Waarom werkt Bancontact soms niet ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
Charlesvdw
- Hero Member

- Contacteer:
Waarom werkt Bancontact soms niet ?
Soms steek je je kaart in een Bancontacttoestel en krijg je een foutmelding.
Bij een tweede poging, al dan niet na wrijven over de chip, lukt het dan wel.
Is dat het gevolg van een klein vuiltje ? Statische electriciteit ?
Kan je het voorkomen ?
Graag jullie idee hierover.
Bij een tweede poging, al dan niet na wrijven over de chip, lukt het dan wel.
Is dat het gevolg van een klein vuiltje ? Statische electriciteit ?
Kan je het voorkomen ?
Graag jullie idee hierover.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Re: Waarom werkt Bancontact soms niet ?
Eerlijk : ik weet het ook niet zeker of beroepsmatig ben ik daar niet mee in contact geweest. Omdat er al even niemand reageert en omdat je met een idee tevreden bent, gooi ik maar mijn 5 cents in de groep.
Ik denk dat er een zeer klein contact gemaakt wordt met de chip.
Dat is alleszins het geval in de telecom en die chips (op simkaarten) lijken wel op elkaar van vorm, etc.
Bij een bancontactkaart moet dat contactoppervlak en de mechanische wrijving wel minimaal zijn, anders zou die chip gewoon verslijten van het vele gebruik.
Het is ook geen vorm van draadloos contact.
Mijn vermoeden is dat het contact zo minimaal is en dat de minste film van vettigheid of vocht het lezen verhindert.
In die trend merk ik trouwens op dat, als ik mijn handen net gewassen heb, dat mijn vingerafdrukscanner hier dan ook meestal niet werkt.
Het moet dus niet veel zijn als afwijking of de herkenning is onvoldoende.
Aangezien elke kassajuf hier aanraadt (of zelf doet) om de chip schoon te vegen en dat het daarna meestal toch lukt, moet daar wel iets van waarheid in zitten.
Na heel veel kaarten gehad te hebben moet ik zeggen dat ik nog maar één keer een kaart had met een slechte chip. Die werkte meer niet dan wel.. Op den duur heb ik een nieuwe kaart besteld bij Belfius (mijn hoofdbank) en daar ook voor betaald.
Als ik had kunnen wachten tot de kaart aan vervanging toe was, had het goedkoper geweest om de tijd uit te zitten..
Noot : Bancontact werkt in het door jou beschreven wel maar het is meer precies om te stellen dat je kaartchip niet kan gelezen worden door het toestel waar je je kaart hebt in gestoken.
Sommige machines hebben ook wel last van een slechtere lezer dan andere. Misschien / Waarschijnlijk dat een zeer vochtige omgeving of een portefeuille waar het zweet uit druipt ook iets uitmaken.
Ik denk dat er een zeer klein contact gemaakt wordt met de chip.
Dat is alleszins het geval in de telecom en die chips (op simkaarten) lijken wel op elkaar van vorm, etc.
Bij een bancontactkaart moet dat contactoppervlak en de mechanische wrijving wel minimaal zijn, anders zou die chip gewoon verslijten van het vele gebruik.
Het is ook geen vorm van draadloos contact.
Mijn vermoeden is dat het contact zo minimaal is en dat de minste film van vettigheid of vocht het lezen verhindert.
In die trend merk ik trouwens op dat, als ik mijn handen net gewassen heb, dat mijn vingerafdrukscanner hier dan ook meestal niet werkt.
Het moet dus niet veel zijn als afwijking of de herkenning is onvoldoende.
Aangezien elke kassajuf hier aanraadt (of zelf doet) om de chip schoon te vegen en dat het daarna meestal toch lukt, moet daar wel iets van waarheid in zitten.
Na heel veel kaarten gehad te hebben moet ik zeggen dat ik nog maar één keer een kaart had met een slechte chip. Die werkte meer niet dan wel.. Op den duur heb ik een nieuwe kaart besteld bij Belfius (mijn hoofdbank) en daar ook voor betaald.
Als ik had kunnen wachten tot de kaart aan vervanging toe was, had het goedkoper geweest om de tijd uit te zitten..
Noot : Bancontact werkt in het door jou beschreven wel maar het is meer precies om te stellen dat je kaartchip niet kan gelezen worden door het toestel waar je je kaart hebt in gestoken.
Sommige machines hebben ook wel last van een slechtere lezer dan andere. Misschien / Waarschijnlijk dat een zeer vochtige omgeving of een portefeuille waar het zweet uit druipt ook iets uitmaken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Charlesvdw
- Hero Member

- Contacteer:
Soms werkt het ook met gewoon de kaart er opnieuw in te steken.
“Slecht contact” ?
“Slecht contact” ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Of het echt waar is, weet ik niet, maar er wordt ook gezegd dat dit méér zou voorkomen bij mannen dan bij vrouwen.
Dit zou zijn omdat mannen meestal hun kaarten (al dan niet in een portefeuille) in hun broekzak steken, en bij vrouwen zitten die meestal in een handtas.
Kaarten in een achterzak zouden bij het neerzitten lichtjes vervormd kunnen raken.
Dit zou zijn omdat mannen meestal hun kaarten (al dan niet in een portefeuille) in hun broekzak steken, en bij vrouwen zitten die meestal in een handtas.
Kaarten in een achterzak zouden bij het neerzitten lichtjes vervormd kunnen raken.
Soms kan een klein stofje op de chip voor een storing zorgen en dan werkt het niet.