiële wereld.
Onze vingers eens verbrand in jeugdige overmoed met Lernout & Hauspie en daarna nooit verder geraakt dan pensioensparen , lange termijn verzekering, en spaarboekje.
Je moet je vooral realiseren wat toen het probleem was ... ben je daar al uit ?
Misschien is het beter om met die 200.000 niet in één keer en voor het volledige bedrag hetzelfde te doen ?
Waarom bv. niet met slechts een deel ervan iets meer "risico" nemen ?
Je weet wel aan welke kost en ze geven je de indruk dat je een gepriviligeerde klant bent, maar je weet niet eens in wat je dan instapt ?
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Een beleggingsvoorstel van een grootbank is altijd een slecht idee. Je betaalt zeer veel kosten, en daardoor is het rendement zeer laag.sus1009 schreef: ↑12 augustus 2025, 15:15 Wij, 2 vervroegd gepensioneerden met leeftijd van 64 en 63 j , hebben ons nooit echt verdiept of bezig gehouden met de financiële wereld. Onze vingers eens verbrand in jeugdige overmoed met Lernout & Hauspie en daarna nooit verder geraakt dan pensioensparen , lange termijn verzekering, en spaarboekje. Met buffer van een 50.000 blijft er een 200.000 euro vrij . We willen met dat kapitaal liever geen of slechts weinig risico's nemen. We hoeven dus ook niet de grote ( als die al bestaat ) rente maar zo 2 a 3 % netto zou mooi zijn. ik was al eens bij Fortis en die wilden me ,tegen 29.9 euro per maand , in een soort van priority laten instappen. Maar daar ben ik geen fan van. Op welke manier zouden de " kenners " hier het aanpakken?
Je zou best eens Tak 21 bekijken. Ook bij een grootbank kan dit interessant zijn als de kosten heel laag zijn.
Bij de verzekeringsmaatschappij AXA bijvoorbeeld is er een actie dat ze de 2% taks terugbetalen.
Momenteel bieden ze een netto rendement op 8 jaar van 2,5%. Je kunt dit kopen bij onafhankelijke makelaars.
Best eens langsgaan bij een onafhankelijke makelaar. Die kan dan de voorstellen van verschillende verzekeringsmaatschappijen naast elkaar leggen.
Wel zelf goed nadenken, en alles goed zelf vergelijken. Makelaars worden betaald door de maatschappij van wie ze een Tak 21 verkopen. Sommigen durven wel eens een contract verkopen waar ze zelf meest aan verdienen.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Ze zijn 64 en ik zie hier een tak21 langskomen, 8j vast, dan zijn ze 72, voor wat? Paar duizend euro als ze 72 zijn?
Typisch Belgen.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben nu 71 en heb mijn laatste Tak 21 afgesloten toen ik 67 was.
Als ge de 2% taks via cash back terugkrijgt en de gewaarborgde rente tegen de 2,50% netto aanleunt, dan zou het nu nog net kunnen, denk.
Hoewel het belangrijk is in te calculeren dat de vrijstelling van 10 000 meerwaarde in de meerwaarde-belasting mogelijks tegen 2033 wel eens verdwenen kan zijn.
Die laatste 10% taks (min) is er eigenlijk wel teveel aan.
En dan mag de gemiddelde inflatie over de volgende 8j ook niet boven de 2,50% liggen.
Bij nader inzien dus nogal wat onzekerheden...
Als ge de 2% taks via cash back terugkrijgt en de gewaarborgde rente tegen de 2,50% netto aanleunt, dan zou het nu nog net kunnen, denk.
Hoewel het belangrijk is in te calculeren dat de vrijstelling van 10 000 meerwaarde in de meerwaarde-belasting mogelijks tegen 2033 wel eens verdwenen kan zijn.
Die laatste 10% taks (min) is er eigenlijk wel teveel aan.
En dan mag de gemiddelde inflatie over de volgende 8j ook niet boven de 2,50% liggen.
Bij nader inzien dus nogal wat onzekerheden...
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Zelf een gestructureerd product maken.
De samengestelde intresten van bv de tak 21 laten uitrekenen. Dit een stukje minder van dit intrestenbedrag vooraf van de hoofdsom achterhouden zodat je op het einde minstens de 200.ooo over hebt.
Met de toekomstige intresten(die je dus vooraf achterhoud) geleidelijk instappen in een paar fondsen en trackers, en vergeet ook niet edele metalen.
Zo ben je zeker dat je na 8 jaar jouw hoofdsom nog hebt en heb je er mogelijk een boost op gezet die dan toch de inflatie kan verslaan.
De samengestelde intresten van bv de tak 21 laten uitrekenen. Dit een stukje minder van dit intrestenbedrag vooraf van de hoofdsom achterhouden zodat je op het einde minstens de 200.ooo over hebt.
Met de toekomstige intresten(die je dus vooraf achterhoud) geleidelijk instappen in een paar fondsen en trackers, en vergeet ook niet edele metalen.
Zo ben je zeker dat je na 8 jaar jouw hoofdsom nog hebt en heb je er mogelijk een boost op gezet die dan toch de inflatie kan verslaan.
Bij de grootbanken wegblijven met eender wat.
Eventueel etf''s aankopen gespreid in de tijd.
Welke vele draadjes te vinden op forum.
iwda IE00B4L5Y983 of spdr IE00BFY0GT14
Aan te kopen via Bolero of Me direct tot eind deze maand geen instap kosten
En het belangrijkste niet te rap panikeren.
Voor ons zelf april- mei duizenden € in de min.
Nu augustus duizenden in de plus. (hoger dan april - mei)
Estate Guru believer.