Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Eventueel verkopen na zware dip, verlies inbrengen en daarna bijkopen. Heb je dat toch al…

Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
En Jan Heps eist dat het braaksel van de BTW nog in maart wordt aangepakt want ze hebben geld tekort. De meerwaardetaks gaat dit jaar mogelijk al floppen.
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... ngNewsSerp
Je kan nooit meer minwaarden inbrengen dan meerwaarden in een jaar.
Verkopen met minwaarde en terug aankopen betekent enkel meer meerwaarde in de toekomst, en dan misschien aan een hogere belastingvoet
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vijf % van het BNP voor de Navo en meer conflicten allerhande. Er zal veel geld tekort zijn.paul schreef: ↑3 maart 2026, 17:07 En Jan Heps eist dat het braaksel van de BTW nog in maart wordt aangepakt want ze hebben geld tekort. De meerwaardetaks gaat dit jaar mogelijk al floppen.
- politiciverkwisten
- Jr. Member

- Contacteer:
Of je koopt een SIM-kaart met onbeperkt gratis bellen bij DIGI @5EUR/maand en belt naar de fiscus voor hulp bij uw aangifte. Gewoon voor elke transactie op uw beleggersrekening(en) vragen hoe je die moet verwerken voor uw aangifte.
Naast de besparing van een boekhouder en de grote kans dat de meerwaardetaks waarschijnlijk vereenvoudigd zal worden als beleggers massaal deze gratis dienst gebruiken, is het grote voordeel dat je weet wie exact de begunstigde is van uw meerwaardebelasting en er een persoonlijke band mee kunt opbouwen. De kans is ook groot dat je tegen de transacties van februari al een afspraakje kunt versieren met je nieuwe vriend(in).
- politiciverkwisten
- Jr. Member

- Contacteer:
Misschien is het interessanter om die USD te consumeren zonder ze eerst om te zetten naar EUR? Op vakantie gaan in de VS of gewoon uw vliegtickets naar eender waar afrekenen in USD. Je hebt dan niet de beste koers, maar je bespaart heel wat administratie.KleineSpaarder schreef: ↑4 februari 2026, 11:31Nu je dit zegt, en waar ik nog niet aan gedacht had: ik heb een grote obligatie portefeuille in USD. Interessante 0% in USD zijn niet te vinden, vandaar dat ze allemaal een (kleine) coupon hebben die (bijna altijd) halfjaarlijks betaald wordt ...NVSTR schreef: ↑4 februari 2026, 10:33
Ik krijg op jaarbasis pakweg 100 keer een dividendbetaling in een andere valuta
Mijn USD laat ik in USD. Maar als ik ooit eens naar een andere munt switch, dan wordt dat ook rekenen met een apotheekschaaltje.
- politiciverkwisten
- Jr. Member

- Contacteer:
Een boek van een PVDA'er mag je trouwens nooit kopen want dat is tegen hun principes. Ofwel ergens (illegaal) downloaden, ontlenen in de bibliotheek of bedelen bij de PVDA voor een gratis exemplaar.
- politiciverkwisten
- Jr. Member

- Contacteer:
Zou het niet volstaan om aan te vinken "geen meerwaardetaks verschuldigd" en dan ergens "Alle details in bijlagen" te schrijven? Uiteraard zijn die bijlagen geen Excel-bestanden maar PDF-bestanden, bij voorkeur haal je de de PDF'en van de bank eerst even door een tool als https://lookscanned.io/ zodat het quasi onleesbaar wordt voor de dataminingtools van de fiscus. Als ze het dan willen nakijken zijn ze verplicht om voor alles een mens in te zetten...xvsteep schreef: ↑11 februari 2026, 17:13Bij opt-out moet je zowiezo alles aangeven, ook indien je onder de 10k blijft. Je zult hierop dan wel geen MWB betalen maar als je het niet aangeeft dan riskeer je alsnog een boete voor een foutieve aangifte.vortex schreef: ↑11 februari 2026, 16:47 Bij opt-in het nog meer fucking soep wanneer je je te veel betaalde voorheffing wil terug vorderen, dan kun je het allemaal zelf alsnog eens gaan uitrekenen en netjes documenteren. Ik ga voor opt-out en zorg dat ik dit jaar niet boven de 10k sukkel en geef niks aan, de fiscus krijgt heel de santenboetiek van de bank of brooker, dat ze er hun plan mee trekken. Volgend jaar zien we wel wat er van die meerwaardentaks overblijft.
- politiciverkwisten
- Jr. Member

- Contacteer:
Inderdaad. Als je ziet hoe hysterisch politici nu al reageren met een beperkte stijging van de energieprijzen...één kleine beurscrash en de meerwaardetaks wordt met terugwerkende kracht afgeschaft. Ik zie het niet gebeuren dat de overheid gaat snoeien in de pensioenen, belastingen verhogen, een indexsprong doorvoeren,... om de niet-gerealiseerde minwaarden van beleggers te kunnen betalen.
- politiciverkwisten
- Jr. Member

- Contacteer:
Dat de btwaanpassingen niet goed in elkaar staken was voor iedereen helder. De meerwaardebelasting is zo complex dat een deel van het kiespubliek nog denkt dat die belasting goed in elkaar steekt.spaarfreakje schreef: ↑15 februari 2026, 19:46 Waarom de Raad van State dat aanvaard heeft maar wel bezwaar maakt tegen de BTW-regeling, snap ik ook niet zeh.
- politiciverkwisten
- Jr. Member

- Contacteer:
Tenzij het voor je erfgenamen is of je (een deel van) je aandelenportefeuille wil gebruiken om een vennootschap op te richten (inbreng in natura).Marcel1 schreef: ↑19 februari 2026, 19:17Dan verlies je uiteindelijk ook want je moet toch eens je winst nemen...paul schreef: ↑17 februari 2026, 10:57 Zou het in Nederland bv. tot gevolg hebben dat men meer in goud gaat beleggen ( op de een of andere manier kan dat waarschijnlijk wel onder tafel cash verkocht worden ook )
Ontsnappingsmogelijkheden zijn kleiner dan in België
( In België gewoon GEEN aandelen met winst meer verkopen, winst voor de belastingslaaf is dan ook al de TOB belasting van gemiddeld 0,35 % die de roverheid mist.)
Of dat de Nederlanders nog meer naar de rijke gemeente in België komen wonen ?
Wat haalt dat uit ?politiciverkwisten schreef: ↑Gisteren 09:00 ...
Of je koopt een SIM-kaart met onbeperkt gratis bellen bij DIGI @5EUR/maand en belt naar de fiscus voor hulp bij uw aangifte. Gewoon voor elke transactie op uw beleggersrekening(en) vragen hoe je die moet verwerken voor uw aangifte.
...
Meer personeel bij de belastingen wiens loon wordt betaald door het volk ?
- politiciverkwisten
- Jr. Member

- Contacteer:
Waarom zouden wij zelf extra gaan betalen voor een boekhouder? Laat de overheid zelf ondervinden wat deze complexe belasting kost. Dan is de kans op bijsturingen groter. Als wij boekhouders inschakelen i.p.v. al onze vragen aan de fiscus te stellen krijgt de overheid geen broodnodig signaal (overwerkte en/of stakende ambtenaren) dat de wetgeving te complex is.
Dat laatste kan wel, maar niet anoniem. Je noteren je naam, geboorteplaats en -datum, willen een idee hebben over je beroepsactivieiten,... Bovendien willen ze dat je een partijkaart koopt.politiciverkwisten schreef: ↑Gisteren 09:29 Een boek van een PVDA'er mag je trouwens nooit kopen want dat is tegen hun principes. Ofwel ergens (illegaal) downloaden, ontlenen in de bibliotheek of bedelen bij de PVDA voor een gratis exemplaar.
Ik neem alles terug en claim het tegenovergestelde.
Eerlijk waar, ik ben licentiaat T.E.W., lees uit interesse al decennia enorm veel over de beurs en fiscaliteit, maar hier snap ik nu eens echt niks van. Opt in of opt out? Ik geraak er niet aan out.
Het is nog niet in wetteksten gegoten, zal weer een rommeltje van jewelste worden met uitzondering op uitzondering op uitzondering etc. en juridisch aangevochten worden. Dat ga ik sowieso doen.
Wij worden geregeerd door een stel gebuisde pol en soccers die (1) nog nooit in een privé bedrijf hebben gewerkt omdat (2) ze daar nooit zouden aangenomen worden wegens te dom en lomp om te helpen donderen en (3) enkel hun zakken vullen om 0,0 toegevoegde waarde te bieden.
Veel holle woorden over bvb. De afschaffing van de senaat (ach ja, voor volgende regering die dan hetzelfde zal zeggen, net als de 3 vorige regeringen), hun “onkostenvergoeding” die ze niet moeten aantonen / aangeven en die meer is dan wat veel mensen verdienen.
Het is nog niet in wetteksten gegoten, zal weer een rommeltje van jewelste worden met uitzondering op uitzondering op uitzondering etc. en juridisch aangevochten worden. Dat ga ik sowieso doen.
Wij worden geregeerd door een stel gebuisde pol en soccers die (1) nog nooit in een privé bedrijf hebben gewerkt omdat (2) ze daar nooit zouden aangenomen worden wegens te dom en lomp om te helpen donderen en (3) enkel hun zakken vullen om 0,0 toegevoegde waarde te bieden.
Veel holle woorden over bvb. De afschaffing van de senaat (ach ja, voor volgende regering die dan hetzelfde zal zeggen, net als de 3 vorige regeringen), hun “onkostenvergoeding” die ze niet moeten aantonen / aangeven en die meer is dan wat veel mensen verdienen.