Waardering; toekomstige winst of winst van afgelopen boekjaar?
TIP
Waardering; toekomstige winst of winst van afgelopen boekjaar?
Hallo,
Ik vraag me af wanneer jullie welke winst/vrije kasstroom gebruiken om de koers winst verhouding of koers vrijekasstroom verhouding te meten.
Als je nu, in september, kijkt naar koerswinst verhoudingen van aandelen, en deze zijn gebaseerd op de winst uit 2018, dan zie je dat de waarderingen flink zijn opgelopen. Als je echter de verwachte winst over 2019 neemt ziet het plaatje er doorgaans helemaal anders uit.
Hoe doen jullie dit? Vanaf wanneer gebruik je een prognose van de verwachte winst?
Ik vraag me af wanneer jullie welke winst/vrije kasstroom gebruiken om de koers winst verhouding of koers vrijekasstroom verhouding te meten.
Als je nu, in september, kijkt naar koerswinst verhoudingen van aandelen, en deze zijn gebaseerd op de winst uit 2018, dan zie je dat de waarderingen flink zijn opgelopen. Als je echter de verwachte winst over 2019 neemt ziet het plaatje er doorgaans helemaal anders uit.
Hoe doen jullie dit? Vanaf wanneer gebruik je een prognose van de verwachte winst?
Re: Waardering; toekomstige winst of winst van afgelopen boekjaar?
Traditioneel wordt bij het bepalen van de PE of FCF per aandeel de laatst gekende winst of vrijekasstroom gebruikt. Maar op zich is dat natuurlijk een weinig zeggend cijfer. De verwachte vrije kasstroom of winst is wat het bedrijf zelf verwacht en/of de consensus van "de markt" (bijv. analisten) verwacht dat die zal zijn. Die bepaalt veel meer de aandelenkoers en zit dan ook al in de koersen verrekend. Als de werkelijk gerealiseerde winst afwijkt van de voordien verwachte winst, dan reageert de koers onmiddellijk. Het onverwachte bepaalt winst of verlies op de beurzen, niet het door iedereen verwachte.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.