Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Qua optrekken zijn de elektrische wagens anders niet saai. De benzine/diesel staat nog wat te pruttelen om toerental te maken terwijl een EV al lang weg is. Bye bye ICE in de achteruitkijkspiegel. Het koppel van een EV is gigantisch vergeleken met een doordeweekse 4-cylinder ICE. Tot 3x hoger.MeneerParmentier schreef: ↑Gisteren 10:22Natuurlijk. Een aantal merken blijven de handbak aanbieden en verder perfectioneren voor echte rijdersauto's. Porsche heeft nog steeds een heerlijke 7-bak in de aanbieding. Kijk en geniet: https://www.youtube.com/watch?v=ODvQBHynuoc
Toyota heeft trouwens een patent op een EV met manuele versnellingsbak. Het gaat dan uiteraard om een versnellingspook, een ontkoppelingdspedaal etc die enkel softwarematig een handbak simuleren door de motor te doen blokkeren, de koppelcurve aan te passen, geluid te produceren etc.
Men moet nu eenmaal iets doen om de mateloze saaiheid van moderne auto's en hun comfort tegen te gaan.
Ik lees dat mensen die te jong zijn om ooit CDs gekocht te hebben muziek op vinyl kopen. Muziek op vinyl heeft namelijk iets dat een spotify stream nooit kan bieden, ook al is het technisch superieur.
En het zit em ook vooral tussen de oren natuurlijk.
En ook wetende dat men ICE waterstofgasverbrandingsmotoren geen kans gegeven heeft. Waterstofgas aanmaken met groene elektriciteit is te duur mijnheer. Welja, dan verlies je de ervaring van een ICE verbrandingsmotor.
Of muziek op vinyl altijd superieur is, is de vraag. Als ik op Youtube bvb luister naar https://youtu.be/wpFo_E9Fq2k?si=uEancn8EmakSC2P0 dan is dat perfecte weergave met de nuances van een live optreden. Misschien daarom dat ik weergaves van live optredens zowel op Spotify als Youtube als op CD altijd (veel) beter vind. Waarschijnlijk ligt ook veel aan de producing van CD's in steriele studio-omgevingen. Nu ja.
Zoals ik zei, het zit toch veel tussen de oren ook.
Mijn Dacia is ook een rijdersauto wat dat ook moge zijn. Hij rijdt prima en zonder vervelend geroer met een pook op de middenconsole.
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Nja, maar rijplezier heeft niet louter met snelheid of acceleratie te maken.chesini schreef: ↑Gisteren 10:52 Qua optrekken zijn de elektrische wagens anders niet saai. De benzine/diesel staat nog wat te pruttelen om toerental te maken terwijl een EV al lang weg is. Bye bye ICE in de achteruitkijkspiegel. Het koppel van een EV is gigantisch vergeleken met een doordeweekse 4-cylinder ICE. Tot 3x hoger.
Ik bedoelde het andersom: digitaal is superieur. Vinyl is onpraktisch, duur, slijtgevoelig, stofgevoelig, en heeft tal van fysieke grenzen die de klankkwaliteit negatief beinvloeden. En toch heeft het iets wat digitaal niet heeft. Dat is waar het om gaat. Zo is het ook bij de auto. Een auto is geen rationele keuze. Een goeie benzinemotor maakt geen lawaai, het klinkt net als een concert. De vibraties zorgen voor een sensatie waardoor de beleving veel intenser is dan bij een in alle opzichten superieure elektromotor.
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Het is dus geen rijdersauto. Het is een gebruiksobject dat je van A naar B brengt. Niks mis mee, maar verwar dat niet met rijplezier.
Een achtbaan in het pretpark gaat slechts 45 km/h. Het zet je neer op dezelfde plaats als waar je opstapte. Het praktische nut is dus nul komma nul. En toch staan mensen in rijden te wachten om eens mee te mogen rijden. Niet alles in het leven is zuiver rationeel.
Euh, ik rij al 11-12 jaar met MX-5s als mijn 2de auto en ben nu aan mijn derde exemplaar, het huidig model - ik heb ook nog een oldtimer cabrio uit mijn geboortejaar gekocht als speeltje dus moet de kilometers wat verdelen. Telkens gekocht toen ze 3-4 jaar oud waren en verkocht rond 8 jaar, amper waardeverlies. Het "helpt" wel dat ze nieuw steeds duurder worden qua afschrijving.MeneerParmentier schreef: ↑Gisteren 08:52 Eventueel eens kijken naar een Mazda MX5. Met een gewicht van rond de 1000 kg (zowat DE HELFT van een goeie EV) en toch alle actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, een heerlijke manuele bak etc is dit een droom om mee te rijden. En hij kost ook maar de helft van een goeie EV.
Ik was erg geïnteresseerd in die Cyberster richting de toekomst binnen enkele jaren, maar wat een draak van een ding om mee te rijden.
Ik ervoer het motorlawaai van de Golf VR6 waarmee ik een week moest rondrijden allesbehalve als een concert…
Naar het schijnt zijn er zelfs mensen die vinden dat benzine lekker ruikt.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Ja, ikke.
Het gebrul van mijn K1600GT klinkt me ook als muziek in de oren.
Het gebrul van mijn K1600GT klinkt me ook als muziek in de oren.
Ik ook, maar gelijk welke K van BMW is te zwaar voor mijn pluimgewicht - een BMW R is het op het randje maar gaat nog net. Jaren Africa Twin gereden en een paar keer mee omgekieperd bij stoppen / parkeren omdat ik niet echt goed aan de grond kon hahaha.
Liever het gehuil van mijn V4 Honda blok echter, compact, licht, snel en daarvan ben ik tenminste zeker dat ze de sleutels niet meegrist
Liever het gehuil van mijn V4 Honda blok echter, compact, licht, snel en daarvan ben ik tenminste zeker dat ze de sleutels niet meegrist

De V4 maakt inderdaad ook een zalig geluid.
Een VTR 1000 van Honda en de TL1000R van Suzuki vind ik prachtig.
Een VTR 1000 van Honda en de TL1000R van Suzuki vind ik prachtig.
Grappig, eind vorige eeuw had ik een dag een Varadero gehuurd, zelfde blok als de VTR en ik wou die echt kopen, het geld brandde in mijn zakken. Val ik op de terugrit stil 1 km voor de Honda garage in Gentbrugge. Geen naft meer dus duwen en vooral vloeken. Dat ding zoop als een tempelier.
Ik was pissed en wou helemaal geen Varadero meer en toen zei die dealer, is een VFR niks voor jou? Ding ter plaatse gekocht en nog steeds blij mee ook al is ie meer garage ornament dan wat anders - tijdgebrek.
Ik was pissed en wou helemaal geen Varadero meer en toen zei die dealer, is een VFR niks voor jou? Ding ter plaatse gekocht en nog steeds blij mee ook al is ie meer garage ornament dan wat anders - tijdgebrek.
Voor mij maakt elke motor alleen maar lawaai. De diesel Golf Vr6 was zelfs extreem lawaaierig.
Ja ze staan er inderdaad voor gekend te zuipen. Een vriend van me had een Varadero. Hij moest altijd dubbel zoveel tanken dan ik toen we gingen rijdenVTEC schreef: ↑Gisteren 17:20 Grappig, eind vorige eeuw had ik een dag een Varadero gehuurd, zelfde blok als de VTR en ik wou die echt kopen, het geld brandde in mijn zakken. Val ik op de terugrit stil 1 km voor de Honda garage in Gentbrugge. Geen naft meer dus duwen en vooral vloeken. Dat ding zoop als een tempelier.

Ik rij ook niet meer zo veel als vroeger.
Diesel VR6 hahaha. Man toch. Enkel viercylinder diesels in een Golf van die tijd. Wel die mooie VR6 en een exotische V5 op benzine, mooie auto tijden in vgl met die saaie EVs van nu.
Zaten wel pittige Diesel exemplaren bij die Golfjes 3/4. Rode D, rode I in het logo, opletten maar, die dingen gaan hard.
Sdi Vr6 stond er op , ik gaf zo weinig mogelijk gas om het geluid binnen de perken te houden.