vrijstelling roerende voorheffing bij gehuwden die niet samenwonen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
vrijstelling roerende voorheffing bij gehuwden die niet samenwonen
Mijn man- waarmee ik juridisch nog steeds in de echt verbonden ben, maar die een ander adres dan het mijne heeft- wil ik medetitularis maken van een internetspaarrekening om te 'ontsnappen' aan de roerende voorheffing. Voor gehuwden geldt immers een vrijstelling van 3.320 euro op de toegekende intrest.
Bij Rabobank heeft men mij tot tweemaal toe verzekerd dat deze constructie het verhoopte resultaat zal opleveren. Argenta zegt me dat het fiscaal beschouwd onmogelijk is als men niet op hetzelfde adres verblijft...
Is er iemand die me de ware toedracht hieromtrent zou kunnen geven?
Met veel dank,
Ekkie.
Bij Rabobank heeft men mij tot tweemaal toe verzekerd dat deze constructie het verhoopte resultaat zal opleveren. Argenta zegt me dat het fiscaal beschouwd onmogelijk is als men niet op hetzelfde adres verblijft...
Is er iemand die me de ware toedracht hieromtrent zou kunnen geven?
Met veel dank,
Ekkie.
-
nicky
Re: vrijstelling roerende voorheffing bij gehuwden die niet samenwonen
getrouwd... plicht van samenwonen geldt niet meer ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Denk dat men hetzelfde adres moet hebben.
-
bibieke73
ik denk dat je steed recht hebt op en dubbele vrijstelling indien
- gehuwd (al dan niet samenwonend)
- wettelijk samenwonende personen
het gaat er vooral om dat je wettelijk samen bent.
- gehuwd (al dan niet samenwonend)
- wettelijk samenwonende personen
het gaat er vooral om dat je wettelijk samen bent.
Ik weet dat voor je belastingaangifte alleen het feit telt of je officiëel samenwoont of niet.
Ik ben in hetzelfde geval geweest. Als je feitelijk gescheiden leeft, en de adreswijzing(en) ook doorgegeven werd aan de gemeente, dan telt het feit dat je (nog) gehuwd bent niet meer mee voor de fiscus.
Maar volgens mij heeft dit in het geval van een gezamenlijke spaarrekening geen belang.
Je kunt immers ook een gezamenlijke spaarrekening hebben met iemand anders dan je man.
Voorbeeld : mijn (huidige) echtgenoot en zijn broer hebben zo een spaarrekening op hun beider namen (met verschillende adressen) waarop ze samen geld sparen om hun demente moeder te kunnen onderhouden.
Deze spaarrekening is dus ook automatisch vrijgesteld van RV voor de eerste 3460 euro.
Maar voor de fiscus moet je in dit geval àl je geld van je verschillende spaarrekeningen bijeentellen en in totaal moet je per persoon onder het maximum vrijgestelde bedrag blijven. Anders wordt je verondersteld om dit aan te geven op je belastingbrief.
Voor 2009 bedraagt de vrijstelling 1730 euro per persoon (voor 2 samenwonenden, al dan niet gehuwd : 3460 euro).
Ik ben in hetzelfde geval geweest. Als je feitelijk gescheiden leeft, en de adreswijzing(en) ook doorgegeven werd aan de gemeente, dan telt het feit dat je (nog) gehuwd bent niet meer mee voor de fiscus.
Maar volgens mij heeft dit in het geval van een gezamenlijke spaarrekening geen belang.
Je kunt immers ook een gezamenlijke spaarrekening hebben met iemand anders dan je man.
Voorbeeld : mijn (huidige) echtgenoot en zijn broer hebben zo een spaarrekening op hun beider namen (met verschillende adressen) waarop ze samen geld sparen om hun demente moeder te kunnen onderhouden.
Deze spaarrekening is dus ook automatisch vrijgesteld van RV voor de eerste 3460 euro.
Maar voor de fiscus moet je in dit geval àl je geld van je verschillende spaarrekeningen bijeentellen en in totaal moet je per persoon onder het maximum vrijgestelde bedrag blijven. Anders wordt je verondersteld om dit aan te geven op je belastingbrief.
Voor 2009 bedraagt de vrijstelling 1730 euro per persoon (voor 2 samenwonenden, al dan niet gehuwd : 3460 euro).
Laatst gewijzigd door Nefertari op 8 februari 2009, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.