volatiliteit
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- geldwolvinnetje
- Full Member

- Contacteer:
volatiliteit
Ik lees regelmatig het woord volatiliteit
Kan iemand mij uitleggen wat dit inhoud.
Durfde het bijna niet vragen, maar daar kom ik niet ver mee natuurlijk.
Kan iemand mij uitleggen wat dit inhoud.
Durfde het bijna niet vragen, maar daar kom ik niet ver mee natuurlijk.
Re: volatiliteit
beweegelijkheid. veranderlijkheid, risico( mate ven koerstijging of daling aandelen. of de gehele markt. Bij beleggers: en maatstaf voor risico dat gelopen wordt.
In de financieéle markt is de "volatiliteit" de mate van beweeglijkheid van de koers van een aandeel of een ander financieél product.
Als koersen sterk op en neer bewegen spreekt men van " hoge volatiliteit "
In de financieéle markt is de "volatiliteit" de mate van beweeglijkheid van de koers van een aandeel of een ander financieél product.
Als koersen sterk op en neer bewegen spreekt men van " hoge volatiliteit "
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
en als je ook opties (of warrants) handelt is volatiliteit de moeilijkst in te schatten parameter die je optieprijs bepaalt
Een defensieve belegger heeft graag aandelen/fondsen met lage volatiliteit, omdat de koers niet veel schommelt. Want grote schommelingen betekenen onzekerheid, en slapeloze nachten voor de defensieve belegger.
Een dynamische belegger is niet bang van wat volatiliteit en doet er zelfs zijn voordeel mee.
Op Morningstar vind je bij ieder fonds onder het menu "rating en risico" een aantal parameters die de volatiliteit weergeven,bvb. de standaard deviatie.
Neem bijvoorbeeld het defensieve en het dynamische pensioenspaarfonds van BNP Paribas. Daar zien we een std deviatie van respectievelijk 6,87% en 14,55%, want het dynamische pensioenfonds veel volatieler dan het defensieve. Dat komt dus goed overeen met je intuïtieve idee van "risico".
Dat is dus één van de dingen die je gebruikt om fondsen tegenover elkaar af te wegen. Hoge rendementen zijn één ding, maar hoge risico's een ander.
Een dynamische belegger is niet bang van wat volatiliteit en doet er zelfs zijn voordeel mee.
Op Morningstar vind je bij ieder fonds onder het menu "rating en risico" een aantal parameters die de volatiliteit weergeven,bvb. de standaard deviatie.
Neem bijvoorbeeld het defensieve en het dynamische pensioenspaarfonds van BNP Paribas. Daar zien we een std deviatie van respectievelijk 6,87% en 14,55%, want het dynamische pensioenfonds veel volatieler dan het defensieve. Dat komt dus goed overeen met je intuïtieve idee van "risico".
Dat is dus één van de dingen die je gebruikt om fondsen tegenover elkaar af te wegen. Hoge rendementen zijn één ding, maar hoge risico's een ander.
-
Tux
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volatiliteitgeldwolvinnetje schreef:Ik lees regelmatig het woord volatiliteit Kan iemand mij uitleggen wat dit inhoud.
Volatiliteit in actie: http://dshort.com/charts/index.html?cur ... t-snapshot" onclick="window.open(this.href);return false; 
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Re: volatiliteit - standaard deviatie
robokat schreef:Een defensieve belegger heeft graag aandelen/fondsen met lage volatiliteit, omdat de koers niet veel schommelt. Want grote schommelingen betekenen onzekerheid, en slapeloze nachten voor de defensieve belegger.
standaard deviatie:
Dus hoe kleiner het % van de standaard deviatie, hoe lager het risico dus!