vzw en beleggen
TIP
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: vzw en beleggen
@ Fandango
Dank u voor uw toffe bericht.
Ik vraag me af waarom de activiteiten van een geheime vzw geheim moeten blijven ?
Een storende vraag misschien maar toch een eerlijke en beleefde vraag.

Ik vraag me af waarom de activiteiten van een geheime vzw geheim moeten blijven ?

Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
We laden extra werk op onze vrijwillige nek door meer sponsorgeld aan te nemen dan strikt nodig voor de organisatie van onze activiteiten. Daar zijn we ons van bewust. Alleen is intern de consensus dat het jammer zou zijn het niet aan te nemen. Dat komt niet alleen onze financiële en inhoudelijke onafhankelijkheid ten goede. De grote namen in de sector als sponsor hebben opent soms ook onverwachte deuren.
Als belegging vereist dat toch wel een hoop extra werk (tenzij vastgoedcertificaten) én een lange tijdshorizon. Voor onze vereniging hebben we dat ook niet nodig. We huren al een kantoortje. Een win-win trouwens met een non-profit die cash nodig heeft.Vastgoed aankopen kan mogelijk een optie zijn (als jullie dat nog niet in bezit hebben).
We zouden dat kunnen, maar doen dat principieel niet. We wensen puur vrijwilligers te blijven. Daar is algemeen consensus over.Beperkte (onkosten)vergoedingen etc uitkeren zou ik met zo'n buffer wel doen. Dat valt niet onder uitkeren van vergoedingen aan de leden (dat is trouwens allemaal een heel grijze zone).
We hebben nooit ledenbijdragen aangerekend.Gelet de buffer al eens gedacht aan de ledenkosten te verminderen (als die er zijn)? Als beleggingen pakweg X% per jaar opbrengen is het misschien wel leuk om de ledenbijdrage te verminderen met 20% indien mogelijk.
Dat is ons belangrijkste denkspoor momenteel: op termijn (een deel van) eventuele beleggingswinsten uitkeren als ondersteuning aan projecten in het verlengde van ons doel. We hebben een betrouwbare partner die zich daar professioneel mee bezighoudt, dus dat kan met een minimum aan overhead. Grappig wel. We ontvangen momenteel van hen nog ondersteuning voor een project :-)Een jaarlijkse uitkering andere verenigingen met de winsten uit de beleggingen is mogelijk ook interessant.
Mijn oprechte excuses voor de manier waarop ik mijn frustratie probeerde duidelijk te maken.Superspaarder schreef: ↑10 februari 2021, 10:18 @ Fandango
U had de pech dat u de zevende van de zeven reageerder op rij(!) was die weinig of niets nuttigs aan het onderwerp toevoegde. Tegelijk kon ik uw bericht moeilijk anders lezen dan als een vraag waar ik al herhaaldelijk had van aangegeven er niet te willen noch kunnen op antwoorden.
U mag van mij niet verwachten dat ik de naam of de activiteit van de vereniging hier te grabbel gooi, samen met de hoop cruciale cijfers die ik al heb meegegeven.
Indien u na mijn excuses inhoudelijke suggesties heeft op basis van de informatie die ik wel mag delen, dan hoor ik het graag.
Ik ga me in de discussie niet gaan melden of gooien.
Via een privé bericht heb ik u gecontacteerd met een mogelijkheid.
Via een privé bericht heb ik u gecontacteerd met een mogelijkheid.
THE POWER OF COMPOUNDING
"Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it. He who doesn't, pays it."
-Albert Einstein-
"Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it. He who doesn't, pays it."
-Albert Einstein-
Gok op Getuigen van Jehova. Zou veel verklaren.Superspaarder schreef: ↑10 februari 2021, 10:18 @ Fandango
Het is ook bekend dat ze zwemmen in het geld (van hun leden).
Is het niet tegenstrijdig? Een vzw heeft geen winstgevend doel, waarom zouden die zich bezighouden met beleggen? De meeste vzw's gebruiken gewoon een spaarboekje voor hun gelden. Geen discussies met de leden.
Bij S(i)hame wellicht Getuigen van Allah waar die trut uit Aarschot zo vlot ingelopen is ?
Zou Weverken ook op dat conclaaf zijn ?
De mogelijkheid die ik persoonlijk zou gaan aanraden is via Elysium.
Zij bieden 4 verschillende portfolio's aan waarbij je ook spreiding doet in de markten.
Alle transacties gebeuren op een eigen broker account en dagelijks krijg je email met de transacties die gedaan zijn (100% transparant).
Bijstorten, starten, stoppen, afhalen kan ten allen tijde.
Zij bieden 4 verschillende portfolio's aan waarbij je ook spreiding doet in de markten.
Alle transacties gebeuren op een eigen broker account en dagelijks krijg je email met de transacties die gedaan zijn (100% transparant).
Bijstorten, starten, stoppen, afhalen kan ten allen tijde.
THE POWER OF COMPOUNDING
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
Neen.
Omdat we anders onnodig ~10000€ per jaar aan inflatie verliezen die we kunnen gebruiken in functie van ons doel.Een vzw heeft geen winstgevend doel, waarom zouden die zich bezighouden met beleggen?
De meeste vzw's zijn kleiner dan degene waar wij ons voor inzetten.De meeste vzw's gebruiken gewoon een spaarboekje voor hun gelden. Geen discussies met de leden.