Volharden in het bijkopen ?
TIP
Re: Volharden in het bijkopen ?
sinds vorige zomer of februari denkik. Onlangs wel in melexis en xior gestapt, en pakketje ackermans bijgekocht.
Maar eigenlijk is het momenteel toch niet de tijd vant jaar om in te kopen, beter juli/ augustus en eind januari/februari.
Zoom eens in op de grafiek van die tracker.
Laatst gewijzigd door nickname op 3 mei 2021, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinds de zomer is de beurs met meer dan 20% gestegen.
Een correctie zet ons maar terug naar het niveau van het begin van dit jaar.
Als je koopt bij een correctie zal je nog steeds gevoelig hoger kopen dan toen.
Een correctie zet ons maar terug naar het niveau van het begin van dit jaar.
Als je koopt bij een correctie zal je nog steeds gevoelig hoger kopen dan toen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
bwa ja, blijf dan bijkopen 
Komen natuurlijk ook wel uit een crash, dat legt de kaarten wat anders.

Komen natuurlijk ook wel uit een crash, dat legt de kaarten wat anders.
Amai, aan cliché antwoorden hier geen gebrek!
Niemand weet wat er komt, daar moet je het mee doen.
Niemand weet wat er komt, daar moet je het mee doen.
De originele vraag komt wellicht voort uit de vrees dat de beurzen momenteel overgewaardeerd zijn. Daar valt wat voor te zeggen, maar dat hoeft niet noodzakelijk een reden te zijn waarom de beurzen niet algemeen verder zouden kunnen stijgen.
Om het eens vanuit een ander standpunt te bekijken: techreuzen zoals Amazon, Apple, MS etc lieten verrassend goeie kwartaalcijfers optekenen. Wat je dan ziet is dat de P/E verhouding ineens een flik stuk zakt, en die hoge P/E ratio's dus vrij relatief zijn. Deze aandelen wegen vrij zwaar door in diverse indexen...
Nog een cliche er bovenop gooien: Wachten op een correctie kost je meer dan de correctie zelf.
Om het eens vanuit een ander standpunt te bekijken: techreuzen zoals Amazon, Apple, MS etc lieten verrassend goeie kwartaalcijfers optekenen. Wat je dan ziet is dat de P/E verhouding ineens een flik stuk zakt, en die hoge P/E ratio's dus vrij relatief zijn. Deze aandelen wegen vrij zwaar door in diverse indexen...
Nog een cliche er bovenop gooien: Wachten op een correctie kost je meer dan de correctie zelf.
Ik doe mijn best, maar de grafiek lijkt niet verder te reiken dan begin mei. Hoe kan ik de grafiek van juli en augustus '21 zien?
Mark Twain:
"October. This is one of the peculiarly dangerous months to speculate in stocks. The others are July, January, September, April, November, May, March, June, December, August, and February."
Mensen houden nu eenmaal van vuistregeltjes ...
Men gooit een 20 jaar aan maanden in de statistiekenmolen, en men vindt dat het in 53% van de gevallen aankopen van aandelen uit een bepaalde index in oktober een halve procent minder opbrachten dan gemiddeld. De volgende dag verschijnt volgend artikel:
Studies tonen aan dat oktober de slechtste maand is om aandelen te kopen
Het slaat natuurlijk nergens op ...
Men gooit een 20 jaar aan maanden in de statistiekenmolen, en men vindt dat het in 53% van de gevallen aankopen van aandelen uit een bepaalde index in oktober een halve procent minder opbrachten dan gemiddeld. De volgende dag verschijnt volgend artikel:
Studies tonen aan dat oktober de slechtste maand is om aandelen te kopen
Het slaat natuurlijk nergens op ...
wil je zeggen dat in februari en tijdens de zomermaanden de beurzen meestal topkoersen halen ?
Volgens mij duurt de kerstrally tot ongeveer halverwege januari, waarna een terugval komt. Kan een week of 2 speling opzitten. Misschien is dat slechts een illusie die ik de afgelopen 10 jaar heb opgebouwd, ook mogelijk.
Ik heb de oefening eens gemaakt.
Scenario 1: koop begin november 2009 6000 IWDAs, en that's it.
Scenario 2: koop begin november 2009 6000 IWDAs, verkoop ze eind april 2010, koop met dat geld weer aan in november 2010, etc ...
Resultaat. Met Scenario 1 heb je nu, uiteraard, nog altijd 6000 IWDAs.
Met Scenario 2 zo'n 4183. Dit houdt geen rekening met transactiekosten, afrondingen, en eventuele opbrengsten van het geld dat tussen mei en november op de rekening zit.

Scenario 1: koop begin november 2009 6000 IWDAs, en that's it.
Scenario 2: koop begin november 2009 6000 IWDAs, verkoop ze eind april 2010, koop met dat geld weer aan in november 2010, etc ...
Resultaat. Met Scenario 1 heb je nu, uiteraard, nog altijd 6000 IWDAs.
Met Scenario 2 zo'n 4183. Dit houdt geen rekening met transactiekosten, afrondingen, en eventuele opbrengsten van het geld dat tussen mei en november op de rekening zit.

februari of de zomermaanden zijn niet november
Wat is je precieze strategie dan? Enkel kopen in februari en augustus, of tussendoor ook verkopen?
Wil gerust een ander scenario uitwerken. Wat ik hierboven heb gedaan was de klassieke "Sell in May" vergelijken met de saaie "buy and hold."
effe on topic:
aangezien je fondsen al voor een laag bedrag kan aankopen, koop ik in principe elke week 2 keer aan, telkens 1 fonds per keer.
FTE en aandelen gaan anders, die koop ik meer aan als er geld is.
wat wel is, als je in de markt zit voor 10.000 euro, dan ben je volop aan het opbouwen en maakt een aankoop van 1000 euro meer uit.
als je al zwaarder geladen bent in de markt, bvb 250.000 euro, dan is een aankoop van 1000 euro die wat tegenvalt niet zo erg.
dat is toch mijn persoonlijk gevoel.
aangezien je fondsen al voor een laag bedrag kan aankopen, koop ik in principe elke week 2 keer aan, telkens 1 fonds per keer.
FTE en aandelen gaan anders, die koop ik meer aan als er geld is.
wat wel is, als je in de markt zit voor 10.000 euro, dan ben je volop aan het opbouwen en maakt een aankoop van 1000 euro meer uit.
als je al zwaarder geladen bent in de markt, bvb 250.000 euro, dan is een aankoop van 1000 euro die wat tegenvalt niet zo erg.
dat is toch mijn persoonlijk gevoel.