staatsbon via het grootboek of de bank?
TIP
Re: staatsbon via het grootboek of de bank?
1. Neen. Dat heb ik ook nooit beweerd. Wel dat 2,24, 12% hoger is dan 2. Ik hoef geen effectief rendement. 2,9% zie ik als marge.Costaccountant schreef: ↑23 november 2025, 23:051. 1,0224^10 - 1,02^10 = 2,9%. Volgens jou is dat 12% ?Moneyking schreef: ↑23 november 2025, 22:38
1. 12% boven een langjarig inflatiedoel dat nagestreefd wordt door de ECB is niet onbeduidend. Het is tenslotte ook maar een staatsobligatie.
2. Ik neem het inflatiedoel als referentie, omdat de toekomstige inflatie niet te voorspellen is. Het is een houvast. Ik ga er absoluut niet van uit dat de inflatie de komende 10 jaar 2% of whatever zal zijn.
3. Ja
2. Je gaat er absoluut niet vanuit dat de inflatie 2% zal bedragen maar je neemt dat wel als maatstaf om het rendement van de obligatie (foutief) weer te geven ?
3. ROFL !
2. Dat is jouw interpretatie.
3. Flor, die ken ik wel
In juni vorig jaar kreeg je die 2,24% nog op de staatsbon van 1 jaar. De inflatie was toen ook wel 3,74% en er waren interessantere termijn- en spaarrekeningen.
Situatie kan snel veranderen.
Situatie kan snel veranderen.
-
Costaccountant
- Jr. Member

- Contacteer:
1. 12 relatieve procentpunten in jaarlijks rendement ? Dat had ik niet begrepen. Maar na 10 jaar is de opbrengst van de Belgische obligatie in totaal 2,9% hoger dan de inflatiedoelstelling. Daar zijn we over akkoord ?Moneyking schreef: ↑23 november 2025, 23:381. Neen. Dat heb ik ook nooit beweerd. Wel dat 2,24, 12% hoger is dan 2. Ik hoef geen effectief rendement. 2,9% zie ik als marge.Costaccountant schreef: ↑23 november 2025, 23:05
1. 1,0224^10 - 1,02^10 = 2,9%. Volgens jou is dat 12% ?
2. Je gaat er absoluut niet vanuit dat de inflatie 2% zal bedragen maar je neemt dat wel als maatstaf om het rendement van de obligatie (foutief) weer te geven ?
3. ROFL !
2. Dat is jouw interpretatie.
3. Flor, die ken ik wel![]()
2. Ik zal het herformuleren: omdat de inflatie niet te voorspellen is, neem je de inflatiedoelstelling als referentie teneinde te kunnen berekenen dat de Belgische obligatierente 12 relatieve procentpunten hoger ligt ? Je vindt dat geen roze rekenbril ? De mediaan inflatiedoelstelling lag niet onder de mediaan officiële inflatie ?
3. Flor, die ken je wel ?
Dat treft. Om tot haar europees inflatiecijfer te komen (HICP), zijn volgens de ECB de huurprijzen in Frankrijk exact 10,01% gestegen over de afgelopen 10 jaar. Ingeweken Flor(ent) wil niet geloven dat het Franse appartement dat hij in 2015 huurde voor 1000€, vandaag te huur staat voor 1100,1€. https://data.ecb.europa.eu/data/dataset ... 1000.4.INX
De Flor staat de volgende drie dagen piket. Ga ‘m vertellen dat hij overal complotten ziet, als hij de officiële inflatie niet gelooft. Maar wees voorzichtig … ‘t is een bazig ventje
In dictatorships we are more fortunate then you in the west, in one respect: we believe NOTHING about what we read in newspapers, and NOTHING about what we see on television, because - unlike you - we KNOW it's all propaganda and lies. Charter77.
LOL, ga misschien eens opzoeken hoe men tot dat inflatie cijfer komt. Hopelijk besef je dan dat het maar een cijfer is dat op de prijs evolutie van een aantal politiek geselecteerde producten gebaseerd is, sommige producten zijn er moedwillig uit gehaald zijn. Trouwens de reële inflatie is voor elk individu verschillend, hangt immers af van wat je met je geld doet. Wie bv meer dan gemiddeld energie verbruikt zal meer dan gemiddeld koopkracht verliezen wanneer energie duurder wordt, zijn persoonlijke inflatie zal dan boven het "officiële cijfer liggen". Zo is mijn persoonlijk inflatie cijfer of levensduurte afgelopen jaren niet of amper gestegen door lager energie verbruik, door wat minder en prijs bewuster te kopen, door over te schakelen naar een goedkopere abonnementen, door meer on-line (China import) te kopen, enz..Moneyking schreef: ↑23 november 2025, 22:383. JaCostaccountant schreef: ↑23 november 2025, 22:07
3. Je gaat hier toch niet komen vertellen dat die officiële inflatie de reële inflatie weergeeft ? Of ben ik - omdat ik niet geloof dat de officiële inflatie de reële inflatie weergeeft - iemand die overal complotten ziet ?
Dat inflatie cijfer zegt ook enkel maar iets over de voorbije periode en totaal niks over wat de toekomst zal brengen, zelfs de ECB doelstelling is maar een doelstelling die niks garandeert of voorspelt.
Ik vind het dan ook totale onzin om inflatie te betrekken in de keuze van een belegging, inflatie geldt immers voor elke euro, of die nu op een niks opbrengend spaarboekje staat of in een of ander aandeel.
Ik dacht dat alle mensen elke maand exact dezelfde goederen consumeerden.
Iedereen koopt toch elke maand 4 komkommers en 600 gram kippenwit. Dus dat zou verschillen per gezin? Daar geloof ik echt niets van!
Natuurlijk is inflatie niet 1/1, maar hoeveel mensen gaan de inflatie op hun persoonlijke korf berekenen, laat staan voorspellen.
Iedereen koopt toch elke maand 4 komkommers en 600 gram kippenwit. Dus dat zou verschillen per gezin? Daar geloof ik echt niets van!
Natuurlijk is inflatie niet 1/1, maar hoeveel mensen gaan de inflatie op hun persoonlijke korf berekenen, laat staan voorspellen.
Ik hoorde net van een vriend dat die vorige maand geen komkommers heeft gekocht!
Wat een idioot, zijn persoonlijk inflatiecijfer gaat nu niet overeenkomen met de officiële inflatie
.
Wat een idioot, zijn persoonlijk inflatiecijfer gaat nu niet overeenkomen met de officiële inflatie
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Typisch voor mensen als jij: zelf de meest wilde en gefantaseerde beweringen doen, en van anderen eisen dat ze het zwart op wit bewijzen.Costaccountant schreef: ↑23 november 2025, 22:05Dat is nieuw. Waar heb jij dat zwart op wit staan ? Tot heden is het plan wel degelijk om dat geld te STELEN.KleineSpaarder schreef: ↑23 november 2025, 14:24
Wat een immense onzin ... België gaat niets stelen van de Russische rekeningen bij Euroclear. Jouw België-haat vertaalt zich in goedkope framing.
Jij doet een bewering dat ze het gaan doen. Jij moet dus met zwart op wit bewijzen komen.
Zoals jij over de evil Trump, waar alles fake bij is (volgens jou).KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 15:08Typisch voor mensen als jij: zelf de meest wilde en gefantaseerde beweringen doen, en van anderen eisen dat ze het zwart op wit bewijzen.Costaccountant schreef: ↑23 november 2025, 22:05
Dat is nieuw. Waar heb jij dat zwart op wit staan ? Tot heden is het plan wel degelijk om dat geld te STELEN.
Jij doet een bewering dat ze het gaan doen. Jij moet dus met zwart op wit bewijzen komen.
Heb je zijn dementie en andere dingen al eens bewezen?!
Vroeger moesten kinderen zwijgen als de volwassenen praatten.
Dat hoeft nu niet meer.
Maar voor kinderen met haatcomplexen zou het wel goed zijn dit weer in te voeren.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Ben je vergeten van nick te wisselen? Dat kan gebeuren als je te snel wilt reagerenJOKER247 schreef: ↑Gisteren 15:21Zoals jij over de evil Trump, waar alles fake bij is (volgens jou).KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 15:08
Typisch voor mensen als jij: zelf de meest wilde en gefantaseerde beweringen doen, en van anderen eisen dat ze het zwart op wit bewijzen.
Heb je zijn dementie en andere dingen al eens bewezen?!
Ik doe nooit beweringen zonder het zwart op wit te bewijzen.
KleineSpaarder schreef: ↑4 november 2025, 17:31Wikipedia vermeldt nog andere recente voorbeelden.KleineSpaarder schreef: ↑4 november 2025, 15:12 Weer enkele markante opstoten van Trumps dementie gezien, de voorbije dagen.
In zijn "60 minutes" interview bij CBS zei Trump:
“We have no inflation,” President Donald Trump said in his “60 Minutes” interview Sunday evening. “Our groceries are down.”
(de inflatie is in werkelijkheid 2,9%)
En in datzelfde CBS interview vroegen ze naar Changpeng Zhao. Waarom Trump antwoordde: ik ken hem niet. Hij heeft hem nog maar pas gratie verleend![]()
The host of 60 Minutes, Norah O'Donnell, asked Trump why he pardoned Zhao even though government prosecutors had said he caused "significant harm to US national security."
"Okay, are you ready? I don't know who he is," the president said.
Trump added that he did not recall meeting Zhao and had "no idea who he is", only that he had been told that the businessman was a victim of a "witch hunt" by the administration of former US President Joe Biden.
On October 27, Trump told reporters that he had undergone an undisclosed MRI scan during a previous visit to Walter Reed, which, despite his claim that it gave "some of the best reports for the age" and "some of the best reports they've ever seen", led to further speculation about his health due to the undisclosed nature of why he had the procedure done.[138] Trump also bragged about his taking of the MoCA test, again misidentifying the screening assessment for detecting cognitive impairment as a "very hard [...] IQ test" and claiming that younger Democratic political opponents do not have the intelligence to pass it.[137][139] Whether a third MoCA test was conducted during the October visit or if Trump was referring to his April 2025 and/or January 2018 assessments was not clarified.[137]
On October 28, new concerns about Trump's mental state emerged when a video emerged of him wandering off while walking alongside Sanae Takaichi, the first female Prime Minister of Japan, while at Akasaka Palace in Tokyo, Japan.[140]
KleineSpaarder schreef: ↑4 november 2025, 22:23Gisteren is nog een artikel verschenen over Trumps dementie. Wat een vreselijke ziekte.KleineSpaarder schreef: ↑4 november 2025, 17:31
Wikipedia vermeldt nog andere recente voorbeelden.
...
Health Conditions A-Z
What Is Frontotemporal Dementia That Psychologists Claim Donald Trump Is Exhibiting Signs Of?
Supriya Ramesh
Updated Nov 3, 2025 | 04:47 PM IST
Summary
Psychologists are raising alarms about Donald Trump’s health, suggesting he shows signs of frontotemporal dementia. They cite his declining motor skills, verbal slips, and a “wide-based gait” as red flags. Experts warn these symptoms align with progressive neurodegenerative decline.
Credits: realdonaldtrump/Instagram, Canva
Donald Trump’s health has once again become a hot talking point, but this time it is not about his diet or late-night Twitter habits. Instead, two psychologists are raising red flags about something far more serious: dementia. According to them, the US president has been showing what they describe as a “dead ringer telltale sign” of frontotemporal dementia (FTD) and they warn that the symptoms appear to be getting “worse and worse”.
Nog steeds geen bewijs. "Suggesting"en naamloze "psychologists". "Voorbeelden van Weakepedia"Weet je wel wat het woord BEWIJS betekent.KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 15:25Ben je vergeten van nick te wisselen? Dat kan gebeuren als je te snel wilt reageren![]()
Ik doe nooit beweringen zonder het zwart op wit te bewijzen.
KleineSpaarder schreef: ↑4 november 2025, 17:31
Wikipedia vermeldt nog andere recente voorbeelden.
On October 27, Trump told reporters that he had undergone an undisclosed MRI scan during a previous visit to Walter Reed, which, despite his claim that it gave "some of the best reports for the age" and "some of the best reports they've ever seen", led to further speculation about his health due to the undisclosed nature of why he had the procedure done.[138] Trump also bragged about his taking of the MoCA test, again misidentifying the screening assessment for detecting cognitive impairment as a "very hard [...] IQ test" and claiming that younger Democratic political opponents do not have the intelligence to pass it.[137][139] Whether a third MoCA test was conducted during the October visit or if Trump was referring to his April 2025 and/or January 2018 assessments was not clarified.[137]
On October 28, new concerns about Trump's mental state emerged when a video emerged of him wandering off while walking alongside Sanae Takaichi, the first female Prime Minister of Japan, while at Akasaka Palace in Tokyo, Japan.[140]
KleineSpaarder schreef: ↑4 november 2025, 22:23
Gisteren is nog een artikel verschenen over Trumps dementie. Wat een vreselijke ziekte.
Health Conditions A-Z
What Is Frontotemporal Dementia That Psychologists Claim Donald Trump Is Exhibiting Signs Of?
Supriya Ramesh
Updated Nov 3, 2025 | 04:47 PM IST
Summary
Psychologists are raising alarms about Donald Trump’s health, suggesting he shows signs of frontotemporal dementia. They cite his declining motor skills, verbal slips, and a “wide-based gait” as red flags. Experts warn these symptoms align with progressive neurodegenerative decline.
Credits: realdonaldtrump/Instagram, Canva
Donald Trump’s health has once again become a hot talking point, but this time it is not about his diet or late-night Twitter habits. Instead, two psychologists are raising red flags about something far more serious: dementia. According to them, the US president has been showing what they describe as a “dead ringer telltale sign” of frontotemporal dementia (FTD) and they warn that the symptoms appear to be getting “worse and worse”.
En ontwikkel je naast je haatobsessie nu ook al zelf vormen van dementie? Zie al jij nicks waar ze niet zijn? Benieuwd met wie je mij verwart.
Laatst gewijzigd door JOKER247 op 24 november 2025, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Costaccountant
- Jr. Member

- Contacteer:
Zucht. Moeilijkheden met begrijpend lezen ? Het punt is dat er heden géén enkele beslissing genomen is om het NIET te doen. Zoals ik reeds schreef: of ze overgaan tot de DIEFSTAL van 180 MILJARD €, zal op de volgende europese top beslist worden. staatsbon-via-het-grootboek-of-de-bank- ... ml#p665174KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 15:08 Typisch voor mensen als jij: zelf de meest wilde en gefantaseerde beweringen doen, en van anderen eisen dat ze het zwart op wit bewijzen.
Hier lees je het van de VRT: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/11/14 ... e-duiding/
Dat zijn de politieke FEITEN dd. 24 november 2025. Die politieke FEITEN volstaan om de huidige netto rente van 2,24% NIET CONFORM het risico te vinden ! Louter en alleen al omdat er vandaag géén garantie is dat ze het NIET gaan doen. Nu begrepen ?
Jij beweerde en beweert nog steeds, over andere politieke FEITEN te beschikken. Jij blijkt immers nu al te weten dat die DIEFSTAL van 180 miljard € niet zal doorgaan. Jij wéét wat er op de volgende europese top zal beslist worden ? Je bent een insider en daarom kan je me daar geen linkje van geven ?
In dictatorships we are more fortunate then you in the west, in one respect: we believe NOTHING about what we read in newspapers, and NOTHING about what we see on television, because - unlike you - we KNOW it's all propaganda and lies. Charter77.
-
Costaccountant
- Jr. Member

- Contacteer:
Flor(ent) - ex Gilet Jaune - stond vandaag piket. Hij had niet de eer jullie te mogen ontmoeten. Misschien maar goed ook.
Want ik vrees dat de korfjes- en komkommerverhalen van Vortex en Moneyking hoger op deze pagina, niet zullen volstaan om de Flor te overtuigen dat zijn Frans appartement dat hij in 2015 huurde voor 1000€, nu te huur staat voor 1100,1€.
Dat is toch de “gemeten” huurinflatie die in het officieel inflatiecijfer van de ECB zit ? Hier is het linkje nog ‘s: https://data.ecb.europa.eu/data/dataset ... 1000.4.INX
En huur is toch een flink deel van het korfje, niet ? Waarom las ik van jullie dan geen enkele poging om die “gemeten” Franse huurinflatie te … bevestigen ? Bang van de Flor ? Want als die “gemeten” inflatie niet klopt, dan is dat toch het BEWIJS dat de reële inflatie hoger ligt dan de officiële ? Voor iedereen ! Ongeacht jullie schrijvelarijen over komkommers en hoe ieders’ korfje er anders kan uitzien … dat is slechts draaien om de hete brij wat jullie doen. Dat weten jullie zelf ook. Conclusie bij gebrek aan enig geleverd tegenbewijs:
DE REËLE INFLATIE LIGT HOGER DAN DE OFFICIËLE.
Je hoeft heus géén complotdenker te zijn om tot dat inzicht te komen. Dat was mijn derde punt van drie, om aan te tonen dat het REËEL rendement van een Belgische staatsobligatie aan 2,24% netto … NEGATIEF is.
Want ik vrees dat de korfjes- en komkommerverhalen van Vortex en Moneyking hoger op deze pagina, niet zullen volstaan om de Flor te overtuigen dat zijn Frans appartement dat hij in 2015 huurde voor 1000€, nu te huur staat voor 1100,1€.
Dat is toch de “gemeten” huurinflatie die in het officieel inflatiecijfer van de ECB zit ? Hier is het linkje nog ‘s: https://data.ecb.europa.eu/data/dataset ... 1000.4.INX
En huur is toch een flink deel van het korfje, niet ? Waarom las ik van jullie dan geen enkele poging om die “gemeten” Franse huurinflatie te … bevestigen ? Bang van de Flor ? Want als die “gemeten” inflatie niet klopt, dan is dat toch het BEWIJS dat de reële inflatie hoger ligt dan de officiële ? Voor iedereen ! Ongeacht jullie schrijvelarijen over komkommers en hoe ieders’ korfje er anders kan uitzien … dat is slechts draaien om de hete brij wat jullie doen. Dat weten jullie zelf ook. Conclusie bij gebrek aan enig geleverd tegenbewijs:
Je hoeft heus géén complotdenker te zijn om tot dat inzicht te komen. Dat was mijn derde punt van drie, om aan te tonen dat het REËEL rendement van een Belgische staatsobligatie aan 2,24% netto … NEGATIEF is.
Maar ik mag het op deze dagen van nationale staking, intrigerend vinden hoe sommigen een overheidsnarratief blijven verdedigen. Suggereren dat je een halve gare bent, omdat je durft beweren dat de ECB-inflatie, niet eens de reële is. En wanneer hen hete brij geserveerd wordt, die hete brij pogen onder te sneeuwen … met letterlijke komkommerverhalen. LOL ?Costaccountant schreef: ↑23 november 2025, 22:07Over een roze bril gesproken:
1. Het netto rendement ligt 0,24% hoger dan de inflatiedoelstelling. Dat is … “aanzienlijk” ?
2. De inflatiedoelstelling is niet eens het vergelijkingspunt. De inflatie is dat wel. De officiële inflatie ligt doorgaans rond de 2,20 à 2,25% bij een inflatiedoelstelling van 2%.
3. Je gaat hier toch niet komen vertellen dat die officiële inflatie de reële inflatie weergeeft ? Of ben ik - omdat ik niet geloof dat de officiële inflatie de reële inflatie weergeeft - iemand die overal complotten ziet ?
Het reëel rendement van de Belgische staatsobligatie is NEGATIEF. Mocht nu nog de emittent van een onberispelijke kwaliteit zijn … maar ook dat blijkt tenminste tijdelijk, GEENSZINS het geval. Feiten en cijfers die blijkbaar niet tellen voor de ‘serieuze belegger’.
+1Costaccountant schreef: ↑Gisteren 19:20 Flor(ent) - ex Gilet Jaune - stond vandaag piket. Hij had niet de eer jullie te mogen ontmoeten. Misschien maar goed ook.
Maar ik mag het op deze dagen van nationale staking, intrigerend vinden hoe sommigen een overheidsnarratief blijven verdedigen. Suggereren dat je een halve gare bent, omdat je durft beweren dat de ECB-inflatie, niet eens de reële is. En wanneer hen hete brij geserveerd wordt, die hete brij pogen onder te sneeuwen … met letterlijke komkommerverhalen. LOL ?Costaccountant schreef: ↑23 november 2025, 22:07
Over een roze bril gesproken:
1. Het netto rendement ligt 0,24% hoger dan de inflatiedoelstelling. Dat is … “aanzienlijk” ?
2. De inflatiedoelstelling is niet eens het vergelijkingspunt. De inflatie is dat wel. De officiële inflatie ligt doorgaans rond de 2,20 à 2,25% bij een inflatiedoelstelling van 2%.
Het reëel rendement van de Belgische staatsobligatie is NEGATIEF. Mocht nu nog de emittent van een onberispelijke kwaliteit zijn … maar ook dat blijkt tenminste tijdelijk, GEENSZINS het geval. Feiten en cijfers die blijkbaar niet tellen voor de ‘serieuze belegger’.
@ COSTAS
een goede vriend van mij (top fiscalist en accountant) is na zijn pensioen geëmigreerd.
Hij volgt wel de gang van zaken in België en is uiteraard van één en ander op de hoogte.
We spreken elkaar vrijwel dagelijks en vandaag had hij de volgende opmerkingen over de meerwaarde op goud, beleggen als beroep en beleggen als een verstandig en voorzichtig persoon t.o.v. speculeren.
Graag jouw mening. Bij voorbaat dank.
Wat een zooitje is dat. Lijkt wel "communistisch" zie die indexering op salarissen en zeker ook de pensioenen van (regerings)ambtenaren alleen al. Indien ik nog gedomicilieerd zou zijn dan zie ik er nu al naar uit om met zo'n belastingambtenaar een eindeloos discussie voor de
Rechtbank aan te gaan over het begrip "speculatieve" beleggingen en/of "teveel" handelen. Vooral dat laatste is er geen enkel wettelijke bepaling dat zoiets beperkt. Immers we leven nog steeds in een vrije wereld. Zeker als je gepensioneerd bent kan teveel handelen nooit als beroepsmatig worden gekwalificeerd. Ook het argument dat "je iets van de beurs" begrijpt is complete nonsens. Niemand op deze aarde begrijpt de beurs. Zelfs de zeer hoog aangeschreven Warren Buffet: The most important quality for an investor is temperament, not intellect.
Simpel gezegd als ik op mijn pensioen ga biljarten is dat niet beroepsmatig slechts een tijdverdrijf c.q. hobby ondanks dat ik tijdens mijn beroepsleven ook al zo vaak ben wezen biljarten. Houd in geen enkel opzicht juridisch stand zo'n beroepsmatig beurs handelen als tegeneis door de fiscus te stellen. Zij hanteren allemaal vage termen omdat de fiscus in geen enkel opzicht een deugdelijke bewijsvoering kan inbrengen. Vooral door het internet kan je in geen enkel opzicht meer amateurs onderscheiden van professionele beleggers. Goud is geen financieel product maar een grondstof waar de markt een fluctuerende financieele waarde aanhecht. Aandelen zijn rechten in een bedrijf waardoor je o.a. dividend kan ontvangen. Een product is het resultaat van een productieproces zoals een dienst of vervaardiging van een artikel zoals in de winkels. Al met al blijft dit soort zaken een bron van procedures. Vooral waar haalt de fiscus de wettelijke grond vandaan om het speculeren te 'framen' als niet-verstandig. Zulke "moraliteit" toont dictatoriale en eigenwijs gedrag aan vooral omdat zij zelf zulke multi interpreteerbare termen gaan gebruiken om hun zaak te "verdedigen". Mochten zij om welke reden dan ook m'n Belgisch pensioen wat ik beleg bij IG daarover een aanslag willen leggen, ben ik al onderweg naar het Brussels gerecht.
bovendien kan je een zo'n simpel proces over fiscale interpretaties best zelf doen. Immers fiscus moet wettelijk bewijzen termen als "beroepsmatig"/ financieele producten / verstandige belegger etc. zeker als de gedaagde gepensioeneerd is.
een goede vriend van mij (top fiscalist en accountant) is na zijn pensioen geëmigreerd.
Hij volgt wel de gang van zaken in België en is uiteraard van één en ander op de hoogte.
We spreken elkaar vrijwel dagelijks en vandaag had hij de volgende opmerkingen over de meerwaarde op goud, beleggen als beroep en beleggen als een verstandig en voorzichtig persoon t.o.v. speculeren.
Graag jouw mening. Bij voorbaat dank.
Wat een zooitje is dat. Lijkt wel "communistisch" zie die indexering op salarissen en zeker ook de pensioenen van (regerings)ambtenaren alleen al. Indien ik nog gedomicilieerd zou zijn dan zie ik er nu al naar uit om met zo'n belastingambtenaar een eindeloos discussie voor de
Rechtbank aan te gaan over het begrip "speculatieve" beleggingen en/of "teveel" handelen. Vooral dat laatste is er geen enkel wettelijke bepaling dat zoiets beperkt. Immers we leven nog steeds in een vrije wereld. Zeker als je gepensioneerd bent kan teveel handelen nooit als beroepsmatig worden gekwalificeerd. Ook het argument dat "je iets van de beurs" begrijpt is complete nonsens. Niemand op deze aarde begrijpt de beurs. Zelfs de zeer hoog aangeschreven Warren Buffet: The most important quality for an investor is temperament, not intellect.
Simpel gezegd als ik op mijn pensioen ga biljarten is dat niet beroepsmatig slechts een tijdverdrijf c.q. hobby ondanks dat ik tijdens mijn beroepsleven ook al zo vaak ben wezen biljarten. Houd in geen enkel opzicht juridisch stand zo'n beroepsmatig beurs handelen als tegeneis door de fiscus te stellen. Zij hanteren allemaal vage termen omdat de fiscus in geen enkel opzicht een deugdelijke bewijsvoering kan inbrengen. Vooral door het internet kan je in geen enkel opzicht meer amateurs onderscheiden van professionele beleggers. Goud is geen financieel product maar een grondstof waar de markt een fluctuerende financieele waarde aanhecht. Aandelen zijn rechten in een bedrijf waardoor je o.a. dividend kan ontvangen. Een product is het resultaat van een productieproces zoals een dienst of vervaardiging van een artikel zoals in de winkels. Al met al blijft dit soort zaken een bron van procedures. Vooral waar haalt de fiscus de wettelijke grond vandaan om het speculeren te 'framen' als niet-verstandig. Zulke "moraliteit" toont dictatoriale en eigenwijs gedrag aan vooral omdat zij zelf zulke multi interpreteerbare termen gaan gebruiken om hun zaak te "verdedigen". Mochten zij om welke reden dan ook m'n Belgisch pensioen wat ik beleg bij IG daarover een aanslag willen leggen, ben ik al onderweg naar het Brussels gerecht.
bovendien kan je een zo'n simpel proces over fiscale interpretaties best zelf doen. Immers fiscus moet wettelijk bewijzen termen als "beroepsmatig"/ financieele producten / verstandige belegger etc. zeker als de gedaagde gepensioeneerd is.