Hoera meerwaardebelasting!
TIP
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Soms valt ge hier achterover van verbazing...KleineSpaarder schreef: ↑16 december 2025, 18:28De TOB in vergelijking met 10.000 euro die je elk jaar kunt uitsparen?Gudrun schreef: ↑15 december 2025, 13:34 Zoals iemand hier eerder ook al correct aanhaalde: vergeet het effect van onderbroken compounding niet. Wanneer je verkoopt en weer aankoopt dan maak je een deeltje meerwaarde wel belastingsvrij, maar de extr TOB die je betaalt betaal je meteen. Maw dit deeltje kan niet verder compounden.
En uiteraard gaat dit pas over 2026. In 2025 nog verkopen en weer aankopen is compleet dom want je wint er niets mee.
Kun je hier eens jouw berekeningen tonen? Want 2 keer TOB die we elk jaar zouden betalen, en dat volgens jou meer is 10.000 euro die we elk jaar zouden winnen, klinkt zeer vreemd?
2 keer 0,35% aan TOB betalen is volgens jou veel nadeliger dan 10.000€ uitsparen? Kun je dat uitleggen?
Volgens mij gaat het zo. Je hebt 500.000€ belegd. Gemiddeld elk jaar (als luie belegger) verdien je 50.000 euro.
Jij zegt: gewoon niets doen. Gewoon laten compounden en op het einde de taks betalen.
Ik zeg: je verkoopt 110.000. Je hebt 10.000 vrijstelling. Geen taks te betalen. Je belegt de 110.000 opnieuw. De teller begint weer op 0.
En zo verkoop en herbeleg je elk jaar 110.000. Telkens geen taks en de teller begint weer op 0.
Wat is jouw berekening die bewijst dat dit nadelig is? Die 0,35% taks die je 2 keer betaalt, elk jaar?
0,7% op 110.000 euro is 770 euro elk jaar. Waarom is dat nadeliger dan 10.000 euro winnen elk jaar? Of beter, dan de teller elk jaar op 0 te zetten voor 110.000 euro?
Kun je dit uitleggen?
100.000 compounden aan 10% (rendement van de luie belegger) is na 20 jaar 672.000 euro. Daarop betaal je 57.200 taks (inflatie en vrijstelling daargelaten).
De 770 elk jaar * 20 is 15.000 (inflatie even negeren).
Waarom vind jij dat die 15.000 nadeliger is dan de 57.000?
Ten eerste wordt de post waarop gereageerd wordt niet eens gesnapt.
En dan volgt er een repliek waarvan ge denkt van welke planeet hebben ze die mens hier op aarde gedumpt.
Van een planeet waar rekenen nog moet uit gevonden worden dat is zeker.
Maar dan zie je dat de post van KleineSpaarder komt en valt alles op z'n plaats
Natuurlijk wel. De wet voorziet expliciet in de mogelijkheid om jaarlijks 10k meerwaarde te realiseren zonder daarop belast te worden. Nogal wiedes dat men van die speciaal gecreeerde mogelijkheid gebruik mag maken.spaarfreakje schreef: ↑18 december 2025, 00:07 Ge leest dat toch ni alsof 'verkopen en direct terugkopen aan dezelfde prijs' niet als misbruik beschouwd wordt, I hope.
Fout. Dat doe je om optimaal gebruik te maken van de beschikbare voetvrijstellingen die in de wet voorzien zijn. Om welke reden anders zou je vrijwillig 2x TOB betalen? Ik verwijs nogmaals naar de toelichting bij het voorontwerp.spaarfreakje schreef: ↑18 december 2025, 00:07 Een duidelijker voorbeeld van fiscaal misbruik bestaat er niet. Verkopen doet ge wanneer ge wilt maar direct terugkopen aan dezelfde prijs, heeft maar 1 doel: meerwaardebelasting ontwijken.
Bron: het internet.
Natuurlijk. Net zoals bij RV ontvangt de staat een hele bom geld via KBC, maar van wie dat precies afkomstig is, valt moeilijk te achterhalen. En dat is ook helemaal niet nodig. De staat heeft immeer voldoende garantie dat alle RV (en voortaan MWB voor opt-inners) correct geind wordt.
Hoezo, je wint 1000 euro? In dergelijke vraagstukken is het altijd handig om beide scenario's uit te tekenen en nadien pas met mekaar te vergelijken. Zo vermijd je dat je met dubbel krijt schrijft.KleineSpaarder schreef: ↑18 december 2025, 18:23Dat had iemand anders ook al gemeld. Ik was inderdaad helemaal fout.
Maar nu is mijn redenering: (ik kan weer fout zijn):
- Je wint 1000. Je betaalt 770 (aandelen). Dat is 230 winst per jaar. Of minder. Die 230 moet je compounden en accumuleren want dat is het totaal
- Bij ETF betaal je maar 2 keer 0,12% (de meest courante dus niet in België geregistreerw). Dus veel minder dan 2 keer 0,35%. Bij een ETF als IWDA is de spread heel klein, dus weinig verlies. De kosten kun je ook laag houden. Dan win je per keer misschien 600. Dat is dan ook wat je moet compounden en accumuleren.
Zo te zien zou dit dus voordelig zijn. Vereist de nodige displicine om direct weer te kopen. De verleiding zal zijn om te wachten op een daling.
Zeker als de TOB die je betaalt klein is (wat het typisch is met kleine transacties, dus hoge winsten) kan het voordelig zijn om elk jaar gebruik te maken van die vrijstelling. Maar je moet goed beide scenario's naast mekaar leggen om dat te beoordelen. In veel gevallen zal het amper de moeite zijn om telkens te verkopen en weer aan te kopen. Ik zou op zijn minst hiermee wachten tot de winsten groot zijn. Tot in 2035 ofzo.
- VincentVega
- Hero Member

De RV werkt bevrijdend. Van wie (lees: welke burger) het afkomstig is weet de staat niet, enkel de bank die de doorstorting doet, is gekend.JustSpike schreef: ↑19 december 2025, 09:12Natuurlijk. Net zoals bij RV ontvangt de staat een hele bom geld via KBC, maar van wie dat precies afkomstig is, valt moeilijk te achterhalen. En dat is ook helemaal niet nodig. De staat heeft immeer voldoende garantie dat alle RV (en voortaan MWB voor opt-inners) correct geind wordt.
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
1000 per persoon terugvragen is al de moeite, 250 RV op dividend ook, maar dit kan je dan als een truuk van de overheid zien om je kenbaar te maken.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Als het Grondwettelijk Hof ooit de "money control" vernietigt, dat kunnen ze nog altijd zeggen dat je in dat geval de gegevens ZELF hebt doorgegeven.
Als het Grondwettelijk Hof ooit de "money control" vernietigt, dat kunnen ze nog altijd zeggen dat je in dat geval de gegevens ZELF hebt doorgegeven.
Ik heb NOG NOOIT een bewijs moeten afleveren voor teveel betaalde RV. Nog nooit. Die controle gebeurt dmv steekproeven.
Ook al vragen ze bij een controle dat overzicht van betaalde dividendbelasting waarvan je dan 250 euro hebt teruggevraagd dan stuur je dat toch gewoon op, wat is het probleem daarbij. Je mag toch beleggen in Belgie. Ik denk dat er op basis van zo'n dividendoverzicht niet snel geconcludeerd zou kunnen worden dat je een speculatieve of beroepsmatige belegger bent.
.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Tuurlijk. Ik doe niks verkeerd he. Als de fiscus mij bewijsstukken vraagt zal ik die leveren. Maar ik lever niets pro-actief aan, want dat is niet bij online aangifte verplicht.schillet schreef: ↑19 december 2025, 13:47 Ook al vragen ze bij een controle dat overzicht van betaalde dividendbelasting waarvan je dan 250 euro hebt teruggevraagd dan stuur je dat toch gewoon op, wat is het probleem daarbij. Je mag toch beleggen in Belgie. Ik denk dat er op basis van zo'n dividendoverzicht niet snel geconcludeerd zou kunnen worden dat je een speculatieve of beroepsmatige belegger bent.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
En zal dat ook niet zijn ivm meerwaardebelasting. Zelfs niet bij opt-out.
1000€ is natuurlijk 4x250€, dus 4x meer kans bij steekproefcontrole maar 4x kleine kans blijft kleine kans.
Vandaar dat ze die datamining willen...
1000€ is natuurlijk 4x250€, dus 4x meer kans bij steekproefcontrole maar 4x kleine kans blijft kleine kans.
Die 1000€ kan natuurlijk ook flink wat meer zijn, wie €6000 terug vordert omdat hij 60K meerwaarden kan neutraliseren met 50K minwaarden zal het wel mogen bewijzen.spaarfreakje schreef: ↑19 december 2025, 14:51 En zal dat ook niet zijn ivm meerwaardebelasting. Zelfs niet bij opt-out.
Dan is er nog geen probleem toch, dan bewijs je dat toch. Denk niet dat ze zoveel controleurs in dienst hebben om al die aanslagen per stuk te gaan controleren. Ik snap niet zo goed waarom velen angstig lijken om dingen te bewijzen, het is toch redelijk dat ze het af en toe controleren.vortex schreef: ↑19 december 2025, 15:08Die 1000€ kan natuurlijk ook flink wat meer zijn, wie €6000 terug vordert omdat hij 60K meerwaarden kan neutraliseren met 50K minwaarden zal het wel mogen bewijzen.spaarfreakje schreef: ↑19 december 2025, 14:51 En zal dat ook niet zijn ivm meerwaardebelasting. Zelfs niet bij opt-out.