Vraag over kapitaliserende ETF's
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Vraag over kapitaliserende ETF's
Ik heb al wat zitten zoeken maar ik vind niet meteen een antwoord op volgende vraag: Hoe gaat het kapitaliseren bij een ETF in zijn werk? Als een ETF bvb uit 50 aandelen bestaat die allemaal een dividend betalen op een andere dag, wordt dit dan elke keer in de koers verwerkt, of wordt dit gegroepeerd en om de X-aantal tijd bijgesteld?
Re: Vraag over kapitaliserende ETF's
Analoog aan zoals met alle fondsen.DonPastello schreef: ↑10 juni 2020, 20:54 Ik heb al wat zitten zoeken maar ik vind niet meteen een antwoord op volgende vraag: Hoe gaat het kapitaliseren bij een ETF in zijn werk? Als een ETF bvb uit 50 aandelen bestaat die allemaal een dividend betalen op een andere dag, wordt dit dan elke keer in de koers verwerkt, of wordt dit gegroepeerd en om de X-aantal tijd bijgesteld?
Op de dag dat de dividend ontvangen wordt gaat de cash van het fonds omhoog.
Hoogstwaarschijnlijk wordt er dan direct bijkomende aandelen gekocht.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Vele indexfondsen zijn market-cap-weighted.MoreOrLess schreef: ↑10 juni 2020, 21:22En die bijkomende aandelen zijn dan hoogstwaarschijnlijk diegene die het dividend uitkeerden. De relatieve verhouding tussen alle aandelen van de ETF op dat moment moet gelijk blijven.
Een fonds zal dan bvb 0,000000005% van de marktwaarde van elk van de bedrijven in de index aanhouden.
Als een bedrijf een dividend uitbetaald daalt de waarde en market cap van dat bedrijf op dat moment.
Als er extra cash is (bvb van dividenden) zal het fonds van elk van de aandelen in de index een minuskuul stukje bijkopen.
Het aantal aandelen in het fonds van elk van de bedrijven gaat omhoog.
Het fonds zal nu bvb 0.00000000005000000005% van de waarde van elk van de bedrijven aanhouden.
Merk op dat het fonds ook cash nodig heeft voor (andere) kosten, en het dividend daar eventueel voor gebruikt.
Als je de samenstelling van een indexfonds bekijkt zal je zien dat er bijna op elk moment een heel klein deel cash is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
EFT's werken meestal via een DRIP systeem zij krijgen gewoon dit dividend nooit in handen maar gewoon extra aandelen . De meeste grote bedrijven bieden dit aan en het bespaard veel kosten = extra winst voor de uitgever van de EFT .
Heb je daar een referentie voor?
Zulke DRIPs zouden ervoor zorgen dat het indexfonds afwijkt van de index.
DRIP staat voor Dividend Reinvestment Plan. Dit is de mogelijkheid van aandeelhouders om het ontvangen dividend (na belastingen) rechtstreeks te beleggen in nieuwe aandelen.
Was vooral populair 30-40 jaar geleden omdat je hiermee de (toen) hoge transactiekosten uitspaart.
DRIP is in UK nog altijd redelijk standaard, dus kan me voorstellen dat ETF uitgevers daarvan gebruik maken.
En wanneer bedrijven een stock dividend aanbieden (SCRIP), zoals WDP bijvoorbeeld, zullen de fondsbeheerders daar wellicht voor kiezen.
En wanneer bedrijven een stock dividend aanbieden (SCRIP), zoals WDP bijvoorbeeld, zullen de fondsbeheerders daar wellicht voor kiezen.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash