Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
TIP
Re: Vrijstelling roerende voorheffing op dividenden
Ze kunnen daar boetes voor uitdelen, eens zien wij er dan lacht, de belastingen of de belastingslaaf ?
Boetes?
Die mannen weten zelf van niks!
(nu goed, ik geef toe: de belastingsbetaler is altijd gescheten en moet altijd betalen, zelfs als de belastingen zelf in fout zijn geweest).
De mop van de dag: ik mail naar de belastingsdienst om een fout recht te zetten ivm terugbetaling dividend (ik had een verkeerd bedrag ingevuld).
Die snullen van de belasting vragen dan een attest van mijn banken met daarop hoeveel roerende voorheffing ik betaald heb!
De meeste banken geven GEEN attesten en een afdruk van uw afschriften is genoeg wettelijk gezien.
Ik denk dat ze daar bij de belastingsdienst nog gaan zweten als ze bij elke belg gaan moeten natellen hoeveel roerende voorheffing die betaald heeft.
In België zijn ze goed in wetten maken, maar goede wetten maken, dat is nog iets anders.
Beetje off topic, maar toch. Vandaag in De Tijd: "België scoort barslecht op economisch beleid". Ze hebben 12 landen beoordeeld op 10 economische indicatoren waaronder werkloosheid, groei, inflatie en overheidsfinancieën. België staat op 10 met 27,3/100. Enkel Italie en Frankrijk doen slechter. We moeten zelfs Spanje laten voorgaan. Nederland (met vgl economie) staat op plaats 4 met 65,4/100. Stof tot nadenken voor wie nog gaat stemmen eind mei...
Interessant artikel, maar je kan je vragen stellen bij sommige indicatoren.
- Groei: ranglijst wordt aangevoerd door de traditioneel armere lidstaten (Spanje, Ierland etc.), die nog heel wat 'catch up'-groei konden genieten met dank aan lage lonen en solidariteitsbijdragen vanuit de EU. De sterke score van onder meer Zweden toont dan weer aan dat het ook voor een rijk land nog mogelijk is om sterk te groeien.
- Begrotingssaldo: een overschot zoals in Duitsland wordt als zeer positief gezien, terwijl dat net wijst op een chronisch gebrek aan investeringen in infrastructuur en groei. Misschien zou men hier beter bonuspunten geven voor een evenwicht en strafpunten voor grote overschotten en tekorten.
- Inflatie: hier geldt de regel 'lager is beter', terwijl aanhoudend lage inflatie gewoon een indicatie is voor extreme vergrijzing en een gebrek aan economische dynamiek (cfr. Japan). De meeste economen en centrale banken stellen een inflatie rond de 2 % als ideaal voor.
- Lopende rekening: alweer 'overschot is beter', terwijl een chronisch overschot op de handelsbalans kan wijzen op economische onevenwichten - en het maakt Trump boos. België zit met zijn ongeveer neutrale handelsbalans eigenlijk vrij goed.
Nu goed, zelfs als je het scoresysteem aanpast blijft België vrij laag scoren. Vraag is wat je daaruit moet besluiten in het stemhokje: ik zie geen enkele partij die een idee heeft om al deze problemen aan te pakken.
Sommige problemen hebben zelfs onderling tegenstrijdige oplossingen. Besparen om een begrotingsevenwicht te bereiken remt bv. de economische groei (op zijn minst tijdelijk) en zou onze score op de indicator ongelijkheid waarschijnlijk ook verslechteren.
- Groei: ranglijst wordt aangevoerd door de traditioneel armere lidstaten (Spanje, Ierland etc.), die nog heel wat 'catch up'-groei konden genieten met dank aan lage lonen en solidariteitsbijdragen vanuit de EU. De sterke score van onder meer Zweden toont dan weer aan dat het ook voor een rijk land nog mogelijk is om sterk te groeien.
- Begrotingssaldo: een overschot zoals in Duitsland wordt als zeer positief gezien, terwijl dat net wijst op een chronisch gebrek aan investeringen in infrastructuur en groei. Misschien zou men hier beter bonuspunten geven voor een evenwicht en strafpunten voor grote overschotten en tekorten.
- Inflatie: hier geldt de regel 'lager is beter', terwijl aanhoudend lage inflatie gewoon een indicatie is voor extreme vergrijzing en een gebrek aan economische dynamiek (cfr. Japan). De meeste economen en centrale banken stellen een inflatie rond de 2 % als ideaal voor.
- Lopende rekening: alweer 'overschot is beter', terwijl een chronisch overschot op de handelsbalans kan wijzen op economische onevenwichten - en het maakt Trump boos. België zit met zijn ongeveer neutrale handelsbalans eigenlijk vrij goed.
Nu goed, zelfs als je het scoresysteem aanpast blijft België vrij laag scoren. Vraag is wat je daaruit moet besluiten in het stemhokje: ik zie geen enkele partij die een idee heeft om al deze problemen aan te pakken.
Sommige problemen hebben zelfs onderling tegenstrijdige oplossingen. Besparen om een begrotingsevenwicht te bereiken remt bv. de economische groei (op zijn minst tijdelijk) en zou onze score op de indicator ongelijkheid waarschijnlijk ook verslechteren.
Vandaag mailtje gekregen van Binck i.v.m. recupereren v/d roerende voorheffing... keurig! 

Ik stelde de vraag aan Keytrade of die een attest gingen bezorgen hiervoor. Dit was de reactie;
Stelde ook die vraag aan MeDirect. Nog niets ontvangen.Op dit ogenblik is het in het geheel nog niet duidelijk of en welke bewijsstukken er zouden moeten worden toegevoegd bij de aangifte.
Voorlopig gaan wij er van uit dat de officiële uittreksels van de divididenduitbetalingen die u online kan terugvinden zouden moeten volstaan als er bewijsstukken nodig zijn.
Maar op wie moet je nog stemmen? Dat is het net: alle partijen lijken de hemel op aarde te beloven, maar ze zijn in realiteit allemaal even incapabel.DeZatteNonkel schreef: ↑10 mei 2019, 04:42Beetje off topic, maar toch. Vandaag in De Tijd: "België scoort barslecht op economisch beleid". Ze hebben 12 landen beoordeeld op 10 economische indicatoren waaronder werkloosheid, groei, inflatie en overheidsfinancieën. België staat op 10 met 27,3/100. Enkel Italie en Frankrijk doen slechter. We moeten zelfs Spanje laten voorgaan. Nederland (met vgl economie) staat op plaats 4 met 65,4/100. Stof tot nadenken voor wie nog gaat stemmen eind mei...
Ik stem persoonlijk niet. Door te stemmen spreek je vertrouwen uit in een partij om, mede met jouw geld en arbeid, het land te organiseren. Er is vandaag geen enkele partij bekwaam om dat te doen. Ergo: geen enkele partij krijgt mijn stem. Je kan natuurlijk zeggen dat ook dat geen verschil maakt, en dat beweer ik niet zozeer. Het is alleszins beter (voor mij persoonlijk) dan te blijven meelopen in het rad.Beste klant,
U hebt in 2018 een aantal dividenden op aandelen ontvangen op uw Binck-rekening, waarop u in België automatisch roerende voorheffing (RV) betaalt.
Voor het eerst geeft de regering u dit jaar de kans om een gedeelte van die betaalde RV te recupereren via uw belastingaangifte personenbelasting. Dit tot een bedrag van € 192 aan RV per persoon (oftewel € 640 aan ontvangen dividenden).
Voor uw rekeningnummer x hebt u in 2018 een bedrag van €x RV betaald op dividenden op aandelen. Deze rekening staat op naam van:
X
Hoe vul ik dit in op mijn belastingbrief?
- Het bedrag aan ingehouden RV vult u in onder code 1437 van het aangifteformulier.
- Als u een gezamenlijke aangifte doet, dient u het totale bedrag te verdelen over code 1437 en 2437.
- Vergeet niet de RV op al uw rekeningen bij elkaar te tellen, en telkens de RV te delen door het aantal titularissen.
- U kan per belastingplichtige max. € 192 aan RV recupereren (in het geval van een gezamenlijke aangifte dus € 384).
Bedankt voor de info. Hopelijk krijg ik ook zo een overzicht van mijn broker.DeZatteNonkel schreef: ↑12 mei 2019, 23:03Beste klant,
U hebt in 2018 een aantal dividenden op aandelen ontvangen op uw Binck-rekening, waarop u in België automatisch roerende voorheffing (RV) betaalt.
Voor het eerst geeft de regering u dit jaar de kans om een gedeelte van die betaalde RV te recupereren via uw belastingaangifte personenbelasting. Dit tot een bedrag van € 192 aan RV per persoon (oftewel € 640 aan ontvangen dividenden).
Voor uw rekeningnummer x hebt u in 2018 een bedrag van €x RV betaald op dividenden op aandelen. Deze rekening staat op naam van:
X
Hoe vul ik dit in op mijn belastingbrief?
- Het bedrag aan ingehouden RV vult u in onder code 1437 van het aangifteformulier.
- Als u een gezamenlijke aangifte doet, dient u het totale bedrag te verdelen over code 1437 en 2437.
- Vergeet niet de RV op al uw rekeningen bij elkaar te tellen, en telkens de RV te delen door het aantal titularissen.
- U kan per belastingplichtige max. € 192 aan RV recupereren (in het geval van een gezamenlijke aangifte dus € 384).
Je mag toch gewoon €640 aangeven als het in werkelijkheid groter is hé? Of moet je echt het precieze bedrag vermelden indien > €640?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Gewoon het maximum invullen. Let wel: je moet het bedrag van de RV die je wilt recupereren invullen, niet het brutobedrag van de ontvangen dividenden. Dus maximum 192 € invullen in code 1437.
Vraagje voor getrouwden (zonder contract, dus met gemeenschap van goederen):
De terug te vorderen RV sowiezo splitsen 50/50 over codes 1437 en 2437, of mag dat 'gewogen' worden (zolang je de 192 maar niet overstijgt). Echtgenote heeft minder inkomen dan ikzelf...
De terug te vorderen RV sowiezo splitsen 50/50 over codes 1437 en 2437, of mag dat 'gewogen' worden (zolang je de 192 maar niet overstijgt). Echtgenote heeft minder inkomen dan ikzelf...
neen mag niet gewogen worden
( maar de weging is niet nodig, men krijgt 192 euro per persoon )
en tegenstelling tot bv een hypolening waar de weging wel een rol kan spelen
je kan het op de website van kbc eens na laten rekenen, gratis en anoniem
het brolprogramma van de fiscus kan die berekening nong niet aan
( maar de weging is niet nodig, men krijgt 192 euro per persoon )
en tegenstelling tot bv een hypolening waar de weging wel een rol kan spelen
je kan het op de website van kbc eens na laten rekenen, gratis en anoniem
het brolprogramma van de fiscus kan die berekening nong niet aan
Je bedoelt, je kan max € 640 (Bruto dividend) invullen in vak 1437, zo kan je max € 192 (640 x 30% RV) terugkrijgennyotaimori schreef: ↑13 mei 2019, 14:43Gewoon het maximum invullen. Let wel: je moet het bedrag van de RV die je wilt recupereren invullen, niet het brutobedrag van de ontvangen dividenden. Dus maximum 192 € invullen in code 1437.

Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "