Vraagjes mbt aankoop nieuwe woning
TIP
Vraagjes mbt aankoop nieuwe woning
Mijn man en ik hebben 5 jaar geleden ons eerste huis gekocht maar zijn al enkele jaren op zoek naar een andere woning met grotere tuin voor onze honden.
We hebben eindelijk onze droomwoning gevonden, maar aangezien onze eerste woning nog niet verkocht is zouden wij moeten werken met een overbruggingskrediet.
De afbetaling voor het nieuwe huis + het overbruggingskrediet samen zou voor ons financieel moeilijk worden en misschien ook niet goedgekeurd worden door de bank.
Iemand enig idee hoe we dit zouden kunnen "oplossen"? We willen deze woning niet mislopen...
We hebben al wel 3 schatters laten komen voor onze huidige woning en ze zeggen allemaal dat deze snel verkocht zou geraken, maar dat weten we pas als het zover is natuurlijk.
Dan nog een vraagje ivm de woonbonus. Wat zijn de mogelijkheden om deze te behouden bij het kopen van een nieuwe woning? Ik heb er al het een en ander over gevonden online, maar echt duidelijk is het me nog niet.
Alvast erg bedankt!
We hebben eindelijk onze droomwoning gevonden, maar aangezien onze eerste woning nog niet verkocht is zouden wij moeten werken met een overbruggingskrediet.
De afbetaling voor het nieuwe huis + het overbruggingskrediet samen zou voor ons financieel moeilijk worden en misschien ook niet goedgekeurd worden door de bank.
Iemand enig idee hoe we dit zouden kunnen "oplossen"? We willen deze woning niet mislopen...
We hebben al wel 3 schatters laten komen voor onze huidige woning en ze zeggen allemaal dat deze snel verkocht zou geraken, maar dat weten we pas als het zover is natuurlijk.
Dan nog een vraagje ivm de woonbonus. Wat zijn de mogelijkheden om deze te behouden bij het kopen van een nieuwe woning? Ik heb er al het een en ander over gevonden online, maar echt duidelijk is het me nog niet.
Alvast erg bedankt!
Re: Vraagjes mbt aankoop nieuwe woning
Veranderen van woning gebeurt notariëel met een pandwissel. De hypotheek wordt dan verplaatst van je huidige woning naar je nieuwe woning.Gizmogirl schreef: ↑3 maart 2018, 11:35 Mijn man en ik hebben 5 jaar geleden ons eerste huis gekocht maar zijn al enkele jaren op zoek naar een andere woning met grotere tuin voor onze honden.
Alvast erg bedankt!
Om jullie (voordeligere) fiscaliteit in zijn huidige vorm te behouden, moet je het huidige krediet laten lopen zoals het nu is. De hypotheek wordt dus overgezet naar het nieuwe pand. Dus de startdatum van het hypothecaire krediet blijft dezelfde vb 2011. Betekent nog 5 jaar de woonbonus+aftrek voor veranderingen in 2015.
Stel dat het voor jullie te zwaar wordt om en het oude krediet te betalen en een eventueel bijkomend krediet. Dan doe je dus de pandwissel bij de notaris, maar dan schrap je het bestaande krediet en neem je het nieuwe. Fiscaal gezien betekent dit dat jullie onder een ander systeem vallen. Dan zouden jullie samen 5 jaar lang 700 € minder belastingen per jaar kunnen aftrekken (resterende termijn woonbonus), dan zou je tien jaar gelijk lopen met het huidige regime (nieuwe woonbonus. De resterende jaren daarna zouden jullie weer jaarlijks 700 € verliezen. Als je nieuwe krediet natuurlijk langer is dan jullie huidige dan zijn die bijkomende jaren weer voordeel aan aftrek.
Let op: Een krediet van voor 2015 en ééntje van na 2015 vergt wel enige aandacht in de aangifte qua tijdstip van invullen! Om optimaal te benutten moet je eerst je oude volledig op benutten en dan pas je nieuwe beginnen invullen. Dus vb binnen 15 jaar pas starten met het nieuwe krediet.
Gezien de lagere intrestvoeten en waarschijnlijk hogere intrest waaraan jullie geleend hebben 5 jaar terug, zou ik schrappen, langere termijn nemen en één lening voor alles met eventueel een extra hypo inschrijving voor het gedeelte dat je hebt bijgeleend en waarvan de bank wil dat het beschermd is met hypotheek. Dit is als je maandelijks financieel safe wil zijn. Als je het uiterste voordeel er uit wil halen, dan moet je het bestaande behouden. Zoveel verschil op zo'n lange termijn is er niet.
Wat betreft de overbrugging. De banken werken veelal verschillend. Een voorbeeld PNB eist dat je en het nieuwe kapitaal afbetaalt en de intrest van de overbrugging.
KBC daarentegen doet het veel beter. Je betaalt vanaf akte gewoon het nieuwe krediet en dat is het. Bij verkoop van je oude woning wordt gewoon bij de notaris de kosten voor het overbruggingskrediet in mindering gebracht. Geen extra maandelijkse last, mits een degelijk voorstel van de bank natuurlijk.
Banken vergelijken is de opdracht er is wel degelijk verschil.
mvg
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Vraagjes mbt aankoop nieuwe woning
Mmm, ik had hier enkele dagen al op gereageerd, maar blijkbaar is dit niet doorgekomen.
Alvast heel erg bedankt voor de verhelderende uitleg, Frederic!
Het is zo dat wij een 3 jaar geleden onze lening al hebben laten herzien en toen zijn overgestapt naar BNP. We hebben toen 220.000 € geleend op 25 jaar aan 2.27 % vast (we hebben onze SSV in één keer afbetaald)
Nu staat er nog een 200.000 € open van deze lening.
De woning die we nu willen aankopen is veel duurder (vraagprijs 395.000 €)
We hebben eigen inbreng (zolang onze woning niet verkocht is, is dit 65.000 €), maar zouden toch tussen de 310-350.000 € moeten lenen (zolang onze woning niet verkocht is)
Alvast heel erg bedankt voor de verhelderende uitleg, Frederic!
Het is zo dat wij een 3 jaar geleden onze lening al hebben laten herzien en toen zijn overgestapt naar BNP. We hebben toen 220.000 € geleend op 25 jaar aan 2.27 % vast (we hebben onze SSV in één keer afbetaald)
Nu staat er nog een 200.000 € open van deze lening.
De woning die we nu willen aankopen is veel duurder (vraagprijs 395.000 €)
We hebben eigen inbreng (zolang onze woning niet verkocht is, is dit 65.000 €), maar zouden toch tussen de 310-350.000 € moeten lenen (zolang onze woning niet verkocht is)