De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Ben wel benieuwd naar de opening morgen...
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Inderdaad, kijk naar de onmacht om in te grijpen tegen Rusland. De VS laat ons ook in de steek tegen Putin, maar nu Trump zich mispakt aan Iran moeten wij plots helpen? Frankrijk haalt zelfs een deel van zijn marine uit de Baltische Zee weg om naar het Midden-Oosten te sturen. Putin en Orban lachen ons nog meer uit.
en qua Economie denk ik niet dat Europa hier als winnaar uit zal komen. Ik hoop maar dat Europa nu de kans grijpt om regels te versoepelen en innovatie na te jagen...
Ja redelijk kromme redenering van de oranje man..
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Ja, het zullen eerder rentestijgingen zijn dan dalingen.Aerolla schreef: ↑13 maart 2026, 11:29 Gaat ongewijzigd blijven, en de voorspellingen van rentedalingen voor dit jaar is ook (weeral) overdreven en die gaan ( weeral) niet uitkomen.
Ik vraag me echt af wie die rentepad voorspellingen bedenkt, het kleinste kind ziet dat die altijd te optimistisch zijn
De Australische Centrale Bank heeft zopas de rente verhoogd, en ze verwijzen naar de oorlog in Iran die mogelijks de inflatie zal doen toenemen.
"Short-term measures of inflation expectations have already risen," the board said in a statement, noting that "the conflict in the Middle East has resulted in sharply higher fuel prices, which, if sustained, will add to inflation."
Ik denk niet dat de FED vandaag genoeg lef heeft voor een rentestijging.
Ze zullen dat zo lang mogelijk uitstellen
Dus ik denk dat ze gewoon zo lang mogelijk niks gaan doen
Ze zullen dat zo lang mogelijk uitstellen
Dus ik denk dat ze gewoon zo lang mogelijk niks gaan doen
Niet zo verstandig m.i. Allemaal ingevoerde inflatie, heb je sowieso niet in de hand, en Australië is geen olieland, dacht ik. Zo fnuik je wel je eigen industrie, en maak je het china nog makkelijker.KleineSpaarder schreef: ↑17 maart 2026, 07:33
De Australische Centrale Bank heeft zopas de rente verhoogd, en ze verwijzen naar de oorlog in Iran die mogelijks de inflatie zal doen toenemen.
"Short-term measures of inflation expectations have already risen," the board said in a statement, noting that "the conflict in the Middle East has resulted in sharply higher fuel prices, which, if sustained, will add to inflation."
Als je, zoals voor Europa ook geldt, ervan uitgaat dat veel extra centjes naar het buitenland gaan door hogere olieprijzen, daalt de geldhoeveelheid (in mijn portemonnee toch) vanzelf.
Voor de VS is dat een beetje anders, maar die rijken zijn al zo rijk, die gaan die extra inkomsten ook niet bijkomnd uitgeven. Ook daar gaat liquide geld verloren.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Dat is basis-economie: dat veroorzaakt stagflatie. Er is hoge inflatie en toch is er geen economische groei.
Dat is het gruwel-scenario van alle economisten. Je moet de rente verlagen om de economische groei aan te zwengelen, en tegelijk moet je de rente verhogen om de inflatie te bestrijden.
In de jaren 1970 gingen de rentes tot boven de 17%. Om je maar een idee te geven.
Het kan 10 of 20 jaar duren om hieruit te geraken.
Dat is de catastrofale situatie waarin Trump de hele wereld aan het duwen is.
Ofwel op vraag van Putin (als je gelooft dat Trump lang geleden als agent van Putin gerecruteerd werd). Ofwel omdat Trump knettergek is.
Ik weet niet welk van de 2 alternatieven het meest geruststellend is.
De impact van de oorlog is nog niet helemaal voelbaar medunkt…
Wat er ook in de wereld gebeurt, ik zie de indexen minder en minder schommelen (door het massa geld in ETF's?). Als je naar sectoren en individuele bedrijven gaat kijken, zie je de impact zeer zeker met crashes bevoorbeeld tussen -20% en -40%.
Of omdat de markt gewoon nog niet echt reageert behalve bepaalde sectoren?
Ik denk dat er echt nog véél meer moet gebeuren voor een index 10% zakt.
Als indexbelegger merk ik nog niet veel van wat er allemaal gebeurt. Behalve mijn drie individuele aandelen (Brederode, Sofina en Disney), overigens maar klein percentage van m'n portefeuille, daar zie ik wel wat gerommel.
Een brede index met duizenden bedrijven is dan ook het aggregaat van alle sectoren en negatief correlerende effecten. Bepaalde aandelen worden zwaar gehavend, maar olieboringen en petrochemie stijgen dan weer, en vaak 50% of meer.
Dat is de kracht van diversificatie.
Ik neem alles terug en claim het tegenovergestelde.
Het meeste geld valt te verdienen door helemaal niks te doen. Soms is de beste reactie helemaal geen reactie.
Ik neem alles terug en claim het tegenovergestelde.