Hoera meerwaardebelasting!
TIP
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Niet allemaal nodig. De fiscus zal dit automatisch krijgen van de Belgische financiële instellingen en Belgische nevenkantoren.
En in zo een formaat dat de computers het automatisch kunnen verwerken, en alles kunnen optellen. En dit vergelijken met je belastingaangifte. En automatisch een signaal geven als het niet klopt. En automatisch een brief sturen om je te melden dat het niet klopt.
Door de info die ze ook weer automatisch van de buitenlandse krijgen, kunnen ze inschatten (niet weten, wel inschatten) welke meerwaardes je daar hebt.
0 tijd moeten ze daarin steken.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Zo zal het in de praktijk gaan, juist.
Hoezo? Als ik dividend uitbetaald krijg dan houd de broker, bolero in mijn geval, toch 30% RV af, de fiscus heeft zn deel, waarom zou hij nog zagen?paul schreef: ↑Gisteren 12:29Op 19-01-2026 geeft Solvay een dividend, om alle gezaag met de fiscus te vermijden, eventueel die aandelen ten laatste op 31-12-2025 verkopen dan . Het aandeel werd enkele jaren geleden gesplitst dus daarom is het niet noodzakelijk een groot bedrag.vortex schreef: ↑Gisteren 12:06
Nee, bij opt-in houdt de bank direct 10% meerwaarden taks af, dat is dus ook een roerende voorheffing. Omdat de wet nog niet gestemd is mogen of moeten banken die voorheffing nog niet vanaf 1/1/26 doen, diegene die voor opt-in gekozen hebben zullen dus later belast worden en alzo hun anonimiteit verliezen (doordat ze het zelf moeten aangeven en omdat de bank alsnog de transacties moet doorgeven aan de fiscus).
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Dat is toch logisch? 5 mensen hebben gemiddeld 5 keer meer dan 1 mens.spaarfreakje schreef: ↑Gisteren 12:35 Straffer nog: een maatschap (dat geen vennootschap is!) bestaande uit 2 ouders en 3 kinderen; heeft tot 50 000€ vrijstelling.
Moet er nog zand zijn?
Als je daardoor geen werk en geen gezever hebt? Ja. Voorlopig denk ik dit doen. Alles belast aan 10%, ook mogelijke speculatie. Geen administratie, geen vragen. In de meeste jaren zal de verhouding hopelijk wel beter zijn en zal het eerder bvb 50k winst en 10-15k verlies zijn.
Anders is de kans trouwens ook groter is dat ze (een deel) van uw 50k gaan belasten aan 33%, wanneer je opvalt.
Met rust gelaten worden is mij wel wat geld waard.
BH7, ik weet dat je dat nu in principe moet aangeven. Maar de grens met speculatie is niet altijd duidelijk en daardoor is er quasi niemand die een meerwaarde aangeeft als speculatieve winst.
Maar volgens jou moet je dus vanaf volgend jaar een transactie die met opt-in reeds belast werd aan 10% nog eens aangeven om er daarna 33% op te betalen? Fiscaal basisprincipe is dat je maar 1 keer belast kan worden op eenzelfde transactie.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
De meerwaardetaks verandert op dat gebied niets.
Je hebt altijd al (sinds de regels bestaan) moeten oordelen of je transacties speculatief zijn of niet.
De fiscus zal nu wel een beter zicht hebben op je gedrag. Als blijkt uit de meerwaardebelasting dat je nu plots een speculatief gedrag hebt, maar dit nog nooit eerder hebt gemeld, kunnen ze vragen stellen over de voorbije 5 jaar.
Aan de commentaren te lezen hier altijd, zit Spaargids vol met speculanten. Steeds maar cash aanhouden, en na een duik van een aandeel bijkopen, en na een klim weer verkopen. Geen twijfel dat dit speculatie is.
En dit terwijl alle studies aantonen dat timing the market op lange termijn niet werkt, gemiddeld gezien. Maar die speculanten denken dat dit voor hen niet geldt
Ik weet niet of er hier 3 zijn (B7H4long en ik zijn er al 2 van), die systematisch elke maand hun cash beleggen en hoogstens periodiek balanceren. En zich er niets van aantrekken of de beurs stijgt of daalt.
Volgens mij moet er just niks, je kunt zelf kiezen. Doe jij, blijkbaar de grote speculant en bevreesd voor de 33%, dan maar opt-in en recupereer niks van meer of minwaarden, zulke belastingbetalers die met plezier meer dan nodig betalen hebben we natuurlijk het liefst van al
Zoals gezegd doe ik zonder twijfel en vrees voor speculatie taks opt-out, heb er geen enkel probleem mee dat de fiscus weet waarin ik beleg, hij weet immers toch al beter dan ikzelf hoeveel er op mijn rekeningen staat. Betalen doe ik wel achteraf, geen goesting om voor te schieten en met een hoop papierwinkel terug te vorderen en al zeker niet om meer dan nodig te betalen. Maar zoals gezegd, ieder doet maar wat hem het beste lijkt.
Omdat er blijkbaar vanaf januari 2026 VOORLOPIG geen roerende voorheffing wordt ingehouden.
https://archive.ph/gcnD3
Komt er precies op neer alsof ze de kleine belegger zoveel mogelijk willen ontmoedigen, bemoeilijken, bevrezen, ed; en dat terwijl onze beleggingen de economie steunen zowel nationaal als internationaal... 
Laatst gewijzigd door MJF op 7 december 2025, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
azo bedankt Barry.Barryke schreef: ↑Gisteren 12:58
Enkel als u gehuwd bent mag je ze samentellen.
“Het principe van de vrijstelling is hetzelfde als voor spaarboekjes. Als u gehuwd bent volgens het wettelijk stelsel of gemeenschap van goederen, kunt u de vrijstellingen optellen. U hebt dan als koppel recht op maximaal 30.000 euro vrijstelling (2 x 15.000 euro voor wie de vrijstelling gedurende vijf jaar niet gebruikte), ook al wordt de meerwaarde volledig gerealiseerd via de rekening die op naam staat van een van de partners. Als u gehuwd bent met scheiding van goederen, of wettelijk samenwonend, geldt de vrijstelling per persoon en kunnen ze niet samengeteld worden.”
Bron: De Tijd
Ik denk dat hier nog veel onduidelijk over bestaat. Dus vraag ik best een volmacht op de effectenrekening van mijn partner en kan ik dus best in 2 delen beleggen.
1000 eur+ is veel geld.
Laatst gewijzigd door tuinder666 op 7 december 2025, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
Taksen en belastingen verhogen tot iedereen arm is blijkbaar.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
In geen enkel beschaafd land ter wereld werden meerwaarden aan 0% belast.
Wees blij dat je al die jaren 0% hebt betaald, in de wetenschap dat het een anomalie was.
Nu is het alsof de wereld vergaat omdat er 10% gevraagd wordt. En daarnaast is er vrijstelling, en kun je minwaarden compenseren.
Wat een drama queens zijn dat hier. Bijna iedereen laat zich de kop zotmaken door een paar roeptoeters en panikeurs.
Zijn jullie beleggers of grote sukkelaars? Gebruik je verstand, en kom tot de conclusie dat je vanaf nu 9,5% jaarlijks rendement zult hebben in plaats van 10%.
Wie veel heeft, zal eerder 10% betalen. Wie eerder weinig heeft, zal 0% betalen door de vrijstelling, of 1%.
10% betalen op mijn inkomen? Ik betaal dat met veel plezier. Mensen die werken en wat verdienen, betalen 50%, sociale zekerheid en gemeentetaks inbegrepen.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 7 december 2025, 14:11, 4 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
maar nee welke paniek zou er dan zijn? Het gaat erom om de beste manier te vinden. Ik denk dat ik er bijna aan uit ben voor mijn situatie.KleineSpaarder schreef: ↑Gisteren 14:06 In geen enkel beschaafd land ter wereld werden meerwaarden aan 0% belast.
Wees blij dat je al die jaren 0% hebt betaald, in de wetenschap dat het een anomalie was.
Nu is het alsof de wereld vergaat omdat er 10% gevraagd wordt. En daarnaast is er vrijstelling, en kun je minwaarden compenseren.
Wat een drama queens zijn dat hier. Bijna iedereen laat zich de kop zotmaken door een paar roeptoeters en panikeurs.
Zijn jullie beleggers of grote sukkelaars? Gebruik je verstand, en kom tot de conclusie dat je vanaf nu 9,5% jaarlijks rendement zult hebben in plaats van 10%.
Wie veel heeft, zal eerder 10% betalen. Wie eerder weinig heeft, zal 0% betalen door de vrijstelling.
10% betalen op mijn inkomen? Ik betaal dat met veel plezier. Mensen die werken en wat verdienen, betalen 50%, sociale zekerheid en gemeentetaks inbegrepen.
Er zijn hier reeds een overvloed aan belastingen... via btw, accijnzen, inkomenstax, enzovoorts.
Er is niets mis mee om informatie te verzamelen om de regelgeving beter te begrijpen en zo tot de best mogelijke beslissing te komen.
Laatst gewijzigd door tuinder666 op 7 december 2025, 14:19, 3 keer totaal gewijzigd.