Het boodschappen topic
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Het boodschappen topic
Alé, de eerste van 2026, een snelheidsovertreding, is vandaag binnen ...
Omdat ze zo dik gesneden waren deed ik er dubbel zo lang over en was veeel lekkerder dan uitvplastiek pakje wat ook 1 euro per snede kost. Belegen flandrien was het.
Inderdaad, kaas en ook vleeswaren veliezen veel smaak (voor zover nog aanwezig) indien voorverpakt in plastic.
En we moeten nog wel van plastic af voor het milieu.
Gewoon versgesneden kaas in een vetvrij papiertje smaakt veel beter en is veel beter voor het milieu.
Maar ja....., de arbeidslonen ( althans de belastingen er op) in België....
Ik sorteer tamelijk fanatiek. Zo een papiertje van charcuterie bv doe ik plastiek van papier en beide worden gerecycleerd. De meesten gooien het geheel gewoon bij restafval. Is heel eenvoudig: maak er een klein scheurtje in en je haalt het zo uiteen.
Ach ja, en dan maar hopen dat het toch niet bij elkaar gegooid wordt later......
Zag op schiphol 4 verschillende afvalbakken naast elkaar voor resp. voor papier, plastik, glas en etensresten.
Komt er een electrisch vrachtwagentje om ze te legen. Chauffeur stapt uit en leegt alle vier de bakken in de bak van het wagentje bij elkaar.
Hetzelfde met het legen van de glasbakken bij mij in de buurt. Eerst de bak voor ongekleurd glas en daarna kiept hij de glasbak voor gekleurd glas er bij.
We worden als burgers zo voor de gek gehouden met de moeite die we doen om te sorteren.
Door al die rommel in het eten en in het milieu is er meer blootstelling aan deze stoffen met dus een risico op ziektes. Besparen op latere leeftijd op een goede hospitalisatieverzekering is dan ook weer geen goede zaak.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Sinds 1800 worden we blootgesteld aan 30.000 verschillende chemische stoffen. Daarvan zijn er tot 1000 te meten in ons lichaam. Wij hebben gelukkig een zeer krachtig detox-systeem (lever, nieren, enzymen, ea).
Dit is het lijstje dat je dagelijks binnenkrijgt:
Luchtvervuiling
PM2.5, PM10, stikstofoxiden (NO₂), zwaveldioxide (SO₂), ozon (O₃), roet (black carbon), polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s)
Endocrien verstorende stoffen (hormoonverstoorders)
BPA (bisfenol A), ftalaten, PFAS, parabenen, triclosan, sommige pesticiden zoals atrazine en chlorpyrifos
PFAS (“forever chemicals”)
PFOA, PFOS, PFHxS, GenX, PFNA
Pesticiden
glyfosaat, organofosfaten (bv. chlorpyrifos), neonicotinoïden, paraquat, DDT (historisch)
Microplastics & nanoplastics
polyethyleen (PE), polypropyleen (PP), polystyreen (PS), PVC-deeltjes, plus additieven zoals weekmakers en vlamvertragers
Maar toch smakelijk alvast !
PM2.5, PM10, stikstofoxiden (NO₂), zwaveldioxide (SO₂), ozon (O₃), roet (black carbon), polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s)
BPA (bisfenol A), ftalaten, PFAS, parabenen, triclosan, sommige pesticiden zoals atrazine en chlorpyrifos
glyfosaat, organofosfaten (bv. chlorpyrifos), neonicotinoïden, paraquat, DDT (historisch)
polyethyleen (PE), polypropyleen (PP), polystyreen (PS), PVC-deeltjes, plus additieven zoals weekmakers en vlamvertragers
Vergeet de bewaarmiddelen in het voedsel niet, waar veel mensen een stevige allergie voor kunnen ontwikkelen. (o.a. sulfieten etc.)chesini schreef: ↑12 februari 2026, 23:09 Sinds 1800 worden we blootgesteld aan 30.000 verschillende chemische stoffen. Daarvan zijn er tot 1000 te meten in ons lichaam. Wij hebben gelukkig een zeer krachtig detox-systeem (lever, nieren, enzymen, ea).
Luchtvervuiling
Endocrien verstorende stoffen (hormoonverstoorders)
PFAS (“forever chemicals”)
Pesticiden
Microplastics & nanoplastics
- tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
en brood ... ik koop het soms nog wel in de supermarkt zoals velen. Maar ik neem er ook wekelijks mijn tijd voor om zelf desembrood te bakken. Beetje werk wel, maar dan heb ook wel wat. Wat een wereld van verschil.VTEC schreef: ↑11 februari 2026, 23:08
Je moet voor de grap eens zien wat er in eiersalade van bvb. AH en co zit : 61-65% ei, rest is goedkope troep en onuitspreekbare woorden. Blijft wel lang goed. Als ik ze zelf maak is dat >90% ei. Er is nog altijd wat mosterd, mayonaise, olijfolie, P&Z, bieslook nodig om het smeerbaar te maken. Weinig werk en denk niet dat het veel duurder is.
En wat met al die premade mixen (zoals de pannekoeken mix)?
Wij vinden eten iets belangrijk en geven toch een 650 Euro/maand uit aan voedsel voor 2 volwassenen ( en 2 kinderen jonger dan 3 jaar die dus nog niet veel eten). We zijn beide grote eters, zowel in boterhammen als in gekookt. We kopen vaak de betere stukken vlees, kaas,... en betalen daar dan ook wat meer voor, letten wel op promo's. We proberen ook niet te veel kant en klaar te kopen, daar zitten altijd te weinig groenten bij. We gaan bijna niet op restaurant omdat een brasserie in het algemeen een stuk minder lekker is of thuis, liever dan 2 keer per jaar eens goed (en meestal duur, zit niet in budget) gaan eten op restaurant. Broodjes, koffie of dergelijke kopen we ook maar weinig (zal maximaal 1 keer per maand zijn). 1 dag in de week drinken we wel eens een fles wijn bij het eten of een paar trappisten s'avonds, dat is ook niet goedkoop. Meestal drinken we gewoon kraantjeswater, koffie of thee.
Ik vind dat verschillende hier toch maar weinig uitgeven aan eten en drinken.
Ik vind dat verschillende hier toch maar weinig uitgeven aan eten en drinken.
Ik heb het aan de ene kant over traditioneel gerijpte kaas..
Aan de andere kant over kaas die gemaakt werd met een ander stremmiddel... met als doel een snellere rijping en als nadeel een pak minder smaak.
Neem daarbij dat de benaming "belegen" en dergelijke niet beschermd is.
Je neemt dat alternatieve stremmiddel en je laat de belegen kaas voortaan 2 of 4 weken minder lang rijpen...
Dan krijg je voortaan rommelkaas aan een te dure prijs.
En dat is nou net waarmee de markt overspoeld wordt.
Ik zag het een tijdje terug in Antwerpen: een straat met allerhande: papier/karton, PMD, vuilnis, alles netjes door de bewoners gesorteerd en klaargezet. Een vuilniswagen waar alles samen ingekapt werd. Ik hing er een hele tijd achter (smalle enkelrichtingstraat) dus heb het kunnen fotograferen en filmen, het was te gek om los te lopen.JOKER247 schreef: ↑12 februari 2026, 20:26Ach ja, en dan maar hopen dat het toch niet bij elkaar gegooid wordt later......
Zag op schiphol 4 verschillende afvalbakken naast elkaar voor resp. voor papier, plastik, glas en etensresten.
Komt er een electrisch vrachtwagentje om ze te legen. Chauffeur stapt uit en leegt alle vier de bakken in de bak van het wagentje bij elkaar.
Hetzelfde met het legen van de glasbakken bij mij in de buurt. Eerst de bak voor ongekleurd glas en daarna kiept hij de glasbak voor gekleurd glas er bij.
We worden als burgers zo voor de gek gehouden met de moeite die we doen om te sorteren.![]()
Thuis sorteer ik ook wel. GFT verwerk ik zelf voor dieren of compost, vuilnis is heel beperkt zo'n 5 keer per jaar een lediging, PMD een 15-tal zakken per jaar. Kortom dat afval kost ook zo goed als niks.
Eigenlijk is dit dus los met onze voeten spelen.NVSTR schreef: ↑14 februari 2026, 18:56Ik zag het een tijdje terug in Antwerpen: een straat met allerhande: papier/karton, PMD, vuilnis, alles netjes door de bewoners gesorteerd en klaargezet. Een vuilniswagen waar alles samen ingekapt werd. Ik hing er een hele tijd achter (smalle enkelrichtingstraat) dus heb het kunnen fotograferen en filmen, het was te gek om los te lopen.JOKER247 schreef: ↑12 februari 2026, 20:26
Ach ja, en dan maar hopen dat het toch niet bij elkaar gegooid wordt later......
We worden als burgers zo voor de gek gehouden met de moeite die we doen om te sorteren.![]()
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Dat is enkel in bepaalde postcodes / wijken. Is in Gent ook het geval.
Als een fractie te “vervuild” is, is er niks mee aan te vangen richting recyclage en moet het toch de oven in.
Als een fractie te “vervuild” is, is er niks mee aan te vangen richting recyclage en moet het toch de oven in.
Als dat papier voorzien is van een waxlaag (wat het meestal is), dan mag dat absoluut niet bij het oud papier, maar moet het wel degelijk bij het restafval.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------