Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik snap de lol er ook niet van. Kost alleen maar stroom en bandenslijtage. En daarna weer hard afremmen voor het volgende stoplicht of file. 
Bij een ice heb je bovendien bij snel optrekken veel motorlawaai.
Als je iets wil dat snel optrekt koop je beter een zware motor. Geen EV kan op tegen mijn K1600GT. En ik sta er ook niet mee in de file
Maar uw bromfiets verbruikt dan ook +- 33 kw/100 km aan fossiele brandstof en is erg lawaaierig …
Voor een ICE is acceleratie nefast voor het verbruik, maar valt snelheid nog relatief mee.VincentVega schreef: ↑5 januari 2026, 11:59 ... maar dat is wel heel slecht voor het batterijverbruik![]()
Voor een EV valt maximale acceleratie mee voor het verbruik, maar valt (top)snelheid zwaar tegen.
Op de Autobahn kan (of is het intussen kon?) ik mijn auto leeg rijden op een uurtje aan +200 km/u.
Goed idee, dan kun je ook nog eens genieten van het heerlijke 6 ciliinder gehuil. In een tunnel trek ik altijd eens goed door zodat iedereen kan genieten. Als ik achter een Lambo, Ferrari of M5 rij hoop ik altijd dat ze eens efkes doortrekken. Heerlijk.
Alhoewel. Bij Rimac in Drogenbos staat er een Revera EV. Power 1.914 hp. TORQUE 2.340 nm. Acceleration 0-100 km/h 1.81 sec.
Ik ben er zondag nog gepasseerd en door de vitrine gaan kijken.
Er staat daar wat bijeen in Drogenbos: Porsche, Lamborghini, Rimac. En ik vrees dat zelfs de Lambo's slaag gaan krijgen van de Rimac.
Genieten van verschrikkelijk motorlawaai in een tunnel ? Dit lijkt me eerder onaangepast asociaal gedrag dat beboet moet worden.
Hahaha, 1) dat ding is nu niet traag, maar wel loodzwaar voor een moto.Stel dat jij 70 kg weegt en wat bagage bijhebt spreken we over dik boven de 400 kg.
En 2) met koffers zo breed dat je er niet deftig mee door de files laveert tenzij er een reddingsstrook gevormd is.
Zwijgen we nog over het feit dat jij het vermogen op 1 wiel moet overbrengen en de duurdere EVs op 4 stuks @grip.
Kansloos dus, tenzij die EV er op zijn telefoon zit te tokkelen.
Met de Tesla Model S plaid mag je nog een halve seconde op je telefoon bezig zijn, de moto voorbijgaan, hem efkes de indruk geven dat hij sneller is door gas te lossen en hem dan helemaal achter je te laten... Met een beetje sturen kan je er een cirkeltje rond draaien.VTEC schreef: ↑6 januari 2026, 08:29Hahaha, 1) dat ding is nu niet traag, maar wel loodzwaar voor een moto.Stel dat jij 70 kg weegt en wat bagage bijhebt spreken we over dik boven de 400 kg.
En 2) met koffers zo breed dat je er niet deftig mee door de files laveert tenzij er een reddingsstrook gevormd is.
Zwijgen we nog over het feit dat jij het vermogen op 1 wiel moet overbrengen en de duurdere EVs op 4 stuks @grip.
En nee, we gaan het niet hebben over het terug afremmen dat daarop volgt
Die 3 specifieke chinezen ken ik niet, maar toevallig zag ik gisteren een vergelijkende test tussen: Tesla M3, Mercedes CLA, en de nieuwste MG iM5.
Je zou denken dat die chinees de beste keuze is. Wel, neen. De wagen verbruikt zeer veel energie, heeft daardoor een kleinere range en hogere verbruikskosten. Alles in beschouwing genomen werd de chinees die in aanschaf de goedkoopste is, uiteindelijk de duurste van de 3.
Het werd een wedstrijd tussen de Mercedes en de Tesla. De Mercedes is efficient, een enorme range, snelladen, maar was echt krap achterin, en daardoor niet geschikt als gezinswagen. Overigens deed er zich 2x een incident voor met phantom braking, waarbij de Mercedes een cameraman die in de open koffer van een vooroprijdende auto zit aanziet als een overstekende persoon...
Winnaar? Tesla M3. Hij kreeg zelfs betere punten op vlak van materiaalgebruik en binnenafwerking dan de Benz.
Bron: het internet.
De BMW K 1600 GT, met zijn krachtige 160 pk zescilinder lijnmotor, accelereert indrukwekkend vanuit stilstand, waarbij een bron een tijd van ongeveer 3,40 seconden voor 0-100 km/u. Koppel is 175 Nm. Gewicht 343 Kg.Qwan schreef: ↑6 januari 2026, 19:32Met de Tesla Model S plaid mag je nog een halve seconde op je telefoon bezig zijn, de moto voorbijgaan, hem efkes de indruk geven dat hij sneller is door gas te lossen en hem dan helemaal achter je te laten... Met een beetje sturen kan je er een cirkeltje rond draaien.VTEC schreef: ↑6 januari 2026, 08:29
Hahaha, 1) dat ding is nu niet traag, maar wel loodzwaar voor een moto.Stel dat jij 70 kg weegt en wat bagage bijhebt spreken we over dik boven de 400 kg.
En nee, we gaan het niet hebben over het terug afremmen dat daarop volgt![]()
De Tesla Model S Plaid accelereert van 0 naar 100 km/u in ongeveer 2,1 seconden, dankzij zijn drie motoren die samen 1.020 pk leveren, wat het tot een van de snelste productieauto's ter wereld maakt. Koppel is 1420 Nm. Gewicht 2265 Kg.
De 0-100 prestatie is vereenvoudigd gezien evenredig met koppel en omgekeerd evenredig met gewicht, maw ~ koppel/gewicht.
koppel/gewichtK 1600 GT = 0,510
koppel/gewichtTesla S Plaid = 0,627
De Tesla gaat het winnen.
Nvdr1: https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... tste-grap/
Nvdr2: https://www.hln.be/mobiliteit/primeur-o ... ~a943d50b/
Ik kan moeilijk geloven dat de Tesla minder efficiënt zou zijn in real-world gebruik dan een Mercedes. Tesla staat namelijk bekend om de zuinigste te zijn en op dit vlak voorloopt op de rest. Let wel: Tesla heeft ook last van phantom braking, dat is ook algemeen geweten.JustSpike schreef: ↑7 januari 2026, 12:00 De Mercedes is efficient, een enorme range, snelladen, maar was echt krap achterin, en daardoor niet geschikt als gezinswagen. Overigens deed er zich 2x een incident voor met phantom braking, waarbij de Mercedes een cameraman die in de open koffer van een vooroprijdende auto zit aanziet als een overstekende persoon...
Wat je schrijft over afwerking: die EV Mercedessen zien er vanbuiten al zo vol plastiek uit (meer als andere merken), maar ik moet toegeven dat ik de binnenkant niet kan vergelijken tussen die 2 modellen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!