Vraag die hier niet thuis hoort. Sorry
TIP
-
de stucker
- Jr. Member

- Contacteer:
Vraag die hier niet thuis hoort. Sorry
Ik ben een 50 tiger getrouwd en 2 kinderen van 20 en 17 jaar.
Heb een huis en mijn vrouw wil graag nog iets kopen ik heb me twijfels. De vraag is wat zou ik doen?
Een appartement kopen of dat geld beleggen om later een start te kunnen geven aan onze kinderen?
Suggesties zijn welkom.
Heb een huis en mijn vrouw wil graag nog iets kopen ik heb me twijfels. De vraag is wat zou ik doen?
Een appartement kopen of dat geld beleggen om later een start te kunnen geven aan onze kinderen?
Suggesties zijn welkom.
Re: Vraag die hier niet thuis hoort. Sorry
Vastgoed is nooit verkeerd als je goed onderzoek doet naar de waarde van het pand en de ligging. Kan je zelf veel plezier aan hebben en of je kinderen. Beleggen is ook een optie. Als je er weinig vanaf weet raad ik een ETF zoals bv. IWDA/EMIM/CEMU. Maar als je dan toch voor beleggen kiest zou ik daar ook maar eerst wat over bijlezen. Het is echter wel zenuwslopend voor sommige mensen. Je leert wel meer stalen zenuwen ontwikkelen zo. 
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
eeuwige discussie. Velen vinden een woonst veiliger, andere vinden dan net dat je op die manier geen spreiding hebt..
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
te overwegen :
- een woonst kopen met 2 kinderen : wie gaat er wonen ? als ze er al willen wonen (ik ken zo verschillende gezinnen waarvan de kinderen er niet willen gaan wonen) : u kunt het natuurlijk altijd verkopen en verdelen
- met beleggen kan u beide kinderen gemakkelijker iets toesteken
- een woonst kopen met 2 kinderen : wie gaat er wonen ? als ze er al willen wonen (ik ken zo verschillende gezinnen waarvan de kinderen er niet willen gaan wonen) : u kunt het natuurlijk altijd verkopen en verdelen
- met beleggen kan u beide kinderen gemakkelijker iets toesteken
Beleggen lijkt dan inderdaad het meeste aangewezen.
+ als je kinderen verkering krijgen & gaan samenwonen, wensen ze mss wel ergens totaal anders te gaan wonen dan waar jij het 'voorzien' had.
Weet ook niet of een belegging in vastgoed momenteel nog zo'n goed idee is. Huizenmarkt lijkt toch stilaan oververhit te raken, maar dat wordt natuurlijk al jaren gezegd...
De trend is ook momenteel om klein(er) te gaan wonen.
Beleggen in aandelen gaat sowieso meer opbrengen imo, maar dan moet je natuurlijk wil in de 'juiste' aandelen zitten (lees: diegenen die het best renderen). Ook zeker niet evident...
+ als je kinderen verkering krijgen & gaan samenwonen, wensen ze mss wel ergens totaal anders te gaan wonen dan waar jij het 'voorzien' had.
Weet ook niet of een belegging in vastgoed momenteel nog zo'n goed idee is. Huizenmarkt lijkt toch stilaan oververhit te raken, maar dat wordt natuurlijk al jaren gezegd...
De trend is ook momenteel om klein(er) te gaan wonen.
Beleggen in aandelen gaat sowieso meer opbrengen imo, maar dan moet je natuurlijk wil in de 'juiste' aandelen zitten (lees: diegenen die het best renderen). Ook zeker niet evident...
Laatst gewijzigd door Wimpie85 op 2 december 2017, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
alInGebruik
- Newbie

- Contacteer:
De kinderen zijn 20 en 17? Lijkt mij een te korte tijdspanne om te beleggen in aandelen...
Klopt, is idd aan de late kant.alInGebruik schreef: ↑2 december 2017, 19:51 De kinderen zijn 20 en 17? Lijkt mij een te korte tijdspanne om te beleggen in aandelen...
Echter als hun plannen zijn om nog +/- 10 jaar op Hotel Mama te wonen, kan het uiteraard nog perfect.
Vastgoed is overgewaardeerd. Als de rente stijgt, storten de prijzen van de huizen als een pudding in elkaar. Ik zou daar momenteel niet in beleggen. Helaas heb ik ook mijn twijfels bij de alternatieven. Best van al lijkt mij om een reeks key-achtige plannen te openen, dan heb je de tijd aan je zijde.
Gewoon beleggen in een paar kwaliteitsvolle holdings genre Ackermans & Van Haaren, Sofina etc.
Deze gaan niet dé super rendementen opleveren, maar je kan er weinig verkeerd meedoen mits een beleggingshorizon van 5 à 10 jaar.
Individuele biotech of hoog gewaardeerde tech-aandelen (Alphabet, Facebook, etc.) zou ik alleszins wel mijden.
Deze gaan niet dé super rendementen opleveren, maar je kan er weinig verkeerd meedoen mits een beleggingshorizon van 5 à 10 jaar.
Individuele biotech of hoog gewaardeerde tech-aandelen (Alphabet, Facebook, etc.) zou ik alleszins wel mijden.
Ik zou graag uw zoon zijn. Hotel mama voor 10 jaar en op het eind een huisje cadeau ;-)Wimpie85 schreef:Klopt, is idd aan de late kant.alInGebruik schreef: ↑2 december 2017, 19:51 De kinderen zijn 20 en 17? Lijkt mij een te korte tijdspanne om te beleggen in aandelen...
Echter als hun plannen zijn om nog +/- 10 jaar op Hotel Mama te wonen, kan het uiteraard nog perfect.
Huis aankopen en naakte eigendom op hun naam en jij met je partner het vruchtgebruik. Zo vermijd je successie bij jullie overlijden hebben jullie volledige beschikking van de inkomsten (huur)
Lening nemen met hypothecaire inschrijving. Laten uitrekenen door bank hoeveel je nodig hebt om maximaal af te trekken, zo heb je belastingsvoordeel en zal je haast geen rente betalen op je lening. Als belastingsaftrek wordt stopgezet, inkorten.
Later doen kinderen wat ze willen, verkopen of verder blijven verhuren. Vroeger zaten daar wat addertjes, omdat ze dan hogere RR moesten betalen en minder konden aftrekken voor hun latere eigen woning die ze kopen, maar nu is dat nadeel heel beperkt geworden tot onbestaande. Momenteel is er sprake om volgende jaar een eenheidstarief in te voeren voor RR.
In mijn opzicht ultieme win/win. Enig waar ik schrik voor heb is het woord appartement. Met een huis ben je meer je eigen baas. Daar komt een lening van pas, daardoor heb je meer kapitaal ter beschikking. Door aftrek en huidige lage tarieven is lening quasi nuloperatie. Rente wordt haast volledig terugbetaald als jij en je vrouw beiden aftrek inbrengen.
Je vrouw is nog zo dom niet, echter neem iets recent, met nieuwe huizen kan je ook miserie hebben maar de realiteit leert me met oude nog veel meer.
Lening nemen met hypothecaire inschrijving. Laten uitrekenen door bank hoeveel je nodig hebt om maximaal af te trekken, zo heb je belastingsvoordeel en zal je haast geen rente betalen op je lening. Als belastingsaftrek wordt stopgezet, inkorten.
Later doen kinderen wat ze willen, verkopen of verder blijven verhuren. Vroeger zaten daar wat addertjes, omdat ze dan hogere RR moesten betalen en minder konden aftrekken voor hun latere eigen woning die ze kopen, maar nu is dat nadeel heel beperkt geworden tot onbestaande. Momenteel is er sprake om volgende jaar een eenheidstarief in te voeren voor RR.
In mijn opzicht ultieme win/win. Enig waar ik schrik voor heb is het woord appartement. Met een huis ben je meer je eigen baas. Daar komt een lening van pas, daardoor heb je meer kapitaal ter beschikking. Door aftrek en huidige lage tarieven is lening quasi nuloperatie. Rente wordt haast volledig terugbetaald als jij en je vrouw beiden aftrek inbrengen.
Je vrouw is nog zo dom niet, echter neem iets recent, met nieuwe huizen kan je ook miserie hebben maar de realiteit leert me met oude nog veel meer.
Wat je ook kan doen is iets voor jullie zelf kopen, waar de kinderen van kunnen profiteren.
Appartementje aan de zee bijvoorbeeld, of iets in de Ardennen of waar jullie ook graag op vakantie gaan, indien jullie dit doen.
Van beleggen ken ik niets dus daar ga ik je geen advies over geven.
Vastgoed, ik blijf er een voorstander van. Je kan iets kopen in een gemeente die jullie goed kennen en dit verhuren. Willen jullie kinderen later op eigen benen staan, maak dan heel goede afspraken!
Ik ken er die dit ook gedaan hebben, zij hebben in het begin de helft van de huur van de kinderen betaald.
Je zou ook kunnen afspreken dat je de huur die je voor de woning krijgt 3 of 5 jaar aan hun gaat geven.
Of een percentage van deze huur. Dat lijkt mij het eerlijkste tov iedereen dan.
Zoals hier eerder besproken is er de mogelijkheid om de naakte eigendom op naam van de kinderen te zetten.
Pro: geen successierechten als jullie het lootje leggen
Con's:
Jullie beslissen zelf niet meer wat met woning te doen. (Stel jij of vrouw worden ziek en moeten naar rusthuis, je kan het niet meer zomaar verkopen.)
Kinderen verliezen voordelen als ze ooit zelf bouwen / kopen (premies, geen laag beschrijf, ...)
Bij schulden kinderen heb je een hoop gezeik
en er zullen er vrees ik nog velen zijn
Appartementje aan de zee bijvoorbeeld, of iets in de Ardennen of waar jullie ook graag op vakantie gaan, indien jullie dit doen.
Van beleggen ken ik niets dus daar ga ik je geen advies over geven.
Vastgoed, ik blijf er een voorstander van. Je kan iets kopen in een gemeente die jullie goed kennen en dit verhuren. Willen jullie kinderen later op eigen benen staan, maak dan heel goede afspraken!
Ik ken er die dit ook gedaan hebben, zij hebben in het begin de helft van de huur van de kinderen betaald.
Je zou ook kunnen afspreken dat je de huur die je voor de woning krijgt 3 of 5 jaar aan hun gaat geven.
Of een percentage van deze huur. Dat lijkt mij het eerlijkste tov iedereen dan.
Zoals hier eerder besproken is er de mogelijkheid om de naakte eigendom op naam van de kinderen te zetten.
Pro: geen successierechten als jullie het lootje leggen
Con's:
Jullie beslissen zelf niet meer wat met woning te doen. (Stel jij of vrouw worden ziek en moeten naar rusthuis, je kan het niet meer zomaar verkopen.)
Kinderen verliezen voordelen als ze ooit zelf bouwen / kopen (premies, geen laag beschrijf, ...)
Bij schulden kinderen heb je een hoop gezeik
en er zullen er vrees ik nog velen zijn
Als een Topbankier dat zegt en de aandelen de hemel in prijst, moet je daar niet echt veel geloof of waarde aan hechten.Belca2 schreef: ↑3 december 2017, 00:59 Vandaag in De Tijd: 'Fysiek Vastgoed' ? Gewoon een slechte Belegging
Een blad vol over aandelen, en op laatste 6 zinnen over vastgoed.
Ha ik heb het artikel ook gelezen.
Het is duidelijk wel dat de lobbyisten vd banken duidelijk voor een belasting op huurinkomsten gaan.
Als je dan ziet dat er partijen hierin mee willen gaan... (Open VLD met hun vlaktax bv)
Moet je toch ook wel rekening mee houden. Belgische onzekerheid!
Het is duidelijk wel dat de lobbyisten vd banken duidelijk voor een belasting op huurinkomsten gaan.
Als je dan ziet dat er partijen hierin mee willen gaan... (Open VLD met hun vlaktax bv)
Moet je toch ook wel rekening mee houden. Belgische onzekerheid!