Vragen over turbo's
TIP
Re: Vragen over turbo's
OK, dat is al mijn eerste leerpunt.
Nu zijn er wel genoeg turbo's waarbij de stoploss en het financieringsniveau op lijn liggen.
Nu zijn er wel genoeg turbo's waarbij de stoploss en het financieringsniveau op lijn liggen.
Re: Vragen over turbo's
Nog een vraagje:
Je hebt een turbo met hefboom 8 en koers €10.
Het onderliggende aandeel daalt de eerste dag met 5% en stijgt de volgende dag met 5%. Het aandeel staat na 2 dagen op €9,975 (-0,25%).
De turbo daarentegen staat na de eerste dag op 10 * 0,6 (daling van 8 * 5% = 40%) = €6 en de volgende dag op 6 * 1,4 = €8,4 (-16%).
Klopt dit?
Je hebt een turbo met hefboom 8 en koers €10.
Het onderliggende aandeel daalt de eerste dag met 5% en stijgt de volgende dag met 5%. Het aandeel staat na 2 dagen op €9,975 (-0,25%).
De turbo daarentegen staat na de eerste dag op 10 * 0,6 (daling van 8 * 5% = 40%) = €6 en de volgende dag op 6 * 1,4 = €8,4 (-16%).
Klopt dit?
Re: Vragen over turbo's
jens_dev,
Volgens mij is het bij turbo’s makkelijker te redeneren vanuit het financieringsniveau. Dat blijft namelijk vrij constant, terwijl de hefboom groter of kleiner wordt naarmate de koers dichter of verder van het financieringsniveau afligt.
Vanuit jouw voorbeeld: ik veronderstel dat bij een turbo met hefboom 8 die turbo ongeveer 1/8 van de prijs van het aandeel zelf zal kosten. Het aandeel zou in dat geval aan 80 € gewaardeerd staan, waarvan je via de turbo 10 € zelf betaalt. De overige 70 € financiert de aanbieder voor jou.
Bij een daling van het aandeel met 5%, dus tot 76 €, zal de turbo dan dalen tot 6 € (prijs aandeel – financieringsniveau), dat is inderdaad 40%. Wanneer dan nadien het aandeel 5% stijgt, tot 79,8 €, stijgt de turbo tot 9,8 € (stijging met 63%, de hefboom is groter geworden). De totale daling is dan 0,25% voor het aandeel, en 2% voor de turbo.
Elke dag zal het financieringsniveau trouwens een klein beetje stijgen, doordat op dit bedrag rente wordt berekend.
Zelf nog een newbie in deze materie, dus moest iemand hier nog iets op aan te merken of aan te vullen hebben, ga uw gang ;-)
Volgens mij is het bij turbo’s makkelijker te redeneren vanuit het financieringsniveau. Dat blijft namelijk vrij constant, terwijl de hefboom groter of kleiner wordt naarmate de koers dichter of verder van het financieringsniveau afligt.
Vanuit jouw voorbeeld: ik veronderstel dat bij een turbo met hefboom 8 die turbo ongeveer 1/8 van de prijs van het aandeel zelf zal kosten. Het aandeel zou in dat geval aan 80 € gewaardeerd staan, waarvan je via de turbo 10 € zelf betaalt. De overige 70 € financiert de aanbieder voor jou.
Bij een daling van het aandeel met 5%, dus tot 76 €, zal de turbo dan dalen tot 6 € (prijs aandeel – financieringsniveau), dat is inderdaad 40%. Wanneer dan nadien het aandeel 5% stijgt, tot 79,8 €, stijgt de turbo tot 9,8 € (stijging met 63%, de hefboom is groter geworden). De totale daling is dan 0,25% voor het aandeel, en 2% voor de turbo.
Elke dag zal het financieringsniveau trouwens een klein beetje stijgen, doordat op dit bedrag rente wordt berekend.
Zelf nog een newbie in deze materie, dus moest iemand hier nog iets op aan te merken of aan te vullen hebben, ga uw gang ;-)
Re: Vragen over turbo's
Bedankt voor de info, phob.
Re: Vragen over turbo's
Bij ING vind je een calculator bij iedere sprinter bv, hiermee kan je een en ander simuleren om het effect van koers en tijd in beeld te brengen. Zeker eens doen: zelfde referentiekoers bij 365 dagen, zo zie je meteen hoe het stop-loss en financieringsniveau reageren en wat het je kost om een sprinter (turbo) een bepaalde tijd te bezitten.