Vraag Banken en privé
TIP
Vraag Banken en privé
Ivm het bepalen van een beleggersprofiel vraagt men nu bij mijn bank om vragenlijst in te vullen waarop concrete brdragen en info gevraagd wordt ivm alle bezittingen, lonen, wat je nog kunt sparen per maand en nog veel meer.
Wat moet ik hen eigenlijk wettelijk maar mededelen.
Re: Vraag Banken en privé
Alléén als u wilt beleggen moet je dat profiel verplicht invullen. Voor andere bankproducten is dat niet nodig.
Het gebruik van de vragenlijst( elke bank heeft zo wel zijn eigen lijst) past enkel in een wettelijke plicht voor de financiële instellingen om na te gaan of u begrijpt wat de kenmerken zijn van een bepaald beleggingsproduct dat u wenst aan te kopen of dat de financiële instelling u wenst aan te bieden.
Financiële geletterdheid is een veel ruimer begrip: het doelt op de mate waarin iemand vertrouwd is met spaarproducten, kredieten, online bankieren, …
Voor al het andere dat met uw privé te maken heeft ben je niet verplicht erop te antwoorden.
Het gebruik van de vragenlijst( elke bank heeft zo wel zijn eigen lijst) past enkel in een wettelijke plicht voor de financiële instellingen om na te gaan of u begrijpt wat de kenmerken zijn van een bepaald beleggingsproduct dat u wenst aan te kopen of dat de financiële instelling u wenst aan te bieden.
Financiële geletterdheid is een veel ruimer begrip: het doelt op de mate waarin iemand vertrouwd is met spaarproducten, kredieten, online bankieren, …
Voor al het andere dat met uw privé te maken heeft ben je niet verplicht erop te antwoorden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dus als men vraagt wat je juist verdiend en wat je maandelijks nog kunt sparen en welke bedragen je nog hebt staan wij andere banken moet je niet verplicht invullen?
Ik heb een huis, dit kan ik aanvinken met een bepaald bedrag dat het waard zou kunnen zijn.
Ik heb een huis, dit kan ik aanvinken met een bepaald bedrag dat het waard zou kunnen zijn.
Wie is er nieuws gierig de bank of het kantoor.Joost schreef: ↑10 mei 2018, 11:04 Ivm het bepalen van een beleggersprofiel vraagt men nu bij mijn bank om vragenlijst in te vullen waarop concrete brdragen en info gevraagd wordt ivm alle bezittingen, lonen, wat je nog kunt sparen per maand en nog veel meer.
Denk dat ze u graag wat willen aansmeren vandaar de vragen. ( komen niet aan hun jaarcijfers blijkbaar)
En als het moet vult u gewoon overal 1 € in.
En vermeld terloops maar dat er nog andere banken zijn.
En als ik het zo lees blijkbaar Kbc ?
Estate Guru believer.
Is dat niet wat overdreven. Als je niet wilt beleggen, niet invullen. En gedaan. Als je wel wil beleggen is de bank wettelijk verplicht de lijst met je door te nemen.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Weer een mooi voorbeeld van hoe een bank misbruikt maakt van MiFID. MiFID heeft enkel tot doel de kennis en risico bereidheid van klanten te peilen en aan de hand daarvan bepalen welk beleggers profiel daarbij past.
Waar is het misbruik?
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Ja, mijn bank (ING Belgie) vroeg dat allemaal ook, ter plekke in het kantoor, wanneer ik men pensioenfonds opende. Hoeveel ik geld ik had en hoeveel ik kon sparen, etc. Heb dat toen domweg gezegd omdat ik dacht dat dat er wettelijk bij hoorde. Maar eigenlijk hebben ze er geen zaken mee.
gewoon doodserieus alle bedragen X10 zeggen
nogmaals, wettelijk verplicht!?
Is dat zo?
Hier een voorbeeld van zo'n vragenlijst:
https://bocklandt.be/wp-content/uploads ... versie.pdf
https://www.vdk.be/files/producten/Mifi ... nlijst.pdf
Er worden geen concrete bedragen gevraagd, wat men blijkbaar soms wel doet ??
Ik geef trouwens in bank X nooit gedetailleerde info over wat ik bij bank Y staan heb.
Op de vraag over de som van mijn roerend vermogen zal ik dus enkel dat van bank X opgeven.
Doe eens wat onderzoek.
Al die lijsten moeten aan de SFMA voorgelegd worden.
Bovendien dienen die om risico in te schatten, vraag me af wat je denkt de bereiken met dingen achterte houden of hogere bedragen te noemen.
Beleg dan gewoon zelf-) alle risico en verantwoordelijkheid voor jezelf. Opgelost!
Al die lijsten moeten aan de SFMA voorgelegd worden.
Bovendien dienen die om risico in te schatten, vraag me af wat je denkt de bereiken met dingen achterte houden of hogere bedragen te noemen.
Beleg dan gewoon zelf-) alle risico en verantwoordelijkheid voor jezelf. Opgelost!
Bedoelt ge met risico in te schatten , bepalen in hoeverre men de klant kan pluimen ?
Men hem kan wijsmaken wat men wil , en dat verkoper zijn zakken vult na uitkramen van onzin.
Estate Guru believer.
Je hoort dat platin een tevreden bankklant is. 
Tevreden klant voor het dagdagelijkse.
Voor de rest moet men me gerust laten.
Als ik mijn omgeving zie hoe mensen gepluimd worden , zich laten pluimen.
Blijkbaar is voor sommigen een ingevuld papiertje genoeg om tot pluimen over te gaan.
Al sinds februari problemen met kbc mobile , zal waarschijnlijk wel de enige zijn zeker.
In touch alles oke.
Bij mijn andere bank ( appel )moet ik al jaren terug eens langsgaan voor dat papiertje.
Maar zonder ingevuld papierke toch geen probleem om te kopen en verkopen.
Waar het dan echt voor nodig is , gewoon weten hoeveel centjes in totaal in bezit.
En dan tot pluimen overgaan.
Als men dan voorgaande leest is Me Direct een ware verademing.
Steken nergens hun neus tussen.
U besteed uw centen aan eigen gemaakte keuze's.
Jammer dat dag dagelijks bankieren daar nog niet mogelijk is.
Estate Guru believer.