Holdings
TIP
Re: Holdings
CK Hutchingson zit met geopolitieke kwesties rond hun beoogde verkoop van twee havens in het Panamakanaal dacht ik. Iets te onrustig voor mij om positie in te nemen.rudipsycho schreef: ↑7 september 2025, 18:48Ja. Gekocht in 10/2020 (dollar), 3/2022 (euro) en 9/2022 (euro). Sta op verlies.laeka schreef: ↑7 september 2025, 17:34 Iemand deze in portefeuille. Ben onlangs hier in gestapt. Op de beurs nu te koop aan 51,30 Hongkongse dollars.
Volgens een studie is het 137 HKD waard.
Die torenhoge kortingen waren er ook in Jardine Matheson Holdings en First pacific dus niet laten afschrikken.
https://www.ckh.com.hk/en/about/
Veel leesgenot
Ben in het voorjaar gevolgd met Mitsubishi en Hitachi. Vorig jaar positie in Astellas Pharma genomen. Alles voor de lange termijn. Voorlopig Japan voldoende gecoverd in mijn portefeuille en blijf nu voorlopig aan de kant
En Buffet verhoogde onlangs zijn belangen in Japanse bedrijven.Georg schreef: ↑8 september 2025, 08:15 Bedankt voor jullie nuttige bijdrage, de langetermijn rente had ik even niet gezien.
Vanmorgen las ik deze:
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1 ... zekerheid

Ben zelf eind 2023 in Japan gaan beleggen via een etf, inmiddels +28%.
Misschien toch stilaan uitstappen als het zo erg gesteld is?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Kleine kanttekening bij de investering van Berkshire Hathaway in de vijf Japanse "trading houses" (Itochu, Mitsubishi, Mitsui, Sumitomo en Marubeni): het wisselkoersrisico is grotendeels of misschien wel volledig uitgeschakeld omdat de aankoop gefinancierd werd met obligaties in Yen (in 2024 was dat aan een gemiddelde interestvoet van 0.7% en sommige met een looptijd tot 2060).
Verder: de eerste aankopen van Berkshire dateren van 2020 aan ongeveer de toenmalige boekwaarde van de ondernemingen die destijds ongeveer 10% verdienden op hun Equity.
Volgens Yahoo Finance is de prijs/boekwaarde verhouding van Itochu (om er maar één te noemen) ondertussen opgelopen naar >2x terwijl de ROE over het meest recente boekjaar 16% bedroeg. Bijkopen doet Buffett dus alleszins aan iets minder gunstige voorwaarden dan in 2020. Als de aankopen nog altijd zouden gefinancierd worden met obligaties in Yen, dan gaat de rente daarop ook hoger zijn dan 5x jaar geleden.
Verder: de eerste aankopen van Berkshire dateren van 2020 aan ongeveer de toenmalige boekwaarde van de ondernemingen die destijds ongeveer 10% verdienden op hun Equity.
Volgens Yahoo Finance is de prijs/boekwaarde verhouding van Itochu (om er maar één te noemen) ondertussen opgelopen naar >2x terwijl de ROE over het meest recente boekjaar 16% bedroeg. Bijkopen doet Buffett dus alleszins aan iets minder gunstige voorwaarden dan in 2020. Als de aankopen nog altijd zouden gefinancierd worden met obligaties in Yen, dan gaat de rente daarop ook hoger zijn dan 5x jaar geleden.
Leve de media zeker?Georg schreef: ↑8 september 2025, 08:15 Bedankt voor jullie nuttige bijdrage, de langetermijn rente had ik even niet gezien.
Vanmorgen las ik deze:
Hoewel de krantenkop "koerst af op financiële afgrond" dramatisch klinkt, is de realiteit genuanceerder:
De situatie is onzeker en fragiel, vooral door recente politieke verschuivingen.
Marktreacties zoals de yen-val en obligatierendementen stijgen zijn zorgwekkend.
Maar harde economische cijfers tonen voorlopig gewoon groei en veerkracht, ondanks externe schokken zoals de tarieven en onzeker beleid.
Met andere woorden: je kunt gerust spreken van hoge nervositeit en een verstoord vooruitzicht, maar niet per se van een onvermijdelijke financiële ineenstorting.
Als de media hun eigen "angstp*rno" over aandelen zouden moeten vergoeden in ongerealiseerde meerwaarde, dan hadden ze intussen al lang collectief surséance van betaling aangevraagd.karine schreef: ↑9 september 2025, 18:50Leve de media zeker?Georg schreef: ↑8 september 2025, 08:15 Bedankt voor jullie nuttige bijdrage, de langetermijn rente had ik even niet gezien.
Vanmorgen las ik deze:
Hoewel de krantenkop "koerst af op financiële afgrond" dramatisch klinkt, is de realiteit genuanceerder:
De situatie is onzeker en fragiel, vooral door recente politieke verschuivingen.
Marktreacties zoals de yen-val en obligatierendementen stijgen zijn zorgwekkend.
Maar harde economische cijfers tonen voorlopig gewoon groei en veerkracht, ondanks externe schokken zoals de tarieven en onzeker beleid.
Met andere woorden: je kunt gerust spreken van hoge nervositeit en een verstoord vooruitzicht, maar niet per se van een onvermijdelijke financiële ineenstorting.
Toevallig vandaag een artikel in Trends over Japan met als titel : Japanse beurs blijft aantrekkelijk
KBC Securities haalt Brederode van de kooplijst lees ik in De Tijd.
Voor mij is dat een prima contra indicator
Voor mij is dat een prima contra indicator

Nee, dat nu ook weer niet, ik heb er al “voldoende” en met een aantal gekocht aan 9,95€ ga je me niet horen klagen.
Wordt nog lachen als die ooit verkocht worden… houden banken rekeninguittreksels 20 jaar of meer bij
(ik niet, na 10 jaar is het de papierbak).
Wordt nog lachen als die ooit verkocht worden… houden banken rekeninguittreksels 20 jaar of meer bij

Analist van Dierickx-leys geeft koopzone beneden de 128 euro aan. We staan 105!
Hopelijk de komende dagen nog wat onrust op de beurzen... Ga hem aankopen voor de Sea-Salt-portfolio. Mooie dividendgroeier ook trouwens.
Hopelijk de komende dagen nog wat onrust op de beurzen... Ga hem aankopen voor de Sea-Salt-portfolio. Mooie dividendgroeier ook trouwens.
Constant, 2003 daargelaten (dividend gehalveerd) wel, maar qua dividenden royaal allesbehalve...
2010 : 0,55 bruto
2015 : 0,65 bruto
2020 : 1,02 bruto
vorig jaar 1,29 bruto
Nu goed, ze weten daar vast beter dan mij wat ze met de centjes die in de kas blijven moeten aanvangen hé