Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Opel en Stellantis in het algemeen lopen hopeloos achterop op EV gebied en houden het liever bij hun rommel Puretec motoren. Porsche dealers verkopen nu eenmaal liever onderhoudsintensieve fossiele dingen (elke 15.000 km meer dan 500 euro voor een onderhoudsbeurtje !) dan de technisch superieure EV.
En wat met mensen die een caravan hebben.n? Dan is een EV al helemaal uitgesloten. Ten eerste ga je met moeite 200 km ver geraken en met een B rijbewijs mag uw combinatie max 3500 kg wegen. Daar is geen beginnen aan met een EV. Vroeger kreeg je je E rijbewijs er gratis bij dus ik denk dat iedereen onder de 50 geen BE rijbewijs meer heeft.MeneerParmentier schreef: ↑12 september 2025, 16:07Die 23 seconden zijn toch een heel aanvaardbaar iets als je in ruil daarvoor niet regelmatig bij een tankstation langs moet?
De ellende van een EV ligt toch daar niet? Ik denk dan aan gewicht, ontranspara,te prijzen van laden, een verzameling aan laadpassen en abonnementen, het niet beschikbaar zijn van laadstations,...
Bij een 991.1 is dat het dubbele voor een klein onderhoud. 1.200 voor een groot onderhoud, bougies erbij - >1.600€. Remblokken voor? 800€ etc etc etc.
De Taycan mag in jouw ogen technisch superieur zijn, maar de afschrijving is gewoon te bizar voor woorden.
Met bijvoorbeeld een Electroverse laadpas kan je op heel veel plaatsen laden. Deze is gratis. Helemaal niet ingewikkeld dus. Gewoon inpluggen , de kaart voor houden of via de app opstarten. Aan de laadpaal die ik af en toe gebruik betaal ik 25 cent/kwh. Veel meer publieke laadpalen dan benzinestations tegenwoordig. Voor de minder dan 1% caravanrijders , er zijn caravans in ontwikkeling met ingebouwde batterij die mee voor de aandrijving zorgen. De prijzen die u noemt lijken me eerder op diefstal , bij Auto5 of Midas betaal je veel minder. Het is tenslotte toch maar een gerebadgde Volkswagen ook he…
Je weet vooraf wat je betaalt, dus geen scam of diefstal.
Wie met zijn P. bij die ketens gaat is niet goed wijs, het is wellicht minder onverstandig om gewoon geen onderhoud te doen dan het daar te laten verprutsen.
911 motoren zitten in geen enkel VW product al vele decennia. Macan en de Peperbus is een ander verhaal, Audi-blokken deels.
Ik denk niet dat mensen die met een Porsche rijden wakker liggen van de prijs van een onderhoud.
Ik lig ook niet wakker van de prijzen van het onderhoud van mijn 320i cabrio en mijn K1600GT.
Ik lig ook niet wakker van de prijzen van het onderhoud van mijn 320i cabrio en mijn K1600GT.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Een tankbeurt duurt bij mij minder dan 7 uurchesini schreef: ↑12 september 2025, 14:46Een 3-fasen aansluiting van 3x25A is een standaard in veel huishoudens. Met een 16A 3-fasen groep is 11 kW laadvermogen haalbaar. Dus eerst al eens overschakelen van 1-fasig naar 3-fasig kan ook al veel helpen.VincentVega schreef: ↑12 september 2025, 12:22 Moest er een apparaat bestaan dat een EV via een gewoon stopcontact zo snel kon opladen als je een ICE kan voltanken ... het zou een gigantisch succes zijn![]()
Een ID4 met batterij van 77kWh is op 7uur opgeladen.
Je kan bij Fluvius een aanvraag doen voor 32A 3-fasen. Dan kan je laden met 22 kW. Maar niet alle EV ondersteunen dat.

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Bij mij zelfs minder dan 7 minuten 

Ik zie een EV eerder als een intelligente invertor die via draaivelden de elektromotor(en) aanjaagt.MeneerParmentier schreef: ↑10 september 2025, 08:57Een BMW is een machine. De aandrijflijn van een 3-serie is een kunstwerk.Kwakkie schreef: ↑10 juni 2025, 22:25 Hier komt ook geen EV binnen. Na mijn Alfa 159 die ik aan mijn dochter heb gegeven en die trouwens volgend jaar de gezegende leeftijd van 20 jaar zal bereiken heb ik een 320 cabrio gekocht. Zalige wagen.
Ik heb ook nog 2 BMW motorfietsen staan.
Mijn zoon heeft van zijn werk een Volvo EV. Ik vind er niets aan. Zielloos ding.
Een EV is een apparaat. Het is wel positief dat veel EVs achterwielaandrijving hebben, een bijna verloren gegane glorie. Maar voor de rest, inderdaad: zielloze apparaten. Een oplaadbare batterij met wielen. Goed om mee in de file te staan, of voor boodschappen.
Ik verwacht dan ook veel van de Neue Klasse Dreier. Hopelijk de eerste echte rijders-EV.
Dit wil ook zeggen dat je gezien het koppel de wielen wat zou kunnen laten spinnen. Een spinknopje er bijzetten.
En nog meer fun met 2 en 4 motoren en invertors navenant. Van een saaie EV kan je dan een wild beest maken. Dus ook een no limits button voorzien. Laat het ding dan maar langs alle kanten uitbreken.
Als men de EV's gaat beginnen tunen en chippen ga je dus nog wat zien.
Als ze willen maken ze EV's zo agressief dat je achter het stuur geen tijd meer hebt om te suffen over het sublieme motorlawaai van weleer.
Voila, hier zijn ze er al mee:
https://www.evupdate.nl/elektrische-aut ... llylegende
Een volle tank na een nachtje aan het stopcontact is meer dan snel genoeg voor mij. De Dacia staat dan toch maar stil in de garage. Diegenen die het storende motorlawaai missen kunnen altijd een cd met Porsche motorlawaai afspelen tijdens het rijden. Een Alfa die na 20 jaar nog niet doorgeroest is , uw dochter rijdt met een zeldzaamheid rond.
Voor wie snel wil laden, zie https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... ptatie-ev/
9 jaar geleden haalde ik 80 kW, intussen is 250 kW normaal aan het worden en werkende prototypes zitten dus al aan 850 kW. Geef het nog een paar jaar en een EV laadt sneller op dan je 50l kan tanken.400 kilometer rijbereik in 5 minuten
- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Jeezusmina, hoe vaak is die caravan hier al naar de oppervlakte gebracht? Ja, er bestaan EVs met een trekhaak, en neen, niet de halve wereldbevolking heeft een caravan om dagelijks mee te rijden.Trivium schreef: ↑12 september 2025, 17:00 En wat met mensen die een caravan hebben.n? Dan is een EV al helemaal uitgesloten. Ten eerste ga je met moeite 200 km ver geraken en met een B rijbewijs mag uw combinatie max 3500 kg wegen. Daar is geen beginnen aan met een EV. Vroeger kreeg je je E rijbewijs er gratis bij dus ik denk dat iedereen onder de 50 geen BE rijbewijs meer heeft.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
'Ik wil sterven zonder ooit een meter elektrisch te hebben gereden'Kwakkie schreef: ↑10 juni 2025, 22:25 Hier komt ook geen EV binnen. Na mijn Alfa 159 die ik aan mijn dochter heb gegeven en die trouwens volgend jaar de gezegende leeftijd van 20 jaar zal bereiken heb ik een 320 cabrio gekocht. Zalige wagen.
Ik heb ook nog 2 BMW motorfietsen staan.
Mijn zoon heeft van zijn werk een Volvo EV. Ik vind er niets aan. Zielloos ding.
Maar ik vrees dat wij nostalgici die de techniek en de ziel van een machine bewonderen een uitstervend ras zijn.

De jongelui kennen trouwens niets meer van techniek, als ze er al geen aversie voor hebben ...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Toch een rare post. Omdat precies een EV ook vol techniek zit. Een EV heeft ook een ziel. Heeft een 4-cylinder benzine meer of minder ziel dan een hoogperformante elektromotor die aangejaagd wordt door vermogenselectronica ? Ik zou het niet weten. Wie het nieuwe niet kent zal het ook niet kunnen apprecieren.