Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Gisteren ging het over de elektrische fiets.
Daarin beweerden ze dat bij een elektrische fiets die ondersteuning geeft tot 45 km/u er geen helmplicht is, en over een verzekering werd geen woord gerept.
Elektrische fietsen die ondersteuning geven tot 45 km/u zijn voor de wet bromfietsen van klasse B. Dus verplicht helm en verplicht verzekering (en ik denk zelfs ook dat je een rijbewijs moet hebben). Ik lees zelfs op bepaalde site dat die dingen een nummerplaat moeten hebben, zoals andere nieuwe bromfietsen.
Daarna maakten ze een berekening of een 'snelle elektrische fiets' voordelig is (gaat tot 45 km/u). Ze berekenden dit o.b.v. een traject van 25 km (50km heen en terug).
Bij 'voordeel' van de fiets rekenen ze een fietsvergoeding van 22 cent / km. (ik weet niet of dit correct is want voor de wet is het geen fiets maar een bromfiets, maar laat dit ter zijde)
Bij het alternatief van de auto rekenden ze wel geen vergoeding woon-werk (ik dacht dat dit toch ook 15 cent is). Zo zit hun berekening onmiddellijk er ongeveer 1.000 euro naast in het voordeel van de snelle fiets.
De brandstof van de auto wordt wel meegerekend, de elektriciteit voor de fiets niet (maar misschien is dit verwaarloosbaar klein, weet ik niet)
Op zijn minst kan je zeggen dat dit maar matig 'journalistiek werk' is. Je zou bijna denken dat er een lobby achter zit van de sector van de elektrische fietsen. Ik vind het een heel interessant programma maar hier gaan ze toch de boot in.
Daarin beweerden ze dat bij een elektrische fiets die ondersteuning geeft tot 45 km/u er geen helmplicht is, en over een verzekering werd geen woord gerept.
Elektrische fietsen die ondersteuning geven tot 45 km/u zijn voor de wet bromfietsen van klasse B. Dus verplicht helm en verplicht verzekering (en ik denk zelfs ook dat je een rijbewijs moet hebben). Ik lees zelfs op bepaalde site dat die dingen een nummerplaat moeten hebben, zoals andere nieuwe bromfietsen.
Daarna maakten ze een berekening of een 'snelle elektrische fiets' voordelig is (gaat tot 45 km/u). Ze berekenden dit o.b.v. een traject van 25 km (50km heen en terug).
Bij 'voordeel' van de fiets rekenen ze een fietsvergoeding van 22 cent / km. (ik weet niet of dit correct is want voor de wet is het geen fiets maar een bromfiets, maar laat dit ter zijde)
Bij het alternatief van de auto rekenden ze wel geen vergoeding woon-werk (ik dacht dat dit toch ook 15 cent is). Zo zit hun berekening onmiddellijk er ongeveer 1.000 euro naast in het voordeel van de snelle fiets.
De brandstof van de auto wordt wel meegerekend, de elektriciteit voor de fiets niet (maar misschien is dit verwaarloosbaar klein, weet ik niet)
Op zijn minst kan je zeggen dat dit maar matig 'journalistiek werk' is. Je zou bijna denken dat er een lobby achter zit van de sector van de elektrische fietsen. Ik vind het een heel interessant programma maar hier gaan ze toch de boot in.
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Ik ben geen jurist dus 100% over de wetgeving kan ik niet geven. Maar ik heb hier wel al veel emails van verzekeringsmaatschappijen gekregen die bevestigen dat elektrische fietsen tot 25 km/u verzekerd zijn in de familiale maar die van 45 km/u niet ! Ze volgen hierin naar eigen zeggen de (Europese) wetgeving.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Ik wilde deze opmerking overmaken aan het programma maar blijkbaar staat de facebookpagina van het programma al vol moet dezelfde opmerking.
Staat trouwens dat je hiermee niet op een fietspad mag rijden want ..... het is een bromfiets.
Staat trouwens dat je hiermee niet op een fietspad mag rijden want ..... het is een bromfiets.
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Klopt - vriend van me heeft zo een speed bike, met een nummerplaat.nuyttie schreef: Ik lees zelfs op bepaalde site dat die dingen een nummerplaat moeten hebben, zoals andere nieuwe bromfietsen.
Hij gebruikt die voor 70 km te pendelen per dag, maar volgens wat hij me vertelde zijn die dingen daar niet op voorzien. Al veel problemen mee gehad (ondanks dat het een bekend merk is), telkens wel opgelost in garantie maar wel minstens 1x per maand binnen voor stukken.
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Je mag met een bromfiets klasse b op het fietspad, tenzij aangegeven wordt dat het niet mag.nuyttie schreef:Staat trouwens dat je hiermee niet op een fietspad mag rijden want ..... het is een bromfiets.
Indien max snelheid 50 km/u (bebouwde kom bvb) : bromfiets klasse b mag op fietspad of rijbaan.
Indien max snelheid > 50 km/u : bromfiets klasse b moet in principe op fietspad.
art 9.1.2.
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Tot nu toe ook een grote fan van dit programma, maar hier slaan ze de bal idd enorm mis.
Als ze dit niet rechtzetten in een volgende uitzending laten ze een enorme steek vallen.
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... etsen.html
Als ze dit niet rechtzetten in een volgende uitzending laten ze een enorme steek vallen.
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... etsen.html
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Ze reed op het jaagpad, vandaar waarschijnlijkJ Lawieck schreef:Je mag met een bromfiets klasse b op het fietspad, tenzij aangegeven wordt dat het niet mag.nuyttie schreef:Staat trouwens dat je hiermee niet op een fietspad mag rijden want ..... het is een bromfiets.
Indien max snelheid 50 km/u (bebouwde kom bvb) : bromfiets klasse b mag op fietspad of rijbaan.
Indien max snelheid > 50 km/u : bromfiets klasse b moet in principe op fietspad.
art 9.1.2.
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Terzijde een vraagje: kan je de elektrische aandrijving bij zo'n fiets naar believen aan- en uitzetten terwijl je rijdt ?
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Ik heb een elektrische fiets die tot 25km/u aandrijving geeft. Je kan dat makkelijk tijdens het rijden aan het stuur aan- en afzetten.
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Oké merci. Ik woon hier in een groen dorp met veel fiets- en wandelroutes en elke dag ben ik tijdens het fietsen gefrustreerd door de wind. Dus ik overweeg wel om eens een elektrische fiets te kopen, vooral dan voor de wat langere afstanden.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Aan het stuur zijn normaal meerdere standen te selecteren. Afhankelijk of je veel of weinig hulp wil bij het trappen. Maar als je zonder hulp zou fietsen, let op, dat is verdomde zwaar. Zo'n fiets weegt een pak meer, he. Dan wordt het op slag veel lastiger dan gewoon fietsen....
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
@ Gvp: misschien nog interessant voor jou?
http://www.cohousingprojects.be/index.p ... sche-fiets" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cohousingprojects.be/index.p ... sche-fiets" onclick="window.open(this.href);return false;
Pessimisme is zoals porno, het verkoopt. 

Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
je gaat automatisch al die andere items ook in vraag stellen ...TNTim schreef:Tot nu toe ook een grote fan van dit programma, maar hier slaan ze de bal idd enorm mis.
Als ze dit niet rechtzetten in een volgende uitzending laten ze een enorme steek vallen.
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... etsen.html
Ze gaan het niet rechtzetten.
Op de website van de fietswinkel die eerst bezocht werd, de zogezegde specialist, is een volledige pagina gewijd aan de wetgeving voor snelle fietsen met daarbij een link naar een radio-interview door sven pichal, radio 2 dus ook vrt, met dezelfde fietswinkel, waar alles aan bod komt: verzekering, helmplicht, rijbewijs, gelijkvormigheidsattest.
Waarschijnlijk zat er dus wel een correct stukje in maar zijn ze achteraf teruggefloten.
http://www.fiets.be/blog/elektrisch/tip ... -wetgeving" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
Een elektrische fiets = een elektrische fiets
De E-Bike is een elektrische fiets dat kan voortbewegen zelfs zonder te trappen. De snelheid is gecontroleerd door de fietser zelf die een knop of gashendel bedient, en valt onder andere wetgeving.
-----------------------
De Belgische wetgeving bepaalt dat de elektrische fiets wordt beschouwd als 'gewone' fiets als deze aangedreven wordt door een hulpmotor op voorwaarde dat je zelf blijft trappen. Als je stopt met trappen krijg je geen ondersteuning meer van de motor. Dat wordt 'trapondersteuning' genoemd.
Daarnaast mag de motor een vermogen hebben van maximum 250 Watt, wat overeenkomt met ongeveer een derde van een PK. Bovendien mag de motor géén ondersteuning meer geven wanneer de fiets een snelheid heeft bereikt van 25 km/u. Alleen als aan voorgaande voorwaarden is voldaan kan je, binnen de huidige wetgeving, spreken van een 'elektrische fiets' die dan gelijk gesteld wordt met een 'gewone' fiets.
Je mag met een elektrische fiets, die uitgerust is met een hulpmotor die afslaat op 25km/u, rijden zoals met een gewone fiets. Het dragen van een fietshelm is niet verplicht, maar het is aangeraden omdat de gemiddelde snelheid bij een elektrische fiets meestal hoger ligt dan bij een gewone fiets. Een B.A.verzekering is niet nodig. De familiale verzekering is hier voldoende, maar wettelijk niet verplicht. Vanaf de leeftijd van 15 jaar moet je jouw identiteitskaart op zak hebben.
Er bestaan ook elektrische fietsen met een motor die sneller rijden dan 25 km/u, en max. 45 km/u halen. Deze fietsen worden wettelijk niet meer gelijkgeschakeld met de gewone fietsen.
Om met deze 'snelle' fietsen op de openbare weg te mogen rijden is een homologatiecerticaat of gelijkvomigheidsattest nodig, maar niet alle merken leveren bij deze fietsen zo'n attest. Zonder dat attest is het volgens de huidige wetgeving alleen toegelaten om op privéterrein te rijden.
Je hoeft het attest echter niet op zak te hebben. Identiteitskaart en verzekeringsbewijs daarentegen wel. Bovendien heb je dat gelijkvormigheidsattest ook nodig om een aangepaste verzekering (burgelijke aansprakelijkheid) af te sluiten indien je op de openbare weg wil rijden. Je hebt ook een rijbewijs AM nodig, tenzij je geboren bent voor 15/02/1961, dan is dat rijbewijs niet nodig. De minimum leeftijd om met zo'n fiets te rijden is 16 jaar. Een motorhelm is wettelijk verplicht, maar elegant is natuurlijk anders...
Een elektrische fiets met hulpmotor die niet afslaat op 25 km/u en max. 45 km/u haalt wordt beschouwd als bromfiets, en niet meer als rijwiel. Rijden op het fietspad is niet toegelaten, op de rijbaan echter wel, maar alleen dus in het geval er een gelijkvormigheidsattest werd afgeleverd door de verkoper.
De E-Bike is een elektrische fiets dat kan voortbewegen zelfs zonder te trappen. De snelheid is gecontroleerd door de fietser zelf die een knop of gashendel bedient, en valt onder andere wetgeving.
-----------------------
De Belgische wetgeving bepaalt dat de elektrische fiets wordt beschouwd als 'gewone' fiets als deze aangedreven wordt door een hulpmotor op voorwaarde dat je zelf blijft trappen. Als je stopt met trappen krijg je geen ondersteuning meer van de motor. Dat wordt 'trapondersteuning' genoemd.
Daarnaast mag de motor een vermogen hebben van maximum 250 Watt, wat overeenkomt met ongeveer een derde van een PK. Bovendien mag de motor géén ondersteuning meer geven wanneer de fiets een snelheid heeft bereikt van 25 km/u. Alleen als aan voorgaande voorwaarden is voldaan kan je, binnen de huidige wetgeving, spreken van een 'elektrische fiets' die dan gelijk gesteld wordt met een 'gewone' fiets.
Je mag met een elektrische fiets, die uitgerust is met een hulpmotor die afslaat op 25km/u, rijden zoals met een gewone fiets. Het dragen van een fietshelm is niet verplicht, maar het is aangeraden omdat de gemiddelde snelheid bij een elektrische fiets meestal hoger ligt dan bij een gewone fiets. Een B.A.verzekering is niet nodig. De familiale verzekering is hier voldoende, maar wettelijk niet verplicht. Vanaf de leeftijd van 15 jaar moet je jouw identiteitskaart op zak hebben.
Er bestaan ook elektrische fietsen met een motor die sneller rijden dan 25 km/u, en max. 45 km/u halen. Deze fietsen worden wettelijk niet meer gelijkgeschakeld met de gewone fietsen.
Om met deze 'snelle' fietsen op de openbare weg te mogen rijden is een homologatiecerticaat of gelijkvomigheidsattest nodig, maar niet alle merken leveren bij deze fietsen zo'n attest. Zonder dat attest is het volgens de huidige wetgeving alleen toegelaten om op privéterrein te rijden.
Je hoeft het attest echter niet op zak te hebben. Identiteitskaart en verzekeringsbewijs daarentegen wel. Bovendien heb je dat gelijkvormigheidsattest ook nodig om een aangepaste verzekering (burgelijke aansprakelijkheid) af te sluiten indien je op de openbare weg wil rijden. Je hebt ook een rijbewijs AM nodig, tenzij je geboren bent voor 15/02/1961, dan is dat rijbewijs niet nodig. De minimum leeftijd om met zo'n fiets te rijden is 16 jaar. Een motorhelm is wettelijk verplicht, maar elegant is natuurlijk anders...
Een elektrische fiets met hulpmotor die niet afslaat op 25 km/u en max. 45 km/u haalt wordt beschouwd als bromfiets, en niet meer als rijwiel. Rijden op het fietspad is niet toegelaten, op de rijbaan echter wel, maar alleen dus in het geval er een gelijkvormigheidsattest werd afgeleverd door de verkoper.
Re: Voor het zelfde geld - elektrische fiets
@zeverare
In het verleden was dit programma de aanzet voor mij om het zelf allemaal uit te pluizen.
Er zaten onjuistheden in in het verleden, maar nog nooit zo grof als nu.
@gpv1
Onze fietsen komen van bij Prestige in Wetteren. Wij hebben ons beide deze gekocht: http://prestigefietsen.be/product/apoll ... 1415871589 899€/stuk. Tot nu toe wel content van, ook al hebben we er amper op gereden. De paar keren dat we er de laatste maanden op reden, marcheerden ze.
@optibear
Zelfs met 360€ korting lijkt me dat nog altijd een heel dure optie. Naar wat ik uitgezocht had een paar maand terug is vooral de Wh belangrijk om elektrische fietsen te vergelijken. 288Wh bij de fiets die jij voorstelt aan 2.039€, bij de Apollo van Prestige 432Wh aan 899€.
In het verleden was dit programma de aanzet voor mij om het zelf allemaal uit te pluizen.
Er zaten onjuistheden in in het verleden, maar nog nooit zo grof als nu.

@gpv1
Onze fietsen komen van bij Prestige in Wetteren. Wij hebben ons beide deze gekocht: http://prestigefietsen.be/product/apoll ... 1415871589 899€/stuk. Tot nu toe wel content van, ook al hebben we er amper op gereden. De paar keren dat we er de laatste maanden op reden, marcheerden ze.

@optibear
Zelfs met 360€ korting lijkt me dat nog altijd een heel dure optie. Naar wat ik uitgezocht had een paar maand terug is vooral de Wh belangrijk om elektrische fietsen te vergelijken. 288Wh bij de fiets die jij voorstelt aan 2.039€, bij de Apollo van Prestige 432Wh aan 899€.