Vraag over bankoverstap
TIP
-
Magnificent
- Newbie

- Contacteer:
Vraag over bankoverstap
Goedemorgen
Momenteel hebben wij een lening lopen bij KBC met een looptijd van nog 16,5 jaar aan 2,45 %. Die is al eens herzien van 4,75 naar 2,45 en ingekort enkele jaren geleden. KBC wil onze huidige lening niet meer herzien, wat hun goed recht is dan heb ik maar besloten om met de woonlening over te stappen van bank.Onze huidige lening wordt bij onze nieuwe bank ingekort naar 15 jaar vast aan 0.95 procent vast. Bij onze nieuwe bank lenen wij nog eens 75 000 erbij eveneens aan 15 jaar vast aan 0,95 procent voor zonnepanelen, nieuwe keuken, badkamer en gevelopsmuk/isolatie.
Door de grote drukte in het notariskantoor heeft de medewerkster van de notaris gevraagd of het mogelijk zou zijn of we de afspraak kunnen verplaatsen naar begin 2020 aangezien wij niks verliezen van de woonbonus is dit uiteraard geen dringend dossier, dus alle begrip voor.
Mijn vraag is nu:
- Onze ‘oude’ ssv zit nog bij KBC wat gebeurt er daarmee als we zijn overgestapt van bank? Wordt dit geld dan teruggestort?
- Wij zijn van plan om met autoverzekeringen, pensioensparen en 2 zichtrekeningen en een spaarrekening bij KBC te blijven. Behoudt KBC dan alles? Of sluiten ze dit dan ook gewoon af als je bent overgestapt van bank? Wij hebben geen bankoverstap aangevraagd. Onze nieuwe bank neemt de huidige lening over, de brandverzekering en een SSV moeten we bij de nieuwe bank afsluiten.
Bedankt alvast.
Vriendelijke groeten
Momenteel hebben wij een lening lopen bij KBC met een looptijd van nog 16,5 jaar aan 2,45 %. Die is al eens herzien van 4,75 naar 2,45 en ingekort enkele jaren geleden. KBC wil onze huidige lening niet meer herzien, wat hun goed recht is dan heb ik maar besloten om met de woonlening over te stappen van bank.Onze huidige lening wordt bij onze nieuwe bank ingekort naar 15 jaar vast aan 0.95 procent vast. Bij onze nieuwe bank lenen wij nog eens 75 000 erbij eveneens aan 15 jaar vast aan 0,95 procent voor zonnepanelen, nieuwe keuken, badkamer en gevelopsmuk/isolatie.
Door de grote drukte in het notariskantoor heeft de medewerkster van de notaris gevraagd of het mogelijk zou zijn of we de afspraak kunnen verplaatsen naar begin 2020 aangezien wij niks verliezen van de woonbonus is dit uiteraard geen dringend dossier, dus alle begrip voor.
Mijn vraag is nu:
- Onze ‘oude’ ssv zit nog bij KBC wat gebeurt er daarmee als we zijn overgestapt van bank? Wordt dit geld dan teruggestort?
- Wij zijn van plan om met autoverzekeringen, pensioensparen en 2 zichtrekeningen en een spaarrekening bij KBC te blijven. Behoudt KBC dan alles? Of sluiten ze dit dan ook gewoon af als je bent overgestapt van bank? Wij hebben geen bankoverstap aangevraagd. Onze nieuwe bank neemt de huidige lening over, de brandverzekering en een SSV moeten we bij de nieuwe bank afsluiten.
Bedankt alvast.
Vriendelijke groeten
Re: Vraag over bankoverstap
Tamelijk complexe vraag. Ik denk dat het meer aangewezen is om dit aan de betreffende nieuwe bank te vragen of aan testaankoop.
Met vriendelijke groet,
Sonja
Met vriendelijke groet,
Sonja
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... ening.htmlMagnificent schreef: ↑19 december 2019, 11:01
Mijn vraag is nu:
Soms kunt u ook een deel van de premie die u voor uw oude verzekering stortte terugtrekken. Dit is echter geen automatisme. Ook hiervoor moet u naar de polisvoorwaarden kijken. Bovendien kan uw verzekeraar hierop kosten aanrekenen. Vergeet ook niet dat u kan belast worden op de terugbetaling van de premie indien u ze bij de oorspronkelijke betaling fiscaal hebt afgetrokken.
Uw andere vraag: je kan gewoon je andere producten aanhouden bij KBC.
Laatst gewijzigd door Jamesken op 19 december 2019, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger was het een vereiste om een ssv te nemen als je de lening fiscaal wou inbrengen, maar ik denk dat dat al jaren afgeschaft is, denk ik toch.
-
anonymous
Hangt er wat vanaf:Magnificent schreef: ↑19 december 2019, 11:01 - Onze ‘oude’ ssv zit nog bij KBC wat gebeurt er daarmee als we zijn overgestapt van bank? Wordt dit geld dan teruggestort?
Heb je die via eenmalige premie betaald? Dan kan je die in principe wel terug afkopen. Uiteraard voor een deeltje. Wel opletten als je die fiscaal hebt ingebracht. Dan ga je er een boete op moeten betalen aan de belastingen.
Je kan er natuurlijk ook voor kieze om die te laten bestaan. In het geval er dan met 1 van jullie iets gebeurt, wordt er aan de erfgenaam het bedrag uitgekeerd. Het wordt dus een gewone levensverzekering.
Best eens navragen aan KBC.
Als je geen gebruik maak van de bankoverstapdienst, wordt er (behalve uw lening) niets automatisch opgezegd. Dan moet je alles zelf doen. Je behoudt dan alle controle.Magnificent schreef: ↑19 december 2019, 11:01 - Wij zijn van plan om met autoverzekeringen, pensioensparen en 2 zichtrekeningen en een spaarrekening bij KBC te blijven. Behoudt KBC dan alles? Of sluiten ze dit dan ook gewoon af als je bent overgestapt van bank? Wij hebben geen bankoverstap aangevraagd. Onze nieuwe bank neemt de huidige lening over, de brandverzekering en een SSV moeten we bij de nieuwe bank afsluiten.
-
Magnificent
- Newbie

- Contacteer:
Bedankt voor de informatie.
- De SSV van mijn echtgenote hebben we indertijd in een keer betaald.
- Mijn SSV heb ik voor 50 procent betaald, en ik betaal jaarlijks nog een bedrag.
Wij hebben fiscaal niets ingebracht van de SSV, toen we de lening in 2011 hebben afgesloten kwamen we als koppel met 2 perfect aan die €6080 voor de woonbonus.
Krijg ik dat bedrag dan integraal terug, of is het niet verstandig om de SSV bij KBC af te sluiten? We Hebben nu wel een nieuwe lopen bij mijn nieuwe bank.
Wij hebben geen gebruik gemaakt van de bankoverstapdienst. 2 zichtrekeningen, een spaarrekening, Pensioensparen en autoverzekeringen blijven bij KBC. Jammer dat ze niet scherp wilden herzien, maar ok de bank is hiertoe niet verplicht. Van hun verzekeringen, mogelijkheden met de App ben ik dan wel weer zeer tevreden. Is ook de reden dat we voor een stuk bij KBC blijven. No hard feelings :-).
- De SSV van mijn echtgenote hebben we indertijd in een keer betaald.
- Mijn SSV heb ik voor 50 procent betaald, en ik betaal jaarlijks nog een bedrag.
Wij hebben fiscaal niets ingebracht van de SSV, toen we de lening in 2011 hebben afgesloten kwamen we als koppel met 2 perfect aan die €6080 voor de woonbonus.
Krijg ik dat bedrag dan integraal terug, of is het niet verstandig om de SSV bij KBC af te sluiten? We Hebben nu wel een nieuwe lopen bij mijn nieuwe bank.
Wij hebben geen gebruik gemaakt van de bankoverstapdienst. 2 zichtrekeningen, een spaarrekening, Pensioensparen en autoverzekeringen blijven bij KBC. Jammer dat ze niet scherp wilden herzien, maar ok de bank is hiertoe niet verplicht. Van hun verzekeringen, mogelijkheden met de App ben ik dan wel weer zeer tevreden. Is ook de reden dat we voor een stuk bij KBC blijven. No hard feelings :-).
-
Magnificent
- Newbie

- Contacteer:
Correctie:
KBC wou onze huidige lening wel herzien, net onder de 2 %, maar aan onze vraag om met meer dan 1 procent te zakken kon geen gevolg worden gegeven.
Dankzij spaargids de berekening gemaakt en aangezien het woonkrediet nog 15 jaren zal lopen leek een bankoverstap voor ons de beste oplossing. Desondanks de hoge kosten.
KBC wou onze huidige lening wel herzien, net onder de 2 %, maar aan onze vraag om met meer dan 1 procent te zakken kon geen gevolg worden gegeven.
Dankzij spaargids de berekening gemaakt en aangezien het woonkrediet nog 15 jaren zal lopen leek een bankoverstap voor ons de beste oplossing. Desondanks de hoge kosten.
-
Magnificent
- Newbie

- Contacteer:
Ik heb gekeken in de polisvoorwaarden:
Via schrijven naar de bank kan de SSV worden afgekocht, heb ik gelezen in de polisvoorwaarden Maar .. ik heb op een ander forum gelezen dat het ‘genoten’ fiscale voordeel er sowieso wordt van afgetrokken als de bank een bedrag terugstort ook al is de ssv niet in de belastingsbrief ingebracht?
Via schrijven naar de bank kan de SSV worden afgekocht, heb ik gelezen in de polisvoorwaarden Maar .. ik heb op een ander forum gelezen dat het ‘genoten’ fiscale voordeel er sowieso wordt van afgetrokken als de bank een bedrag terugstort ook al is de ssv niet in de belastingsbrief ingebracht?
-
anonymous
De bank kan niet weten of je die SSV fiscaal ingebracht hebt gehad of niet. Daarom wordt het zonder tegenbericht afgehouden. Je kan dan waarschijnlijk via de belastingen die terugvorderen.
Of je kan op voorhand een attest aanvragen aan de belastingen dat je het niet fiscaal ingebracht hebt. Als je dat aan de bank bezorgt, zouden ze het niet meer mogen afhouden.
Of je kan op voorhand een attest aanvragen aan de belastingen dat je het niet fiscaal ingebracht hebt. Als je dat aan de bank bezorgt, zouden ze het niet meer mogen afhouden.
-
Magnificent
- Newbie

- Contacteer:
Bedankt voor de informatie. Moet ik dit via een aangetekend schrijven aanvragen aan het belastingskantoor? Gaat dit over het belastingskantoor die de belastingsbrief behandeld, of moet ik hiervoor naar Brussel schrijven?
Schrijf naar alle twee, zal het zeker toekomen.Magnificent schreef: ↑21 december 2019, 12:05 Bedankt voor de informatie. Moet ik dit via een aangetekend schrijven aanvragen aan het belastingskantoor? Gaat dit over het belastingskantoor die de belastingsbrief behandeld, of moet ik hiervoor naar Brussel schrijven?
-
Magnificent
- Newbie

- Contacteer:
Ok, bedankt voor de informatie. Komt in orde.
-
Magnificent
- Newbie

- Contacteer:
Wij hebben nu ook 2 ssv’s bij onze nieuwe bank. Als ik het geld niet opvraag bij KBC gaat het bij overlijden gewoon naar iemand van ons? Is dat dan de betaalde premie van de ssv of het verzekerde bedrag?
Het geld gaat naar de bank om het gedeelte van de lening af te lossen dat door de ssv verzekerd is. Als jullie bijvoorbeeld elk voor 50% verzekerd zijn, dan wordt bij overlijden van 1 van jullie 50% van het resterende kapitaal terugbetaald. Zijn jullie elk voor 100% verzekerd, dan het volledige resterende kapitaal.Magnificent schreef: ↑21 december 2019, 14:55 Wij hebben nu ook 2 ssv’s bij onze nieuwe bank. Als ik het geld niet opvraag bij KBC gaat het bij overlijden gewoon naar iemand van ons? Is dat dan de betaalde premie van de ssv of het verzekerde bedrag?
Caveat: als jullie de ssv fiscaal hebben ingebracht, dan worden jullie belast op het uitgekeerde kapitaal. Ook als jullie dit maar 1 keer gedaan hebben. Dus beter 2 keer nadenken om ssv fiscaal in te brengen.
-
YelitBiros
- Jr. Member

De belastingen geven zulke attesten niet. Je kan dat wel aantonen adv je aangifte(s)
Maar belastingsdiensten houden zich niet bezig met privézaken, en nog minder met daarvoor attesten geven.