waarnaartoe???
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: waarnaartoe???
Spreiding is inderdaad nodig maar ook niet teveel als je tenminste weet wat je doet. Tussen 10 en 15 aandelen is dikwijls al voldoende. Hiervoor verwijs ik naar Warren Buffett. Teveel spreiding haalt de resultaten naar beneden tot het marktrendement of zelfs lager (door vele aankoop en transactiekosten). Voor fondsen zorgen beheerskosten voor lager rendement.Al Fonds schreef:En als er morgen iets gebeurd of tevoorschijn komt in de frisdrankensector dan krijg je een klap waar je niet goed van bent. Eén aandeel kan nooit de oplossing zijn. Iemand met gezond boerenverstand weet dat men nooit alle eieren in één mand mag leggen.
Kies anders naast coca cola ook voor Berkshire Hathaway (= gigantische gespreide holding met participaties in oa. kraft, Johnson and Johnson, procter and gamble etc.)
Ook zeker gespreid instappen. Bv. elke 3 maand voor 3000 € instappen.
Iets gebeuren in de frisdrankensector dat vooral een blijvend effect heeft op coca cola en zijn groeipotentieel zie ik niet gebeuren. De enige echte concurrent is pepsi cola. En eigenlijk is dat geen echte concurrent voor mensen die gewend zijn aan de smaak van coca cola. Vraag maar aan 10 mensen in je omgeving of ze pepsi blijvend zouden drinken als er tijdelijk geen coca cola kan geleverd worden. Dit mini marktonderzoek moeten u doen besluiten dat het een ijzersterk product is in handen van 1 onderneming. Hierdoor kan de onderneming zelf de verkoopprijs met de inflatie of zelfs meer verhogen zonder veel echte concurrentie. Zelfs de crisis waarnaar Yaris correct verwijst, heeft coca cola zonder probleem verteerd. Er word zelfs steeds meer volume coca cola gedronken. Je moet op zo'n momenten niet panikeren en verkopen maar juist rustig blijven en wat bijkopen. (Enkel doen met geld dat je enige tijd kan missen in je dagelijkse leven). Bovendien is coca cola ook aanwezig in de groeimarkten : extra consumenten die ook steeds meer coca cola of fanta, cola zero, minute maid etc drinken.
Bon, het is mijn taak niet om iedereen proberen te overtuigen : ik ben ervan overtuigd. Ik kan alleen aanraden dit aandeel tenminste eens te bekijken en te vergelijken met de andere mogelijkheden. Ik heb vele aandelen bekeken en heb nergens zo een winstgevende onderneming gevonden met zo'n duurzaam voordeel tov concurrenten. Ik houd deze aandelen bij tot minstens aan mijn pensioen. Ondertussen geniet ik van de steeds stijgende divdenden. Bij elke daling koop ik zelfs bij. Dus wat mij betreft mogen ze ferm dalen want ik wil er nog veel kopen.
Die vergelijking lijkt me nu wel wat overdreven... Als Coca-Cola failliet gaat, staat heel de wereld op zijn kop. Letterlijk heel de wereld :-).Al Fonds schreef:Vervang coca cola door Fortis ...Ikkeme schreef: coca cola
Zal niet failliet gaan
elk kwartaal gestaag groeiend dividend
Maar ik zou er nu wel zelf niet rechtstreeks in beleggen. Zijn genoeg beleggingsfondsen waarbij je kan investeren in zgn. 'big brands', zodat je de hartverscheurende keuze tussen Coca-Cola, Nestle, Danone, Shell, ... niet moet maken
@Stabilo
Een actief beheerd aandelenfonds dat relatieve value combineert met big brands wereldwijd, cashflowkoeien, en bedrijven met een competitive advantage is Merclin Global equity, een Belgisch beheershuis : Hierin zal je alle grote jongens in terugvinden, tevens te verkrijgen via Keytrade, volgt/ken hen al enkele jaren.
http://www.merciervanderlinden.be/files ... 012-01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Een actief beheerd aandelenfonds dat relatieve value combineert met big brands wereldwijd, cashflowkoeien, en bedrijven met een competitive advantage is Merclin Global equity, een Belgisch beheershuis : Hierin zal je alle grote jongens in terugvinden, tevens te verkrijgen via Keytrade, volgt/ken hen al enkele jaren.
http://www.merciervanderlinden.be/files ... 012-01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Kan zijn dat hij op de lange omvaart zit hé YarisYaris schreef:Matroos is terug gaan zeilen denk ik, maar waarnaartoe?
-
JurgenG
Vertrokken naar Atlanta om zijn aandelen van Coca Cola in de hoofdzetel af te halen 
@ Conrad
mooi gespreid fonds met sterke merknamen. Op de grafiek in de pdf zie je dat over een periode van 10 jaar het fonds goed heeft gepresteerd. Sterke merkenbedrijven noteren meestal duur in termen van koers/winst verhouding maar presteren ook dikwijls goed omdat ze door hun sterk merk de inflatie en wat extra winstmarge gemakkelijk kunnen doorrekenen naar hun klant. Komt er eigenljk op neer dat de consument eigenlijk min of meer verslaafd is aan die sterke merken en een verslaafde betaald eenders wat om aan z'n spul te geraken.
Hoe sterker het merk of product, hoe groter de verslaving.
mooi gespreid fonds met sterke merknamen. Op de grafiek in de pdf zie je dat over een periode van 10 jaar het fonds goed heeft gepresteerd. Sterke merkenbedrijven noteren meestal duur in termen van koers/winst verhouding maar presteren ook dikwijls goed omdat ze door hun sterk merk de inflatie en wat extra winstmarge gemakkelijk kunnen doorrekenen naar hun klant. Komt er eigenljk op neer dat de consument eigenlijk min of meer verslaafd is aan die sterke merken en een verslaafde betaald eenders wat om aan z'n spul te geraken.
- Higherdemon
- Jr. Member

- Contacteer:
Kan er mij iemand uitleggen in het document in bijlage wordt gesproken over Price Class F, R en CConrad schreef:@Stabilo
Wat wil dit precies zeggen? Zijn dit verschillende producten en zo ja waarin verschillen ze dan?
@ Higherdemon
Class F 0,65% annual LU0379632754 MERLSIF LX
Class R 0,85% annual LU0379621559 MERLSIR LX
Class C 1,25% annual LU0379615668 MERLSIC LX
Via ditributeurs zoals Keytrade is enkel Class C verhandelbaar en beschikbaar. Er wordt een hogere beheersfee aangerekend die wordt doorgestort aan Keytrade. De inkomsten voor Keytrade moeten ergens vandaan komen. Van "gratis" of zeer beperkte instapkosten alleen kunnen zij niet leven.
Class F 0,65% annual LU0379632754 MERLSIF LX
Class R 0,85% annual LU0379621559 MERLSIR LX
Class C 1,25% annual LU0379615668 MERLSIC LX
Via ditributeurs zoals Keytrade is enkel Class C verhandelbaar en beschikbaar. Er wordt een hogere beheersfee aangerekend die wordt doorgestort aan Keytrade. De inkomsten voor Keytrade moeten ergens vandaan komen. Van "gratis" of zeer beperkte instapkosten alleen kunnen zij niet leven.