vraag in verband met vochtschade en blokpolis
-
- Sr. Member
- Contacteer:
vraag in verband met vochtschade en blokpolis
Door een kapotte regenpijp zijn er vochtproblemen (afbladerende verf, schimmel) aan een stukje binnenmuur van onze appartement door het overtollig regenwater dat tegen de buitenmuur sijpelt.
Het lijkt mij dat de blokpolis hiervoor dient tussen te komen, maar de syndicus raadde ons ook aan om bij onze eigen brandverzekering aangifte te doen, maar dit lijkt mij niet in ons voordeel: je kan maar 1 keer vergoed worden én indien onze brandverzekering tussenkomt, gaat mogelijks onze premie omhoog (bij een volgend schadegeval)?
Hoe zit het met de eventuele franchise van de blokpolis? Moeten wij hiervoor integraal opdraaien?
Bedankt!
Het lijkt mij dat de blokpolis hiervoor dient tussen te komen, maar de syndicus raadde ons ook aan om bij onze eigen brandverzekering aangifte te doen, maar dit lijkt mij niet in ons voordeel: je kan maar 1 keer vergoed worden én indien onze brandverzekering tussenkomt, gaat mogelijks onze premie omhoog (bij een volgend schadegeval)?
Hoe zit het met de eventuele franchise van de blokpolis? Moeten wij hiervoor integraal opdraaien?
Bedankt!
Re: vraag in verband met vochtschade en blokpolis
Het lekt lijkt me iets voor de blokpolis.
Waarom uw eigen brand ook verwittigen als bvb de schade die is ontstaan bvb komt door gebrekkig onderhoud van u zelf.
Zal uw eigen brand de schade dienen te vergoeden ( een vb hierbij een lek door afdichtingen douche , bad)
Die franchise zal in principe voor de Vme zijn in dit geval.
Maar , er zijn soms kronkels he met verzekeringen.
Waarom uw eigen brand ook verwittigen als bvb de schade die is ontstaan bvb komt door gebrekkig onderhoud van u zelf.
Zal uw eigen brand de schade dienen te vergoeden ( een vb hierbij een lek door afdichtingen douche , bad)
Die franchise zal in principe voor de Vme zijn in dit geval.
Maar , er zijn soms kronkels he met verzekeringen.
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ben je eigenaar of huurder? Als huurder heeft een eigen woningverzekering - luik gebouw nog "zin" ( vooral voor uw huurdersaansprakelijkheid), indien je eigenaar zou zijn dan heeft een eigen verzekering - luik gebouw enkel nog zin indien je blokpolis beperkt zou zijn qua dekking.
Wat je franchise betreft hangt het af van wat de schade-oorzaak is. Er zijn een 5-tal mogelijkheden:
1. Schade én schadeoorzaak in één appartement. De eigenaar van dit appartement draagt de franchise.
2. Schade in één appartement maar schade-oorzaak in een gemeenschappelijk gedeelte. De franchise komt ten laste van de vereniging van mede-eigenaars.
3. Schade én schade-oorzaak in een gemeenschappelijk deel. De vereniging van mede-eigenaars draagt de franchise.
4. Schade in een gemeenschappelijk deel maar schade-oorzaak in een appartement. De eigenaar van dit appartement draagt de franchise.
5. Schade in één appartement en schade-oorzaak in een ander appartement. De eigenaar van het laatste appartement draagt de franchise.
Wat je franchise betreft hangt het af van wat de schade-oorzaak is. Er zijn een 5-tal mogelijkheden:
1. Schade én schadeoorzaak in één appartement. De eigenaar van dit appartement draagt de franchise.
2. Schade in één appartement maar schade-oorzaak in een gemeenschappelijk gedeelte. De franchise komt ten laste van de vereniging van mede-eigenaars.
3. Schade én schade-oorzaak in een gemeenschappelijk deel. De vereniging van mede-eigenaars draagt de franchise.
4. Schade in een gemeenschappelijk deel maar schade-oorzaak in een appartement. De eigenaar van dit appartement draagt de franchise.
5. Schade in één appartement en schade-oorzaak in een ander appartement. De eigenaar van het laatste appartement draagt de franchise.
Als de blokpolis de schade dekt, komt de vergoeding wel op rekening van de VME, je geld daar los krijgen voor de herstelling zal ander paar mouwen kunnen zijn.
Als uw eigen brandverzekering de schade vergoedt,komt het geld op Uw eigen rekening.
De franchise kan U dan verhalen op de VME.
Ik denk dat het de expert is van Uw verzekering die zal bepalen of de blokpolis of Uw eigen verzekering de schade vergoed. Zou dus wel aangifte doen bij Uw verzekering.
Een brandverzekering is bij mijn weten niet gebonden aan een bonus malus systeem.
Na een schade vergoeding kan dus uw premie niet stijgen.
Als uw eigen brandverzekering de schade vergoedt,komt het geld op Uw eigen rekening.
De franchise kan U dan verhalen op de VME.
Ik denk dat het de expert is van Uw verzekering die zal bepalen of de blokpolis of Uw eigen verzekering de schade vergoed. Zou dus wel aangifte doen bij Uw verzekering.
Een brandverzekering is bij mijn weten niet gebonden aan een bonus malus systeem.
Na een schade vergoeding kan dus uw premie niet stijgen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Bedankt voor de antwoorden.
We zijn eigenaar
We zijn eigenaar
Hij bedoelt waarschijnlijk de éénmalige korting die vervalt bij een eerste schadegeval. Vb 10% korting tot schadegeval, veel verzekeraars passen dit toe om te vermijden dat kleine schade wordt aangegeven.
Lijkt mij dat verzekeraar blokpolis moet aangesproken worden. Deze moet de schade vergoeden aan jouw appartement.LaCucaracha schreef: ↑17 december 2018, 10:36 Door een kapotte regenpijp zijn er vochtproblemen (afbladerende verf, schimmel) aan een stukje binnenmuur van onze appartement door het overtollig regenwater dat tegen de buitenmuur sijpelt.
Bedankt!
Jouw verzekeraar wordt best ingelicht voor het geval je de franchise moet terugeisen van de blokpolis of je problemen krijgt met de blokpolis.