Nieuwe Vlaamse regering
- VincentVega
- VIP member

Re: Nieuwe Vlaamse regering
Dan is KleineSpaarder dus stekeblind
Quod erat demonstrandum
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Het is daarom dat kleuters beter wat meer Nederlands zouden leren zodat ze eenmaal in de lagere school ten minste verstaan wat daar aan wiskunde enz.. onderwezen wordt. Het is juist doordat ze de onderwijstaal niet of amper verstaan dat ze al heel vroeg een achterstand oplopen. Je gaat toch niet verwachten dat leerkrachten 35 verschillende talen machtig zijn om elk kind in zijn eigen thuistaal te onderwijzen. Het probleem is niet dat die kinderen te dom zijn om onze taal te leren, wel dat er steeds meer volk is die het gewoon vertikken om de taal van hun regio te leren, laat staan dat ze hun kinderen aansporen om Nederlands te leren. Voor mij hoeft het niet hoor, maar kom dan niet janken over gelijke kansen, gelijke kansen voor gelijke vaardigheden. En als ze het niet willen, geen probleem, er zijn genoeg slecht betaalde (stront)jobs voor laag geschoolden.chesini schreef: ↑Gisteren 18:31 De cijfers voor Nederlands/Lezen zijn dramatisch qua evolutie. En leerlingen die de taal niet meer vatten, die gaan ook niet meer presteren op wiskunde en wetenschappen. Demir moet dat Nederlands-en-daarmee-baste-verhaal maar eens goed onder de loep nemen, zeker als ze zoals ze vooropstelt wil garanderen dat het onderwijs terug volledig gelijke kansen moet geven aan elke leerling.
Het objectief van gelijke kansen voor iedereen is van Demir zelf, cfr De Afspraak gisteren.vortex schreef: ↑Gisteren 19:09Het is daarom dat kleuters beter wat meer Nederlands zouden leren zodat ze eenmaal in de lagere school ten minste verstaan wat daar aan wiskunde enz.. onderwezen wordt. Het is juist doordat ze de onderwijstaal niet of amper verstaan dat ze al heel vroeg een achterstand oplopen. Je gaat toch niet verwachten dat leerkrachten 35 verschillende talen machtig zijn om elk kind in zijn eigen thuistaal te onderwijzen. Het probleem is niet dat die kinderen te dom zijn om onze taal te leren, wel dat er steeds meer volk is die het gewoon vertikken om de taal van hun regio te leren, laat staan dat ze hun kinderen aansporen om Nederlands te leren. Voor mij hoeft het niet hoor, maar kom dan niet janken over gelijke kansen, gelijke kansen voor gelijke vaardigheden. En als ze het niet willen, geen probleem, er zijn genoeg slecht betaalde (stront)jobs voor laag geschoolden.chesini schreef: ↑Gisteren 18:31 De cijfers voor Nederlands/Lezen zijn dramatisch qua evolutie. En leerlingen die de taal niet meer vatten, die gaan ook niet meer presteren op wiskunde en wetenschappen. Demir moet dat Nederlands-en-daarmee-baste-verhaal maar eens goed onder de loep nemen, zeker als ze zoals ze vooropstelt wil garanderen dat het onderwijs terug volledig gelijke kansen moet geven aan elke leerling.
Ook in De Afspraak zei ze dat ze nog extra 350miljoen tegen de betere kennis van Nederlands gaat aangooien.
In plaats van eerst uit te spitten waar het effectief misgaat met haar Nederlandse taal.

- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Je draait de zaken om.
Het verhaaltje van de omvolking is de racistische, haatdragende "theorie" van extreem-rechts dat heel veel sympathie voelt voor de nazi-ideeën.
Die "omvolking" was oorspronkelijk een "theorie" van de nazi's en even wetenschappelijk als hun "theorie" dat Joden eigenlijk geen mensen zijn, en dat gekleurde mensen eigenlijk eerder apen dan mensen zijn. 6 miljoen Joden doden was voor hen dus geen misdaad tegen de mens(elijk)heid.
Die "omvolking" is een puur verzinsel dat nu wordt geëxploiteerd door extreem-rechts. Helaas vinden ze een vruchtbare voedingsbodem.
Dat heb je dan met 'verdeling van bevoegdheden' bij de gewesten.VincentVega schreef: ↑Gisteren 16:42We hebben het al over de eindtermen in het Vlaams onderwijs gehad (3 talen, naast Nederlands ook Frans en Engels).
In Wallonië hebben ze andere eindtermen en is Nederlands tot op heden geen verplicht vak. En dit voor een regio van ren land land waar 58% van de bevolking Nederlandstalig is en waar je met kennis van het Nederlands gemakkelijker aan een job geraakt over de taalgrens …
Dan heb je de kans dat het ene gewest beslissingen neemt die je niet zint of waarbij je bedenkingen hebt of het wel de juiste zijn.
Had alles wat eenvoudig gebleven, we een unitaire regering gehad, de regels (eindtermen) waren overal in het land hetzelfde.
Maar neen , vanaf de jaren 70 kwamen de waanidieëen van splitsingen / autonomie / .... er net voor hebben gezorgd dat we nu met overvette inefficiënte staatsstructuren , waar we tot vandaag 2026 nog steeds op zoek zijn naar de meerwaarde ervan ....
- VincentVega
- VIP member

Het is moeilijk discussiëren met iemand die de staatsstructuur niet kent en/of begrijpt.KV schreef: ↑Gisteren 22:41Dat heb je dan met 'verdeling van bevoegdheden' bij de gewesten.VincentVega schreef: ↑Gisteren 16:42
We hebben het al over de eindtermen in het Vlaams onderwijs gehad (3 talen, naast Nederlands ook Frans en Engels).
In Wallonië hebben ze andere eindtermen en is Nederlands tot op heden geen verplicht vak. En dit voor een regio van ren land land waar 58% van de bevolking Nederlandstalig is en waar je met kennis van het Nederlands gemakkelijker aan een job geraakt over de taalgrens …
Dan heb je de kans dat het ene gewest beslissingen neemt die je niet zint of waarbij je bedenkingen hebt of het wel de juiste zijn.
Had alles wat eenvoudig gebleven, we een unitaire regering gehad, de regels (eindtermen) waren overal in het land hetzelfde.
Maar neen , vanaf de jaren 70 kwamen de waanidieëen van splitsingen / autonomie / .... er net voor hebben gezorgd dat we nu met overvette inefficiënte staatsstructuren , waar we tot vandaag 2026 nog steeds op zoek zijn naar de meerwaarde ervan ....
Onderwijs is geen gewestmaterie maar een gemeenschapsmaterie. Het onderscheid tussen gewesten (bevoegd over grondgebonden materies) en gemeenschappen (bevoegd over persoonsgebonden materies) is toch niet zo moeilijk, dacht ik
Een unitaire regering zoals we voor de staatshervormingen hadden was in de praktijk een door Franstaligen gedomineerde regering. En met een aantal nog grotere en belangrijkere inefficiënties, zoals de “wafelijzerpolitiek” (1 euro voor Vlaamse havens of voor een broodnodige spoorweg in Vlaanderen betekende ook 1 euro voor nutteloze scheepsinfrastructuur zoals een scheepslift of de aanleg van een nutteloze spoorlijn ergens in de Ardennen).
Bovendien tonen de laatste federale regeringen hoe moeilijk het is om een regering met Vlaamse en Franstalige partijen te vormen. Denk aan het wereldrecord regeringsvorming van Di Rupo of van de Brusselse regering (“dankzij” een veto van de PS voor bepaalde Vlaamse partijen) of denk aan de Vivaldiregering met maar liefst 7 partijen. Willen we daar terug naar toe? Neen, dankjewel …
De nodeloze ingewikkelde en inefficiënte structuren met verschillende parlementen en regeringen bevinden zich trouwens in het Zuiden van het land: een Brussels gewest (waarom van een stad een gewest make?), de Franstalige gemeenschap, de Duitstalige Gemeenschap en het Waalse Gewest (waarom gewest en gemeenschap niet samenvoegen zoals in Vlaanderen?). In Vlaanderen is er - behalve het federale niveau - enkel de Vlaamse overheid (gewest en gemeenschap zijn samengevoegd).
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Het is al lang uitgespit waar het misgaat, de pisa testen tonen onmiskenbaar aan dat kinderen met migratie achtergrond gemiddeld slechter scoren dan kinderen die van thuis uit Nederlandstalig zijn. De oorzaak waarom dat zo is, is eveneens klaar en duidelijk, wie onvoldoende de taal begrijpt waarin ons onderwijs gegeven wordt, zal daardoor uiteraard een leer achterstand oplopen. Dus ja, de achteruitgang van het Vlaams onderwijs niveau is te wijten aan de gebrekkige Nederlandse taalvaardigheid van een groeiende groep kinderen met migratie achtergrond, zij halen het niveau omlaag. Maar ja, zoals gewoonlijk schiet de links woke bij dergelijke feiten in een ontkenningskramp en tracht men de schuld elders te leggen, bij slecht onderwijs, bij slechte onderwijzers, bij de overheid, bij de NVA, enz... In plaats van gewoon eens de feiten onder ogen te zien en mee te helpen aan oplossingen, zoals al van in de kleuterklassen en kinderopvang extra inzetten op Nederlandse taalvaardigheid. Onvoorstelbaar dat er op zo een evidente doelstelling al zoveel verzet is, en dan maar janken over gelijke kansen en discriminatie.chesini schreef: ↑Gisteren 19:13Het objectief van gelijke kansen voor iedereen is van Demir zelf, cfr De Afspraak gisteren.vortex schreef: ↑Gisteren 19:09
Het is daarom dat kleuters beter wat meer Nederlands zouden leren zodat ze eenmaal in de lagere school ten minste verstaan wat daar aan wiskunde enz.. onderwezen wordt. Het is juist doordat ze de onderwijstaal niet of amper verstaan dat ze al heel vroeg een achterstand oplopen. Je gaat toch niet verwachten dat leerkrachten 35 verschillende talen machtig zijn om elk kind in zijn eigen thuistaal te onderwijzen. Het probleem is niet dat die kinderen te dom zijn om onze taal te leren, wel dat er steeds meer volk is die het gewoon vertikken om de taal van hun regio te leren, laat staan dat ze hun kinderen aansporen om Nederlands te leren. Voor mij hoeft het niet hoor, maar kom dan niet janken over gelijke kansen, gelijke kansen voor gelijke vaardigheden. En als ze het niet willen, geen probleem, er zijn genoeg slecht betaalde (stront)jobs voor laag geschoolden.
Ook in De Afspraak zei ze dat ze nog extra 350miljoen tegen de betere kennis van Nederlands gaat aangooien.
In plaats van eerst uit te spitten waar het effectief misgaat met haar Nederlandse taal.
PISA in Focus: verschillen naargelang migratiestatus voor wiskunde en lezen
De prestatiekloof tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond is groot in Vlaanderen. Ongeveer twee van de vijf leerlingen met een migratieachtergrond in Vlaanderen beschikt volgens de definiëring van PISA niet over de noodzakelijke vaardigheden en attitudes om alledaagse wiskundige- en leesproblemen op te lossen.
- VincentVega
- VIP member

Als je merkt hoe moeilijk het al is op dit forum om sommigen te overtuigen dat een goede kennis van het Nederlands voor migranten belangrijk is om onderwijs te kunnen volgen, om werk te kunnen vinden, om succesvol te integreren in het dagdagelijkse leven enz …vortex schreef: ↑Vandaag 07:41Het is al lang uitgespit waar het misgaat, de pisa testen tonen onmiskenbaar aan dat kinderen met migratie achtergrond gemiddeld slechter scoren dan kinderen die van thuis uit Nederlandstalig zijn. De oorzaak waarom dat zo is, is eveneens klaar en duidelijk, wie onvoldoende de taal begrijpt waarin ons onderwijs gegeven wordt, zal daardoor uiteraard een leer achterstand oplopen. Dus ja, de achteruitgang van het Vlaams onderwijs niveau is te wijten aan de gebrekkige Nederlandse taalvaardigheid van een groeiende groep kinderen met migratie achtergrond, zij halen het niveau omlaag. Maar ja, zoals gewoonlijk schiet de links woke bij dergelijke feiten in een ontkenningskramp en tracht men de schuld elders te leggen, bij slecht onderwijs, bij slechte onderwijzers, bij de overheid, bij de NVA, enz... In plaats van gewoon eens de feiten onder ogen te zien en mee te helpen aan oplossingen, zoals al van in de kleuterklassen en kinderopvang extra inzetten op Nederlandse taalvaardigheid. Onvoorstelbaar dat er op zo een evidente doelstelling al zoveel verzet is, en dan maar janken over gelijke kansen en discriminatie.chesini schreef: ↑Gisteren 19:13
Het objectief van gelijke kansen voor iedereen is van Demir zelf, cfr De Afspraak gisteren.
PISA in Focus: verschillen naargelang migratiestatus voor wiskunde en lezen
De prestatiekloof tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond is groot in Vlaanderen. Ongeveer twee van de vijf leerlingen met een migratieachtergrond in Vlaanderen beschikt volgens de definiëring van PISA niet over de noodzakelijke vaardigheden en attitudes om alledaagse wiskundige- en leesproblemen op te lossen.
Ik heb het ook al honderdduizend keer proberen uitleggen. Sommigen denken dat ze met een revolutionair idee afkomen door 1 unitaire regering of structuur voor te stellen, en negeren daarbij de hele belgische geschiedenis.VincentVega schreef: ↑Gisteren 23:21 Een unitaire regering zoals we voor de staatshervormingen hadden was in de praktijk een door Franstaligen gedomineerde regering. En met een aantal nog grotere en belangrijkere inefficiënties, zoals de “wafelijzerpolitiek” (1 euro voor Vlaamse havens of voor een broodnodige spoorweg in Vlaanderen betekende ook 1 euro voor nutteloze scheepsinfrastructuur zoals een scheepslift of de aanleg van een nutteloze spoorlijn ergens in de Ardennen).
Bovendien tonen de laatste federale regeringen hoe moeilijk het is om een regering met Vlaamse en Franstalige partijen te vormen. Denk aan het wereldrecord regeringsvorming van Di Rupo of van de Brusselse regering (“dankzij” een veto van de PS voor bepaalde Vlaamse partijen) of denk aan de Vivaldiregering met maar liefst 7 partijen. Willen we daar terug naar toe? Neen, dankjewel …
- Ik maakte de vergelijking met andere landen: Landen zoals Duitsland waar je NIET de extra complexiteit van cultuur- en taalverschillen hebt, en men toch kiest voor een gelijkaardige gedecentraliseerde structuur. Ook met landen zoals Zwitserland waar je WEL gelijkaardige complexiteiten hebt
- Ik heb proberen uitleggen dat het de politieke partijen ZELF zijn die zich hebben opgesplitst, waardoor je in Wallonie andere partijen hebt als in Vlaanderen.
- Ik heb proberen uitleggen waar de moeilijheden van de Belgische structuur precies zitten
- Ik heb de vergelijking gemaakt met bedrijfsorganisatie, waar je ook gedecentraliseerde structuren hebt
- Ik heb de trend van Europese regelgeving en de gevolgen voor nationale structuren uitgelegd
- Ik heb de vergeijking gemaakt met andere vormen van lokaal bestuur (zoals het gemeentelijke niveau)
... Maar niets helpt. Gewoon blind en dogmatisch denken dat 1 centrale structuur eenvoudiger en goedkoper is.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
In plaats van te luisteren naar nitwit chesini en andere kleinetrollen kunnen we eens lezen wat iemand die in het werkveld staat te zeggen heeft over de teloorgang van ons onderwijs.
Ik hoor trouwens hetzelfde van mijn dochter die ook in het werkveld staat.
https://www.hln.be/binnenland/je-kunt-g ... ~a3740372/
Kleuterjuf Liz Huybrechts wijst op een groot contrast
“Je kunt geen huis bouwen zonder fundamenten”: kleuterjuf Liz (34) werkte op verschillende scholen en ziet verklaring voor slecht rapport
Vlaamse kleuters scoren zeer slecht op taal en rekenen, zo bleek uit een internationaal rapport dat dinsdag verscheen. Iets wat kleuterjuf Liz Huybrechts (34) niet verrast. “Met mijn huidige kleuters kan ik filosoferen over de dood, op mijn vorige scholen was ik al blij als ze snapten dat we naar de turnzaal gingen.” Na het slechte rapport wijst ze op twee snelheden die ze ervaart in Vlaamse kleuterklassen. “Soms verstond geen enkel kind mij aan het begin van het schooljaar.”
Twaalf jaar werkte Liz Huybrechts (34) in verschillende scholen in het centrum van Antwerpen. “Ik heb daar supergraag gewerkt. Maar als ik er nu op terugkijk, besef ik dat ik toen niet toekwam aan de taken waarvoor ik was opgeleid. In de eerste helft van het schooljaar was ik vaker mama dan juf.”
Op haar laatste school in de stad zaten er nog tien kindjes uit Nederlandstalige gezinnen in haar klas. “De overgrote meerderheid was anderstalig. Voor velen was Nederlands de derde of vierde taal. Bij de start van het schooljaar viel er amper te communiceren over de klasregels. Bijna geen enkel kind verstond mij als ik vroeg: ‘Ga je je jas halen?’ Die vraag moesten we uitbeelden. Dag na dag ging alle tijd naar het aanleren van basiswoordenschat. Daar verlies je enorm veel tijd mee. Het duurde maanden voor iedereen eenvoudige dingen begreep, zoals zeggen dat we naar de turnzaal gingen.”
Bij de jongste kleuters was Liz dan weer meer bezig met pampers verversen en veters knopen dan lesgeven. “Thuis was er vaak zelfs geen poging gedaan om de kindjes zindelijk te maken. Ze werden afgezet op school en deden gewoon wat ze wilden. Zonder woordenschat om hun behoeften duidelijk te maken. Zonder dat ze ooit gecorrigeerd werden door hun ouders. Ze vielen uit de lucht bij hun eerste berisping.”
Zelfs spelen hadden ze niet geleerd. “Als je een doos met diertjes in de kring zette, wisten ze niet wat ze daarmee moesten aanvangen. Dat krijg je als kinderen thuis altijd voor de tv of een tablet gezet worden. In het beste geval pakten ze de beestjes en bootsten ze dierengeluiden na. Zo ontstond er een taaltje van geluiden waarmee kinderen van al die nationaliteiten onderling communiceerden.”
Overstap
Drie jaar geleden maakte Liz de overstap naar de gemeentelijke basisschool Eikelaar in Reet. Zo zag ze al snel hoe groot het contrast was. “Als de kleuters hier de doos met diertjes krijgen, vragen ze meteen ook de blokkendoos om een hele dierentuin te bouwen, met een berglandschap erin. Zo besefte ik hoe hard de tanker in ons onderwijs aan de ene kant van de oever schuurt, terwijl de andere kant op volle kracht vaart.”
Terwijl het vroeger tot Kerstmis duurde vooraleer juf Liz écht leerstof kon aanbrengen, werkt ze nu vanaf week twee aan de leerdoelen. “Ik hoef maar één keer uit te leggen dat ze moeten opruimen of dat ze naar een ander hoekje mogen gaan. Ik durf erom te wedden dat deze school wél goed zou scoren op de internationale IELS-testen.”
In Reet moet Liz voor het kopgroepje in de tweede kleuterklas namelijk ‘naar boven’ differentiëren voor wiskunde. “Ze kunnen zelf aantallen tot vijf herkennen en ze tellen tot tien. In de derde kleuterklas gaan ze door tot twintig. Ze zijn gewend om naar verhaaltjes te luisteren en kunnen hun aandacht erbij houden. Sommigen hoeven een verhaal maar één keer te horen om de denkvraagjes te kunnen oplossen.”
Dynamiek in gesprekken
“Toen een vriendin me, terwijl ik nog op mijn vorige job werkte, vertelde dat ze met haar 5-jarigen rond de Nijl en de Egyptenaren werkte, vond ik dat waanzin. In mijn huidige school kan dat daarentegen ook. Ik filosofeerde onlangs nog met mijn kleuters over de dood, na een verhaal over een rups die verliefd werd op een dikkopje. Wanneer de rups vraagt: ‘Je gaat toch niet veranderen?’, merkten de kinderen meteen op: ‘Dat kan niet, want het dikkopje wordt een kikker en de rups een vlinder.’ Je krijgt gesprekken met een dynamiek die onmogelijk was op mijn vorige scholen. Daar geraakten we niet verder dan simpele verhaaltjes over ‘Anna gaat naar de markt’. Je kunt nu eenmaal geen huis bouwen zonder fundamenten.”
Ik hoor trouwens hetzelfde van mijn dochter die ook in het werkveld staat.
https://www.hln.be/binnenland/je-kunt-g ... ~a3740372/
Kleuterjuf Liz Huybrechts wijst op een groot contrast
“Je kunt geen huis bouwen zonder fundamenten”: kleuterjuf Liz (34) werkte op verschillende scholen en ziet verklaring voor slecht rapport
Vlaamse kleuters scoren zeer slecht op taal en rekenen, zo bleek uit een internationaal rapport dat dinsdag verscheen. Iets wat kleuterjuf Liz Huybrechts (34) niet verrast. “Met mijn huidige kleuters kan ik filosoferen over de dood, op mijn vorige scholen was ik al blij als ze snapten dat we naar de turnzaal gingen.” Na het slechte rapport wijst ze op twee snelheden die ze ervaart in Vlaamse kleuterklassen. “Soms verstond geen enkel kind mij aan het begin van het schooljaar.”
Twaalf jaar werkte Liz Huybrechts (34) in verschillende scholen in het centrum van Antwerpen. “Ik heb daar supergraag gewerkt. Maar als ik er nu op terugkijk, besef ik dat ik toen niet toekwam aan de taken waarvoor ik was opgeleid. In de eerste helft van het schooljaar was ik vaker mama dan juf.”
Op haar laatste school in de stad zaten er nog tien kindjes uit Nederlandstalige gezinnen in haar klas. “De overgrote meerderheid was anderstalig. Voor velen was Nederlands de derde of vierde taal. Bij de start van het schooljaar viel er amper te communiceren over de klasregels. Bijna geen enkel kind verstond mij als ik vroeg: ‘Ga je je jas halen?’ Die vraag moesten we uitbeelden. Dag na dag ging alle tijd naar het aanleren van basiswoordenschat. Daar verlies je enorm veel tijd mee. Het duurde maanden voor iedereen eenvoudige dingen begreep, zoals zeggen dat we naar de turnzaal gingen.”
Bij de jongste kleuters was Liz dan weer meer bezig met pampers verversen en veters knopen dan lesgeven. “Thuis was er vaak zelfs geen poging gedaan om de kindjes zindelijk te maken. Ze werden afgezet op school en deden gewoon wat ze wilden. Zonder woordenschat om hun behoeften duidelijk te maken. Zonder dat ze ooit gecorrigeerd werden door hun ouders. Ze vielen uit de lucht bij hun eerste berisping.”
Zelfs spelen hadden ze niet geleerd. “Als je een doos met diertjes in de kring zette, wisten ze niet wat ze daarmee moesten aanvangen. Dat krijg je als kinderen thuis altijd voor de tv of een tablet gezet worden. In het beste geval pakten ze de beestjes en bootsten ze dierengeluiden na. Zo ontstond er een taaltje van geluiden waarmee kinderen van al die nationaliteiten onderling communiceerden.”
Overstap
Drie jaar geleden maakte Liz de overstap naar de gemeentelijke basisschool Eikelaar in Reet. Zo zag ze al snel hoe groot het contrast was. “Als de kleuters hier de doos met diertjes krijgen, vragen ze meteen ook de blokkendoos om een hele dierentuin te bouwen, met een berglandschap erin. Zo besefte ik hoe hard de tanker in ons onderwijs aan de ene kant van de oever schuurt, terwijl de andere kant op volle kracht vaart.”
Terwijl het vroeger tot Kerstmis duurde vooraleer juf Liz écht leerstof kon aanbrengen, werkt ze nu vanaf week twee aan de leerdoelen. “Ik hoef maar één keer uit te leggen dat ze moeten opruimen of dat ze naar een ander hoekje mogen gaan. Ik durf erom te wedden dat deze school wél goed zou scoren op de internationale IELS-testen.”
In Reet moet Liz voor het kopgroepje in de tweede kleuterklas namelijk ‘naar boven’ differentiëren voor wiskunde. “Ze kunnen zelf aantallen tot vijf herkennen en ze tellen tot tien. In de derde kleuterklas gaan ze door tot twintig. Ze zijn gewend om naar verhaaltjes te luisteren en kunnen hun aandacht erbij houden. Sommigen hoeven een verhaal maar één keer te horen om de denkvraagjes te kunnen oplossen.”
Dynamiek in gesprekken
“Toen een vriendin me, terwijl ik nog op mijn vorige job werkte, vertelde dat ze met haar 5-jarigen rond de Nijl en de Egyptenaren werkte, vond ik dat waanzin. In mijn huidige school kan dat daarentegen ook. Ik filosofeerde onlangs nog met mijn kleuters over de dood, na een verhaal over een rups die verliefd werd op een dikkopje. Wanneer de rups vraagt: ‘Je gaat toch niet veranderen?’, merkten de kinderen meteen op: ‘Dat kan niet, want het dikkopje wordt een kikker en de rups een vlinder.’ Je krijgt gesprekken met een dynamiek die onmogelijk was op mijn vorige scholen. Daar geraakten we niet verder dan simpele verhaaltjes over ‘Anna gaat naar de markt’. Je kunt nu eenmaal geen huis bouwen zonder fundamenten.”
Schrijnend.
Beste post in jaren.
Beste post in jaren.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
Ik heb trouwens jammer genoeg in mijn familie een (aangetrouwd) neefje die voor de tv en tablet opgevoed is. Hij is 10 jaar, moddervet en oliedom. Hij gaat een goede toekomst tegemoet.