Hoera meerwaardebelasting!
TIP
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
De meerderheid probeerde vorige maand in amper 4 vergaderingen het Wetsontwerp door de commissie Financiën te krijgen, waarop de oppositie een 'tweede lezing' eiste.
De meerderheid had oorspronkelijk enkel oor voor Febelfin en dus werd voorgesteld om de termijnen in de overgangsregeling te verlengen...
Zo zou men tijd hebben tot 31 augustus om zijn keuze voor opt-out aan de financiële instelling te laten weten (ipv slechts tot 30 juni).
Waarom Bolero als enige die keuze al voor 31 maart wil, is onbegrijpelijk. De bank van Voka zeker? Op een goed blaadje willen staan, heiliger dan de paus
De meerderheid had oorspronkelijk enkel oor voor Febelfin en dus werd voorgesteld om de termijnen in de overgangsregeling te verlengen...
Zo zou men tijd hebben tot 31 augustus om zijn keuze voor opt-out aan de financiële instelling te laten weten (ipv slechts tot 30 juni).
Waarom Bolero als enige die keuze al voor 31 maart wil, is onbegrijpelijk. De bank van Voka zeker? Op een goed blaadje willen staan, heiliger dan de paus
Ze kunnen zich of denken dat toch nu àlles permitteren. Naar een andere broker overstappen met een redelijke port gaat nog meer geld kosten nu.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Dat denk ik dus niet, ze willen blijkbaar van alles aanpassen maar geen woord over de afschaffing van de meerwaardetaks. Conclusie; vooral MR en NVA een beetje, zijn de enige partijen die tegen een meerwaarde en vermogenstaks zijnspaarfreakje schreef: ↑4 februari 2026, 01:49 De amendementen van het VB op een rijtje: (gaat NVA stemmen kosten zeh)
- KleineSpaarder
- Verbannen Gebruiker

In de tekst van Bolero over de meerwaardetaks zie ik iets heel bizars ...
Opgelet: beleg je in effecten in vreemde munten? Handel je bijvoorbeeld in Amerikaanse aandelen? Voor meerwaarde door wisselkoersverschillen bij omzetting van munten voorziet de wetgever geen mogelijkheid voor bronheffing (opt-in). De meerwaarde moet je als belegger zelf aangeven, zelfs als je koos voor bronheffing.
Je had 100 USD cash. Je zet ze om in EUR. De bank / broker zal nooit meerwaarde inhouden, dus ook niet bij opt-in.
Dat is toch bizar dat het zo in de wet staat? Opnieuw een voorbeeld waar geen anonimiteit mogelijk is.
Klopt dit voorbeeld (sommige brokers betalen maandelijkse intrest)
- op 31/12/2025 heb je 1.000 USD cash
- elke maand krijg je op de laatste dag van de maand 1 USD rente netto (na afhouding RV)
- je verkoopt al je dollars op 1/8
Dan moet je de meerwaarde / minderwaarde berekenen:
- voor 1.000 USD tussen 31/12/2025 en 1/8
- voor 1 USD tussen 31/1 en 1/8
- voor 1 USD tussen 28/2 en 1/8
- voor 1 USD tussen ....
Opgelet: beleg je in effecten in vreemde munten? Handel je bijvoorbeeld in Amerikaanse aandelen? Voor meerwaarde door wisselkoersverschillen bij omzetting van munten voorziet de wetgever geen mogelijkheid voor bronheffing (opt-in). De meerwaarde moet je als belegger zelf aangeven, zelfs als je koos voor bronheffing.
Je had 100 USD cash. Je zet ze om in EUR. De bank / broker zal nooit meerwaarde inhouden, dus ook niet bij opt-in.
Dat is toch bizar dat het zo in de wet staat? Opnieuw een voorbeeld waar geen anonimiteit mogelijk is.
- elke maand krijg je op de laatste dag van de maand 1 USD rente netto (na afhouding RV)
- voor 1 USD tussen ....
- VincentVega
- VIP member

Ik zal niet plots op een extremistische partij (noch links, noch rechts) gaan stemmen omwille van de meerwaardebelasting.vortex schreef: ↑4 februari 2026, 07:45Dat denk ik dus niet, ze willen blijkbaar van alles aanpassen maar geen woord over de afschaffing van de meerwaardetaks. Conclusie; vooral MR en NVA een beetje, zijn de enige partijen die tegen een meerwaarde en vermogenstaks zijnspaarfreakje schreef: ↑4 februari 2026, 01:49 De amendementen van het VB op een rijtje: (gaat NVA stemmen kosten zeh)
![]()
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Ik zie ter linkerzijde geen extreme partijenVincentVega schreef: ↑4 februari 2026, 09:45Ik zal niet plots op een extremistische partij (noch links, noch rechts) gaan stemmen omwille van de meerwaardebelasting.
-
InvestBart
- Newbie

- Contacteer:
De banken hebben precies goed gelobbyd om enkel de gemakkelijkste berekeningetjes te moeten uitvoeren. Ze zien het duidelijk niet zitten om dit voor al hun klanten te moeten doen. Als je ietswat serieus belegt zit je al snel in USD / CAD / GBP en potentieel AUD. Dan moet je dus een apothekersrekening bijhouden met de wisselkoers bij elke mutatie. Onwerkbaar maar Jan Jambon trekt er zich niets vanaan want dit wordt blijkbaar toch zijn laatste ministerambt...KleineSpaarder schreef: ↑4 februari 2026, 09:40 Klopt dit voorbeeld (sommige brokers betalen maandelijkse intrest)
- voor 1 USD tussen ....
Ik zie het al gebeuren dat een controleur zelf ook niet de moeite gaat doen en er gewoon random een bedrag op plakt. Wil j je het tegenspreken zal je zelf met een berekening moeten komen.
Wat met anonimiteit. Zelfs al doe je opt-in kunnen ze via je valutabewegingen zien of je al dan niet veel / voor grote bedragen belegt. Wat is dan nog het nut van een opt-in????
In het hierboven gelinkte document zie je amendement nr 41 dat cashlines op effectenrekeningen wil uitsluiten.KleineSpaarder schreef: ↑4 februari 2026, 09:40 In de tekst van Bolero over de meerwaardetaks zie ik iets heel bizars ...
- voor 1 USD tussen ....
Ik krijg op jaarbasis pakweg 100 keer een dividendbetaling in een andere valuta, daarmee wordt geregeld wat bijgekocht. Regelmatig schrijf ik dan wat cash over van de ene rekening naar de andere, bv om een extra aandeel te kunnen kopen, maar dat gaat meestal over enkele (tientallen) euro. Dat gaat over meerwaardes van soms enkele centen, onbegonnen werk om met FIFO hier de meerwaarde te berekenen en meerwaardebelasting te betalen.
Ik ga gewoon een boekhouder inhuren voor mijn belastingaangifte. Dit wordt gewoon te ingewikkeld.
Heeft er iemand ,die voor opt in wil gaan, dit jaar al aandelen verkocht? En hoe doe je dat dan met de meerwaardebelsting?
Heeft er iemand ,die voor opt in wil gaan, dit jaar al aandelen verkocht? En hoe doe je dat dan met de meerwaardebelsting?
Tja, dat is nogal wiedes als je zelf uiterst links staat hé, wie vooraan in de rij staat ziet voor zich ook niemand
Ik zie zowel links als recht van mij een extremistische partij, gelukkig op een heel ruime afstand van het beleid
Het maximum aan taksen ophalen met een grote kans dat niet iedereen het teveel betaalde zal terug vorderen. Maar goed je bent niet verplicht om voor opt-in te gaan, dus niet klagen
Tuurlijk.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
- KleineSpaarder
- Verbannen Gebruiker

Nu je dit zegt, en waar ik nog niet aan gedacht had: ik heb een grote obligatie portefeuille in USD. Interessante 0% in USD zijn niet te vinden, vandaar dat ze allemaal een (kleine) coupon hebben die (bijna altijd) halfjaarlijks betaald wordt ...NVSTR schreef: ↑4 februari 2026, 10:33
Ik krijg op jaarbasis pakweg 100 keer een dividendbetaling in een andere valuta
Mijn USD laat ik in USD. Maar als ik ooit eens naar een andere munt switch, dan wordt dat ook rekenen met een apotheekschaaltje.
Wat een geknoei alweer als dit zo blijft.
Een wet die in de praktijk niet uitvoerbaar is, of oncontroleerbaar is, is een prutswet.
En de proportionaliteit is al helemaal zoek.
Pure pesterij van de beleggers is dat.
- KleineSpaarder
- Verbannen Gebruiker

En nog een bedenking bij de perikelen: ga maar eens de historische koers na van alle coupons, dividenden, intresten, ... in vreemde munten als je de historische koers wilt gebruiken in plaats van de foto op 31/12/2025.
Met de daling van de USD sinds begin 2025 is de historische koers van verwerving (i.e. aankoop, inning coupon, intrest, ...) dikwijls hoger dan de foto op 31/12/2025.
Dus zou je als belegger al die historische koersen van USD kunnen gebruiken. Honderden coupons, dividenden, intresten, ... allemaal op een andere datum. Van allemaal uit te zoeken of de historische koers interessanter is of niet.
Wat een bende ...
Met de daling van de USD sinds begin 2025 is de historische koers van verwerving (i.e. aankoop, inning coupon, intrest, ...) dikwijls hoger dan de foto op 31/12/2025.
Dus zou je als belegger al die historische koersen van USD kunnen gebruiken. Honderden coupons, dividenden, intresten, ... allemaal op een andere datum. Van allemaal uit te zoeken of de historische koers interessanter is of niet.
Wat een bende ...