Vragen pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Vragen pensioensparen
Hallo,
Einde van het jaar, dus hoog tijd om ons fiscale pensioensparen op punt te stellen. Ikzelf (30 jaar) heb mijn pensioenspaarfonds (Belfius Pension Fund High Equities) tijdelijk on hold gezet eind 2012 en heb dit jaar nog niet in dit fonds gestort. Mijn man (30 jaar) doet nog niet aan pensioensparen, maar wil hier graag mee starten.
We zijn vorige maand naar Finotheker geweest en zij hebben ons heel wat info bezorgd. Zij bieden geen pensioenspaarfondsen aan, maar enkel de verzekeringen (TAK-21 en TAK-23), en die moeten al minstens x aantal jaar bestaan. Het beste voorstel was de Baloise Carmignac Patrimoine verzekering.
Ondertussen zelf nog heel wat opgezocht en er zijn toch een heel aantal vragen naar boven gekomen. Hopelijk kan iemand ons hierbij helpen?
Instapkosten: ik betaal momenteel 3% instapkosten. Klopt het dat deze 3% wordt geheven op elke euro die in het fonds wordt gestort? Dit lijkt me extreem hoog, want moet je dan niet al minstens 4% rente halen om die 3% te kunnen verantwoorden (en dan houden we nog niet eens rekening met de inflatie)? De fondsbeheerders die geen instapkosten vragen (zoals Rabobank), waar compenseren zij deze misgelopen bedragen dan?
Beheerskosten: op welk bedrag worden deze kosten geheven? Is dit jaarlijks op het volledige fonds?
Risico indicators: kunnen die zomaar worden aangepast? Wie bepaalt het risico-cijfer eigenlijk? En is er ergens een site waar je de risico indicators van de fondsen makkelijk kan vergelijken? Wij zien nu door de bomen het bos soms niet meer.
Ten slotte vroegen we ons nog af wat momenteel de interessantste formule is om mee te starten voor mijn man (30 jaar)? Er mag wel wat risico inzitten want we merkten al dat die TAK-21 verzekeringen niet zoveel opbrengen. Over de Baloise Carmignac Patrimoine verzekering zijn de recentste berichten toch niet zo positief meer...
Ikzelf ten slotte zou voor dit jaar toch nog het volledige bedrag storten in mijn Belfius Pension Fund High Equities fonds. Of zou dit echt geen goed idee zijn? Ik ben nog niet zeker of ik dit fonds op termijn zal behouden of toch laten overzetten naar een ander fonds.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Einde van het jaar, dus hoog tijd om ons fiscale pensioensparen op punt te stellen. Ikzelf (30 jaar) heb mijn pensioenspaarfonds (Belfius Pension Fund High Equities) tijdelijk on hold gezet eind 2012 en heb dit jaar nog niet in dit fonds gestort. Mijn man (30 jaar) doet nog niet aan pensioensparen, maar wil hier graag mee starten.
We zijn vorige maand naar Finotheker geweest en zij hebben ons heel wat info bezorgd. Zij bieden geen pensioenspaarfondsen aan, maar enkel de verzekeringen (TAK-21 en TAK-23), en die moeten al minstens x aantal jaar bestaan. Het beste voorstel was de Baloise Carmignac Patrimoine verzekering.
Ondertussen zelf nog heel wat opgezocht en er zijn toch een heel aantal vragen naar boven gekomen. Hopelijk kan iemand ons hierbij helpen?
Instapkosten: ik betaal momenteel 3% instapkosten. Klopt het dat deze 3% wordt geheven op elke euro die in het fonds wordt gestort? Dit lijkt me extreem hoog, want moet je dan niet al minstens 4% rente halen om die 3% te kunnen verantwoorden (en dan houden we nog niet eens rekening met de inflatie)? De fondsbeheerders die geen instapkosten vragen (zoals Rabobank), waar compenseren zij deze misgelopen bedragen dan?
Beheerskosten: op welk bedrag worden deze kosten geheven? Is dit jaarlijks op het volledige fonds?
Risico indicators: kunnen die zomaar worden aangepast? Wie bepaalt het risico-cijfer eigenlijk? En is er ergens een site waar je de risico indicators van de fondsen makkelijk kan vergelijken? Wij zien nu door de bomen het bos soms niet meer.
Ten slotte vroegen we ons nog af wat momenteel de interessantste formule is om mee te starten voor mijn man (30 jaar)? Er mag wel wat risico inzitten want we merkten al dat die TAK-21 verzekeringen niet zoveel opbrengen. Over de Baloise Carmignac Patrimoine verzekering zijn de recentste berichten toch niet zo positief meer...
Ikzelf ten slotte zou voor dit jaar toch nog het volledige bedrag storten in mijn Belfius Pension Fund High Equities fonds. Of zou dit echt geen goed idee zijn? Ik ben nog niet zeker of ik dit fonds op termijn zal behouden of toch laten overzetten naar een ander fonds.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
-
anonymous6
Re: Vragen pensioensparen
Belfius heeft in het verleden héél slechte resultaten gehaald. Maar dan echt héél slechte, hé. Zie:
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... 4PBJ&tab=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Op 10 jaar halen ze gemiddeld 0,89% per jaar. En dat is dan nog met héél goede resulaten het laatste jaar, anders was je overall negatief uitgekomen.
Maar, ze beweren daar (mijn schoonbroer werkt daar) dat ze een nieuwe fondsenbeheerder hebben, en dat ze vanaf nu bij de top zullen horen. Vorig jaar was dat effectief zo. Dit jaar opnieuw.
Alleen, en dat is mijn kritiek, die laatste 2 jaar zijn mogelijks niet representatief. De beurs is de voorbij jaren telkens 20% of meer gestegen - dan is het niet moeilijk om een goed rendement te halen, hé, dat kan elke aap uit de zoo die je een balletje uit 'n hoed laat trekken.
Dus mijn vraag is: wat gaat Belfius doen als er eens een beurscrash komt? Want dan pas ga je de werkelijke waarde van de nieuwe fondsenbeheerder zien. Als de beurs 20% crasht, en hij kan het verlies beperken tot pakweg 7%, ja, dan is 't nen goeien.
Ik ken Baloise Carmignac Patrimoine niet, maar ik heb wel zelf gewoon Carmignac Patrimoine. Waarom zou je Baloise als tussenpersoon rijk maken als je bij (quasi?) elke bank gewoon Carmignac Patrimoine kan kopen
Kijk eens even hier naar de evolutie van Carmignac Patrimoine, en concludeerd dat Baloise CP het vermoedelijk slechter doet, aangezien ze in hetzelfde beleggen, maar dan met extra kosten... voor jou.
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... 4F90&tab=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat uw idee op kosten betreft, dat klopt niet helemaal, hé. Je betaalt EENMALIG instapkosten, terwijl het rendement JAARLIJKS terugkeert.
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... 4PBJ&tab=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Op 10 jaar halen ze gemiddeld 0,89% per jaar. En dat is dan nog met héél goede resulaten het laatste jaar, anders was je overall negatief uitgekomen.
Maar, ze beweren daar (mijn schoonbroer werkt daar) dat ze een nieuwe fondsenbeheerder hebben, en dat ze vanaf nu bij de top zullen horen. Vorig jaar was dat effectief zo. Dit jaar opnieuw.
Alleen, en dat is mijn kritiek, die laatste 2 jaar zijn mogelijks niet representatief. De beurs is de voorbij jaren telkens 20% of meer gestegen - dan is het niet moeilijk om een goed rendement te halen, hé, dat kan elke aap uit de zoo die je een balletje uit 'n hoed laat trekken.
Dus mijn vraag is: wat gaat Belfius doen als er eens een beurscrash komt? Want dan pas ga je de werkelijke waarde van de nieuwe fondsenbeheerder zien. Als de beurs 20% crasht, en hij kan het verlies beperken tot pakweg 7%, ja, dan is 't nen goeien.
Ik ken Baloise Carmignac Patrimoine niet, maar ik heb wel zelf gewoon Carmignac Patrimoine. Waarom zou je Baloise als tussenpersoon rijk maken als je bij (quasi?) elke bank gewoon Carmignac Patrimoine kan kopen
Kijk eens even hier naar de evolutie van Carmignac Patrimoine, en concludeerd dat Baloise CP het vermoedelijk slechter doet, aangezien ze in hetzelfde beleggen, maar dan met extra kosten... voor jou.
http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... 4F90&tab=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat uw idee op kosten betreft, dat klopt niet helemaal, hé. Je betaalt EENMALIG instapkosten, terwijl het rendement JAARLIJKS terugkeert.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
https://www.belfius.be/common/nl/iwscom ... 96&entity=" onclick="window.open(this.href);return false;
Rendement van gem 4 a 5% op laatste 10 jaar.
-
anonymous6
Jaja, zo is het gemakkelijk. 4,89% om precies te zijn, als je start op 01/01/2003.Rockaway schreef:https://www.belfius.be/common/nl/iwscom ... 96&entity=
Wat je er niet bijzegt, is dat de beurs op 1 januari 2003 op 'n dieptiepunt stond, en netjes is blijven stijgen tot 2008. En dan een patat van jewelste.
Typ eens 01/01/2000 in als startdatum.... Ah, oeps, maar 1,71% jaarlijks rendement, minder dan een spaarboekje. En dat voor een belegging op 30 jaar. "Knap" resultaat.
Belfius is concreet gestart in 1994 en haalt gemiddeld 5,83% per jaar.
Maar ze doen dat in fases: van 1994 tot 1999 deed de beurs het uitstekend, en ging de koers +250%
Van 1999 tot 2002 zijn ze blijven aanmodderen, met licht verlies.
Dan zijn ze als een kaartenhuisje in elkaar gezakt, om dan weer aan een klim te beginnen van 2003 tot 2008. (maal 2)
En dan weer dubbel zo steil naar beneden als dat ze naar boven geklommen waren.
enzovoort....
Ik zeg het nog eens, als de beurs stijgt, is het niet moeilijk om mooie resultaten te halen. Elk circusbeest kan een balletje uit 'n hoed halen.
Meestal laat men de rendementen op 5 jaar zien. Veel bankiers wrijven zich al in de handen. Vijf jaar geleden stond de beurs laag, dus ja, ze kunnen pronken met héél mooie resultaten. Vraag hen dan eens de resultaten van de 3 jaar daarvoor... Meestal een gans andere grafiek.
Bedankt voor je hulp! Toch nog enkele vragen:
Kan je ook nog helpen met deze vragen?
Ten slotte vroegen we ons nog af wat momenteel de interessantste formule is om mee te starten voor mijn man (30 jaar)? Er mag wel wat risico inzitten want we merkten al dat die TAK-21 verzekeringen niet zoveel opbrengen.
Bedankt!
Is dat het cijfer dat je ziet in +/- categorie? En wat is dan +/- index? Wat zou een fonds eigenlijk moeten opbrengen om een goed en rendabel fonds te zijn (op 5 jaar, op 10 jaar,...)?djtw schreef: Op 10 jaar halen ze gemiddeld 0,89% per jaar. En dat is dan nog met héél goede resulaten het laatste jaar, anders was je overall negatief uitgekomen.
Finotheker had het over dit beleggingsfonds: http://www.baloise.be/nl/Beleggingsfond ... -Fund.html" onclick="window.open(this.href);return false; (dit lijkt nog niet lang te bestaan,maar dat komt omdat het is overgenomen door Baloise). Ik weet niet of dit hetzelfde is als jouw Carmignac Patrimoine?djtw schreef:Ik ken Baloise Carmignac Patrimoine niet, maar ik heb wel zelf gewoon Carmignac Patrimoine. Waarom zou je Baloise als tussenpersoon rijk maken als je bij (quasi?) elke bank gewoon Carmignac Patrimoine kan kopen
Als je de instapkosten slechts éénmaal betaalt, hoe komt het dan dat Belfius me maandelijks 3% op mijn inleg aanrekent? Kan je dit nog eens kort uitleggen? En de beheerskosten, worden die op je volledige spaarpot jaarlijks geheven? Wat bedoel je precies met "het rendement dat jaarlijks terugkeert"?djtw schreef:Wat uw idee op kosten betreft, dat klopt niet helemaal, hé. Je betaalt EENMALIG instapkosten, terwijl het rendement JAARLIJKS terugkeert.
Kan je ook nog helpen met deze vragen?
Ten slotte vroegen we ons nog af wat momenteel de interessantste formule is om mee te starten voor mijn man (30 jaar)? Er mag wel wat risico inzitten want we merkten al dat die TAK-21 verzekeringen niet zoveel opbrengen.
Bedankt!
-
Investor86
- Full Member

- Contacteer:
Dat beleggingsfonds van http://www.baloise.be/nl/Beleggingsfond ... -Fund.html" onclick="window.open(this.href);return false; is een herverpakte versie van Carmignac Patrimoine A EUR Acc, dat is onderaan te zien bij "Top 5 posities". Als je daar op klikt brengt het je naar de pagina van dat fonds zelf
Ratings en risicos zijn te bekijken op de website http://www.morningstar.be/. Daar kun je zoeken op de naam van het fonds, of nog beter de ISIN code omdat er vaak meerdere versies van een fonds bestaan.
Risicofactoren worden ondermeer bepaalt door de inhoud van het fonds (aandelen of obligaties enz). Als je je een gratis account aanmaakt op Morningstar kun je vaak ook de fondsanalyse lezen. Ze ook http://www.rabobank.be/nl/producten/var ... tings.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf zou ik gewoon rechtstreeks via bijvoorbeeld Rabobank in "Carmignac Patrimoine A EUR Acc" inleggen, 1% instapkosten voor dat fonds daar als ik me goed herinner. En de jaarlijkse kosten hangen af van de beheerder (personeelskost enz). Die worden automatisch afgehouden van je investering. Zit rond de 1,5% op jaarbasis en dat moet je van je jaarlijksrendement aftrekken.
Normaal zit een fonds rond de 7% op jaarbasis (gezien over 10 jaar). Voor risicovolle fondsen kan dat wat meer zijn (maar ook veel minder!)
Ratings en risicos zijn te bekijken op de website http://www.morningstar.be/. Daar kun je zoeken op de naam van het fonds, of nog beter de ISIN code omdat er vaak meerdere versies van een fonds bestaan.
Risicofactoren worden ondermeer bepaalt door de inhoud van het fonds (aandelen of obligaties enz). Als je je een gratis account aanmaakt op Morningstar kun je vaak ook de fondsanalyse lezen. Ze ook http://www.rabobank.be/nl/producten/var ... tings.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Zelf zou ik gewoon rechtstreeks via bijvoorbeeld Rabobank in "Carmignac Patrimoine A EUR Acc" inleggen, 1% instapkosten voor dat fonds daar als ik me goed herinner. En de jaarlijkse kosten hangen af van de beheerder (personeelskost enz). Die worden automatisch afgehouden van je investering. Zit rond de 1,5% op jaarbasis en dat moet je van je jaarlijksrendement aftrekken.
Normaal zit een fonds rond de 7% op jaarbasis (gezien over 10 jaar). Voor risicovolle fondsen kan dat wat meer zijn (maar ook veel minder!)
Bedankt voor de antwoordjes tot nu toe.
Zijn er nog mensen die hierbij kunnen helpen bij bovenstaande vragen?
Volgens mij zijn dit de twee interessantste fondsen (globaal gezien): Arpe of Rabobank Pension Fund Balanced. Delen jullie deze mening?
En als ik wil overstappen naar één van beide: doe ik dit dan best nog dit jaar? Of stort ik beter voor 2013 nog in mijn Belfius High Equities fonds om het nadien te laten overzetten?
Bedankt!
Zijn er nog mensen die hierbij kunnen helpen bij bovenstaande vragen?
Volgens mij zijn dit de twee interessantste fondsen (globaal gezien): Arpe of Rabobank Pension Fund Balanced. Delen jullie deze mening?
En als ik wil overstappen naar één van beide: doe ik dit dan best nog dit jaar? Of stort ik beter voor 2013 nog in mijn Belfius High Equities fonds om het nadien te laten overzetten?
Bedankt!
-
anonymous
Het hangt ervanaf of je al iets gestort hebt dit jaar. Je kan maar in 1 plan storten per jaar.
Dus als je al gestort hebt, kan je het voor dit jaar in het oude volstorten en dan overzetten.
Als je nog niets gestort hebt, heb je de keuze (maar kan je natuurlijk beter eerst overzetten en dan in het nieuwe storten)
Als je van plan bent om naar Rabo te gaan, kan je best nog even wachten. Op het ein de van het jaar doen die meestal een actie voor pensiopensparen. (en ook dit jaar is reeds bevestigd door de rabo moderator)
Dus als je al gestort hebt, kan je het voor dit jaar in het oude volstorten en dan overzetten.
Als je nog niets gestort hebt, heb je de keuze (maar kan je natuurlijk beter eerst overzetten en dan in het nieuwe storten)
Als je van plan bent om naar Rabo te gaan, kan je best nog even wachten. Op het ein de van het jaar doen die meestal een actie voor pensiopensparen. (en ook dit jaar is reeds bevestigd door de rabo moderator)
Bedankt! Neen, ik heb nog niets gestort dit jaar.
Denk je dat Arpe of Rabobank Pension Fund Balanced goede fondsen zijn? Dus in het geval ik naar Rabobank zou gaan, beter nog even afwachten?
Denk je dat Arpe of Rabobank Pension Fund Balanced goede fondsen zijn? Dus in het geval ik naar Rabobank zou gaan, beter nog even afwachten?
-
Investor86
- Full Member

- Contacteer:
Voor Rabo pensioensparen zou ik nog enkele weken wachten. Zoals reeds bevestigd op dit forum door de Rabo woordvoerder zou er weer een actie komen op het einde van het jaar 
-
anonymous
Wel van de 2 het beste is, zal je pas weten op het moment dat je het uitgekeerd krijgt.
Bedankt!
Nog even een vraag over de overstap. De inventariswaarde van mijn Belfius fonds is momenteel 103.94 EUR. Bij Rabo Balanced is dit 148.00 EUR en bij Rabo Growth 122.16 EUR. Verloopt die overdracht in geld of in deelbewijzen? Verlies ik dan niet veel geld doordat ik duurdere deelbewijzen moet aankopen? Kan iemand dit verduidelijken?
Ik vroeg me ook af of ik nog kan wachten op de actie van Rabobank. Ik heb bij hen nog geen rekening en ik weet dat de overdracht enkele weken kan duren. Het geld moet absoluut nog dit jaar in een fonds worden gestort. Moet je hiervoor ook een zichtrekening openen (dat is me niet helemaal duidelijk) of mag je ook storten vanop vanop een individuele zichtrekening van een andere bank?
Nog even een vraag over de overstap. De inventariswaarde van mijn Belfius fonds is momenteel 103.94 EUR. Bij Rabo Balanced is dit 148.00 EUR en bij Rabo Growth 122.16 EUR. Verloopt die overdracht in geld of in deelbewijzen? Verlies ik dan niet veel geld doordat ik duurdere deelbewijzen moet aankopen? Kan iemand dit verduidelijken?
Ik vroeg me ook af of ik nog kan wachten op de actie van Rabobank. Ik heb bij hen nog geen rekening en ik weet dat de overdracht enkele weken kan duren. Het geld moet absoluut nog dit jaar in een fonds worden gestort. Moet je hiervoor ook een zichtrekening openen (dat is me niet helemaal duidelijk) of mag je ook storten vanop vanop een individuele zichtrekening van een andere bank?
-
mathiasmach
- Newbie

- Contacteer:
Je krijgt gewoon minder deelbewijzen, maar uw effectieve waarde blijft dezelfde je verliest dus zeker geen geld. En als je nu alles opzet denk ik dat alles voor het einde van het jaar is gebeurd, bij mij duurde het van Argenta naar Belfius een week of twee...
Groetjes
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Groetjes
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Je moet inderdaad een zichtrekening bij Rabobank hebben (hieraan is ook automatisch één spaarrekening gekoppeld), maar opgepast: de zichtrekening mag geen gemeenschappelijke zichtrekening zijn (niet bv. op naam van man en vrouw) maar mag enkel op naam staan van diegene die pensioensparen gaat doen. Indien je enkel een gemeenschappelijke zichtrekening hebt, kan je via de beveiligde omgeving geen pensioenspaarrekening openen. Indien je als koppel dus beide wil aan pensioensparen doen bij Rabo, dan moet je elk een aparte rekening op eigen naam openen...Summer schreef:Moet je hiervoor ook een zichtrekening openen (dat is me niet helemaal duidelijk) of mag je ook storten vanop vanop een individuele zichtrekening van een andere bank?
Indien je voortaan bij Rabo aan pensioensparen zoe willen doen en - rekening houdend met het feit dat je dit jaar nog wil storten - zou:Summer schreef: Ik vroeg me ook af of ik nog kan wachten op de actie van Rabobank. Ik heb bij hen nog geen rekening en ik weet dat de overdracht enkele weken kan duren. Het geld moet absoluut nog dit jaar in een fonds worden gestort. Moet je hiervoor ook een zichtrekening openen (dat is me niet helemaal duidelijk) of mag je ook storten vanop vanop een individuele zichtrekening van een andere bank?
- zo snel mogelijk rekening (en) openen bij Rabobank;
- eens rekening geopend tijdens de vermoedelijke actie omtrent pensioensparen in december online een pensioenspaarrekening openen en de storting voor dit jaar uitvoeren;
- je kan dan ook dadelijk je overdracht van je Belfius-pensioensparen vragen, hetgeen enkele weken zal duren, maar dit maakt toch niet uit of dit jaar of begin 2014 pas zal overgedragen worden... ik zou maw eerst zorgen dat ik mijn storting voor dit jaar nog kan doen bij Rabo en het tijdstip van overdracht is mijn inziens van minder belang.