Het boodschappen topic
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Re: Het boodschappen topic
Voor onze kleine konden wij met 2 makkelijk rond komen met 50€ per week door bij "de Turk" onze groente en fruit te gaan halen en zuinig te zijn met vis en vlees. Alles zelf gemaakt en veel gedroogde bonen/linzen/ect. Nu met de kleine en minder tijd (of andere prioriteiten) komen we denk ik niet toe met 100 euro bij de Delhaize(per week).
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
Hier vind je het huishoudbudget:
https://statbel.fgov.be/nl/themas/huish ... houdbudget
De excel sheet (tab cijfers op bovenstaande website) bevat ook heel wat info en details voor ze ver ze iets waard zijn natuurlijk.
https://statbel.fgov.be/sites/default/f ... SEP25.XLSX
https://statbel.fgov.be/nl/themas/huish ... houdbudget
De excel sheet (tab cijfers op bovenstaande website) bevat ook heel wat info en details voor ze ver ze iets waard zijn natuurlijk.
https://statbel.fgov.be/sites/default/f ... SEP25.XLSX
-
tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
Ja, volgens de oplijsting die je kon zien in de auta, gaf ze maar €335 per maand uit aan voeding. Het budget van het gemiddeld vergelijkbaar gezin werd ook vermeld dat was rond de 611 eur.Moneyking schreef: ↑24 januari 2026, 12:11 Onlangs keek ik naar het programma Geld gezocht op VRT, en eerlijk gezegd schrok ik enorm.
Een alleenstaande moeder met twee kinderen gaf €335 per maand uit aan boodschappen (voeding, wasproducten, enz.). Dat komt neer op ongeveer €3,67 per persoon per dag. Dat lijkt mij… gewoon onmogelijk. Een klein stuke zalmfilet bv kost al 8 euro,...
Maar dit cijfer moet echt wel genuanceerd worden lijkt mij, zeker in dit geval.
Ze ging ook regelmatig op restaurant, goed voor ongeveer €1.500 per jaar. Daarnaast stonden er ook heel wat reizen en uitstappen op de lijst, waar uiteraard eveneens eetkosten in vervat zitten zou ik denken (bv. een surfvakantie van €1.996). Het kwam erop neer dat ze gemiddeld meer dan 600 eur per maand spendeerde aan 'ontspanning'.
Per maand kwamen die restaurants enzo op: 212 eur aan Horeca... 57 eur take way.
Als je de voeding die in al die uitstappen en reizen vervat zit mee zou toerekenen aan “voeding”, dan zou die kolom er duidelijk anders uitzien.
Bedankt voor de info tuinder666.
Als iemand éénmaal per week op restaurant gaat en af en toe op vakantie, dat heeft toch nauwelijks invloed op de kost aan boodschappen?
Ik koop nooit merkproducten. Wel alleen onbewerkt voedsel (groenten, fruit, quinoa, zalmfilet, kip,...). Zonder brood, pasta,....wordt alles een stuk duurder. Een goedkoop ontbijt en middagmaal zijn niet zo vanzelfsprekend dan.
Als iemand éénmaal per week op restaurant gaat en af en toe op vakantie, dat heeft toch nauwelijks invloed op de kost aan boodschappen?
Ik koop nooit merkproducten. Wel alleen onbewerkt voedsel (groenten, fruit, quinoa, zalmfilet, kip,...). Zonder brood, pasta,....wordt alles een stuk duurder. Een goedkoop ontbijt en middagmaal zijn niet zo vanzelfsprekend dan.
Goedkoop ontbijt: 9 eetlepels havermout, 160 ml melk en een appel.
Deze week tot mijn verbazing gezien dat de coca cola familie (Fanta etc) een pak goedkoper is bij HUBO dan bij colruyt. In blikjes. Import uit Duitsland met opschrift : "export only".
De prijzen waren in de richting van een dikke 80 cent bij colruyt en een goeie 60 bij Hubo. Per blikje.
Mijn budget voor 1 persoon zit over het algemeen tussen de 400 en de 500 euro per maand.
Restaurantbezoek niet inbegrepen.. daar neem ik mijn budget "ontspanning" of "diversen" voor.
Ik zal niet erg goedkoop af zijn omdat ik al eens vaker "direct klaar" maaltijden koop.
Bijvoorbeeld lasagne of bereid stoofvlees.
Ik eet vaker vlees en minder koolhydraten dan de gemiddelde Belg wegens diabetes.
Dat is een meerkost want brood, pasta en aardappelen zijn per gewicht goedkoop.
Havermout is gezond en wie het graag eet moet maar eens googelen op "favoriet ontbijt lady di havermout". Lekker !
De prijzen waren in de richting van een dikke 80 cent bij colruyt en een goeie 60 bij Hubo. Per blikje.
Mijn budget voor 1 persoon zit over het algemeen tussen de 400 en de 500 euro per maand.
Restaurantbezoek niet inbegrepen.. daar neem ik mijn budget "ontspanning" of "diversen" voor.
Ik zal niet erg goedkoop af zijn omdat ik al eens vaker "direct klaar" maaltijden koop.
Ik eet vaker vlees en minder koolhydraten dan de gemiddelde Belg wegens diabetes.
Havermout is gezond en wie het graag eet moet maar eens googelen op "favoriet ontbijt lady di havermout". Lekker !
In NL ook een stuk goedkoper, net als Belgisch bier en ook nog meer cc.haelewyn schreef: ↑29 januari 2026, 23:05 Deze week tot mijn verbazing gezien dat de coca cola familie (Fanta etc) een pak goedkoper is bij HUBO dan bij colruyt. In blikjes. Import uit Duitsland met opschrift : "export only".
Dat is geen ontbijt, dat is een rantsoen.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Bah, ranzige smeerlapperij. Als er nu iets is wat je makkelijk zelf kan maken is het wel stoofvlees. De dag ervoor zodat je op de dag zelf even snel je eten klaar hebt als de kant-en-klaar afvalmaaltijd met bewaarmiddelensmaak.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Ik ook niet. Melk is voor babies.
Ik heb het programma niet gezien dus ik weet niet hoe oud de kinderen zijn. Maar er is wel een groot verschil tussen een kleuter en een puber wat betreft de hoeveelheid eten die je erin moet smijten. Pubers vreten je huis kaal. Het enige wat ze vragen is: wanneer eten we?vortex schreef: ↑24 januari 2026, 19:32 Het is maar waar die moeder haar geld aan uitgeeft, zelfs als leefloner zonder alimentatie zou ze over ongeveer €1800 netto per maand beschikken, tel daar nog de tegemoetkoming zoals mogelijks huursubsidie, sociale tarieven voor energie, water en telecom, enz... Kortom met de juiste prioriteiten kan die haar kinderen echt wel van gezond eten voorzien.
En als ge dat ook als lunch en diner neemt zijt ge een paar weken goed qua cholesterol! (al weet ik niet of die melk daar dan bij mag)
https://www.newsweek.com/scientists-rev ... l-11418144
2/3 van de cholesterol maakt je lichaam zelf aan. Als je te hoge cholesterolwaardes hebt, volg dan het advies van je dokter op. En dat komt zelden neer op het aanpassen van je voedingspatroon, of je moest er al heel slechte gewoontes op nahouden.
Ja, maar niet op de dag zelf. En je hoeft daar toch geen uren naast die sudderende pot te staan? Zet dat op een zacht vuur, stel de timer in en ga wandelen.