Waarom niet alles betalen met kredietkaart?
Re: Waarom niet alles betalen met kredietkaart?
Die toestellen zijn precies dezelfde. Ik denk dat het eerder uit de tijd stamt waarin kredietkaartbetalingen "offline" via een doordrukje werden geregeld m.a.w. geen geavanceerd toestel vereist.
Tegenwoordig zijn de tarieven van elektronisch betalen ook sterk gedaald, waardoor die kost verwaarloosbaar is. En zelfs in tegendeel:Dixit schreef:Voor restaurants was ik toch altijd wel fan van de Grieken en Turken en Italianen waarbij gold 'contant betalen = fles wijn gratis'. Zo hebben we allebei plezier van het vermijden van transactiekosten en andere graaiers.
* Cash geld ontvangen neemt vaak meer tijd in beslag. Als je cash ontvangt, duiken mensen in hun portefeuille en doen er een kwartier over om de kleinste centjes te zoeken en te proberen aan het juiste bedrag te komen. Daarna al het kleingeld terug wegsteken en toch briefjes bovenhalen. Personeel moet dan terug naar de kassa lopen, wisselgeld halen, etc. Dit kost ook veel tijd (en time is money

* Op het einde van de dag zit je met veel geld => gevaarlijk
* Dat cash geld moet je gaan storten op rekening. Met de briefjes kan je naar bepaalde self-automaten om te storten, maar voor klein geld moet je een kantoor binnen (en vind maar eens openingsuren die je uitkomen)
* Tegenwoordig kan je ook niet onbeperkt gratis kleingeld storten of afhalen bij de bank.
Bij betalen met bankkaart/visa/mc is het eenvoudiger:
Kaart erin, klant drukt zijn code, *biep* en het geld komt op je rekening. Geen geloop, geen risico, etc voor die kleine kost.
De reden dat restaurants vaak blij waren met contant, kan je wel raden zeker?
Vind ik ook. In mijn zaak wordt iedereen dan ook gestimuleerd om met debetkaart te betalen, 80% doet dat ook. Kredietkaart is nog altijd erg duur, die kost is niet verwaarloosbaar. 1,45% van het bedrag is al snel over één € per transactie, veel te veel. Vind je van niet, doe dan zelf eens de test: haal jij met je kredietkaart geld uit de muur? Bij de meeste banken moet jij dan die commissie betalen, terwijl dat met een debetkaart gratis is.anonymous schreef: Tegenwoordig zijn de tarieven van elektronisch betalen ook sterk gedaald, waardoor die kost verwaarloosbaar is. En zelfs in tegendeel:
* Cash geld ontvangen neemt vaak meer tijd in beslag. Als je cash ontvangt, duiken mensen in hun portefeuille en doen er een kwartier over om de kleinste centjes te zoeken en te proberen aan het juiste bedrag te komen. Daarna al het kleingeld terug wegsteken en toch briefjes bovenhalen. Personeel moet dan terug naar de kassa lopen, wisselgeld halen, etc. Dit kost ook veel tijd (en time is money)
* Op het einde van de dag zit je met veel geld => gevaarlijk
* Dat cash geld moet je gaan storten op rekening. Met de briefjes kan je naar bepaalde self-automaten om te storten, maar voor klein geld moet je een kantoor binnen (en vind maar eens openingsuren die je uitkomen)
* Tegenwoordig kan je ook niet onbeperkt gratis kleingeld storten of afhalen bij de bank.
Bij betalen met bankkaart/visa/mc is het eenvoudiger:
Kaart erin, klant drukt zijn code, *biep* en het geld komt op je rekening. Geen geloop, geen risico, etc voor die kleine kost.
En in deze jaloeziemaatschappij mag dat niet natuurlijk. Iedereen moet arm zijn. Dat dit geld onze economie zuurstof geeft, wordt al te vaak vergeten. Oppotten kan je het immers niet, dat moet uitgegeven worden. Ik ga zeggen zoals het is: moest het niet zo moeilijk (geworden) zijn in mijn branche, ik zou het ook doen.De reden dat restaurants vaak blij waren met contant, kan je wel raden zeker?
Inversor, Moest je mijn posts hier op het forum allemaal lezen, kan je mij niet betichten van jaloezie. Van mij mag iemand die hard werkt, ook veel verdienen. Maar iedereen moet belastingen betalen.Inversor schreef:En in deze jaloeziemaatschappij mag dat niet natuurlijk. Iedereen moet arm zijn. Dat dit geld onze economie zuurstof geeft, wordt al te vaak vergeten. Oppotten kan je het immers niet, dat moet uitgegeven worden. Ik ga zeggen zoals het is: moest het niet zo moeilijk (geworden) zijn in mijn branche, ik zou het ook doen.De reden dat restaurants vaak blij waren met contant, kan je wel raden zeker?
En (bijna) iedereen die belastingen kan ontduiken/vermijden, zal dat ook doen. Daarom dat controle nodig is.
Waarom aanvaarden restaurants vooral kredietkaarten, en bijna nooit debetkaarten? Terwijl (zoals je zelf aangeeft) de kost van kredietkaarten hoger is dan de kost van debetkaarten.
Iedereen heeft ergens wel een positief beeld van zichzelf, dat is menselijk en dus normaalanonymous schreef: Inversor, Moest je mijn posts hier op het forum allemaal lezen, kan je mij niet betichten van jaloezie.

Moet? Dat wordt ons verplicht, maar er wordt helemaal niet zorgvuldig omgegaan met die centen. Sommige belastingen zijn zelfs ronduit oneerlijk en zelf inefficiënt, zoals de jaloezietaks op wagens. Want de doelstelling dat niemand meer "goedkoop" met een Porsche kan rondrijden is wel bereikt, maar deze belasting heeft voor minder inkomsten gezorgd dan voorheen.Van mij mag iemand die hard werkt, ook veel verdienen. Maar iedereen moet belastingen betalen.
De ingebakken corruptie in ons Belgische systeem maakt dat ik het helemaal niet onethisch vindt om belastingen te ontwijken/ontduiken. Ontwijken doe ik dan ook, ontduiken kan ik helaas niet zonder mijn goede slaap op te offeren, maar ik zou het zeker doen als ik kon. Dit heeft niets te maken met de hoogte van de belastingen, want mocht ik in Zweden wonen, ik zou met plezier 57% van mijn inkomsten afstaan, daar verdwijnt er door politieke koehandel (Vlaanderen/Wallonië, de zuilen die moeten gesmeerd worden (vakbonden, ziekenkassen,...), Agusta/Dassault/Obussen/Milieuboxen/Signalisatie Janssens/...)
Ontwijken is niet verboden he vriend... Ik vind dat zelfs een morele plicht van iedere belastingplichtige tov zijn naasten met wie hij samenleeft.En (bijna) iedereen die belastingen kan ontduiken/vermijden, zal dat ook doen. Daarom dat controle nodig is.
Interessante vraag. Misschien omdat de penetratie bij de bevolking minder groot is?Waarom aanvaarden restaurants vooral kredietkaarten, en bijna nooit debetkaarten? Terwijl (zoals je zelf aangeeft) de kost van kredietkaarten hoger is dan de kost van debetkaarten.

Ik doe dat dus ook, overàl waar het kan betaal ik met visa, sedert kort ook bij Aldi. Ik hou thuis wel bij wat ik zoal betaald heb, want op die maandelijkse afrekeningen staan dikwijls namen op die niet overeenkomen met de winkel in kwestie zelf.
Keytrade houdt een mooi maandelijks overzicht bij van al je uitgaven.
Allemaal verniet!
Keytrade houdt een mooi maandelijks overzicht bij van al je uitgaven.
Allemaal verniet!
Rossiane, welk voordeel heb je er dan bij (kaart met cashback regeling?)? En doe je dat ook als de handelaar er extra kosten aan verbindt?
Een mogelijk voordeel is de extra intrest? Al is dat wel niet veel...
En de handelaar mag daar geen extra kosten aan verbinden.
-
- Full Member
- Contacteer:
Iedereen MOET belastingen betalen....?
Dus ook de EU nomenclatura? Veel succes met dat soort gemoraliseer.
Om de Arco put te vullen? Om de paarse gang bang put te dempen? Om het ambtenaren Leger te onderhouden?
En ondertussen geen brug of tunnel gefinancierd krijgen.
Nee bedankt
Om de Arco put te vullen? Om de paarse gang bang put te dempen? Om het ambtenaren Leger te onderhouden?
Nee bedankt
-
- Newbie
Een zeer groot voordeel is het niet als je 'mag' betalen met visa. Enkele weken uitstel van betaling ja. Het is wel een geruststelling voor een handelaar als iemand al een visa heeft, dan sta je tenminste al in het lijstje van 'te vertrouwen personen'. Als je wat mispeuterd hebt, geraak je immers nérgens aan een visakaart.
In Amerika wordt je aanzien als gangster als je geen betaalkaart hebt, of als je tracht cash te betalen.
In Amerika wordt je aanzien als gangster als je geen betaalkaart hebt, of als je tracht cash te betalen.
Die mag dat wel. En dat gebeurt: kijk maar eens naar de talrijke webshops waar men extra kosten aanrekent voor deze of die betaalmethode. Ook ik reken extra wanneer men met een kredietkaart betaalt: bij mij zijn het nooit impulsaankopen, dus dat argument speelt niet. Een transactie met bancontact kost mij €0,12 plus een deel van een vaste kost, pak en beet iets van €0,2-€0,25 per transactie. Ik zou het al heel flauw van mezelf vinden om dat door te rekenen naar de kaarthouder, zeker als de meesten meer dan €100 betalen. Maar als je iemand hebt die voor €1000 of meer betaalt, vind ik die transactiekost van een kredietkaart zeker geen peanuts.ldwjr schreef:Een mogelijk voordeel is de extra intrest? Al is dat wel niet veel...
Momenteel vind ik SEQR echter een beter betaalmiddel. Via een QR-code maak je verbinding met de kassa van bv Colruyt (hebben dat allemaal). Als klant heb je een cashback tot 3% en de handelaar betaalt slechts €0,07, zonder vaste kosten. En het gefoefel met de kaarten te zoeken in de portefeuille blijft achterwege. Helaas is SEQR een grote onbekende voor veel mensen.
In de winkel mag het niet.
https://www.mijnkaart.be/index/nl_BE/56 ... winkel.htm
https://www.mijnkaart.be/index/nl_BE/56 ... winkel.htm
Als u met een kredietkaart betaalt, mag de handelaar u in geen geval een vergoeding vragen.
Daar klopt dan toch iets niet?Inversor schreef:Momenteel vind ik SEQR echter een beter betaalmiddel. Via een QR-code maak je verbinding met de kassa van bv Colruyt (hebben dat allemaal). Als klant heb je een cashback tot 3% en de handelaar betaalt slechts €0,07, zonder vaste kosten. En het gefoefel met de kaarten te zoeken in de portefeuille blijft achterwege. Helaas is SEQR een grote onbekende voor veel mensen.
=> Handelaar betaalt €0,07
=> Klant krijgt 3% cashback
Stel klant moet 1000€ betalen. Klant krijgt 30€ terug.
Waar komt die 29,93€ dan vandaan?
²radixconvertor schreef:Iedereen MOET belastingen betalen....?
Nee bedankt
Wanneer belastinggeld goed besteed wordt is dat natuurlijk anders.
Die bedenking heb ik mij ook gemaakt. Dit is alleszins niet duurzaam. Ik vermoed dat het een investering is om een netwerk uit te bouwen van klanten én handelaars. De ene met lage transactiekosten, de andere met cashback acties. Ooit komt dat tot een einde. Ofwel omdat SEQR een kritische massa bereikt heeft waarbij het zich kan veroorloven én meer transactiekosten te vragen én de cashback te stoppen, ofwel omdat de centen op zijn en SEQR die kritische massa niet bereikt heeft.anonymous schreef:Daar klopt dan toch iets niet?Inversor schreef:Momenteel vind ik SEQR echter een beter betaalmiddel. Via een QR-code maak je verbinding met de kassa van bv Colruyt (hebben dat allemaal). Als klant heb je een cashback tot 3% en de handelaar betaalt slechts €0,07, zonder vaste kosten. En het gefoefel met de kaarten te zoeken in de portefeuille blijft achterwege. Helaas is SEQR een grote onbekende voor veel mensen.
=> Handelaar betaalt €0,07
=> Klant krijgt 3% cashback
Stel klant moet 1000€ betalen. Klant krijgt 30€ terug.
Waar komt die 29,93€ dan vandaan?
Tot die tijd mijn favoriete betaalmiddel. Ik gebruik het altijd in de Colruyt, de Okay en de Aveve.