Het boodschappen topic
Het boodschappen topic
Onlangs keek ik naar het programma Geld gezocht op VRT, en eerlijk gezegd schrok ik enorm.
Een alleenstaande moeder met twee kinderen gaf €335 per maand uit aan boodschappen (voeding, wasproducten, enz.). Dat komt neer op ongeveer €3,67 per persoon per dag. Dat lijkt mij… gewoon onmogelijk. Een klein stuke zalmfilet bv kost al 8 euro,...
Daarom leek het me nuttig om hier een boodschappen-topic te starten om ervaringen en ideeën uit te wisselen.
Enkele vragen die bij mij leven:
Benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen!
Een alleenstaande moeder met twee kinderen gaf €335 per maand uit aan boodschappen (voeding, wasproducten, enz.). Dat komt neer op ongeveer €3,67 per persoon per dag. Dat lijkt mij… gewoon onmogelijk. Een klein stuke zalmfilet bv kost al 8 euro,...
Daarom leek het me nuttig om hier een boodschappen-topic te starten om ervaringen en ideeën uit te wisselen.
Enkele vragen die bij mij leven:
- Wat is volgens jullie een realistisch boodschappenbudget per volwassene?
- Hoe kook je lekker, gezond én snel zonder dat het een fortuin kost aan boodschappen?
- Hoe plan je je boodschappen?
- Hoe vergelijk je supermarktprijzen op een efficiënte manier?
- Hebben jullie concrete tips, tricks of voorbeelden?
Benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen!
Re: Het boodschappen topic
Dat bedrag zegt niks.Moneyking schreef: ↑24 januari 2026, 12:11 Onlangs keek ik naar het programma Geld gezocht op VRT, en eerlijk gezegd schrok ik enorm.
- eten op het werk/school
- eten bij de (schoon)ouders
- café
- restaurant
- frituur
- afhaal
- ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
(1) geen idee, wij kopen wat we nodig hebben / willen eten. Is dat zeetong, paling of filet pure, so be it. Niet elke dag uiteraard. Ik heb zelf een koksdiploma (6 jaar avondonderwijs) & doe dat graag. Brengt me echt rust en op restaurant gaan is doorgaans een tegenvaller. Al helemaal als je de rekening ziet.
(2) zoveel mogelijk seizoensgroenten gebruiken, 2-3x week soep / groentenpuree maken en invriezen in 1 of 2p-porties zodat er lekker veel keuze is. Vrij belangrijk in een nieuw samengesteld gezin. In het winterseizoen koop ik geen tomaten maar blikken tomaat uit het hart van Italië; zelf kook ik liefst met de San Marzano van Mutti maar dat is geen prijsknaller. Zelf je tonijnsla, eiersla etc maken - pakken goedkoper dan die rommel uit de supermarkt vol met E-codes en het is weinig werk.
(3) lijstje maken op basis van het menu en je daaraan houden. En zonder de kinderen gaan winkelen... Indien mogelijk te voet winkelen, ja een buurtsuper is duurder maar een auto kost ook handenvol geld.
Ik begrijp dat het bedrag op zich weinig zegt. Anderzijds: als je twee keer per week op restaurant gaat en vijf dagen in het bedrijfsrestaurant luncht, dan valt slechts ongeveer een derde van je maaltijden onder “boodschappen”. Bovendien kopen mensen in de supermarkt niet alleen eten, maar ook drank en tussendoortjes.J Lawieck schreef: ↑24 januari 2026, 14:44Dat bedrag zegt niks.Moneyking schreef: ↑24 januari 2026, 12:11 Onlangs keek ik naar het programma Geld gezocht op VRT, en eerlijk gezegd schrok ik enorm.
- eten op het werk/school
- eten bij de (schoon)ouders
- café
- restaurant
- frituur
- afhaal
- ...
€335 per maand voor een alleenstaande moeder, die misschien wat moet opletten, vind ik helemaal niet abnormaal. Met dat budget hoef je geen honger te lijden en kan je zelfs wat nice-to-have's kopen.
wij moesten in het kader van onze opleiding de food cost doorrekenen van ons eigen Kerst- of NY menu. Geen drank, dat maak je zo duur als je zelf wil.
3 Volwassenen / 4 kinderen:
Aperitief: 1,2€pp (met buffelmozzarella spiesjes en Apérifrais kaasjes o.a.)
Tapenade : 1,6€pp (pijnboompitten en zongedroogde tomaten o.a.)
Paprikasoep + balletjes : 0,9€pp voor 4 kinderen
Vissoep + rouille : 3,5€ pp voor 3 volwassenen
Hert (volwassenen) en kip (kinderen) + witloof, peer, champignons en saus - gewone en aardpeerpuree : 1,6€ per kind en 7,2 per volwassene
Dessert : 0,9€ pp chocomousse met callets van Callebaut
Dus niet echt bezuinigd en tadaa, 62€ was de totale kost... ik kan zeggen dat onze Bourgogne wijn meer heeft gekost.
Hert (volwassenen) en kip (kinderen) + witloof, peer, champignons en saus - gewone en aardpeerpuree : 1,6€ per kind en 7,2 per volwassene
Dus niet echt bezuinigd en tadaa, 62€ was de totale kost... ik kan zeggen dat onze Bourgogne wijn meer heeft gekost.
Maar lukt dat ook als je af en toe merkproducten koopt? Of wanneer je kinderen hebt die veel sporten en dus extra eiwitten en calorieën nodig hebben?
Voor mij lijkt het eerlijk gezegd erg moeilijk om onder de 200 euro per volwassene te blijven (ongeveer €6,60 per dag). Eén maaltijd kost toch al snel €4 per persoon, en dan reken je tussendoortjes en drank nog niet mee.
Het is maar waar die moeder haar geld aan uitgeeft, zelfs als leefloner zonder alimentatie zou ze over ongeveer €1800 netto per maand beschikken, tel daar nog de tegemoetkoming zoals mogelijks huursubsidie, sociale tarieven voor energie, water en telecom, enz... Kortom met de juiste prioriteiten kan die haar kinderen echt wel van gezond eten voorzien.
Ik zie:VTEC schreef: ↑24 januari 2026, 19:17 wij moesten in het kader van onze opleiding de food cost doorrekenen van ons eigen Kerst- of NY menu. Geen drank, dat maak je zo duur als je zelf wil.
- 14,4 euro food cost per volwassene - > op restaurant zou dit menu dan een 48 euro kosten (14,4/0,3), klink aannemelijk
- Maar 3,67 per persoon per dag (in Geld gezocht, of 1,20 euro per persoon per maaltijd, vind ik indrukwekkend
Ik ben het levende bewijs dat je met 3,50 euro per dag toekomt voor eten. Toen ik in het begin op kot kroop bij m'n vriendin en ging werken. Eigenlijk is dat nog vrij veel. Als je smorgens al niet eet. Misschien gewoon wat goedkope muesli, ne pot yoghurt, Smiddags en savonds wat brood met wat kaas, charcuterie en klaar. Af en toe eens een stuk gratis fruit (op het werk). Ik zette 3/4 van mijn loon aan de kant. Was dat gezond ? Natuurlijk niet, maar ik ging bewust om met m'n inkomsten en uitgaven. Ik denk dat er hier velen niet goed beseffen hoeveel mensen met dergelijke bedrag moeten overleven. Ik lees hier zalmfilet, merkproducten, en restaurant.. da's een andere wereld hé.
Hert was enkel ons hoofdgerecht, good luck om dat alleen als hoofdgerecht te eten op restaurant voor 48€... en op NY mogen er al eens wat duurdere zaken op tafel komen.
Wat die mevrouw uitgeeft, of het gezond is kan ik me niet over uitspreken, het is wel erg weinig. Folders & promo's uitpluizen, Too good to go gebruiken etc. Veel merkproducten zullen er niet aan te pas komen. Of die laatste hun prijs waard zijn (voor mij : soms wel, vaak niet) moet ieder voor zich uitmaken.
-
funnyplace
- Full Member

- Contacteer:
Ik schat dat wij met ons 5, gezin met 3 kinderen onder 12 jaar gemiddeld 650-700 euro per maand aan boodschappen (voeding en wat frisdranken) doen.
2 jaar geleden zaten we gemiddeld altijd onder de 500 euro.
2 jaar geleden zaten we gemiddeld altijd onder de 500 euro.
Wij proberen nu voor 480 euro per maand boodschappen te doen , voor 2 volwassenen en 1 puber en probeer daar bovenop aan cashstuffing te doen ( alle centjes die over zijn op het einde van de rit gaan de pot in )
Als volwassene is 150 euro per maand misschien nog doenbaar. Er bewust onder gaan (dus niet uit noodzaak) vind ik wel een vreemde levenskeuze. Eten is toch plezant?
.