Vlaamse super autobelasting
-
reppiepeppie
- VIP member

- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Vlaamse super autobelasting
Klopt e-bike, pedelec, elektrische fiets, hoe j t ook noemt.
Tot 25 km/u ondersteuning is het gewone fiets
Er zijn nu al modellen die tot 40km/u ondersteunen. En deze vallen onder 'bromfietsen' dus nr plaat, helm en verzekering.
Bvb: http://www.kalkhoff-bikes.com/de/de/mod ... g-xtr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I know.
Tot 25 km/u ondersteuning is het gewone fiets
Er zijn nu al modellen die tot 40km/u ondersteunen. En deze vallen onder 'bromfietsen' dus nr plaat, helm en verzekering.
Bvb: http://www.kalkhoff-bikes.com/de/de/mod ... g-xtr.html" onclick="window.open(this.href);return false;
I know.
Re: Vlaamse super autobelasting
Welke helm moet je daar dan op dragen?
Een fietshelm? Is niet toegelaten op een bromfiets, dacht ik.
Een motorfietshelm? Staat nogal raar op een fiets. Al kan een 'police'-helm (wie herinnert zich nog de Amerikaanse serie CHiPs ?) eventueel. Het blijft wel een ongewoon zicht. Nu ja, 45 km/u met een 'gewone' fiets is dat ook
De link is er ook in het Nederlands
http://www.kalkhoff-bikes.com/nl/nl/mod ... xtr-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een fietshelm? Is niet toegelaten op een bromfiets, dacht ik.
Een motorfietshelm? Staat nogal raar op een fiets. Al kan een 'police'-helm (wie herinnert zich nog de Amerikaanse serie CHiPs ?) eventueel. Het blijft wel een ongewoon zicht. Nu ja, 45 km/u met een 'gewone' fiets is dat ook
De link is er ook in het Nederlands
http://www.kalkhoff-bikes.com/nl/nl/mod ... xtr-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
reppiepeppie
- VIP member

- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Vlaamse super autobelasting
http://www.giro.com/eu_en/sport/urban/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan moet er weer de wet op gaan nagezien worden he. Er zal wel een europese regel voor zijn aan wat een helm moet voldoen.
Dan moet er weer de wet op gaan nagezien worden he. Er zal wel een europese regel voor zijn aan wat een helm moet voldoen.
Re: Vlaamse super autobelasting
Uiteraard, een motorhelm moet in Europa voldoen aan norm ECE/ONU R22-05.
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Vlaamse super autobelasting
Een ideaal vervangmiddel is de Twike, 85 km/u en een radius van 200km. Geschikt tot 2 pers.reppiepeppie schreef:Klopt e-bike, pedelec, elektrische fiets, hoe j t ook noemt.
Tot 25 km/u ondersteuning is het gewone fiets
Er zijn nu al modellen die tot 40km/u ondersteunen. En deze vallen onder 'bromfietsen' dus nr plaat, helm en verzekering.
Als de belastingen te hoog worden gaan we op zoek gaan naar alternatieven.
Wel een rijbewijs nodig.
Vorige week stond ik nog bij een oud-schoolcollega. Hij had -ondanks andere studies- het bedrijf van z'n vader overgenomen, vervoer van grond, steenpuin ed. Tijdens ons gesprek stopte er een werknemer van hem met de vrachtwagen met wat inside informatie. Toen die vertrok kwam d'er 'n enorme wolk uit de uitlaat.
" Tja" zei hij ietwat beschaamd, "Die loopt op z'n laatste benen, we houden die nog voor het prutswerk of als we eens op de autosnelweg moeten".
Dat leek mij een raar antwoord, het leek me een antwoord van 2 extremen.
Na enige uitleg bleek dat hij geen vrachtwagens (trekkers) meer kocht, enkel nog zware tractoren, die rijden ook 60-70 km/u vertelde hij (alhoewel ze maar 45km/u mogen). Tot zolang ze niet gevolgd worden door een anonieme wagen van de politie was er geen probleem. Mochten er boetes vallen, ging "daar wel 'n mouw aan gepast worden". Voor grondwerken moeten ze zelden de autostrade nemen en ALS ze die moeten nemen is het voor werken op de autostrade zelf en dan zetten ze toch rijstroken af en mogen ze d'er toch op. Geen rij-en rusttijden (want tachograaf is niet nodig), rode mazout, geen eurovignet, geen verkeersbelasting, ...
Evenwel gingen ze ook daar het deurtje sluiten, blijkbaar worden er op politiek vlak stappen ondernomen om deze 2 beroepen (landbouwers/grondwerkers) uit elkaar te halen. Er waren reeds wijzigingen doorgevoerd zodat je nu ook voor grondwerken een rijbewijs C+E moet hebben als jongere. Oudere hoeven zelfs geen C-rijbewijs te hebben.
En inderdaad eens gaan opzoeken en 'n artikel gevonden. (Tractoren krijgen nieuwe nummerplaten)
Ook daar gaat de jacht naar het ontlopen van belastingen (door de burger) en het sluiten van de achterdeurtjes (door de regering) verder.
En zo draait België verder, en verder, en verder...
Re: Vlaamse super autobelasting
Ok, maar dit is wel een voorbeeld van oneerlijke concurrentie, fraude en inbreuken tegen de verkeerswet. En dit om de reden die je daarjuist aanhaalde.
Die voertuigen mogen niet zomaar elk traject afleggen op rooie mazout, er is geen enkele controle op arbeidstijd, rij en rusttijden, vaak worden er chauffeurs ingezet die niet de vereiste rijbewijzen of zelfs leeftijd hebben, die voertuigen rijden idd te snel en vaak overladen, houden geen rekening met ladingzekerheid, rijden met amper tot geen afgeveerde voertuigen, taksen en eurovignet is er ook al amper tot niet te rapen. Dan nog te weten dat die voertuigen en aanhangwagens vrijgesteld zijn van technische controle, dus die vertonen 90% van de gevallen inbreuken inzake het technisch reglement.
Denk daar maar eens aan als je die volgeladen aan 65 km/h ziet naderen...
Het is hoog tijd dat die zaken eens aangepakt worden.
Die voertuigen mogen niet zomaar elk traject afleggen op rooie mazout, er is geen enkele controle op arbeidstijd, rij en rusttijden, vaak worden er chauffeurs ingezet die niet de vereiste rijbewijzen of zelfs leeftijd hebben, die voertuigen rijden idd te snel en vaak overladen, houden geen rekening met ladingzekerheid, rijden met amper tot geen afgeveerde voertuigen, taksen en eurovignet is er ook al amper tot niet te rapen. Dan nog te weten dat die voertuigen en aanhangwagens vrijgesteld zijn van technische controle, dus die vertonen 90% van de gevallen inbreuken inzake het technisch reglement.
Denk daar maar eens aan als je die volgeladen aan 65 km/h ziet naderen...
Het is hoog tijd dat die zaken eens aangepakt worden.
Laatst gewijzigd door steelke op 9 september 2012, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vlaamse super autobelasting
Voor zover ik weet mogen tractoren enkel rode mazout gebruiken voor landbouwwerken en het transport tussen akker en landbouwbedrijf. Transport voor werven hoort daar zeker niet bij.
Ik heb zelfs al verhalen gehoord van boeren die een boete kregen omdat ze rode mazout gebruikten terwijl ze hun tractor gebruikten om een praalwagen in een stoet te trekken, of omdat ze iemand hielpen verhuizen mbv hun tractor.
Ik heb zelfs al verhalen gehoord van boeren die een boete kregen omdat ze rode mazout gebruikten terwijl ze hun tractor gebruikten om een praalwagen in een stoet te trekken, of omdat ze iemand hielpen verhuizen mbv hun tractor.
-
anonymous6
Re: Vlaamse super autobelasting
Dit topic haalde een paar maand geleden nog het nieuws, en wat Spruit post, klopt. Heel wat grondverzetbedrijven laten hun kipwagens specifiek trekken door tractors, om de accijnzen te omzeilen. Men ging de wet aanpassen, maar daarna heb ik er niets meer van gehoord.
De werken aan de potpolder hier, worden helemaal uitgevoerd met combinaties tractor + kipwagen. De vele keren dat ik al achter zo'n traktor mét zware last achter hem gereden heb, werd mij wel duidelijk dat die dingen een serieuze snelheid halen. Op die baan is 70 km/u toegestaan, en ze komen daar aardig van in de buurt.
Werken door hollandse firma: http://www.goudgrondverzet.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
De werken aan de potpolder hier, worden helemaal uitgevoerd met combinaties tractor + kipwagen. De vele keren dat ik al achter zo'n traktor mét zware last achter hem gereden heb, werd mij wel duidelijk dat die dingen een serieuze snelheid halen. Op die baan is 70 km/u toegestaan, en ze komen daar aardig van in de buurt.
Werken door hollandse firma: http://www.goudgrondverzet.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Vlaamse super autobelasting
En een goed gevulde bankrekening ... 20.000-25.000 euro ...Spruitekop schreef: Een ideaal vervangmiddel is de Twike, 85 km/u en een radius van 200km. Geschikt tot 2 pers.
Als de belastingen te hoog worden gaan we op zoek gaan naar alternatieven.
Wel een rijbewijs nodig.
http://www.olino.org/articles/2008/01/02/de-twike" onclick="window.open(this.href);return false;
En helaas moet ik bij driewielers met 1 wiel vooraan altijd denken aan de Reliant Robin in Top Gear...
http://www.youtube.com/watch?v=QQh56geU0X8" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Coike
Re: Vlaamse super autobelasting
Hoe ? Moet ik binnenkort ook nog meer autobelasting gaan betalen op mijn nieuwe auto van amper 4 jaartjes oud ? En dat zegt die kerel v/d NVA zonder een traan weg te pinken ? Toen hij zijn postje dreigde kwijt te geraken ...tja.....pffff....laat maar zitten 
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Vlaamse super autobelasting
De prijslijst (Anno 2011) kan je hier vinden. Evenwel als je ziet hoeveel 'n elektrische wagen kost vind ik het nog redelijk. Met 200 km/d zou het mooi inzetbaar zijn voor woon/werkverkeer.J Lawieck schreef:En een goed gevulde bankrekening ... 20.000-25.000 euro ...
http://www.olino.org/articles/2008/01/02/de-twike" onclick="window.open(this.href);return false;
En helaas moet ik bij driewielers met 1 wiel vooraan altijd denken aan de Reliant Robin in Top Gear...
http://www.youtube.com/watch?v=QQh56geU0X8" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind het 'n leuk ding, je zit droog, en 1€/100km. Als je weet dat er elektrische fietsen zijn van 10.000€! (met 'n pak opties evenwel) dan zou ik het wel weten.
Re: Vlaamse super autobelasting
Vraagje uit nieuwsgierigheid maar heb je met zo een elektronische fiets (in welke vorm dan ook) recht op een fietsvergoeding voor woon - werkverkeer?
En nog een vraagje voor Elio, maar klopt het dat je de aanschaf van een fiets niet kan aftrekken van de personenbelasting als je die gebruikt voor woon en werkverkeer?
En nog een vraagje voor Elio, maar klopt het dat je de aanschaf van een fiets niet kan aftrekken van de personenbelasting als je die gebruikt voor woon en werkverkeer?
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 
Re: Vlaamse super autobelasting
Gelijkgestelde middelenoptibear schreef:Vraagje uit nieuwsgierigheid maar heb je met zo een elektronische fiets (in welke vorm dan ook) recht op een fietsvergoeding voor woon - werkverkeer?
Het gebruik van een rolstoel of een ander niet gemotoriseerd licht vervoermiddel wordt gelijkgesteld met de fiets.
Een elektrische fiets voldoet aan de definitie van “fiets” aangezien deze fiets niet op eigen kracht kan wegrijden of in beweging kan blijven, m.a.w. ‘trapondersteuning’ is noodzakelijk. Het vermogen van de hulpmotor bij een elektrische fiets wordt als irrelevant beschouwd.
- Spruitekop
- VIP member

- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Vlaamse super autobelasting
Sommige modellen kunnen dit wel (op eigen kracht zich voortbewegen), deze hebben 'n "meeloopstand" en rijden dan enkel op de batterij. Het is dan wel de bedoeling dat je d'er naast loopt. (Bvb. trappen met fietsgoot ernaast, bedeling van poststukken, ...)Davy V schreef:...Een elektrische fiets voldoet aan de definitie van “fiets” aangezien deze fiets niet op eigen kracht kan wegrijden of in beweging kan blijven, m.a.w. ‘trapondersteuning’ is noodzakelijk. Het vermogen van de hulpmotor bij een elektrische fiets wordt als irrelevant beschouwd.
@Optibear: is Elio de specialist in zo'n fiscale zaken? Anders moeten we hem d'er eens bij roepen. Elio!? (Ik mis 'n smiley met 'n rode strik
-
jackderipper
- Jr. Member

- Berichten: 66
- Lid geworden op: 29 aug 2012
Re: Vlaamse super autobelasting
Elio zal niet meer tot de levenden behoren denk ik.
Sedert een twintigtal jaar heeft men de aftrekken op vervoermiddelen enorm teruggeschroeft.
De beperking is tot ongeveer 0,21 euro per kilometer , zelfs als je met een roll-royys naar het werk komt, of motorfiets
En als je die aftrek van0,21 euro per kiolmeter doet, dan moet je nog zien dat je boven je forfaitaire aftrek geraakt.
Enkel voor motorbendes hebben ze de aftrek minder beperkt, die kunnen zelfs hun volledige motorkledij aftrkken.
De vermindering voor electrischa AUTOS zal hier wel n iet gelden. Het is crisis voor iedereen he
Sedert een twintigtal jaar heeft men de aftrekken op vervoermiddelen enorm teruggeschroeft.
De beperking is tot ongeveer 0,21 euro per kilometer , zelfs als je met een roll-royys naar het werk komt, of motorfiets
En als je die aftrek van0,21 euro per kiolmeter doet, dan moet je nog zien dat je boven je forfaitaire aftrek geraakt.
Enkel voor motorbendes hebben ze de aftrek minder beperkt, die kunnen zelfs hun volledige motorkledij aftrkken.
De vermindering voor electrischa AUTOS zal hier wel n iet gelden. Het is crisis voor iedereen he
Laatst gewijzigd door jackderipper op 11 september 2012, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.



