Vreemde voorwaarden leningcontract voor "kortingtarief"
TIP
Vreemde voorwaarden leningcontract voor "kortingtarief"
Hoi allemaal!
Vandaag kreeg ik een voorstel voor mijn hypotheek van een bank, waar ik de naam even niet van ga vernoemen. Wat mij opvalt normaal stellen banken eisen als loon domiciliëring, SSV, brandverzekering,... (wat ook hier was overeengekomen in de eerste gesprekken).
Maar nu in het definitieve contract schrijven ze ineens dat er van mezelf of familie in eerste lijn, minimum 5 jaar een bedrag dat gelijk is aan 60% van het ontleende bedrag, zou moeten staan bij de bank op eender welk spaarproduct/rekening.
Ik dacht dat dit een voorwaarde was die niet wettelijk is. Consumenten moeten toch op elk moment met hun spaargeld kunnen vrij bewegen zonder hier nadelige gevolgen van te hebben. (Buiten het verlies van getrouwheidspremie)
Graag tips
Vandaag kreeg ik een voorstel voor mijn hypotheek van een bank, waar ik de naam even niet van ga vernoemen. Wat mij opvalt normaal stellen banken eisen als loon domiciliëring, SSV, brandverzekering,... (wat ook hier was overeengekomen in de eerste gesprekken).
Maar nu in het definitieve contract schrijven ze ineens dat er van mezelf of familie in eerste lijn, minimum 5 jaar een bedrag dat gelijk is aan 60% van het ontleende bedrag, zou moeten staan bij de bank op eender welk spaarproduct/rekening.
Ik dacht dat dit een voorwaarde was die niet wettelijk is. Consumenten moeten toch op elk moment met hun spaargeld kunnen vrij bewegen zonder hier nadelige gevolgen van te hebben. (Buiten het verlies van getrouwheidspremie)
Graag tips
-
anonymous
Re: Vreemde voorwaarden leningcontract voor "kortingtarief"
Eigenlijk kan een bank voorwaarden in hun offerte schrijven zoveel ze willen.
Zolang die natuurlijk niet in strijd zijn met de wet. (ze mogen er bijvoorbeeld niet inzetten dat bij wanbetaling je vrouw zich zou moeten prostitueren om het af te betalen).
Het geval dat jij uitlegt, is niet in strijd met de wet. Of het netjes is, is natuurlijk iets anders.
Eigenlijk komt het erop neer dat je familie in eerste graad een soort borg is. Of dat je enkel geld kan ontlenen dat je ergens anders op een spaarrekening staan hebt.
Wat staar er eigenlijk exact in? "Dat je de lening enkel krijgt indien..." of "dat het tarief enkel geldt indien...en anders de rentevoet stijgt"?
Ik heb soortgelijke geval nog al van anderen gehoord. Of iets van "meneer, we hebben gezien dat uw nonkel een tijdje geleden zijn spaarrekening naar een andere bank overgezet heeft. Als je hem kan overhalen dit terug te brengen, krijg je ..."
Conclusie: ga met een andere bank praten
Zolang die natuurlijk niet in strijd zijn met de wet. (ze mogen er bijvoorbeeld niet inzetten dat bij wanbetaling je vrouw zich zou moeten prostitueren om het af te betalen).
Het geval dat jij uitlegt, is niet in strijd met de wet. Of het netjes is, is natuurlijk iets anders.
Eigenlijk komt het erop neer dat je familie in eerste graad een soort borg is. Of dat je enkel geld kan ontlenen dat je ergens anders op een spaarrekening staan hebt.
Wat staar er eigenlijk exact in? "Dat je de lening enkel krijgt indien..." of "dat het tarief enkel geldt indien...en anders de rentevoet stijgt"?
Ik heb soortgelijke geval nog al van anderen gehoord. Of iets van "meneer, we hebben gezien dat uw nonkel een tijdje geleden zijn spaarrekening naar een andere bank overgezet heeft. Als je hem kan overhalen dit terug te brengen, krijg je ..."
Conclusie: ga met een andere bank praten
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
anonymous, het is één van de voorwaarden om te blijven voldoen inderdaad aan hun voordelige rentevoet. Naast de 4 andere punten.
een gokje belfius bank ?Yori schreef:anonymous, het is één van de voorwaarden om te blijven voldoen inderdaad aan hun voordelige rentevoet. Naast de 4 andere punten.
Estate Guru believer.
idem meegemaakt bij Axa. 50k belegt bij Axa = korting op rentevoet.
-
Charlie Darwin
Bij AXA heb je inderdaad blijkbaar een voorkeurtarief als er op moment van aanvraag van een woonkrediet 50.000 eur belegd is (op naam van ontleners en/of ouders van de ontleners).Dit komt echter niet in de kredietbrief te staan als voorwaarde om dit tarief te behouden, dus als dit geld later verdwijnt kunnen ze je tarief niet verhogen.Lijkt me toch nog iets anders dan wat topic-starter heeft ondervonden.
Inderdaad dat hoor je wel vaker dat er op moment van aanvraag een bepaald bedrag gevraagd is op spaar - of beleggingsrekeningen. Maar om er echt een termijn van 5 jaar op te plakken, lijkt me wel straf. Ik weet met tijdelijke beleggingsacties dat banken er ook geen minimum termijn op magen plakken, omdat je vrij moet kunnen inspelen op marktomstandigheden. Maar ik weet niet of dit ook wel zo wettelijk is.