Vraag aan de mensen die voor 2008 belegde.
TIP
-
anonymous9
Re: Vraag aan de mensen die voor 2008 belegde.
"Per definitie zijn passieve beleggers passief :-) Zij doen dus geen transacties."
Daar ben ik het mee oneens. De laatste 4,5,6 jaar was er ook een inflow aan nieuwe beleggers. Zoals je zelf op dit forum hebt kunnen constateren waren er zowat wekelijks vragen van nieuwe ETF-gefocuste beleggers. Ervan uitgaan dat die allemààl hun kalmte bewaren en niet verkopen lijkt me een utopie.
Sommige ETF-beleggers beleggen in ETF's omdat ze geen individuele aandelen durven/willen/kunnen selecteren, maar dat betekent niet dat ze zullen blijven zitten als de grond te heet onder de voeten wordt. Daar zou ik dus dan ook niet op rekenen.
Daar ben ik het mee oneens. De laatste 4,5,6 jaar was er ook een inflow aan nieuwe beleggers. Zoals je zelf op dit forum hebt kunnen constateren waren er zowat wekelijks vragen van nieuwe ETF-gefocuste beleggers. Ervan uitgaan dat die allemààl hun kalmte bewaren en niet verkopen lijkt me een utopie.
Sommige ETF-beleggers beleggen in ETF's omdat ze geen individuele aandelen durven/willen/kunnen selecteren, maar dat betekent niet dat ze zullen blijven zitten als de grond te heet onder de voeten wordt. Daar zou ik dus dan ook niet op rekenen.
Dat is spijtig. Zoals je weet kan je eenvoudig overstappen naar fondsen die 0,12% en 0% RV betalen. De interne beheerskosten van de fondsen zijn ook een factor lager, dus ze presteren in heel veel gevallen ook beter. Aan jou de keuze.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
1> zoals hierboven vermeld verhandelen ETF belggers vooral tussen zichzelf. Ze wisselen korfjes van aandelen uit zonder dat de onderliggende aandelen op de beurs verhandeld worden. Slechts 5% van de transacties op de aandelen worden geinitieerd door indexfondsen.Poldermol schreef: ↑8 december 2018, 13:55 "Per definitie zijn passieve beleggers passief :-) Zij doen dus geen transacties."
2> Ja, men kan ook aktief beleggen met ETF's, en zelfs daytraden, maar per definitie ban je dan geen passief belegger he?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik zie weinig verschil met 10 jaar geleden, of 20 jaar geleden. Fundamenteel is de beurs hetzelfde. Er is meer informatie beschikbaar, en die informatie is in het algemeen sneller verspreid, dus het gaat allemaal sneller, maar fundamenteel is er weining veranderd.Denfi schreef: ↑6 december 2018, 14:03 Hoe was het om voor 2008 te beleggen? Ik kocht mijn eerste aandeel in 2009 waardoor ik niet een goed idee heb hoe het daarvoor was.Voor de jaren 90e was ik al helemaal de jong.
Mijn indruk is dat je nu veel meer rekening moet houden met externe factoren dan vroeger. Zeker de laatste 7 jaar. Soms met zaken die niks met het bedrijf (waarvan je aandelen hebt) hebben te maken. Bedrijven kunnen schuldenvrij zijn,goede groei,... maar toch gaat de koers naar beneden. Niet omdat het bedrijf in een mindere/slechte situatie zit maar gewoon omdat ergens op de wereld iets misgaat (en geen link heeft met het bedrijf in kwestie).Ik heb ook de indruk dat de externe factoren de laatste jaren zwaarder doorwegen dan de cijfers van het bedrijf zelf.
Ik vind dit geen leuke manier van beleggen. Ik vind beleggen leuk als je naar de kracht van het bedrijf zelf kunt kijken. Heb je dit verkeerd ingeschat heb je pech. Maar als alle goed is met het bedrijf vind ik het frusterend dat de koers omlaag gaat door een gebeurtenis niet direct gelinkt aan het bedrijf. Als bij wijze van spreken trump iemand een blauw oog slaagt gaan die koersen omlaag![]()
Dus was beleggen vroeger anders dan nu of niet?
Externe factoren hebben altijd invloed gehad op de prijs van een bedrijf.
Of ze schuldenvrij zijn of niet is maar 1 factor die de prijs van een aandeel bepaald.
Een bedrijf is nooit een geisoleerde entiteit geweest. Een bedrijf opereert in een economie. De deelnemers aan de markt bepalen de prijs van het bedrijf aan de hand van de vooruitzichten van dat bedrijf in de economie.
Voor alle duidelijkheid ik ben geen angsthaas of korte termijn belegger/trader. Ik besef ook dat correcties een ideaal moment zijn voor aankopen. Alleen kun je de vraag stellen of dit wel een correctie is en geen salamicrash...
Ik dacht dat dit de oorzaak was dat beleggen nu anders is dan vroeger. Blijkbaar zag ik dit verkeerd.
Misschien voor sommige, ik twijfel eraan, maar hoor wel graag jouw inschatting.
Wat wel zeker is dat een (groeiend?) gedeelte van beleggers hun transacties doen zonder afgeleid te worden door de stand van de markt, nieuws, analyses, verwachtingen, voorspellingen en dergelijken: geprogrammeerd beleggen volgens een vooraf vastgelegd plan maakt je onafhankelijk van al dat.
Wat wel zeker is dat een (groeiend?) gedeelte van beleggers hun transacties doen zonder afgeleid te worden door de stand van de markt, nieuws, analyses, verwachtingen, voorspellingen en dergelijken: geprogrammeerd beleggen volgens een vooraf vastgelegd plan maakt je onafhankelijk van al dat.
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
Er is (nog) helemaal geen (salami)crash geweest.Denfi schreef: ↑16 december 2018, 22:39 Voor alle duidelijkheid ik ben geen angsthaas of korte termijn belegger/trader. Ik besef ook dat correcties een ideaal moment zijn voor aankopen. Alleen kun je de vraag stellen of dit wel een correctie is en geen salamicrash...
Ik dacht dat dit de oorzaak was dat beleggen nu anders is dan vroeger. Blijkbaar zag ik dit verkeerd.
Zie post B7H4long onder 'Wat is uw YTD?' -> Ik plaats dit graag in perspectief.
https://www.lecho.be/dossiers/chronique ... 44981.htmljens_dev schreef:Quid passieve geldstromen, die nu ettelijke keren groter zijn dan toen? Angsthazen die hun deelbewijzen verkopen, beheerders die gedwongen worden om onderliggende waarden buiten te kieperen, los van fundamentals, koersen die dalen, nog meer verkopers van deelbewijzen, etc.
Wie zet er nu ook een stop loss op een ETF. Dan ben je geen passieve belegger he.
Bij de 'flash crash' van enkele jaren geleden gingen de ETF's veel harder onderuit dan de onderliggende aandelen.
Meer dan 95% van de beurstijd is er bijna geen disconto of premie van de ETF tov de onderliggende waarden; maar elke beurscrisis is een stress-test. Als verkopers meer deelbewijzen willen slijten dan investeerders er willen kopen, moet de uitgever van de ETF cash betalen voor het saldo aan deelbewijzen dat aangeboden wordt. De uitgever moet dan onderliggende activa verkopen om cash te verwerven. Dat is een situatie waarbij er een groot disconto kan ontstaan. Stop-loss orders werken dat soort scenario extra in de hand.
Stop-loss is voor losers.
Ten eerste garandeert een stop-loss helemaal niet dat je kunt verkopen aan het niveau dat je hebt ingegeven. Zeker bij een plotse daling van de beurs ben je sowieso de klos.
Ten tweede gaat een stop-loss veel vaker tot een ongewenste verkoop leiden. De beurs gaat immers meer naar omhoog dan naar beneden. M.a.w. je aandeel/ETF dipt eventjes onder uw stop-loss niveau om daarna weer vrolijk door te stijgen. Gevolg: je bent je belegging kwijt.
Beleggen doe je op lange termijn. Zeker een ETF is iets waarmee je per definitie 0,0 omzien naar hebt. Gaat de markt naar omhoog: Do nothing. Gaat de markt naar beneden: Do nothing. Just stand there.
Stop-losses horen niet thuis in dit verhaal.
Ten eerste garandeert een stop-loss helemaal niet dat je kunt verkopen aan het niveau dat je hebt ingegeven. Zeker bij een plotse daling van de beurs ben je sowieso de klos.
Ten tweede gaat een stop-loss veel vaker tot een ongewenste verkoop leiden. De beurs gaat immers meer naar omhoog dan naar beneden. M.a.w. je aandeel/ETF dipt eventjes onder uw stop-loss niveau om daarna weer vrolijk door te stijgen. Gevolg: je bent je belegging kwijt.
Beleggen doe je op lange termijn. Zeker een ETF is iets waarmee je per definitie 0,0 omzien naar hebt. Gaat de markt naar omhoog: Do nothing. Gaat de markt naar beneden: Do nothing. Just stand there.
Stop losses zijn wel nuttig.
Althans voor wie ze niet gebruikt en in het kamp zit van de value beleggers, de DCA of DVA adepten of gewoon een asset allocatie aanhoudt.
Want dankzij de stoploss triggers komt er wat volatiliteit in de markten en die geven je de kans om je performance op te krikken.
Althans voor wie ze niet gebruikt en in het kamp zit van de value beleggers, de DCA of DVA adepten of gewoon een asset allocatie aanhoudt.
Want dankzij de stoploss triggers komt er wat volatiliteit in de markten en die geven je de kans om je performance op te krikken.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Wie wil er mijn Fortisjes ? Mijn Lernoutjes en Hauspietjes ? Niemand ?sintorama schreef: ↑18 juli 2019, 10:11 Stop-loss is voor losers.
Daarvoor heb je stop-limit orders.
Denk je dat LT beleggers met hun ETF's de enigen zijn die in indexen beleggen? Vrees dat je nog zou verschieten van het volume dat dagelijks gegenereerd wordt door een of ander index vehikel, naast ETF's heb je een hele reeks index derivaten (opties, turbo's, CFD's, futures, algo-trading, ...), juist deze producten kunnen bij een plotse en forse daling extra verkoop orders triggeren waardoor een daling nog versterkt wordt.
Het grootste verschil is dat er de laatste jaren meer en meer "amateurs" op de beurs "spelen" denkend dat ze zeer snel rijk zullen worden maar geen benul hebben wanneer ze moeten kopen of verkopen. Technische analyse wordt daardoor een fabel dat vandaag geen waarde meer heeft om een koop process te bepalen ......