Vroeger op pensioen, onze weg na 2 jaar
Re: Vroeger op pensioen, onze weg na 2 jaar
Wij genieten van het leven. Wij gaan ook tweemaal per jaar op vakantie, eenmaal per week uiteten.Lukske schreef: ↑30 april 2019, 12:22 ge kunt ook nog euthanasie plegen. Dan heb je geen kosten meer.
Serieus. Ik smijt ook niks door ramen en deuren en ben ook wel best gierig maar ik ga daar niet tot in het uiterste in. Dat is gewoon zot. Ik wil ook nog genieten van mijn geld; maar ik probeer slim te genieten dwz geen restaurants en dure reisjes bvb.
Een auto ga ik mijzelf niet ontzeggen maar ik rijd niet met een BMW.
De truc is om gierig te zijn en toch te kunnen genieten.
In de IT zijn bedrijfswagens vanzelfsprekend als werknemer. Maar het is zonde om een tweede wagen te nemen gezien de maandelijkse kost bijna de helft van mijn vouw haar salaris zou zijn. We wonen in de binnenstad, en mijn vrouw gaat liever te voet naar het werk.
Het enige wat we vooral doen is onze vaste terugkerende kosten tot een minimum reduceren. Daarna is het enige wat je moet doen jezelf eerst betalen wanneer je je salaris ontvangt. (Sparen/investeren) Die vaste uitgaven brengen geen geluk, die variabele uitgaven eerder wel.
Met crowdfunding zit je vaak met als enige nadeel dat de geadverteerde rendementen ook je maximumrendementen zijn. Bij Mozzeno bijvoorbeeld heb je een PROTECT guarantee, wat inhoudt dat je kapitaal wordt terugbetaald wanneer de lening 60 dagen laattijdig is. Nu gebruikt Mozzeno een losstaande verzekering om dit te kunnen verwezenlijken. Maar er zijn andere crowdfunding platformen die zelf instaan voor de terugbetaling van dit kapitaal en de afhandeling van de debt collection. Mozzeno heeft ook een aantrekkelijke structuur waarbij de notes die je gekocht hebt worden ondergebracht onder een tweede entiteit zonder uitgaven, zodat als Mozzeno ooit zou failliet gaan, je kapitaal beschermd is.BRT schreef: ↑30 april 2019, 14:5511% is wel stevig moet ik zeggen.jonash schreef: ↑30 april 2019, 09:13
Scarlet zijn we aan het overwegen, maar de lijnen van Telenet komen uit in de hoek van de living, terwijl die van Proximus in de inkomhal toekomen waar geen stopcontact is. Orange zou in de zomer met een internet only pakket komen dat goedkoper is dan Orange Love.
Zal HZIV eens bekijken als de gezinshereniging van mijn stiefdochter compleet is.
Momenteel richt ik mij op 16% om mijn doel te bereiken, maar ga ik uit van een minimum rendement van 11%. Afhankelijk van mijn eindkapitaal kan ik eventueel uitgaan van een lager rendement. Ik reken ook 3% inflatie mee om mijn kapitaal te behouden.
Ik investeer vooral in populaire aandelen uit de S&P500. Bijvoorbeeld Visa, MasterCard, Ebay. Ford was ook een mooie koop op hun recent dieptepunt. Dividenden zijn meer optioneel. Ik focus niet op de torenhoge dividenden.
Daarnaast heb ik ook wat crowdfunding voor een stabielere maandelijkse cashflow, hierbij denk ik aan Mozzeno, Crowdestor, Mintos. Zolang er transparantie is en cijfers gepubliceerd worden.
Succes alvast, en als je wil mag je meer vertellen over je crowdfunding ervaring.
Crowdestor heeft bijvoorbeeld een gelijkaardige structuur opgezet met hogere rendementen en een beperkt maar transparant buyback fonds waarvan de cijfers gepubliceerd staan.
Op Mintos zal je dan eerder weer alle individuele financial statements moeten gaan nalezen van de loan originators (leenboeren). Daarnaast heb je ook veel leningen met hoge interesten (>100%) die ik persoonlijk mijd. Ik kijk eerder naar wat gangbaar is qua interest voor het land in kwestie.
Er gaan regelmatig wel wat crowdfunding platformen overkop. Dus transparantie is zeer belangrijk. Ik zou er zeker niet mijn volledig portfolio aan toekennen.
Hoe lang werk jij al in de IT? Ik vind uw loon eigenlijk een beetje mager als ik eerlijk ben, tenzij je nog niet overdreven lang werkt. Volgens mij kan je aan de inkomstenkant toch nog wat winnen.
11% is wel erg stevig doorgerekend dan mag het echt niet tegenzitten wat het beursklimaat betreft. Ik hoop voor jou dat het lukt. Hoe lang denk je nog te moeten sparen en op basis van wat heb je die 11% vooropgesteld?
Ik werk al 4 jaar, met professionele bachelor. Ik heb geen idee hoeveel ik zou moeten vragen, salariskompas of loonwijzer lijken altijd mager te zijn bij simulaties. Ideaal gezien wil ik toch zeker 500 EUR bruto omhoog en van 20 dagen vakantie terug naar 32.
Ik richt me momenteel op 2025 wanneer ik 35 word. Deels op mijn rendementen van afgelopen 2 jaar, en dan wat conservatiever rendement genomen voor de voorspelling.
Misschien dat je wel interesse hebt voor backtesting met Ninjatrader?
Kwestie van geen appelen met peren te vergelijken, hoeveel heb je bruto? Ik werk een paar jaar langer dan jou wel.
Maar man, je bent nu 26 jaar zoiets. Binnen 40/41 jaar als je denkt op pensioen te gaan, is dat systeem al helemaal veranderd., en als je geluk hebt zolang te mogen blijven leven. LEEF NU ///////////:
2860 EUR bruto en 200 EUR nettovergoeding.
Ik heb wel geen VAA, krijg gewoon mijn huurwagens terugbetaald waar ik 6% cashback op heb zelf. Maakt ongeveer 50 EUR extra per maand dankzij de cashback.
En heb ook geen groepsverzekering of hospitalisatieverzekering. Ik houd dan wel netto aanzienlijk meer over.
Geen hospitalisatieverzekering ? Is dat wel verstandig ? 
2800 bruto is idd nog voor veel verbetering vatbaar. Hier een sociaal-juridisch assistente van 26, met firma wagen die bijna ook dat bedrag haalt. Is mss ook appelen en peren vergelijken maar om je een idee van het loon te geven ... En inclusief hospitalisatieverzekering.
2800 bruto is idd nog voor veel verbetering vatbaar. Hier een sociaal-juridisch assistente van 26, met firma wagen die bijna ook dat bedrag haalt. Is mss ook appelen en peren vergelijken maar om je een idee van het loon te geven ... En inclusief hospitalisatieverzekering.
Ik zit, met een paar jaar meer op de teller, op ongeveer EUR 4000, met groepsverzekeringn en hospitalisatieverzekering. Maaltijdcheques heb ik ook maar bij mij is dat op maandbasis iets rond EUR 150 a 160, gek genoeg is dat bij jou lager. Aangezien je een aantal voordelen die redelijk standaard zijn binnen de sector niet hebt (of wenst?) denk ik dat die 500 die je extra zou willen geen overdreven wens is.jonash schreef: ↑4 mei 2019, 22:002860 EUR bruto en 200 EUR nettovergoeding.
Ik heb wel geen VAA, krijg gewoon mijn huurwagens terugbetaald waar ik 6% cashback op heb zelf. Maakt ongeveer 50 EUR extra per maand dankzij de cashback.
En heb ook geen groepsverzekering of hospitalisatieverzekering. Ik houd dan wel netto aanzienlijk meer over.
Dat zou inderdaad wel mooi zijn, daarnaast heb ik ook wel nood aan 32 dagen vakantie in plaats van de 20 dagen. Zeker nu de 5-jarige stiefdochter eraankomt en denk ik zelfs voor een 4/10 werkschema te gaan met 1 dag thuiswerk.Badwater schreef: ↑5 mei 2019, 06:37 Ik zit, met een paar jaar meer op de teller, op ongeveer EUR 4000, met groepsverzekeringn en hospitalisatieverzekering. Maaltijdcheques heb ik ook maar bij mij is dat op maandbasis iets rond EUR 150 a 160, gek genoeg is dat bij jou lager. Aangezien je een aantal voordelen die redelijk standaard zijn binnen de sector niet hebt (of wenst?) denk ik dat die 500 die je extra zou willen geen overdreven wens is.
Als ik even uittel zou het een verschil maken van 300-350 EUR