Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Nulcoupons overzicht
Aan een prijs van 35.37 zie ik op www.boerse-frankfurt.de een bruto yield van 5.392. Als ik netto yield zelf bereken met een spreadsheet, kom ik op 4.964. Dat leek me nogal hoog en als ik 35.37*(1.04964)^25 bereken kom ik op 118.75. Ik weet dat ik ergens een fout maak, maar waar?JulusCesar schreef: ↑16 september 2025, 20:19 ik heb deze gekocht bij saxo:
United Kingdom 0.625% 22 Oct 2050,
https://www.boerse-frankfurt.de/bond/gb ... 0?mic=XFRA
Is dus een bijna nulcoupon.
Blijkt inderdaad ongeveer 0,35 duurder te zijn aangekocht dan hij noteerde op de beurs van frankfurt; toch als je kijkt in de transactie.
Als je kijkt in de order historiek dan is het 0,10 duurder dan in Frankfurt....
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt, de prijsschommelingen zijn groter bij langere resterende looptijden, maar de bied en laat prijzen veranderen niet zo frequent. Bij bedrijfsobligaties is het heel duidelijk, maar daar is de spread meestal veel groter dan bij overheidsobligaties. Bij overheidsobligaties met zeer lage spread, gaan de prijzen ook zeer snel veranderen.Qwan schreef: ↑16 september 2025, 19:56Da's toch omgekeerd, hoe langer de resterende looptijd, hoe volatieler de prijs?KleineSpaarder schreef: ↑16 september 2025, 15:44 Hoe korter de resterende looptijd, hoe sneller de koers verandert, soms in minder dan een minuut of nog sneller.
Bij korte resterende looptijden verandert de bied- en laatprijs meestal constant, maar zeer minimaal. 0,002% erbij, een paar sekonden later er weer af.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Als je het exact wilt berekenen, moet je elke cash flow (aankoop, kosten, coupon, terugbetaling, ...) met de exacte datum in een Excel zetten en met de formule IRR het rendement berekenen. Dat is waarschijnlijk wat je gedaan hebt?Qwan schreef: ↑16 september 2025, 21:38 Aan een prijs van 35.37 zie ik op www.boerse-frankfurt.de een bruto yield van 5.392. Als ik netto yield zelf bereken met een spreadsheet, kom ik op 4.964. Dat leek me nogal hoog en als ik 35.37*(1.04964)^25 bereken kom ik op 118.75. Ik weet dat ik ergens een fout maak, maar waar?
Je kunt het ook sneller en eenvoudiger met een benadering berekenen.
Bruto = 5,4%
Er gaat bij benadering 0,2% af aan roerende voorheffing van de coupon.
Je verliest ook iets door de aankoopkosten en taks, en wat RV op de lopende coupon (die je helemaal zelf betaalt) maar je spreidt dat over 25 jaar als je ze het tot einde bijhoudt.
Het is benaderend, en je komt hier rond de 5,1% uit. Dicht bij jouw eigen berekening.
Daarmee bereken je de compounding intrest, alsof je de jaarlijkse coupon zou herbeleggen aan dezelfde rente. De yield van de obligatie op zich is natuurlijk zonder het herinvesteren van de coupon.Qwan schreef: ↑16 september 2025, 21:38 Aan een prijs van 35.37 zie ik op www.boerse-frankfurt.de een bruto yield van 5.392. Als ik netto yield zelf bereken met een spreadsheet, kom ik op 4.964. Dat leek me nogal hoog en als ik 35.37*(1.04964)^25 bereken kom ik op 118.75. Ik weet dat ik ergens een fout maak, maar waar?
Bedankt! Ik was er net ook zelf achtergekomen dat dit het probleem was. In de praktijk beleg ik op kortere termijnen (2 tot 5 jaar) en, on-topic, vooral in nulcoupons, dus eigenlijk maakt het voor mij geen verschil.vortex schreef: ↑Gisteren 09:06Daarmee bereken je de compounding intrest, alsof je de jaarlijkse coupon zou herbeleggen aan dezelfde rente. De yield van de obligatie op zich is natuurlijk zonder het herinvesteren van de coupon.Qwan schreef: ↑16 september 2025, 21:38 Aan een prijs van 35.37 zie ik op www.boerse-frankfurt.de een bruto yield van 5.392. Als ik netto yield zelf bereken met een spreadsheet, kom ik op 4.964. Dat leek me nogal hoog en als ik 35.37*(1.04964)^25 bereken kom ik op 118.75. Ik weet dat ik ergens een fout maak, maar waar?
Maar de yield alleen kan ik dus niet gebruiken om 2 obligaties met vergelijkbare, langere looptijd en een verschillende coupon exact met elkaar te vergelijken. Uiteindelijk is die vergelijking zelfs niet mogelijk, omdat we niet weten aan welke rente die, mogelijk heel verschillende, coupons in de toekomst zullen belegd worden?
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Als je het rendement berekent met IRR in Excel zoals hieronder uitgelegd, worden de coupons gecapitaliseerd (herbelegd) aan de rente die het resultaat is van de berekening IRR. De IRR is dus de intrest die zodanig is dat de aankoopprijs belegd (gecapitaliseerd) aan die intrest + de som van alle coupons herbelegd aan die intrest + de kosten gecapitaliseerd aan die intrest gelijk is aan 100.Qwan schreef: ↑Gisteren 09:53
Maar de yield alleen kan ik dus niet gebruiken om 2 obligaties met vergelijkbare, langere looptijd en een verschillende coupon exact met elkaar te vergelijken. Uiteindelijk is die vergelijking zelfs niet mogelijk, omdat we niet weten aan welke rente die, mogelijk heel verschillende, coupons in de toekomst zullen belegd worden?
KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 08:19Als je het exact wilt berekenen, moet je elke cash flow (aankoop, kosten, coupon, terugbetaling, ...) met de exacte datum in een Excel zetten en met de formule IRR het rendement berekenen. Dat is waarschijnlijk wat je gedaan hebt?Qwan schreef: ↑16 september 2025, 21:38 Aan een prijs van 35.37 zie ik op www.boerse-frankfurt.de een bruto yield van 5.392. Als ik netto yield zelf bereken met een spreadsheet, kom ik op 4.964. Dat leek me nogal hoog en als ik 35.37*(1.04964)^25 bereken kom ik op 118.75. Ik weet dat ik ergens een fout maak, maar waar?
Je kunt het ook sneller en eenvoudiger met een benadering berekenen.
Bruto = 5,4%
Er gaat bij benadering 0,2% af aan roerende voorheffing van de coupon.
Je verliest ook iets door de aankoopkosten en taks, en wat RV op de lopende coupon (die je helemaal zelf betaalt) maar je spreidt dat over 25 jaar als je ze het tot einde bijhoudt.
Het is benaderend, en je komt hier rond de 5,1% uit. Dicht bij jouw eigen berekening.
Klopt, de toekomstige rente waaraan je de coupons kunt herbeleggen is niet gekend maar voor een vergelijking tussen verschillende bonds kun je bv een fictieve rente gebruiken, bv 2% voor korte termijn of 3 voor langere.Qwan schreef: ↑Gisteren 09:53 Maar de yield alleen kan ik dus niet gebruiken om 2 obligaties met vergelijkbare, langere looptijd en een verschillende coupon exact met elkaar te vergelijken. Uiteindelijk is die vergelijking zelfs niet mogelijk, omdat we niet weten aan welke rente die, mogelijk heel verschillende, coupons in de toekomst zullen belegd worden?
Voor een lange termijn bond levert het herbeleggen van de coupons een behoorlijk bijkomend rendement dus best wel belangrijk om dat ook in rekening te brengen, zeker als je bv vergelijkt tussen een 3% en een nul coupon.