volledig bedrag lenen of spaarboek gebruiken?
TIP
-
Levensgenieter008
- Newbie

- Contacteer:
volledig bedrag lenen of spaarboek gebruiken?
Beste forumleden,
Ik zou graag een (oude) woning willen aankopen VP €275.000 (excl. kosten), kosten schat ik op 25K en beschik over een spaarboek van 100K. Er kan een loods achteraan gebouwd worden wegens ligging in bouwzone.
Mijn loon is netto €2.200,23 jaar,momenteel nog vrijgezel dus enigste ontlener.
Doordat ik zelfstandige ben (4jaar-ruwbouw), kan ik veel zelf doen.
De woning moet volledig gestript en verbouwd worden.
De bedoeling is om de woning aan te kopen en nog 5/6 jaar wachten om te beginnen, omdat ik nog thuis woon kan na de lening nog maandelijks €1000+/- sparen.
Nu is mijn vraag het volledig bedrag ontlenen of bijleggen van het spaargeld? Voor later een 2de lening aan te gaan voor verbouwingswerken?
Aan iedereen prettige feesten en een gezond 2019!
Met vriendelijke groeten,
Cedric
Ik zou graag een (oude) woning willen aankopen VP €275.000 (excl. kosten), kosten schat ik op 25K en beschik over een spaarboek van 100K. Er kan een loods achteraan gebouwd worden wegens ligging in bouwzone.
De bedoeling is om de woning aan te kopen en nog 5/6 jaar wachten om te beginnen, omdat ik nog thuis woon kan na de lening nog maandelijks €1000+/- sparen.
Nu is mijn vraag het volledig bedrag ontlenen of bijleggen van het spaargeld? Voor later een 2de lening aan te gaan voor verbouwingswerken?
Cedric
Re: volledig bedrag lenen of spaarboek gebruiken?
beperk u om verschillende redenen al maar tot het maximaal fiscaal aftrekbare bedrag, en zo zit je ook al met een mindere grote aflossing
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: volledig bedrag lenen of spaarboek gebruiken?
Eerst en vooral de rente. Er wordt dus aangenomen dat deze zal stijgen, met hoeveel dat weten we niet. Kan het zijn dat je binnen 6 jaar nog goedkoop of relatief goedkoop zal kunnen lenen, ja dat kan, maar het kan ook heel duur worden.Levensgenieter008 schreef: ↑23 december 2018, 11:59 Beste forumleden,
Cedric
Echter zal je toch een bepaalde input moeten steken, om een voordelig tarief te krijgen. Het ontleend bedrag is toch niet weinig als alleenstaande ik heb eens de simulatie gemaakt en je komt al snel op aflossingen rond de 1200 € op 20 jaar.
Ik vrees dat je gezien de hoogte van het te ontlenen kapitaal en het feit dat je enige ontlener bent toch beter je spaarmiddelen benut. Zelfs als je 80% van je middelen benut, dan nog kom je op 25 jaar op 935 vast. Je kan dan niet meer sparen en je zit wel een beetje vast denk ik.
En dan binnen 6 jaar hoeveel komt daar nog bij om te lenen? Zal je dan nog altijd alleenstaande zijn. Zal je kunnen rekenen op je partner om mee af te betalen? ...
Hoe ga je het klaarspelen om en af te lossen en nog bij te sparen. Ik zou opteren om te wachten tot je iemand vindt en dan iets te zoeken. Momenteel verder sparen. Ik vind de kredietlast te hoog, het is volgens mij momenteel nog geen goed plan wegens te duur.